کد خبر: 46436

علیرضا سلیمی:

هدف‌گذاری مثبت شدن تراز تجاری

توقع مجلس از وزیر جدید صمت این است که در حوزه تجارت خارجی، تراز بازرگانی حتما در بخش غیرنفتی و تجارت بدون نفت به‌سمت مثبت‌شدن حرکت کند.

به گزارش «فرهیختگان»، علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن و عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در یادداشتی شفاهی به بررسی انتظارات مجلس از وزیر جدید صمت پرداخت که در ادامه آمده است. روز سه‌شنبه کمیسیون صنایع و معادن، انتظارات خود را از وزارت صمت مطرح کرد، یکی از توقعات ما از وزیر صمت این است که ایشان برای تثبیت و حفظ آرامش در بازار چه در بخش وسایل ساختمانی و چه در بخش آذوقه مردم مراقبت کند، چراکه درحال حاضر ما با افزایش روزانه قیمت‌ها مواجه هستیم و از ایشان خواستیم قول دهد که بتواند در این زمینه اقدامات مفید انجام دهد.

انتظار دوم ما از وزیر جدید این است که با توجه به اینکه امسال سال جهش تولید است، ایشان به‌صورت بسیار روشن در یک بازه زمانی مشخص و قابل ارائه به هر نحو اقداماتی را در این راستا انجام دهد و گزارش آن را به مجلس بدهد که این با کلی‌گویی متفاوت است.

انتظار سوم این است که در بحث کارخانه‌های نیمه‌تعطیل یا تعطیل و بخشی از صنعت ما که چرخ آن به‌کندی حرکت می‌کند، با سرعت بیشتری آنها را به حرکت دربیاورند و در حوزه تولیدات دانش‌بنیان، مجلس توقع جدی از وزیر جدید دارد که البته ایشان قول‌هایی را در این زمینه به مجلس داده است.

 تراز تجارت غیرنفتی باید مثبت شود

توقع دیگر مجلس این است که در حوزه تجارت خارجی، تراز بازرگانی حتما در بخش غیرنفتی و تجارت بدون نفت به‌سمت مثبت‌شدن حرکت کند.

در بخش خودروسازی که مصیبت بزرگی برای مردم ایجاد کرده است نیز امیدواریم وزیر جدید بتواند در بخش خودرو آرامش ایجاد کند و در عین حال قیمت را به معنی واقعی کلمه تعدیل کند.

توقع دیگر ما این است که وزیر جدید در انتصابات، افراد متخصص را وارد کند چراکه حضور افراد سیاسی در بخش تولید و صنعت به‌اندازه کافی صورت گرفته است و امیدواریم که پایان این در دوره فعلی فرا برسد و افراد متخصص گزینش شوند.

 قول رزم‌حسینی برای مردمی‌کردن اقتصاد

انتظار دیگر مجلس این است که آقای وزیر برنامه‌هایی که ارائه داده است، حتما اجرایی کند، ایشان به مجلس قول داده است اقتصاد را مردمی خواهد کرد، لذا باید دید که ایشان می‌تواند این اقتصاد را مردمی کند یا مردمی‌کردن اقتصاد صرفا یک موضوع انتزاعی است، بنابراین یکی از مباحثی که وزیر جدید در هر صورت باید انجام دهد، توجه ویژه به امر مردمی‌کردن اقتصاد است.

یکی از توقعات از رزم‌حسینی این است که ایشان چه برنامه‌ای در بحث عدالت در توزیع کالا دارند و چه اقداماتی در این زمینه می‌خواهند داشته باشند.

 حوزه تجارت و دولت الکترونیک باید متحول شود

بحث دیگر موضوع انحصار است که مجلس توقع دارد وزارت صمت در بخش اجرا حتما با گام‌های استوارتری پیش برود؛ بحث تجارت، دولت الکترونیک، فولاد، پتروشیمی، تولید داخل، ارتقای تولید با فناوری بالا در حوزه واگذاری‌ها، کیفیت و عدالت در بهره‌برداری از صنایع و معادن جزء زمینه‌هایی است که ما توقع داریم وزیر جدید جدی‌تر و با سرعت بیشتر، به هر نحو اقدامات خودش را انجام دهد.

موضوع دیگر ما در خانه ملت، بحث دیپلماسی اقتصادی است، به‌خصوص اینکه توقع داریم رزم‌حسینی در حوزه منطقه درحد 80درصد مبادلات را با اقدامات فوری پیش برده و انجام دهد.

 انتظار ما از وزیر جدید صمت روان‌کردن محیط کسب‌وکار است

مجلس از وزیر جدید صمت انتظار دارد، ایشان کاغذبازی را حذف و صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و متناقض و متعدد را متوقف کرده و به این ترتیب زمینه روان‌شدن محیط کسب‌وکار را فراهم کند.

بنابراین در حوزه‌های مطرح‌شده مجلس از رزم‌حسینی توقع دارد به‌صورت سریع‌ در این زمینه‌ها ورود پیدا کند و مجلس نیز قطعا به ایشان کمک خواهد کرد.

مرتبط ها