کد خبر: 46572

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تشریح کرد

کدام طرح‌های اقتصادی در اولویت کاری نمایندگان هستند؟

مسائل ما در حوزه‌های مختلفی است که در آن حوزه‌ها نمایندگان طرح‌هایی ارائه می‌دهند ولی قطعا رویکرد مجلس یازدهم پرداختن به اولویت‌های زندگی و معیشت مردم است.

به گزارش «فرهیختگان»، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به انتقادات پیرامون تشتت طرح‌های مجلس و عدم توجه طرح‌ها به اولویت‌های کشور پاسخ داد که از نگاه‌تان می‌گذرد.

مجلس با وجود مشکلات اقتصادی فعلی چه طرح‌هایی می‌تواند ارائه دهد، ضمن اینکه 120 طرح در هیات‌رئیسه وصول شده است و ظاهرا تناسبی با مشکلات روز جامعه ندارد.

معمولا طرح‌ها مسیری دارند که از منظر مجلس اولویت‌دار هستند و این موارد در آیین‌نامه داخلی تعیین شده است، ازاین‌رو هیات‌رئیسه مجلس وظیفه خود را در اینکه این طرح‌ها به‌ترتیب اولویت در دستورکار قرار گیرد، انجام می‌دهد.

  قطعا رویکرد مجلس یازدهم پرداختن به اولویت‌های زندگی و معیشت مردم است

در این زمینه از طرح‌های اقتصادی بسیار مناسب با فضای جامعه تا طرح‌هایی که اقتصادی نیستند، وجود دارد، چراکه مشکلات کشور فقط مسائل اقتصادی نیستند. مسائل ما در حوزه‌های مختلفی است که در آن حوزه‌ها نمایندگان طرح‌هایی ارائه می‌دهند ولی قطعا رویکرد مجلس یازدهم پرداختن به اولویت‌های زندگی و معیشت مردم است.  در این مسیر تلاش شده طرح‌هایی که در دستورکار قرار می‌گیرد بیشتر مشکلات معیشتی مردم را حل کنند، ازاین‌رو مواردی که خارج از این حیطه بوده، معدود است و براساس نیازهایی است که نمایندگان برای حل مسائل حوزه انتخابیه خود داشته‌اند.

شما به طرح‌های اقتصادی موثر مجلس اشاره کردید، به‌صورت تیتروار می‌توانید این طرح‌های اقتصادی را عنوان کنید.

طرح مقابله با احتکار مسکن یا ماده 54 قانون مالیات که مشهور به مالیات بر خانه‌های خالی است، در کمیسیون مصوب شد و دوفوریت هم داشت. این طرح به شورای نگهبان رفت و احتمالا تاکنون رفع ایراد شده و اگر بعد از رفع ایراد شورای نگهبان ایراد جدیدی نداشته باشد، برای اجرا خواهد رفت.

به‌جز مسکن درخصوص مسائل دیگر ازجمله طرح‌های معیشتی یا معضل قیمت خودرو طرح‌هایی ارائه شده است؟

بله، بحث سبد کالا یا بن الکترونیکی که یک کارت الکترونیکی کالای اساسی است، با دوفوریت تعیین شد.

البته ما مشکل منابع داریم که باید برطرف شود تا این طرح‌‌ها قابلیت اجرایی پیدا کند؛ از سوی دیگر در کمیسیون برنامه‌وبودجه در این زمینه‌ها بحث شده و کار زیادی صورت گرفته ولی حجم منابعی که لازم است و محل تامین آن، مهم است.

  طرح کمیسیون صنایع برای ساماندهی بازار خودرو

مساله دیگر بحث خودرو است که طرح خوبی در کمیسیون صنایع درحال بررسی است که شامل ساماندهی بازار خودرو و تولید می‌شود، این طرح اخیرا اعلام وصول شد و در کمیسیون صنایع مطرح است. حتی وزیر پیشنهادی صمت این طرح را به‌عنوان اولویت خود مطرح کرد و عملا ایشان هم طرح جدیدی در این زمینه اعلام نکرده است.  موضوع دیگر بحث مسکن و جهش تولید مسکن است که در مجلس محل بحث است؛ کلیت این طرح از نظر ما کاملا نیاز است ولی در کمیسیون اقتصادی روی برخی احکام آن بحث داشتیم و معتقد بودیم باید این احکام اصلاح شود. برخی احکام مانند تامین منابع مالی ساخت یک میلیون واحد مسکن است.

در بحث کمیسیون اقتصادی، موضوع مالیات‌ها نیز درحال بررسی است که در بخش ساماندهی منابع کار جدی انجام می‌دهیم.  همچنین عایدی سرمایه در کمیسیون نیز درحال بررسی است و به‌زودی به صحن خواهد رفت.

  بررسی وضعیت مالیات‌ها در کمیسیون اقتصادی

دو بحث مالیاتی دیگر هم در دستور بررسی قرار دارد که شامل مالیات معافیت‌ها در بحث ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و دیگری بحث مالیات بر مجموعه درآمد است.  این دو طرح به اصلاح زیرساخت‌های مالیاتی کشور کمک می‌کند و این مسائل اثرات خود را در بحث رفع سفته‌بازی و کنترل‌هایی که باید در نظام مالیاتی اعمال شود، خواهد داشت.

 

اخبار مرتبط:

 

مرتبط ها