کد خبر: 47321

بارتومئو با 13 جام و البته در شرایطی بحرانی بارسا را ترک کرد

میراث مدیری که محبوب نبود

ارتومئو بی‌تردید کمترین محبوبیت را در بین روسای تاریخ بارسا دارا بود به‌خصوص پس از انتقادات مسی که باشگاه را بدون برنامه بلندمدت خوانده بود دیگر در بین هواداران تیم جایگاهی نداشت.

به گزارش «فرهیختگان»، سه‌شنبه شب سرانجام اتفاقی که بسیاری از هواداران بارسلونا منتظرش بودند رخ داد و جوزپ بارتومئو، رئیس این باشگاه از سمتش استعفا داد. او در ماه‌های اخیر تلاش زیادی داشت تا کنار نرود و صندلی‌اش را حداقل تا انتخابات پیش رو حفظ کند اما فشارهای زیاد روی او در نهایت باعث شد رسما از سمتش کناره‌گیری کند. به این ترتیب تا زمان انتخابات ریاست باشگاه که حداکثر تا سه ماه آینده باید برگزار شود، کارلس توسکتس که پیش از این رئیس کمیسیون انتخابات باشگاه بود موقتا ریاست بارسا را برعهده خواهد داشت. استعفای بارتومئو به نوعی پیروزی لیونل مسی، فوق‌ستاره این تیم تلقی می‌شود که در ماه‌های اخیر بارها از مدیریت باشگاه انتقاد کرده و خواستار تغییرات گسترده در سطح مدیران شده بود.

دستاوردها و نقاط تاریک

بارتومئو در نهایت پس از شکست در ال‌کلاسیکو تصمیم گرفت پیش از اینکه رای عدم‌اعتماد دریافت کند، خودش از سمتش استعفا داده و راه را برای انجام انتخابات ریاست باشگاه هموارتر کند. بارسا در دوران حضور او 13 جام مختلف به‌دست آورد و دومین سه‌گانه تاریخ خود را نیز فتح کرد. همچنین تشکیل مثلث مخوف مسی-‌سوارز-‌نیمار در دوران مدیریت بارتومئو انجام شد. همچنین توجه به تیم بانوان باشگاه و رسیدن ارزش باشگاه به یک میلیارد یورو که پیش از دوران کرونا حاصل شد از دیگر دستاوردهای او به‌شمار می‌رود. با این حال این کارآفرین اسپانیایی نقاط سیاهی نیز در پرونده کاری‌اش در این باشگاه داشت. از جمله داستان انتقال نیمار که هنوز پرونده آن در دادگاه باز است، موضوع پرداخت پول برای تخریب وجهه مخالفانش در فضای مجازی و همچنین اختلافش با مسی که البته تا روز آخر حضورش در این تیم نیز ادامه داشت.

آخرین اقدام او در مقام ریاست باشگاه نیز اعلام حضور آنها در سوپرلیگ اروپا بود. اتفاقی که می‌تواند فوتبال این قاره را کاملا متحول کرده و تغییرات گسترده‌ای در آن ایجاد کند. بارتومئو درحالی‌که روز دوشنبه خبر استعفایش را تکذیب کرده بود، سه‌شنبه شب در یک سخنرانی 35 دقیقه‌ای اعلام کرد که از این سمت کنار می‌رود اما در عین حال آخرین مصوبات هیات‌مدیره باشگاه که به‌همراه او استعفا دادند را نیز اعلام کرد.

براساس صحبت‌های او، بارسا با فرمت جدید جام‌جهانی باشگاه‌ها که از سوی فیفا اعلام شده موافق است اما خبر مهم‌تر موافقت آنها برای برپایی مسابقات سوپرجام قاره است. هفته گذشته مشخص شد برنامه‌ریزی برای این تورنمنت پرسود که با حمایت چند باشگاه بزرگ اروپایی تاسیس خواهد شد، دوباره از سر گرفته شده و این مسابقات قرار است جانشین لیگ قهرمانان اروپا شود. همچنین از JP مورگان، یکی از غول‌های بانکی نیز خواسته شده تا بودجه لازم برای این تورنمنت را تهیه کند.

مخالفت لالیگا

طبق برنامه این مسابقات قرار است با حضور 18 تیم از 5 لیگ معتبر این قاره و بدون صعود یا سقوط برگزار شود. نخستین‌بار در سال 2018 بود که هفته‌نامه اشپیگل آلمان خبر برنامه‌ریزی برای این مسابقات که رئال‌مادرید ایده اصلی آن را داده، منتشر کرد و حالا ظاهرا این ایده شکل جدی‌تری به خود گرفته است. بارتومئو در سخنرانی خود گفت: «من می‌خواهم خبر فوق‌العاده‌ای را اعلام کنم. دیروز (دوشنبه) ما پیشنهاد شرکت در سوپرلیگ اروپا را قبول کردیم که ضامن دوام مالی آینده باشگاه خواهد بود و همچنین قالب جدید جام‌جهانی باشگاه‌ها را نیز پذیرفتیم.» این صحبت‌های رئیس سابق بارسا با واکنش شدید خاویر تباس، رئیس لالیگا روبه‌رو شد و او با انتقاد از این تصمیم بارتومئو، سوپرلیگ اروپا را یک لیگ ضعیف و خیالی توصیف کرد و در توئیترش نوشت: «اظهارات تأسف‌برانگیز بارتومئو نشان می‌دهد که هیچ درکی از صنعت فوتبال ندارد. پایانی غم‌انگیز برای یک رئیس باشگاه که با موفقیت و اخیرا اشتباهات زیادی همراه بود.» بارتومئو در شبی که یک بمب خبری را منفجر کرد، از سمت خود استعفا داد و تمام هیات‌مدیره باشگاه را نیز به‌همراه خود برد. او در این جلسه حاضر نشد به سوالات پاسخ دهد و بسیار پرخاشگرانه و با چهره یک قربانی، منتقدانش را مورد عتاب قرار داد و نسبت به عملکرد آنها اعتراض داشت. او در ماه‌های اخیر تحت فشار بسیار زیادی از سوی مخالفانش قرار داشت و آنها اعتقاد داشتند که او به‌شدت تشنه قدرت است و نمی‌خواهد صندلی‌اش را رها کند. با این حال بارتومئو این حرف‌ها را بی‌اساس خواند و گفت که پس از شکست 8 بر 2 برابر بایرن‌مونیخ، ترک سمتش کار درستی نبود و در آن برهه که باشگاه دچار بحران مالی هم بود استعفا، بدترین گزینه ممکن بود. او حالا با این ادعا که برای احترام به تاریخ و اسطوره‌های باشگاه از سمتش کنار می‌رود، استعفایش را اعلام کرد و کار را به مدیران موقت سپرد. بارتومئو بی‌تردید کمترین محبوبیت را در بین روسای تاریخ بارسا دارا بود به‌خصوص پس از انتقادات مسی که باشگاه را بدون برنامه بلندمدت خوانده بود دیگر در بین هواداران تیم جایگاهی نداشت. رابطه مدیریت باشگاه با بازیکنان در هفته‌های اخیر بسیار بد بود و اگرچه درنهایت مسی مجبور شد در بارسا بماند اما گفت تنها به این دلیل که نمی‌خواهد کارش با بارسا به دادگاه بکشد از تصمیمش برای جدایی صرف‌نظر کرده است. حالا پس از 7 هفته از اعلام خبر ماندن مسی در تیم، بارتومئو و تیمش از نوکمپ رفتند اما میراث آنها نه‌تنها این باشگاه بلکه فوتبال اروپا را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و مسلما با تاسیس سوپرلیگ اروپا که یوفا نیز به‌شدت با آن مخالف است، فوتبال این قاره دیگر به شکل سابق نخواهد بود.

