کد خبر: 46979

محمد بنا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: می‌خواهیم مثل پرسپولیس باعث شادی مردم شویم

دانشگاه آزاد شگفتی‌ساز شد، می‌تواند به جام باشگاه‌های جهان برود

توکیو نه اما در 2024 می‌توان به تکرار نتایج لندن امیدوار بود

ولی دانشگاه آزاد خیلی خوب ظاهر شد و توانست صبا را شکست دهد و دوم شود. نتایج این تیم تا الان خیلی خوب بوده و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. این تیم می‌تواند سهمیه جام باشگاه‌های جهان را کسب کند.

به گزارش «فرهیختگان»، دور رفت مسابقات گروه «ب» لیگ برتر کشتی فرنگی کشور، گرامیداشت سردارسپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی برگزار شد و تیم دانشگاه آزاد با کسب سه پیروزی و تنها یک شکست در رده دوم قرار گرفت. فرنگی‌کاران دانشگاه آزاد اسلامی در آخرین مسابقه خود در تالار ۱۲هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران با نتیجه ۹ بر یک مقابل احتشام‌گستر کارون به پیروزی قاطع رسیدند و جایگاه خود را در رتبه دوم این گروه تثبیت کردند. تیم کشتی فرنگی دانشگاه آزاد اسلامی، پیش از این مقابل تیم‌های صبانور کردستان و شهدای مقاومت قم به پیروزی رسیده و مغلوب تیم بازار بزرگ ایران شده بود. تیم پرستاره بازار بزرگ ایران در رده نخست جدول این گروه قرار دارد. هنوز زمان دقیق برگزاری دور برگشت این رقابت‌ها اعلام نشده است. سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی نیز با حضور در محل برگزاری مسابقات بیننده رقابت‌ها بود. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمد بنا را در ادامه می‌خوانید.

کیفیت مسابقات از نظر شما چطور بود؟

از دو هفته قبل رقابت‌ها شروع شد که البته مسابقات گروه اول چندان چنگی به دل نزد ولی در این گروه تیم‌های خوبی بودند. خوشحالم که دوباره استارت کشتی زده شد. هم مردم می‌توانند مسابقات را تماشا کنند و هم کشتی‌گیران در شرایط مسابقه قرار گرفتند. البته به‌خاطر همین وقفه هفت، هشت‌ماهه مردم و کارشناسان باید حق بدهند که کیفیت مسابقات زیاد بالا نباشد چراکه کشتی‌گیران شرایط خوبی نداشتند اما استارت خوبی زده شد و راضی‌کننده و امیدوارکننده بود.

برای انتخاب ملی‌پوشان چقدر این مسابقات را ملاک قرار می‌دهید؟

شرایط لیگ ازجمله برگزاری تک‌کشتی ملاک مناسبی برای انتخاب ملی‌پوشان نیست. معیارهایی از قبل داشتیم ازجمله مسابقات جام تختی، مسابقات جهانی قزاقستان و آسیایی هند که بیشتر نفرات از دل آن رقابت‌ها انتخاب شدند ولی در لیگ جوانان مستعدی بودند که رصد کردیم تا به اردو دعوت شوند.

توقع مردم بعد از المپیک لندن از کشتی فرنگی بالا رفته و انتظار دارند بعد از نتایج نه‌چندان خوب ریو، تیم‌ملی فرنگی در المپیک توکیو موفق باشد. چه برنامه‌ای دارید که این خواسته محقق شود.

تکرار نتایج لندن خیلی سخت است خصوصا با این وضعیت کرونا و تعویق المپیک و فاصله‌ای که افتاد. نسل طلایی ما کنار رفت و نسل جدید به زمان نیاز دارد. باید در 2024 منتظر تکرار اتفاق خوب لندن باشیم. برای 2021 شرایط برای همه تیم‌ها سخت و گنگ است و مشخص نمی‌کند چه تیم‌هایی می‌توانند نتیجه بگیرند. ما امیدواریم با جوانان‌مان نتایج خوبی بگیریم و امیدواریم اردوهای خوبی داشته باشیم. سه سهمیه هم مانده و امیدواریم در مسابقات آسیایی کسب کنیم و تا المپیک با بهترین شرایط اعزام شویم. اگر شرایط کمی بهتر شود امیدوارم برخی جوانان ما در المپیک خارق‌العاده عمل کنند.

امیدی به قهرمانی در المپیک با این جوانان هست؟

قولی نمی‌شود داد اما همیشه امیدوارم. در ریو طلا نگرفتیم اما آنجا هم امیدوار به درخشش تیم بودم که البته آن دو برنز هم در آن شرایط نتیجه خوبی بود. با این حال امیدوارم که در توکیو بتوانیم طلا بگیریم.

طبعا در شرایط فعلی موفقیت تیم‌ملی باعث خوشحالی مردم خواهد شد.

صددصد. من به‌خاطر کرونا خیلی نگران مردم و کشتی‌گیران هستم و شخصا هم بسیار مراعات می‌کنم اما الان خیلی خوشحالم که مسابقات درحال برگزاری است. کشتی ورزش پرخطری است اما شرایط خوبی در نظر گرفته شده تا رقابت‌ها انجام شود. باید بیشترین تلاش را انجام دهیم که در مسابقات جهانی صربستان موفق شویم تا مردم خوشحال شوند. خیلی چیزها باعث شده امروز مردم ما در سختی باشند ولی با این اتفاقات مردم خوشحال می‌شوند. مثل فینالیست‌شدن پرسپولیس در آسیا که باعث خرسندی مردم شد. معتقدم در این اوضاع چیزی جز ورزش باعث خوشحالی مردم نمی‌شود و تلاش می‌کنیم که هم در مسابقات جهانی صربستان و هم در المپیک توکیو مردم را خوشحال کنیم.

از باشگاه‌ها در شرایط فعلی چه انتظاری دارید؟

آنها کمک خوبی به تیم‌ملی کرده‌اند. مربیان سازنده با همه خطری که وجود دارد با رعایت اصول بهداشتی تمرینات را انجام می‌دهند و این بزرگ‌ترین لطف به تیم‌ملی است. مسئولان باید خیلی توجه کنند که مربیان باشگاهی با حداقل امکانات و در شرایط سخت کار و جوانان را آماده حضور در تیم‌ملی می‌کنند و باید از آنها تشکر کرد.

دانشگاه آزاد سال‌هاست در عرصه ورزش قهرمانی و همگانی فعال است و در کشتی هم با تیم خوبی در مسابقات شرکت کرد. عملکرد این تیم را چطور ارزیابی کردید؟

خوشحالم که دانشگاه آزاد در این رقابت‌ها تیمداری کرده است. البته سال‌هاست می‌بینم که این دانشگاه به ورزش کمک می‌کند و بسیاری از قهرمانان بزرگ ما در این دانشگاه تحصیل و رقابت کرده و مورد حمایت قرار گرفته‌اند. همه فکر می‌کردند بازار بزرگ ایران و صبای کردستان مدعی اصلی در این گروه باشند ولی دانشگاه آزاد خیلی خوب ظاهر شد و توانست صبا را شکست دهد و دوم شود. نتایج این تیم تا الان خیلی خوب بوده و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. این تیم می‌تواند سهمیه جام باشگاه‌های جهان را کسب کند.

رمضانی: لشگری از بدنه ورزش است و شناخت خوبی از کشتی دارد

می‌خواهیم به‌عنوان تیم اول صعود کنیم

مجید رمضانی، سرمربی تیم کشتی فرنگی دانشگاه آزاد بعد از پایان دور رفت مسابقات لیگ برتر و کسب عنوان دوم توسط شاگردانش پاسخگوی سوالات «فرهیختگان» شد.

وی درباره ارزیابی‌اش از عملکرد فرنگی‌کاران دانشگاه آزاد گفت: «مسابقات در سطح بالایی برگزار شد و خدا را شکر بچه‌های ما خوب کار کردند و راضی بودیم. سه برد خوب داشتیم. صبای کردستان هم تیم قدرتمندی بود و مقابل ایران‌مال (بازار بزرگ) هم کار تاکتیکی انجام دادیم وگرنه نزدیک بودیم. در دور برگشت با توان بیشتری مقابل این تیم بازی می‌کنیم تا به‌عنوان تیم اول گروه صعود کنیم. دور برگشت بعد از مسابقات جهانی برگزار می‌شود و کار سختی در دور برگشت داریم چون تیم‌ها تقویت می‌شوند و نفرات جدیدی جذب می‌کنند.»

وی ادامه داد: «بودجه‌ای که به‌واسطه آن تیم بستیم قابل قیاس با رقبا نیست. همیشه دانشگاه آزاد حامی ورزش بوده و در کشتی هم به همین شکل بوده، امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و تیمداری کنند. با توجه به این نتیجه خوبی که کسب شده کمی به حمایت مالی بهتر نیاز داریم و قطعا امید اول‌شدن هم هستیم.»

سرمربی تیم کشتی فرنگی دانشگاه آزاد درباره برنامه‌ها برای تقویت تیم گفت: «هر کسی به‌اندازه بضاعتش می‌تواند برنامه‌ریزی کند. باید دید چه پیش می‌آید. فعلا از نفرات‌مان راضی هستیم و قصد اصلی این است که این تیم حفظ و از جوان‌ترها استفاده شود. هنوز برنامه اردوی بعدی مشخص نیست و باید در جلسات به جمع‌بندی نهایی برسیم.»

رمضانی با تاکید بر درخشش جوانان دانشگاه آزاد تاکید کرد: «مزیت لیگ همین است که کشتی‌گیران جوان معرفی شوند. با اینکه تیم جوانی داشتیم به هدف اولیه خود رسیدیم که نفرات‌مان به اردوی تیم‌ملی برسند آن‌هم درحالی که کسی چنین توقعی از تیم جوان ما نداشت.»

وی در پایان ضمن تشکر از رسانه‌های دانشگاه آزاد بابت حمایت از تیم‌های دانشگاه ازجمله کشتی فرنگی به حضور لشگری در مسابقات اشاره و تصریح کرد: «دکتر لشگری جزء معدود مدیرانی است که از بدنه ورزش است و همیشه با جزئیات کامل با مشکلات ورزشکاران آشناست. جالب است که به ریز مسائل کشتی مثل مثل وزن کم‌کردن و تغذیه مناسب ورزشکان اشاره می‌کرد. از حمایت ایشان ممنونم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.»

مرتبط ها