کد خبر: 46635

نگاهی به برنده‌ها و بازنده‌های بازار نقل‌وانتقالات فوتبال اروپا

تابستان موفق لمپارد، زیدان و کونته

چلسی تنها تیم لیگ برتری بود که بودجه زیادی برای خریدهای جدیدش درنظر گرفته بود و البته اصلی‌ترین دلیل آن محرومیت یک‌ساله این باشگاه از نقل‌وانتقالات بود که باعث شد این تیم با قدرت به سراغ تقویت تیم خود برود. در ادامه به بررسی برنده‌ها و بازنده‌ها بازار تابستانی فوتبال اروپا می‌پردازیم.

به گزارش «فرهیختگان»،  مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی فوتبال اروپا دوشنبه شب به پایان رسید و باشگاه‌ها تا آخرین لحظات به دنبال قطعی کردن خریدهای جدید خود و البته فروش بازیکنان مازاد بودند. شیوع بیماری کرونا تاثیر زیادی روی پنجره نقل‌وانتقالاتی اخیر داشت و باعث شد بسیاری از تیم‌ها کمتر به سراغ خریدهای بزرگ و پرهزینه بروند و به همین دلیل برخلاف سال‌های گذشته از جابه‌جایی‌های بزرگ و پر سروصدا خبری نبود. چلسی تنها تیم لیگ برتری بود که بودجه زیادی برای خریدهای جدیدش درنظر گرفته بود و البته اصلی‌ترین دلیل آن محرومیت یک‌ساله این باشگاه از نقل‌وانتقالات بود که باعث شد این تیم با قدرت به سراغ تقویت تیم خود برود. در ادامه به بررسی برنده‌ها و بازنده‌ها بازار تابستانی فوتبال اروپا می‌پردازیم.

بخش اول؛ برنده‌ها چلسی

آنها بیشترین هزینه را در تابستان جاری در بین تیم‌های اروپایی انجام دادند و رومن آبراموویچ، مالک باشگاه تقریبا اکثر خواسته‌های فرانک لمپارد را برآورده کرد. خرید تیمو ورنر و کای هاورتز، دو ستاره این روزهای فوتبال آلمان و همچنین حکیم زیاش از آژاکس، بن چیلول، مدافع چپ آماده لسترسیتی، تیاگو سیلوا که در قلب خط دفاع بسیار باتجربه است و ادواردو مندی، گلر رن که قرار است جای کپا آریزابالاگای پراشتباه را بگیرد باعث شد تا آبی‌ها با چهره‌ای دگرگون شده فصل جدید را آغاز کنند. با هزینه‌ای بالغ بر 260 میلیون دلار و به خدمت گرفتن بازیکنان مستعد و آینده‌دار فوتبال اروپا به نظر می‌رسد به‌زودی دوباره این تیم به روزهای خوبش برمی‌گردد. البته موفقیت این تیم بستگی به عملکرد لمپارد هم خواهد داشت و این مربی جوان مسئولیت زیادی را روی شانه‌هایش حس می‌کند. او البته فصل پیش با استفاده از بازیکنان آکادمی باشگاه و میدان دادن به آنها توانست نتایج قابل قبولی کسب کند و به نظر می‌رسد با تقویت تیم می‌تواند یکی از مدعیان قهرمانی در این فصل باشد.

رئال مادرید

رئالی‌ها اگر چه امسال در نقل‌وانتقالات و خرید بازیکن بسیار کم کار بودند، اما موفقیت اصلی این باشگاه را می‌توان در جدایی بازیکنانی دانست که زین‌الدین زیدان مدت‌ها بود نیازی به آنها نداشت و رئال هم نمی‌توانست از دردسر دستمزدهای آنها رها شود. این تیم در تابستانی که گذشت بیش از 80 میلیون یورو از فروش بازیکنان آکادمی خود ازجمله اشرف حکیمی، سرجیو رگوئیلون و اسکار رودریگز درآمد داشت و البته پس از مدت‌ها موفق شد دو بازیکن نامدار و گران‌قیمت خود را نیز به تیم‌های دیگر واگذار کند. از مدت‌ها پیش مشخص بود که خامس رودریگز و گرت بیل جایی در برنامه‌های زیدان در فصل جدید ندارند اما مشکل اصلی یافتن خریداری مناسب برای این دو بازیکن بود. درنهایت دو تیم لیگ برتری به سراغ ستاره‌های مادریدی رفتند و گرت بیل به‌صورت قرضی به تاتنهام برگشت و خامس نیز دوباره شاگرد کارلو آنچلوتی و این بار در اورتون شد.

هر دو انتقال برای باشگاه‌ها برد- برد محسوب می‌شد چراکه خامس در لیگ برتر به همراه اورتون شروعی عالی داشته است و بیل هم می‌تواند به موفقیت در تاتنهام که با خریدهایی چون رگوئیلون، کارلوس وینیسیوس، پیرامیل هویبرگ و مت دوهرتی به‌خوبی خود را تقویت کرده، امیدوار باشد. رئال لالیگای جدید را خوب آغاز کرده و در صدر جدول قرار گرفته است و حالا خیالش راحت است که بخشی از هزینه‌های خود را کاهش داده تا برای تابستانی توفانی در سال آینده آماده شود.

دورتموند و بایرن مونیخ

شاگردان لوسین فاوره با حفظ جیدون سانچو حالا به کسب جام در پایان فصل امیدوارتر شده‌اند. حضور ستاره‌های جوانی چون سانچو و ارلینگ هالند در کنار جیووانی رینا و جود بلینگهام تازه‌وارد نوید روزهای خوبی را برای دورتموند می‌دهد. همچنین رینیر، وینگر جوان رئال که به صورت قرضی راهی این باشگاه شده هم می‌تواند به یکی از نفرات تاثیرگذار این فصل زنبورها تبدیل شود. آنها همچنین با به خدمت گرفتن توماس مونیر از پاری‌سن‌ژرمن به‌عنوان بازیکن آزاد، خط دفاعی خود را با یک بازیکن باتجربه تقویت کردند و امیدوار به کم کردن فاصله‌شان با بایرن مونیخ خواهند بود.

مونیخی‌ها هم پس از فتح سه‌گانه با اضافه شدن لروی سانه، داگلاس کاستا، تانگوی کواسی، اریک چوپوموتینگ و مارک روکا خود را مهیای فصل جدید کردند و با توجه به اینکه لازپزیگ و بایرلورکوزن در تابستان دو ستاره تهاجمی خود، ورنر و هاورتز را از دست دادند احتمالا دوباره باید شاهد رقابت دورتموند و بایرن بر سر قهرمانی این فصل باشیم.

آنتونیو کونته

سرمربی اینتر پس از شکست تیمش سویا در فینال لیگ اروپا مدیران باشگاه را تهدید کرد که اگر شرایط در پایان فصل مطابق میلش نباشد این تیم را ترک خواهد کرد. درنهایت او متقاعد شد در این تیم بماند و البته اختیارات بیشتری در نقل‌وانتقالات تیم به او داده شد. نراتزوری به جز ساندرو تونالی جوان تقریبا تمام نفرات مدنظر کونته را به خدمت گرفت و حضور نفرات باتجربه‌ای چون آرتورو ویدال، الکساندر کولاروف و متئو دارمیان و همچنین دائمی شدن انتقال قرضی الکسیس سانچز از منچستریونایتد، تیم را به ترکیبی که کونته در ذهنش دارد، نزدیک‌تر کرد. آنها همچنین خوش‌شانس بودند که بارسا نتوانست پول لازم برای خرید لئوتارو مارتینز را فراهم کند و به این ترتیب می‌توانند از این مهاجم آرژانتینی در این فصل هم استفاده کنند.

بخش دوم؛ بازنده‌ها لیونل مسی

ستاره آرژانتینی بارسلونا پس از هفته‌ها کش‌وقوس با باشگاه درنهایت اعلام کرد که چون نمی‌خواهد با بارسا وارد دعوای حقوقی شود از درخواستش برای جدایی از این تیم صرف‌نظر کرده است. انتقال این ستاره آرژانتینی مدت‌ها تیتر اصلی رسانه‌های دنیا بود و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره مقصد بعدی او منتشر شد اما درنهایت گفت که به عشقش نسبت به این باشگاه وفادار است. او انتقادهای زیادی نسبت به برنامه نقل‌وانتقالاتی باشگاه در سال‌های اخیر داشت و معتقد بود باشگاه با چنین روندی به نتیجه نمی‌رسد. حالا در پنجره اخیر بارسا تصمیم به فروش لوئیس سوارز، دوست صمیمی او به اتلتیکو مادرید گرفت و البته در جریان معاوضه میرالم پیانیچ با آرتور، هافبک برزیلی بارسا حداقل روی کاغذ به نظر می‌رسد یوونتوس برنده این جابه‌جایی بوده است. تنها خرید باشگاه در روزهای پایانی سرجینو دست از آژاکس بود و به نظر نمی‌رسد تیم نسبت به فصل قبل تحول چندانی در ترکیبش ایجاد کرده باشد. در این شرایط شاید امسال آخرین فصل حضور مسی با پیراهن باراس را شاهد باشیم.

منچستریونایتد

این باشگاه انگلیسی از زمان جدایی الکس فرگوسن بیشتر درحال پسرفت بوده است و تقریبا در تمامی نقل‌وانتقالات سال‌های اخیر عملکرد چندان موفقی نداشته است. پس از نمایش خوب آنها در شروع دوباره لیگ پس از بیماری کرونا و کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا، هواداران یونایتد منتظر خریدهای جدید و تقویت تیم در تابستان بودند. جیدون سانچو، ستاره دورتموند هدف اصلی سولشر برای فصل جدید بود، اما هفته‌ها مذاکره و تلاش درنهایت بی‌نتیجه ماند و این وینگر 20 ساله انگلیسی در آلمان ماندنی شد. دونی فن‌دبیک را می‌توان مهم‌ترین خرید این تیم برای فصل جدید دانست که البته برخی معتقدند با توجه به نفراتی که سولشر در خط میانی دارد، نیازی به خرید این هافبک هلندی نداشت.

در روز پایانی نقل‌وانتقالات نیز ادینسون کاوانی و الکس تلس، مدافع چپ برزیلی پورتو و البته عماد دیالو، وینگر 18 ساله آتالانتا توسط مدیران باشگاه خریداری شدند که این آخری قرار است از ماه ژانویه راهی لیگ برتر شود. شکست 6 بر یک برابر تاتنهام به خوبی ضعف تیم در مرکز خط دفاعی را نشان داد و عدم تقویت تیم در این پست می‌تواند باز هم فصلی ناامیدکننده را برای این تیم به دنبال داشته باشد.

مرتبط ها