لیگی شبیه  NBA

سوپرلیگ اروپا ایده‌ای بلندپروازانه و البته طبق خواسته باشگاه‌های بزرگ اروپایی است که قرار است تورنمنتی با فرمت رقابت‌های بسکتبال NBA را در این قاره پایه‌گذاری کند. به این ترتیب که تیم‌هایی از انگلیس (منچسترسیتی، چلسی، منچستریونایتد، تاتنهام، آرسنال و لیورپول)، آلمان (بایرن‌مونیخ و دورتموند)، ایتالیا (میلان، اینتر و رم)، اسپانیا (بارسلونا، رئال‌مادرید و اتلتیکومادرید) و فرانسه (پاری‌سن‌ژرمن) و سه تیم دیگر که در آینده مشخص می‌شوند مسابقاتی را با حضور 18 تیم و در دو گروه برگزار کنند که همانند لیگ بسکتبال آمریکا محدودیتی برای رویارویی تیم‌های دو گروه وجود ندارد و تیم‌های برتر راهی مسابقات پلی‌آف و در نهایت فینال می‌شوند. نخستین دوره این رقابت‌ها قرار است از سپتامبر 2022 و پس از جام‌جهانی قطر آغاز شود. بانک مورگان در نیویورک قرار است سرمایه 5 میلیارد یورویی این مسابقات را فراهم کند و  چند بانک دیگر نیز قول سرمایه‌گذاری در آن را داده‌اند. این تورنمنت بی‌تردید بزرگ‌ترین تهدید برای لیگ قهرمانان اروپا به‌شمار می‌رود و می‌تواند ارزش این تورنمنت را به‌شدت کاهش دهد. به همین دلیل یوفا و رئیس آن، الکساندر چفرین به‌شدت با این ایده مخالفند.

گزینه‌ها چه کسانی هستند؟

بارتومئو با این تصمیم کار رئیس بعدی باشگاه را بسیار سخت‌تر از قبل کرد. فردی که قرار است در انتخاباتی که احتمالا در اوایل ماه ژانویه برگزار می‌شود از بین کاندیداهای نهایی انتخاب شود. فعلا حضور 5 نامزد در این انتخابات نهایی شده و چندین نام دیگر نیز برای حضور بین آنها مطرح شده که مشهورترین آنها خوان لاپورتا، رئیس سابق باشگاه است.

تاکنون ویکتور فونت، تونی فریکسا، یوردی فاره، آگوستی بندیتو و لوئیس فرناندز آلا رسما برای حضور در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و امیلی روساد و خوان لاپورتا نیز از احتمال کاندیداتوری خود سخن گفته‌اند. همچنین از نام‌هایی چون ژاوی ویلایوانا، یوردی روچه و خوان راسل نیز به‌عنوان گزینه‌های حضور در این پست نام برده می‌شود که هنوز رسما اظهارنظری نکرده‌اند. لاپورتای 58 ساله درصورتی که تصمیم به کاندیداتوری بگیرد اصلی‌ترین گزینه برای این سمت خواهد بود و با توجه به محبوبیتی که بین هواداران دارد به احتمال زیاد به‌عنوان رئیس باشگاه انتخاب می‌شود. دوران طلایی بارسا با رونالدینیو و همچنین مربیگری پپ گواردیولا هنوز در ذهن هواداران تیم باقی مانده و با این پیش‌زمینه، او را فرد مناسبی برای مدیریت باشگاه می‌دانند.
ویکتور فونت نیز سال‌هاست برای رسیدن به این سمت درحال تلاش است. رابطه نزدیکی با ژاوی هرناندز دارد و از او به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه‌اش برای هدایت این تیم نام برده است. تونی فریکسا نیز در سال 2015 یکی از کاندیداها بود اما نتوانست رقیبی جدی برای بارتومئو باشد. با این حال چند روز قبل برنامه‌هایش برای ریاست این باشگاه را اعلام کرد. سایر کاندیداها نیز امید زیادی به موفقیت ندارند و درصورت حضور لاپورتا، نبرد اصلی بین او و فونت خواهد بود که البته رئیس سابق باشگاه شانس بسیار بیشتری از رقیب خود دارد.

 *‌نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها