کد خبر: 46640

احسان پهلوان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

زود هماهنگ شدیم چون هدف بزرگی داشتیم

در جلسه فنی قبل از بازی با النصر بودیم که گفتند عیسی محروم شده!/ خستگی باعث اخراجم شد، تا‌به‌حال چنین استرسی نداشتم

گاهی خودمان هم احساس می‌کردیم سال‌هاست در کنار یکدیگر بازی می‌کنیم و بازیکنان جدید خیلی زود خودشان را با تاکتیک‌های آقا یحیی و شرایط پرسپولیس وفق دادند. همه اعضای تیم می‌دانستند که برای چه کاری به دوحه رفته‌اند و چون هدف‌مان مشخص بود.

به گزارش «فرهیختگان»،  پرسپولیسی‌ها یکشنبه شب در شرایطی که هواداران، پیشکسوتان و مسئولان ورزش کشور به فرودگاه امام خمینی(ره) رفته بودند تا از فینالیست رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا استقبال کنند پس از سه هفته به کشورمان برگشتند تا از همین حالا خودشان را برای سوپر جام لیگ برتر بیستم و البته فینال رقابت‌های آسیایی آماده کنند. هرچند حرف‌وحدیث‌ها و شایعاتی که این چند روز درخصوص شکایت النصر عربستان از پرسپولیس بابت استفاده غیرقانونی از بازیکنان جدیدش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده به‌شدت کام هواداران سرخ را تلخ کرده و باعث شده که خنده بر لبان‌شان خشک شود، اما بازیکنان و کادرفنی این تیم بدون توجه به این حواشی با روحیه‌ای بالا همچنان از حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا لذت می‌برند. البته در این بین بازیکنان تازه‌وارد پرسپولیس حال و هوای دیگری دارند و با توجه به اینکه در اولین تجربه پوشیدن پیراهن سرخ توانسته‌اند تا فینال بازی‌های آسیایی را هم تجربه کنند، کمی از قدیمی‌تر‌های سرخ که تجربه حضور در فینال و نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا را در کارنامه دارند، خوشحال‌تر هستند و هیجان بیشتری دارند. احسان پهلوان یکی از این بازیکنان است که در این بازی‌ها هم پاس‌گل داد، هم کارت زرد گرفت و هم اخراج شد. بعد از بازگشت کاروان سرخ به ایران فرصتی دست داد تا با این هافبک طراح صحبت کنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با پهلوان را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا از حضور در این تورنمنت سنگین و فشرده صحبت کن. به نظر می‌آید پرسپولیس از مرحله گروهی تا فینال غرب آسیا با قرعه‌های سختی روبه‌رو شد.

همان‌طور که اشاره کردید با توجه به فشردگی بالایی که این بازی‌ها داشت کار تیم‌هایی که به مراحل بالاتر می‌رفتند، سخت‌تر می‌شد. فکر می‌کنم این بازی‌های بسیار پرفشار برای پرسپولیس سخت‌تر هم بود چراکه در مرحله مقدماتی تیم‌های قدرتمندی همگروه ما بودند و گروه مرگ این رقابت‌ها لقب گرفته بودیم. همچنین چون بازی‌ها سه روز یک‌بار انجام می‌شد کار برای تیم‌هایی که بازی‌های سنگین‌تری انجام می‌دادند سخت‌تر هم شده بود ولی همه اعضای تیم می‌دانستند که برای چه کاری به دوحه رفته‌اند و چون هدف‌مان مشخص بود با تلاش مضاعف توانستیم فعل خواستن را صرف کنیم و درنهایت به هدف نهایی که رسیدن به فینال بازی‌های لیگ قهرمانان آسیاست، برسیم.

یکی از انتقادهایی که از یحیی پیش از شروع این بازی‌ها می‌شد این بود که نفرات جدید عجولانه انتخاب شده‌اند و کیفیت لازم را ندارند. اما در عمل دیدیم که بازیکنان تازه‌وارد عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشتند. تو از عملکرد خودت راضی هستی؟

وقتی که یک تیم در یک تورنمنت قهرمان می‌شود یعنی تمام اعضای آن تیم عملکرد خوب و قابل دفاعی داشته‌اند. من نمی‌توانم راجع به عملکرد خودم صحبت کنم اما خدا را شکر که به فینال این بازی‌ها رسیدیم و این را خوب می‌دانم که همه بازیکنان از جان مایه گذاشته‌اند و من هم تمام تلاشم را کردم تا بتوانم بهترین بازی‌ها را برای پرسپولیس انجام بدهم و در هدفی که برای تیم تعیین شده بود که همان حضور در فینال بازی‌ها بود، نقش قابل‌توجهی داشته باشم. امیدوارم که کادرفنی و هواداران پرشمار پرسپولیسی از من راضی باشند.

نکته‌ای که حتی تعجب کارشناسان فوتبالی را هم در ایران برانگیخته کرده بود هماهنگی خوبی بود که بازیکنان جدید با نفرات قدیمی تیم ایجاد کرده بودند. این موضوع دلیل خاصی داشت؟

بله، واقعا گاهی خودمان هم احساس می‌کردیم سال‌هاست در کنار یکدیگر بازی می‌کنیم و بازیکنان جدید خیلی زود خودشان را با تاکتیک‌های آقا یحیی و شرایط پرسپولیس وفق دادند. وقتی یک بازیکن وارد تیمی بزرگ می‌شود که تمام هدفش قهرمانی و کسب جام برای هواداران پرشمارش است، اگر می‌خواهد از قافله عقب نماند و موثر واقع شود باید حتما خیلی زود خودش را با شرایط این تیم و تفکرات حاکم بر آن وفق بدهد و همین تفکر حرفه‌ای که در بین نفرات جدید پرسپولیس وجود داشت باعث شد هماهنگی بین بازیکنان جدید و قدیمی‌تر زودتر شکل بگیرد. البته یک موضوعی را هم نباید نادیده بگیریم و آن هم جو بسیار خوب و دوستانه‌ای است که در تیم پرسپولیس وجود دارد و البته شخصیت بالای بزرگ‌ترهای تیم که خیلی به بازیکنان کمک کرد تا به این موفقیت دست پیدا کنند.

فکر می‌کنم بدترین لحظه‌ای که تو در این جام تجربه کردی صحنه‌ای بود که منجر به اخراجت در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا شد. تصمیم داور را قبول داری؟

خب ما چه در برابر پاختاکور و چه در بازی برابر النصر شاهد یک بازی فیزیکی همراه با دوندگی فراوان بودیم و وقتی کار به وقت‌های اضافه کشیده شد واقعا بدن‌هایمان رو به تحلیل رفته بود و احساس خودم بر این است که اگر خسته نشده بودم و بدنم جواب می‌داد آن خطا را انجام نمی‌دادم که کارت زرد دوم را برایم به همراه داشته باشد. اما درخصوص کارت زرد اول بر این باورم که داور می‌توانست در این صحنه به من کارت ندهد اما هرچه بود خدا را شکر می‌کنم که اخراج من باعث نشد تیم به مشکل برخورد کند و درنهایت پیروز میدان لقب گرفتیم. البته باید از هم‌تیمی‌هایم هم تشکر کنم که بعد از اخراج من تلاش‌شان را مضاعف کردند و اجازه ندادند کمبود یک بازیکن در زمین حس شود و درنهایت این حماسه شکل گرفت.

قبل از دیدار نیمه‌نهایی حرف‌وحدیث درخصوص قدرت النصر زیاد بود و از این تیم یک غول ساخته بودند. واقعا این تیم در این حدی که در ایران از آن تعریف می‌شد، بود؟

شما وقتی به نام و قیمت ستاره‌های النصر نگاه می‌کنی و متوجه می‌شوی که چه هزینه‌ای برای ساخت این تیم صورت گرفته، باور می‌کنید که پرسپولیس با یک تیم قدرتمند به معنای واقعی مصاف داشته است. نماینده عربستان به معنای واقعی یک باشگاه حرفه‌ای بود که ما توانستیم با غیرت ایرانی و دعای خیر هواداران‌مان از دور رقابت‌ها حذف‌شان کنیم.

در فاصله 3 ساعت به شروع بازی با النصر خبر محرومیت عیسی آل‌کثیر به اردوی پرسپولیس رسید. طبعا حسابی این خبر ناراحت‌تان کرد؟

واقعا این خبر شوکه‌کننده بود. ما در جلسه فنی پیش از بازی بودیم که این خبر اعلام شد و نمی‌دانستیم باید در مقابل این تصمیم نادرست چه اقدامی بکنیم. همه ما می‌دانستیم که عیسی بی‌گناه است و دیده بودیم که او در تیم‌های قبلی‌اش هم همین شادی گل را انجام می‌داد. این تصمیم AFC اوج نامردی و نابرابری بود که در آن شرایط ضربه شدیدی به بازیکنان و کادرفنی تیم وارد کرد. اما ما درنهایت توانستیم با این موضوع کنار بیاییم و حتی همدل‌تر از قبل با یکدیگر هم‌قسم شدیم که به خاطر عیسی و این حکم ناعادلانه هم که شده بازی را ببریم و فینالیست شویم. خدا را شکر می‌کنم که توانستیم در مقابل این توطئه‌هایی که برای تضعیف پرسپولیس چیده بودند بایستیم و نشان بدهیم که نمی‌توانند پرچم پرسپولیس را پایین بیاورند. فکر می‌کنم ان‌شاءالله به‌زودی محرومیت آل‌کثیر هم لغو می‌شود و می‌توانیم در فینال او را در کنار خود ببینیم.

به‌عنوان سوال آخر می‌خواهیم از فضای ورزشگاه در زمان به ثمر رسیدن پنالتی‌ها بپرسیم. در ایران که هواداران‌تان استرس زیادی را متحمل شدند.

واقعا کل این بازی پر از استرس بود، خصوصا وقت‌های اضافه و البته ضربات پنالتی. واقعا من شخصا تا امروز با این همه سابقه بازی در لیگ برتر چنین استرسی را تجربه نکرده بودم و خوشحالم که خداوند عزت داد تا بتوانیم با تمرکز بالا از این مرحله سخت عبور کنیم و به فینال برسیم. در آخر تبریک می‌گویم به کادر فنی زحمتکش تیم، بازیکنان، سایر اعضای تیم و همه هواداران سرخ‌دل و مردم ایران زمین، به امید قهرمانی پرسپولیس در آسیا.

 * نویسنده :  آرش محمدی،  روزنامه‌نگار

مرتبط ها