کد خبر: 46774

معاون آموزشی وزارت علوم:

دانشگاه‌ها از نظر آموزش الکترونیکی رتبه‌بندی می‌شوند

معاون آموزشی وزارت علوم از رتبه بندی آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها خبرداد و گفت: مذاکرات این کار از سه ماه قبل با انجمن یادگیری الکترونیکی که یک انجمن علمی است آغاز و طرح نهایی شد.

به گزارش «فرهیختگان»، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در اولین کنفرانس ملی آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران  گفت: با شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن در جهان به خصوص کشور ایران، وضع روزمره زندگی و به همراه آن آموزش تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت.

وی افزود: ادامه آموزش های دانشگاهی و عدم توقف آنها به سه راهکار احتیاج داشت که هر طور شده بتوانیم آموزش ها را حتی به مدت کوتاه ادامه دهیم. تحقق این امر بستگی به جایگزینی آموزش الکترونیکی و آموزش غیرحضوری، انعطاف پذیری در قوانین آموزشی و واگذاری اختیارات به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: به منظور اجرای راهبردها ۸ اقدام جانبی در هفت ماه گذشته صورت گرفت که از اولین اقدام آن می توان به ایجاد یک قاب آموزش الکترونیکی برای انجام مشاوره، بررسی، ارزیابی و کمک به تصمیم سازی در حوزه معاونت آموزشی اشاره کرد که به دنبال آن کارگروه یادگیری الکترونیکی تشکیل شد.

وی ادامه داد: دومین عامل راهبردی به منظور تحقق و ادامه پیدا کردن آموزش الکترونیکی، فرهنگ سازی پیرامون ضرورت آموزشی الکترونیکی با توجه به مقاومت هایی بود که در سطح دانشگاه و موسسات آموزش عالی در ابتدا از سوی برخی اعضای هیئت علمی و دانشجویان انجام می شد.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: سومین عامل راهبردی جهت تحقق آموزش الکترونیکی ترویج، آموزش و آشنایی با روش ها، مزایا و چالش های یادگیری الکترونیکی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بود که در این قسمت می توان به صدها ساعت وبینار آموزشی، سخنرانی، دوره های آموزش الکترونیکی، تهیه و چاپ نشر الکترونیکی صدها جزوه دانشگاهی در موسسات آموزش عالی ویژه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان اشاره کرد.

خاکی صدیق ادامه داد: همچنین وب سایت‌های تخصصی در وزارت عتف و بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با هدف ترویج و آموزش الکترونیکی راه اندازی شد.

وی گفت: چهارمین اقدام صورت گرفته در این امر، تجهیز سخت افزاری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بود که علی رغم محدودیت های بسیار شدید مالی در اواخر سال ۹۸ و  ۹۹، تجهیز در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه آموزش های الکترونیکی تقریبا در همه دانشگاه در اولویت قرار گرفت.

خاکی صدیق  ادامه داد: پنجمین اقدام، تعامل با وزارت ارتباطات به منظور رایگان کردن خدمات اینترنتی در حوزه آموزش های الکترونیکی دانشجویان و ارتقای کیفیت سرویس دهی با توجه به حجم فوق العاده کاربران بود. نظارت و گردآوری اطلاعات درباره روند اجرا و فرایندهای آموزش الکترونیکی در کشور ششمین اقدام صورت گرفته از سوی وزارت علوم بود.

وی ادامه داد: حل مشکلات جامعه دانشگاهی و موسسات آموزش عالی کم برخوردار از دیگر اقدامات وزارت علوم بود که انجام شد.  

خاکی صدیق یکی از چالش های آموزش الکترونیکی را ارزیابی عملکرد آنها عنوان کرد و گفت: وزارت علوم در این زمینه، رتبه بندی آموزش الکترونیکی را در دانشگاه ها آغاز کرد و سه ماه قبل مذاکرات آن با انجمن یادگیری الکترونیکی که یک انجمن علمی است، انجام و طرح نهایی شد.

وی افزود: این طرح از سوی انجمن یاد شده در دو تا سه هفته آینده به معاونت آموزشی وزارت علوم ارائه می شود و دانشگاه ها در چارچوب آن وارد حوزه رتبه بندی می کنیم. مفهوم این رتبه بندی، ارزیابی عملکرد دانشگاه ها  و موسسات آموزش عالی در کل کشور برای شناسایی نقاط ضعف آنها در حوزه آموزش الکترونیکی است./ مهر

مرتبط ها