کد خبر: 46828

ربیعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: برای صندلی امروزم سال‌ها زحمت کشیدم

می‌خواهیم روزی در رفسنجان میزبان لیگ قهرمانان باشیم

سرمربی مس رفسنجان گفت: چون اولین سال حضور است و سال سختی پیش‌رو داریم در اولین گام می‌خواهیم به ثبات رسیده و سهمیه لیگ برتری خود را حفظ کنیم و در ادامه اگر از هدف اول عبور کنیم به دنبال رتبه‌ای خوب و قابل احترام هستیم.

به گزارش «فرهیختگان»، مس رفسنجان پس از تیم‌های مس کرمان، مس سرچشمه و گل‌گهر سیرجان به‌عنوان چهارمین تیم کرمانی در تمام ادوار لیگ برتر حضور خود را مسجل کرد و برای اولین‌بار طعم صعود به لیگ برتر را چشید. شاگردان محمد ربیعی در طول فصل همواره به‌عنوان یک مدعی ظاهر شدند و درحالی که برای صعود به لیگ برتر برنامه‌ای سه‌ساله داشتند در همان سال اول لیگ برتری شدند. ربیعی که هنوز به 40 سالگی نرسیده است نقش پررنگی در این صعود داشت. حضور موفق ربیعی در یک فصل برای مس کرمان یک اتفاق نبود بلکه این مربی با تجربه‌اندوزی طی سال‌ها مربیگری در رده‌های مختلف به این مهم دست پیدا کرد. از این‌رو از نظر مدیران این تیم کرمانی بهترین گزینه برای فصل بعد بود. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمد ربیعی را در ادامه می‌خوانید.

در آستانه مسابقات لیگ برتر از شرایط تیم‌تان راضی هستید؟

فعلا همه تمرکز ما روی محور برنامه‌های آمادگی جسمانی تیم است و در ادامه برای هماهنگی بیشتر با توجه به جذب نفرات جدید برنامه خواهیم داشت. میانگین سنی تیم ما کمی بالا بود و باید کاهش پیدا می‌کرد. از این‌رو تعدادی از نفرات سال قبل را حفظ کردیم و با توجه به قوانین جدید در جذب بازیکن خارجی نفراتی را از لیگ‌های داخلی به خدمت گرفتیم.

بودجه تیم‌تان برای لیگ برتر تامین‌کننده نیازهای شماست؟

بالاخره هر تیمی بروکراسی خود را دارد از این‌رو طبق خواسته باشگاه با توجه به بودجه‌ای که تعیین کرده بود، عمل کردیم. تیم پرهزینه‌ای نیستیم و روی یک نظم مالی کار می‌کنیم. از این‌رو نمی‌توانیم جزء تیم‌هایی باشیم که ریخت‌وپاش زیادی دارند. با تلاش مدیران سعی شده همه چیز یک نظمی داشته باشد. فصل قبل هم ریخت‌وپاش نداشتیم. امسال هم این قول را دادند که در هزینه‌ها نظم داشته باشیم و با برنامه‌ای که مدیریت تنظیم کرده پیش می‌رویم.

با توجه به تورم قیمت بازیکنان در یارگیری موفق بودید؟

بازار امسال به‌شدت خاص است و بازیکنان زیادی در مدار ذهنی ما بودند که بنا به دلایل مختلف ازجمله قیمت بالا موفق به جذب‌شان نشدیم. حتی چون اولین سال حضورمان در لیگ برتر بود برخی از همکاری با تیم ما انصراف دادند و موارد دیگری که فعلا جای گفت‌وگو در مورد آنها نیست. تیم ما بعد از 15 سال به کمک همه اعضای باشگاه و مجموعه به لیگ برتر آمد، چراکه با اقتدار صعود کردیم و اتفاق خوبی برای رفسنجان رخ داد. حالا هدف ما حراست از زحماتی است که برای لیگ برتری شدن این تیم کشیده شده است. همیشه پرچالش‌ترین سال همان اولین سال حضور در لیگ برتر است. اگر بتوانیم این چالش را به خوبی پشت‌سر بگذاریم و در لیگ برتر ثبات داشته باشیم، می‌توانیم برای تیم مس رفسنجان به دور از هرگونه غرض‌ورزی در آینده شاهد باشگاهی خوب و منظم در کنار تکمیل زیرساخت‌ها در استان کرمان باشیم.

منظورتان از غرض‌ورزی چیست؟ شاهین بوشهر هم فصل قبل از همان ابتدا به دلیل دخالت‌های برخی عوامل شهری و استانی با حواشی همراه بود و در پایان فصل هم سقوط کرد!

بالاخره این موارد در همه‌جا هست. شهرهای پرطرفدار در فوتبال در کل شباهت‌هایی به هم دارند. در تیم‌هایی که سال‌های زیادی در لیگ برتر هستند به مرور شهر و باشگاه در مسیر حرفه‌ای قرار گرفته و به درک متقابلی از مسابقات رسیدند. من حق طبیعی هواداران می‌بینم که نگران تیم بوده و دغدغه داشته باشند. فکر می‌کنم نقطه مثبت این داستان این است که هرکس اگر می‌تواند در تخصص خود و نسبت به شناختی که از سطح کیفی کار دارد کمک کند. نقد‌های منصفانه هم می‌تواند کمک کند اما تجربه ثابت کرده عدم‌وفاق و نقدهای غیر کارشناسی‌شده درنهایت شما را به سرانجام نخواهد رساند، از این‌رو با شناختی که از مجموعه خودمان دارم، می‌دانم اساتید با تجربه‌ای داریم و باشگاه نیز کمیته فنی هوشمندی دارد. از طرفی صدرمحمدی و مشاورش هم آدم‌های آگاهی هستند، پس می‌توانیم در تمام فرازونشیب‌های طول فصل تدابیری اندیشیده و کار سختی را که فصل قبل به سرانجام رسانیدم امسال هم با تدبیر و پشتکار و وفاق همه‌جانبه انجام دهیم تا نماینده محترمی برای استان کرمان و صنایع ملی مس رفسنجان که حالا میزبان مسابقات لیگ برتر هستند، باشیم. این مردم لیاقت اینکه سال‌ها صاحب تیم لیگ برتری باشند را دارند و امیدوارم زمانی از راه برسد که در این شهر میزبان لیگ قهرمانان آسیا باشند.

برنامه‌هایتان خوب پیش می‌رود؟

واقعا بدشانس بودیم که با صعود به لیگ برتر با چالش افزایش قیمت بازیکنان روبه‌رو شدیم. کاری هم از دست‌مان برنمی‌آمد. موجی راه افتاد و باشگاه ما هم در اولین سال حضور با این موج روبه‌رو شد. به وضوح می‌دیدیم که باشگاه‌های دیگر به دلیل فونداسیون لیگ برتری نیاز کمتری به جذب بازیکن داشتند و خیلی راحت بازیکن جذب می‌کردند. از این‌رو این موج برای ما سنگین‌تر از دیگر تیم‌ها بود. حالا ما در شرایطی که نیاز به تطبیق‌پذیری داشتیم خیلی تحت‌تاثیر قرار گرفتیم و باعث شد نسبت به برنامه‌هایمان انعطاف به خرج دهیم.

به نظر می‌رسد تیمی که بستید باب میل‌تان نیست؟

همه نفراتی که جذب کردیم با برنامه بوده است. هر مربی در جذب بازیکن و تیمی که می‌بندد ضریب اشتباهاتی دارد. با این حال به این تیم بسیار امیدوارم و میانگین سنی تیمم را از 31.7 به 27.8 رسانده و تیم را جوان کردم. می‌خواهم تیمی پویا با توجه به هدفگذاری باشگاه روانه مسابقات کنم. میزان رضایت من در طول مسابقات مشخص می‌شود.

به نظر شما افزایش قیمت بازیکنان به دلیل هزینه‌ای بود که صرف بازیکنان خارجی می‌شد یا به دلیل منع قانون جذب بازیکن خارجی است؟

هر دو مورد در این افزایش قیمت دخیل است. ضمن اینکه ما در همه موارد کشور افزایش قیمت داریم. این قیمت در تورم دخیل است ولی بازار کاذبی هم که در این بین روی قیمت بازیکنان راه افتاد جای سوال دارد. من بازیکنانی را می‌شناسم که به دلیل رقم پیشنهادی بالایی که به ما دادند از جذب‌شان منصرف شدیم ولی همان بازیکن دوبرابر قیمت به تیم دیگری پیوست.

موفقیت شما با تیم مس به‌عنوان مربی جوان این قدرت را به دیگر مدیران داد که روی مربیان جوان سرمایه‌گذاری کنند. این خوب است یا بد؟

اگر حضور من الگو شده باشد جای خوشحالی دارد. من از آن مربیانی هستم که پله‌پله بالا آمدم. ما یک کیفیت مربیگری و یک طول زمان مربیگری داریم. من طول زمان مربیگری‌ام زیاد بوده است. امیدوارم در طول این سال‌ها تجربه را کسب کرده باشم. برای صندلی سرمربیگری که دارم زحمات زیادی از گذشته تا امروز کشیدم و در هر سه رده لیگ ایران تیم قهرمان کردم. اینکه به مربیان جوان اعتماد شود اصلا کار اشتباهی نیست و دنیا به این سمت حرکت می‌کند، چراکه باید در بازار همه مدل مربی داشته باشیم زیرا تلفیق انواع مربی می‌تواند به رشد و پویایی فوتبال ما کمک کند. خوشحالم فضا برای مربیان جوان باز شده و می‌توانند مانور دهند. چون خودم جوان هستم این دفاعیات را نمی‌کنم و معتقدم در همه ارگان‌های کشور به نیروی جوان احتیاج داریم، چراکه نیروی جوان پویاست و خود را به علم روز مجهز می‌کند.

در مورد نویدکیا و مهدی رحمتی هم همین‌طور فکر می‌کنید؟

شرایط فرق می‌کند و نمی‌توان پیش‌بینی کرد. ما قبلا در چنین شرایطی هم مربی موفق و هم ناموفق داشتیم. مربیگری آزمون و خطاست و مربیگری یعنی اینکه بسیار دانش‌آموز باشید.

فصل پیش‌رو را برای تیم مس رفسنجان چطور می‌بینید؟

سال قبل قرار بود در برنامه‌ای سه‌ساله به لیگ برتر صعود کنیم ولی این برنامه سه ساله در یک سال عملی شد. ما می‌خواستیم ابتدا تیم خوبی شویم و بعد صعود کنیم ولی وقتی هدف اولیه خیلی زود فراهم شد وارد هدف دوم شدیم. برای لیگ برتر نیز همین برنامه را داریم. چون اولین سال حضور است و سال سختی پیش‌رو داریم در اولین گام می‌خواهیم به ثبات رسیده و سهمیه لیگ برتری خود را حفظ کنیم و در ادامه اگر از هدف اول عبور کنیم به دنبال رتبه‌ای خوب و قابل احترام هستیم.

* نویسنده: نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها