کد خبر: 46742

میرزاپور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: دعوت به تیم‌ملی می‌توانست پاداش لک باشد

شاید با جدایی واسعی موافقت شود

فوتبالیست‌های ما حق دارند که پول خوب بگیرند

درمورد واسعی مدیریت و سرمربی تصمیم می‌گیرند. بدون‌شک اگر به او احتیاج داشته باشیم باید بماند اما اگر هیات‌مدیره احساس کند جدایی این بازیکن قبل از هر چیز به پیشرفت او و سپس به باشگاه کمک مالی می‌کند شاید با رفتنش موافقت شود

به گزارش «فرهیختگان»، ابراهیم میرزاپور تنها دروازه‌بان غیرسرخابی است که همچنان مورد توجه اهالی فوتبال است. او مدتی است در قالب مربی به فوتبال برگشته و درکنار دیگر مربیان جوان کار می‌کند. مربی دروازه‌بانان تیم فوتبال پیکان که فصل قبل روزهای سختی را در تیم پیکان سپری کرد امیدوار است این فصل بتواند با تکیه بر دانش خود و همکارانش شرایط بهتری را رقم بزند. فرصتی دست داد تا با این دروازه‌بان سابقا ملی‌پوش دقایقی صحبت کنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با ابراهیم میرزاپور را در ادامه می‌خوانید.

چه شد که فصل قبل با تیم پیکان تا یک‌قدمی سقوط رفتید؟

فصل قبل بسیار تحت‌فشار بودیم. هرچند در ابتدا شیعی و در ادامه گرشاسبی سعی کردند از این فشار کم کنند و کمک تیم باشند اما درنهایت با تکیه بر توانایی‌های کادرفنی موفق شدیم با همه سختی‌ها در لیگ برتر بمانیم. با زحماتی که کادرفنی و دیگر اعضای مجموعه کشیدند تیم را در لیگ حفظ کردیم. باید از حسین فرکی هم تشکر کرد. تیم او با وجود زحماتی که کشیدند نتیجه نگرفتند. شرایط به‌نفع آنها نبود ولی با آمدن ویسی و با تجربه‌ای که داشت تیم را حفظ کردیم.

 گویا بودجه باشگاه‌تان در مقایسه با بسیاری از رقبا کم است.

محمدی به‌عنوان یک مدیر جوان سابقه خوبی دارد. قبلا در فدراسیون توانایی‌هایش را نشان داده است. از ابتدا تلاش کرد با توجه به بودجه، تیم خوبی ببندد و راهی مسابقات کند. در گام اول قرارداد ویسی را تمدید کرد و این اقدام خوبی بود. در تلاش هستیم با توجه به بودجه جدید با وجود اینکه چند بازیکن کلیدی را از دست دادیم یارگیری خوبی انجام دهیم. نفرات باکیفیتی به خدمت گرفتیم و امیدوارم هرچه زودتر این نفرات در تیم جا بیفتند و از همان ابتدای لیگ نتایج خوبی بگیریم.

 نفرات خوبی را از دست دادید ولی نتوانستید جایگزین مناسبی برایشان بیاورید.

فراز امامعلی، امیرحسین کریمی و مهران موسوی قراردادشان تمام شده بود. شرایط درمورد شهریار مغانلو خاص بود. این بازیکن پیشنهاد اروپایی داشت و با توجه به بحث پیشرفت بازیکن و درآمدزایی برای باشگاه، هیات‌مدیره با جدایی او موافقت کرد.

در حال حاضر هم بحث واسعی و پیوستنش به استقلال مطرح است.

واسعی از بهترین‌های لیگ بود. از نیم‌فصل پیشنهاد داشت ولی کنار تیم ماند. درمورد واسعی مدیریت و سرمربی تصمیم می‌گیرند. بدون‌شک اگر به او احتیاج داشته باشیم باید بماند اما اگر هیات‌مدیره احساس کند جدایی این بازیکن قبل از هر چیز به پیشرفت او و سپس به باشگاه کمک مالی می‌کند شاید با رفتنش موافقت شود.

پیکان قبلا باشگاهی بازیکن‌ساز بود ولی در فصلی که گذشت نتوانستید پدیده‌ای به لیگ معرفی کنید!

در پنج، شش بازی پایانی فصل از چند بازیکن جوان آکادمی استفاده کردیم. نادر احمدی که هم گل زد و هم پاس‌گل داد. علی کوشکی که حدود 17 سال دارد و عملکرد خوبی داشت و چند مهره دیگر که واقعا خوب بودند. ویسی و مدیریت جدید به استفاده از بازیکنان جوان علاقه دارند. ما هفت، هشت بازیکن از تیم‌های پایه داریم و خواهید دید در پایان فصل مطرح می‌شوند. شک نکنید باشگاه پیکان و مربیانش همچنان به بازیکن‌سازی می‌پردازند و با توجه به نیاز تیم بزرگسالان این چرخه متوقف نخواهد شد. حتی ما بازیکن دراختیار باشگاه‌های دیگر هم قرار دادیم و این روند را ادامه می‌دهیم.

اگر بودجه خوبی داشتید به‌جای بازیکن‌پروری در پی رقابت برای جذب ستاره‌ها بودید؟

بودجه باشگاه ما واقعا کم است. به‌جز چند تیم که بودجه خوبی دارند سایرین نمی‌توانند قراردادهای بالا ببندند. به همین دلیل از جوان‌ها استفاده می‌کنند. همین چند سال پیش ورود دروازه‌بان خارجی را منع کردند. این ایده خوبی بود. اگر این کار را نمی‌کردند ما امروز دروازه‌بانانی چون رشید مظاهری، پیام نیازمند و علی بیرانوند را نداشتیم. چون اغلب نتیجه‌گرا هستیم دنبال دروازه‌بان خارجی بودیم ولی این قانون با منع ورود دروازه‌بانان خارجی کمک کرد دروازه‌بانان جوان وارد چرخه لیگ برتر شدند و ما سال‌هاست از وجودشان استفاده می‌کنیم. حق فوتبالیست‌های ماست پول خوب بگیرند. مگر این بازیکنان خارجی که آمدند چه کردند؟ اغلب آنها کیفیت خوبی نداشتند، هیچ کاری نکردند و برخی بدون حتی یک گل‌زده ایران را ترک کردند. در عوض از باشگاه‌های ما شکایت می‌کنند و کلی بدهی بالا می‌آورند. بهتر است این پول صرف بازیکنان داخلی باکیفیت شود.

با این حساب باید با قانون منع ورود بازیکن و مربی خارجی موافق باشید؟

یکی از بهترین تصمیمات ممکن بود. یحیی گل‌محمدی، جواد نکونام، محمود فکری، عیلرضا منصوریان و چندین و چند مربی خوب دیگر چه زمانی باید مورد استفاده قرار بگیرند؟ مگر پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی مقابل آن تیمها با آن توان مالی و آن بازیکنان گران‌قیمت نتیجه نگرفت؟ چه ایرادی دارد بازیکنی مثل آل‌کثیر هفت، هشت میلیارد پول بگیرد؟ چه چیزی از بازیکنان تیم‌های رقیبش کم داشت که قراردادهای چندمیلیون یورویی می‌بندند. من معتقدم با این قانون اتفاق خوبی افتاد و اجازه دادیم مربیان و بازیکنان ما خودی نشان دهند. پرسپولیس چند بازیکن خارجی دارد؟ همه ایرانی بودند. اگر قرار بود خارجی بیاورند باید بودجه را به خرید آنها اختصاص می‌دادند و اصلا مشخص نبود که آیا می‌توانستند بازیکن خوب بگیرند؟ چون قطعا بازیکن خارجی خوب با دویست، سیصد هزار دلار به تیم‌های ما نمی‌آمد و اگر هم بازیکنی می‌آمد شاید به‌اندازه این بازیکنان کارایی نداشت. موضوع این است که با ورود این خارجی‌ها یک‌‌سری افراد دیگر سود کرده و جوان‌های ما ضرر می‌کردند. اگر کالدرون نمی‌رفت یحیی در پدیده به کار خود ادامه می‌داد و این تیم را از گل‌محمدی در لیگ قهرمانان آسیا نمی‌دیدیم.

نگران این تفاوت بین تیم‌های پولدار و تیم خودتان نیستید؟

در خیلی از کشورها همین شرایط است. همه تیم‌ها مثل هم هزینه نمی‌کنند و چند تیم همیشه از سایرین پولدارتر هستند. آدم با توجه به بودجه‌ای که دارد برنامه‌ریزی می‌کند. در فوتبال هم همین است. خیلی از باشگاه‌ها شرایط هزینه برای بازیکن چندمیلیاردی ندارند. این دلیل نمی‌شود از دیگر باشگاه‌ها ایراد بگیرند و بگویند چرا فلان باشگاه بودجه دارد و هزینه می‌کند. برخی باشگاه‌ها طرفدارانی دارند که چنین قراردادها و چنان نتایجی را از آنها طلب می‌کنند. خب این چه اشکالی دارد.

 این افزایش قیمت به تیم شما لطمه نزد؟

اگر بازیکنی که سه‌میلیارد می‌خواهد را به خدمت نگیریم باید برای یک بازیکن خارجی کم‌کم 6 میلیارد هزینه کنیم. البته معتقدم برخی مبالغ متعارفی نمی‌خواهند. ما هم نتوانستیم برخی بازیکنان موردنظرمان را به همین دلیل جذب کند چراکه با توجه به کیفیتی که داشتند قیمت نامتعارفی می‌خواست. اگر درخواست‌ها ارزیابی شود و با بازیکن خارجی درجه چندم که قرار است به فوتبال ما بیاید مقایسه شود، شاید ارزش داشته باشد که به بازیکن داخلی دو، سه میلیارد پول بدهیم.

با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد فصل بعد هم برای بقا می‌جنگید؟

شکاف به‌وجود آمده قطعا از کیفیت لیگ کم می‌کند. ولی باید قبول کرد فوتبالیست‌های ما از نظر کیفیت و توانایی خیلی با هم فرق نمی‌کنند و فقط تفاوت‌های ده، بیست درصدی دارند. نمی‌شود بگوییم تیم‌هایی که بازیکنان اسمی جذب کردند و پول کلان دادند حتما می‌توانند در لیگ مدعی شوند. همه دیدند که در فوتبال اتفاقات متفاوتی رخ می‌دهد. درست است که شکاف ایجادشده و چند تیم بالای جدول برای قهرمانی رقابت می‌کنند ولی در این بین ممکن است تیمی خود را برای قهرمانی یا سهمیه مدعی نشان دهد. مگر استقلال خوزستان سال‌ها قبل بین مدعیان قهرمان نشد؟

 بحث داغ این روزهای فوتبال ما حامد لک است. به‌نظر شما که زمانی دروازه‌بان تیم‌ملی بودید چرا ناجی پرسپولیس در لیگ قهرمانان به تیم‌ملی دعوت نشد؟

با توجه به شناختی که از حامد لک داشتم فکر نمی‌کردم در این تورنمنت تا این حد بدرخشد. او تازه به این تیم اضافه شده بود و برای هماهنگی به زمان احتیاج داشت ولی خیلی خوب خود را با دیگران هماهنگ کرد. نمی‌خواهم در پمورد پنالتی گرفتن او قضاوت کنم چون معتقدم پنالتی ملاک مناسبی نیست. یک دروازه‌بان را از نظر جاگیری، تکنیک و بسیاری موارد دیگر باید ارزیابی کرد. پنالتی آخرین ملاک است. ممکن است پنالتی گرفتن نتیجه یک تشخیص آنی باشد از این‌رو ملاک خوبی برای ارزیابی کیفیت یک دروازه‌بان نیست و روحیه و آمادگی باعث شد لک پنالتی را بگیرد. من ارزش پنالتی‌ای را که گرفته پایین نمی‌آورم ولی با توجه به عملکردش در ماشین‌سازی که در بازی با تیم ما 6 گل بد خورد تصور نمی‌کردم تا این حد بدرخشد. همه منتقدان به‌خاطر شناختی که از او داشتند و نوسانی که از این دروازه‌بان دیده بودند به پیوستنش به پرسپولیس خرده گرفتند. ولی با اعتمادبه‌نفس خوبی درون دروازه تیمش در این مسابقات حساس قرار گرفت و از همان اولین بازی گل نخورد و خوب کار کرد. شاید اگر من سرمربی تیم‌ملی بودم با احترام به نفراتی که در این پست دعوت شدند او را دعوت می‌کردم، چراکه در این یک‌ماه بازی‌های خوبی را برای پرسپولیس انجام داد و دعوت‌شدن به تیم‌ملی پاداش عملکرد خوبش می‌شد. لک از ارکان موفقیت پرسپولیس بود و تک‌به‌تک‌های خوبی گرفت و تاثیر خوبی گذاشت. اگر بتواند همین روند را ادامه دهد و ناامید نشود به پیراهن تیم‌ملی هم می‌رسد.

ممکن است نوسانی که به آن اشاره کردید درطول فصل به این دروازه‌بان و تیم پرسپولیس ضربه بزند؟

امیدوارم دچار تزلزل نشود. قطعا او مشاورانی دارد و مربیان با او صحبت می‌کنند. خودش می‌داند نباید جایگاهی را که به دست آورده به‌راحتی از دست بدهد. لازم است روی این موضوع تمرکز کند و کیفیت بهتری نشان دهد. او ثابت کرده این قابلیت را دارد که به‌دور از حاشیه و با تمرین و ممارست یکی از بهترین‌ها باشد. پس می‌تواند در آینده یکی از دروازه‌بانان خوب تیم‌ملی شود.

 * نویسنده: نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها