کد خبر: 47325

نگاهی به قطعات موسیقی اروپایی که در مدح رسول اکرم(ص) ساخته شدند

نوای ماندگار محمد(ص)

شاید معروف‌ترین هنرمندی که در ستایش پیامبر قطعات زیادی تولید کرده است، سامی یوسف باشد که با تهیه و اجرای حدودا 10 قطعه، صدرنشین فهرست هنرمندانی باشد که برای رسول اکرم(ص) آثاری را ساخته‌اند.

به گزارش «فرهیختگان»، شاید حالا و در این روزهایی که صدای اهانت به پیامبر رحمت از فرانسه به گوش می‌رسد، جالب باشد که یادآوری کنیم مرحوم مصطفی‌عَقّاد وقتی فیلم «رسالت» یا «محمد رسول‌الله(ص)» را در سال 1976 میلادی ساخت، برای موسیقی متن فیلمش سراغ موریس ژار، آهنگساز فرانسوی رفت تا اثری خلق شود که نه‌تنها در دنیای اسلام بلکه در همه جهان مشهور شود و همچنان هم در گوشه و کنار دنیا و مخصوصا فرانسه شنیده و ستایش می‌شود. اثری که یک سال بعدش نامزد اسکار بهترین موسیقی شد اما درنهایت آن را به دست نیاورد. رابطه موسیقی در غرب با مدح رسول اکرم(ص) نه خیلی دور است و نه خیلی نزدیک. خوانندگانی بودند که براساس مهر و علاقه‌شان به پیامبر قطعاتی ساختند و البته که همه آنها آثار درخشانی نبودند اما این ارتباط همچنان ادامه دارد و در مناسبت‌هایی مانند مبعث یا ولادت پیامبر شاهد تولید قطعات تازه هستیم.

شاید معروف‌ترین هنرمندی که در ستایش پیامبر قطعات زیادی تولید کرده است، سامی یوسف باشد که با تهیه و اجرای حدودا 10 قطعه، صدرنشین فهرست هنرمندانی باشد که برای رسول اکرم(ص) آثاری را ساخته‌اند. سامی یوسف یا سیامک رادمنش قطعات دوزبانه و حتی چهارزبانه در مدح پیامبر مهربانی ساخته است. آهنگ‌های «غار حرا»، «معلم»، «مناجات» و «یامصطفی» از آلبوم اول او «المعلم»، سه آهنگ «امت من»، «یا رسول‌الله» و «محمد» مربوط به آلبوم دوم او یعنی «امت من» و آهنگ چهارزبانه «به‌سویم آمدی» متعلق به آخرین آلبومش «هرکجا که هستی» قطعاتی هستند که سامی یوسف در آنها به معرفی و مدح ویژگی‌های رفتاری پیامبر اسلام و حتی گاهی کمک به شناخت بهتر اسلام پرداخته است. قطعاتی که در سایت‌های موسیقی آمار بالایی از شنیده‌شدن‌شان ثبت شده و طرفداران غیرمسلمان هم داشته است. نام دیگری که در این فهرست دیده می‌شود، ماهر زین است؛ خواننده‌ای سوئدی و تولیدکننده آثار موسیقی باهویت لبنانی است. نماهنگ‌های وی در یوتیوب درمجموع بیش از یک میلیون بازدید به خود جذب کرده است. ماهر تاکنون سه قطعه به نام‌های «السلام علیک (انگلیسی)»، «برگزیده» و «یا نبی سلام علیک (ترکی)» را اجرا کرده و نماهنگ‌هایش نیز با استقبال فوق‌العاده مخاطبان مواجه بوده است. ماهر زین تاکنون دو آلبوم به نام‌های تشکر از تو خدا (Thank You Allah) و مرا ببخش (Forgive Me) منتشر کرده است. در ژانویه 2010، ماهر زین در یک مسابقه موسیقی جایزه رادیو نجوم مصر (بزرگ‌ترین رادیو موسیقی مصر) را با آهنگ Ya Nabi Salam Alayka به دست آورد. ماهر کنسرت رایگانی را در بحرین و همین‌طور کنسرت بهاره‌ای را در دانشگاه آمریکایی قاهره در مصر اجرا کرد. وی کنسرت‌هایی نیز در کانادا توسط بنیاد Islamic Relief برگزار کرده است. ماهر زین، پس از عرضه آلبوم  Forgive Meبه برگزاری کنسرت‌هایی در امارات‌متحده عربی، کویت و لبنان و سپس در چند کشور اروپایی ازجمله آلمان، هلند، بلژیک و بریتانیا اقدام کرده است. آلبوم Thank You Allah یا «تشکر از تو خدا» پس از مدت کوتاهی به پرفروش‌ترین محصول سایت آمازون و یکی از ۹ آهنگ برتر شرکت R&B تبدیل شد. در این آلبوم ماهر زین، تلاش کرده‌ است تا آهنگ‌های R&B را با نشیدهای اسلامی ترکیب کند که در کل این آلبوم علاوه‌بر موسیقی اسلامی دارای ریتم پاپ نیز هست. بیشتر مضامین این آلبوم به سپاس و ستایش خداوند می‌پردازد.

شاید شنیدن قطعات سامی یوسف و ماهر زین برای اروپایی‌ها در این روزها تجویز فوق‌العاده‌ای باشد و رحمانیت دین اسلام و مهربانی رسولش را از طریق نت‌ها و ملودی‌ها بشنوند و کمی از فضای جوزده فعلی دور شوند. یکی دیگر از خوانندگانی که درباره پیامبر قطعات کم‌نظیری ساخته، «دیوید وارنزبی» «یا داوود وارنزبی‌علی» است که در سبک موسیقی راک فعالیت می‌کرد و مسیحیت را به مقصد اسلام ترک کرد.

داوود وارنزبی‌علی، خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز، مجری و یک چهره مشهور تلویزیونی است. در 19سالگی به‌عنوان یک هنرمند موسیقی در جنوب اونتاریو مطرح شد و به عضویت گروه‌های مختلف راک و فالک کانادایی درآمد. در اوایل دهه 90 میلادی اما دیوید به‌سراغ قرآن رفت و پس از آن نامش را به «داوود» تغییر داد و پسوند علی را نیز به فامیلی‌اش اضافه کرد. مطالعات قرآنی، تغییر بزرگ و عمیقی در زندگی او ایجاد کرد و او در سال1993، به دین اسلام مشرف شد. به این ترتیب نوشته‌ها، نمایش‌ها و موسیقی او به‌سمت اسلام تغییر جهت داد، از ابتدا هم در اشعارش از اعتقاداتش به خدا می‌گفت اما اکنون دیگر آموزش‌های اسلامی در تمام اشعارش دیده می‌شود. «موسیقی کاپلا در سبک‌های فالک و وردموزیک، درحالی‌که با نواهای اسلامی رنگ‌آمیزی شده»؛ این عنوان بلند را می‌توان به آثار داوود وارنزبی‌علی اطلاق کرد. او در مسیر سبکی حرکت می‌کند که نمونه‌هایش این روزها زیاد شده‌اند. از سال1996 داوود با سابقه حضور در موسیقی فالک، موسیقی اسلامی با کلام انگلیسی، تم‌هایی از مسائل اجتماعی و اسلامی را وارد آهنگ‌هایش کرد. آلبوم‌هایی با نام‌های «شاعران و پیامبر»، «سرزمین خارج از دید» و «رشدیافته در غرب»، «نجوای صلح»، «رنگ‌های اسلام»، «راهی به‌سوی مدینه»، «نامه» و «طلوع آفتاب، گردوغبار و پیامبر» و «دستان پیامبر» از سوی داوود منتشر شده‌اند و رتبه‌های بالای فهرست آلبوم‌های موسیقی را هم به دست آورده است. یکی از دلایل گرایش اروپاییان به اسلام، اتفاقا علاقه به شخصیت و منش حضرت محمد(ص) است که بخشی از این شناخت مرهون تولیداتی است که در حوزه موسیقی صورت گرفته است.

 * نویسنده: سیدمهدی موسوی‌تبار، روزنامه‌نگار

مرتبط ها