کد خبر: 46429

گزارش «فرهیختگان» از پشت‌پرده پرکار شدن مدیرعامل استقلال 48 ساعت قبل از برکناری

برکناری سعادتمند بدون جلسه

ارسال نامه‌های جدید برای الکساندر نوری در روز آخر!

مدیرعامل برکنارشده استقلال دقیقا در ساعات قبل از برکناری درحالی‌که فعالیتش چندبرابر شده بود، در حکمی پنج پیشکسوت باشگاه استقلال را به عضویت هیات‌امنای آکادمی این باشگاه منصوب کرد تا به‌نوعی خرج آکادمی از باشگاه جدا شود، بااین‌حال درست چند ساعت بعد و با بیانیه اعضای هیات‌مدیره سعادتمند از کار برکنار شده تا این سوال پیش بیاید؛ تکلیف حکم‌های جدید چه خواهد شد!

به گزارش «فرهیختگان»، روز گذشته احمد سعادتمند که حاضر نشد به خواست وزارت ورزش و جوانان برای استعفا تن بدهد، با اعلام رسمی هیات‌مدیره استقلال از مدیرعاملی باشگاه برکنار شد تا بعد از حدود 6ماه فعالیت به جمع مدیران ناکام و برکنارشده قبلی بپیوندد، آن هم درحالی‌که در روز پایانی فعالیتش خبر از توافق نهایی با الکساندر نوری برای هدایت استقلال داد و حکم جدیدی هم صادر کرد.

 امضای بیانیه در غیاب یک نفر

هیات‌مدیره باشگاه روز گذشته بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد بنا به دلایل مختلف ازجمله سفر بدموقع برای مذاکره با استراماچونی که به ایجاد حاشیه و از دست رفتن جام‌حذفی انجامید، اهمال در پرداخت طلب شفر و بسته شدن پنجره‌ها، مذاکره با بازیکنان در هتل به‌جای باشگاه با حضور افراد شائبه‌برانگیز، قراردادهای اقتصادی بی‌نتیجه، خروج ارز از کشور بدون مجوز، اتفاقات بد رخ‌داده در قطر و طرح مسائل محرمانه در سایت باشگاه سعادتمند از مدیرعاملی برکنار شده است.

نکته قابل‌توجه اینکه این بیانیه با امضای ۳ عضو هیات‌مدیره یعنی خلیل‌زاده، نظری و زبده امضا شد. عبدیان دیگر عضو هیات‌مدیره از اعضا درخواست کرده بود در جلسه فوق‌العاده با حضور تمامی اعضا این مسائل و بندهای بیانیه رودررو با سعادتمند مطرح شود تا او حق دفاع از خود را پیدا کند که درنهایت چنین اتفاقی محقق نشد و این بیانیه با امضای سه عضو دیگر رسانه‌ای شد تا کار برای سعادتمند در تاریخ ۹ مهرماه ۱۳۹۹ در باشگاه استقلال به پایان برسد.

 جلسه ۲ بار به تعویق افتاد تا تایید نوری را ندهند

بعد از بازگشت کاروان استقلال از قطر در ابتدا قرار بود جلسه فوق‌العاده هیات‌مدیره باشگاه درخصوص نتایج تیم در قطر و حاشیه‌های به‌وجودآمده و مشکلات و مسائل پیش‌رو در روز دوشنبه ۷ مهرماه تشکیل شود که درنهایت این جلسه لغو و با دستور خلیل‌زاده ریاست هیات‌مدیره آبی‌پوشان به روز چهارشنبه موکول شد. نکته قابل‌توجه اینکه در همین حین سعادتمند ابتدا در کانال باشگاه یک مصاحبه جنجالی را انجام داد و در روز سه‌شنبه و چهارشنبه نیز مذاکرات یکطرفه خود را با الکس نوری پیش برد و احکامی را نیز برای اعضای هیات‌امنای باشگاه استقلال صادر کرد. در مهم‌ترین اقدام همان‌طور که گفته شد، سعادتمند درحالی خبر از توافق نهایی با نوری داد که این امر را منوط به نظر نهایی اعضای هیات‌مدیره دانست و سایر اعضا که از قبل تصمیم خود را برای برکناری مدیرعامل گرفته بودند با علم به این موضوع که برگزاری جلسه یعنی تایید اقدامات سعادتمند؛ دو بار جلسه را به تعویق انداختند تا درنهایت سعادتمند بدون رسیدن به خواسته خود یعنی مطرح کردن نحوه توافق با الکس نوری در جلسه هیات‌مدیره از استقلال رفتنی شود.

 پشت‌پرده مذاکرات با الکس بعد از ۱۱ روز

همان‌طور که چندی پیش در «فرهیختگان» نوشتیم، مذاکرات با الکس نوری بعد از یکی دو جلسه به پایان رسیده و فقط توافق نهایی با او درحالی در رسانه‌ها مطرح شد که به نظر می‌رسید بازی با نام این سرمربی به‌عنوان آخرین پل نجات برای سعادتمند باشد. اتفاقا او ساعاتی قبل از برکناری نیز خبر از توافق نهایی با نوری داده و این درحالی است که از سمت این سرمربی دورگه هیچ پالس مثبتی برای این توافق صادر نشد‌. البته در این زمینه نیز گفته بودیم 10 روزی می‌شود که از مذاکرات بین باشگاه استقلال و نوری سپری شده و طرفین در این مدت هیچ مذاکره و رایزنی جدی نداشتند اما نکته قابل‌توجه اینکه بعد از گذشت 11 روز و در روز سه‌شنبه و طی چند ساعت، باشگاه استقلال شروع به ارسال نامه‌هایی با امضای مدیرعامل کرد که ایجنت‌های مختلف حق مذاکره با الکس نوری را داشته باشند که البته تاریخ نامه‌ها با زمان ارسال همخوانی نداشته و مربوط به روزهای قبل بوده و نوری نیز به‌نوعی در جواب به همه این نامه‌ها یک حرف را تکرار کرده؛ مبنی‌بر اینکه باید نام بازیکنانی را که برای فصل آینده در استقلال هستند، در همان سربرگ رسمی اعلام کنند تا بدانند در کمتر از 30 روز باقی‌مانده به لیگ در چه شرایطی قرار دارند.

در همین زمینه به نظر می‌رسد مدیران وقت استقلال با ارسال این نامه‌ها به‌نوعی به‌دنبال سندسازی بودند تا بعدا در پیام‌های خود به هواداران درصورتی‌که مذاکرات با الکس‌ نوری به سرانجام نرسد، این‌طور اعلام کنند که این سرمربی مطرح دورگه ایرانی آلمانی را خواستند و توافق هم کردند اما به دلایل متعدد او سرمربی استقلال نشد.

 نوروزی سعادتمند را دور زد؟

سه‌شنبه‌شب خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه مهدی نوروزی قائم‌مقام جوان اما جویای نام باشگاه استقلال به‌عنوان سرپرست این باشگاه به‌جای احمد سعادتمند انتخاب و معرفی شده است اما ساعتی بعد سعادتمند در کانال رسمی باشگاه از بیخ و بن با تکذیب خبر استعفایش موضوع سرپرستی نوروزی را هم به‌نوعی تکذیب کرد‌. بااین‌حال جالب است بدانید طی روزهای گذشته نوروزی که در اقدامات اقتصادی باشگاه استقلال در این چند ماه کنار سعادتمند کارها را با وی پیش برده بود در جلساتی در وزارت ورزش شرکت کرده و به‌نوعی مسندنشینان قدرت و بالادستی‌های باشگاه استقلال را به سرپرستی‌اش متقاعد کرده بود که البته اخبار شنیده‌شده توسط «فرهیختگان» حاکی از آن است که در لحظات آخر وزیر ورزش حکم سرپرستی نوروزی را وتو و از این اتفاق جلوگیری کرد اما همچنان احتمال انتخاب وی وجود دارد. این درحالی است که تا پیش از اطلاع از این خبر برخی شایعه‌ها حکایت از آن داشت که نوروزی در هماهنگی با سعادتمند به این دلیل به‌عنوان سرپرست باشگاه انتخاب می‌شود که به‌نوعی کارهای نیمه‌تمام اقتصادی باشگاه در زمان سعادتمند را به پایان رسانده تا از این لحاظ استقلال بیش از پیش متضرر نشود.

 تکلیف حکم‌های جدید چه می‌شود؟

مدیرعامل برکنارشده استقلال دقیقا در ساعات قبل از برکناری درحالی‌که فعالیتش چندبرابر شده بود، در حکمی پنج پیشکسوت باشگاه استقلال را به عضویت هیات‌امنای آکادمی این باشگاه منصوب کرد تا به‌نوعی خرج آکادمی از باشگاه جدا شود، بااین‌حال درست چند ساعت بعد و با بیانیه اعضای هیات‌مدیره سعادتمند از کار برکنار شده تا این سوال پیش بیاید؛ تکلیف حکم‌های جدید چه خواهد شد! در همین زمینه «فرهیختگان» با یکی از این اعضا به صحبت پرداخت و درخصوص اینکه تکلیف این حکم‌های چند ساعته با برکناری سعادتمند چه خواهد شد، از وی پرسید که او نیز پاسخ داد اطلاعات دقیقی از این موضوع ندارد اما بعید می‌داند مدیرعامل یا سرپرست جدید بخواهد در این زمینه اقدامی انجام دهد، چراکه با مصوبه هیات‌مدیره هیات‌امنای آکادمی باشگاه استقلال تشکیل شده و بعید است اتفاقی در این زمینه بیفتد.

مدیران استقلال معمولا قبل از آغاز فصل‌های زوج برکنار شده‌اند

تغییرات مدیریتی آبی‌ها، هر 2 سال یک‌بار!

از بهار سال ۹۳ که علی فتح‌الله‌زاده از مدیرعاملی استقلال برکنار شد، دقیقا هر دو سال یک‌بار و در آستانه فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر مدیران این باشگاه از سمت خود برکنار شده و طبق روال و قاعده گذشته یعنی برکناری‌های سریالی دو سال یک‌بار، حالا این ماجرا درنهایت گریبان احمد سعادتمند را هم گرفت تا او نیز به سرنوشت مدیران قبلی گرفتار شود.  بعد از فتح‌الله‌زاده، بهرام افشارزاده در مردادماه ۹۵ و رضا افتخاری در تیرماه ۹۷ از مدیرعاملی استقلال برکنار شدند و حالا در مهرماه سال ۹۹ و درست کمتر از یک ماه تا آغاز رقابت‌های لیگ برتر این امر یعنی برکناری سریالی مدیران عامل استقلال در سال‌های فرد بعد از سال ۹۳ به صورت پیاپی نصیب سعادتمند شده و او نیز مثل مدیران قبلی از کار برکنار شد. 

نکته قابل توجه اینکه در این بین فقط امیرحسین فتحی که او نیز به واسطه عملکردش تحت فشار هواداران قرار داشت، به خاطر رابطه نزدیک و صمیمانه با وزیر ورزش از سمت خود استعفا کرد تا کار به برکناری‌اش کشیده نشود و سایرین تقریبا از کار برکنار شدند. با این حال نقطه اشتراک فتحی با سایر مدیران قبلی برکنار شده در این بود که او هم در نیم‌فصل رقابت‌های فصل گذشته و زمانی که استقلال نیاز به تقویت داشت از این تیم رفتنی شد تا برای مدت حدود دو سه ماهی این باشگاه با سرپرست اداره شود.  در سال‌های ۸۵، ۸۷ و ۸۹ و در آستانه فصل جدید رقابت‌ها نیز به ترتیب قریب، فتح‌الله‌زاده و واعظ آشتیانی از استقلال برکنار شده بودند تا این باشگاه در این ۱۵ سال اخیر و فقط به جز سال ۹۱ همواره در آستانه آغاز فصل‌های زوج دچار تغییر و تحولات مدیریتی شود تا مشخص شود فقط دولت حسن روحانی یا وزیران ورزش تحت‌نظر او در اتفاقات این‌چنینی یعنی تغییرات بزرگ در عرصه مدیریتی تاثیر‌گذار نبوده و این موضوع در دولت‌های قبلی هم برای استقلال مسبوق به سابقه بوده است.  حالا نیز درحالی که استقلالی‌ها باید برای فصل بیستم تقویت شوند سرنوشت آنها مثل چند فصل اخیر با تکرار سریالی برکناری مدیران همراه شده و مشخص نیست در این فاصله تا آغاز فصل جدید که برای تیم‌ها در پیش است و فصل بسیار سرنوشت‌ساز و حساسی تلقی می‌شود چه عاقبتی نصیب استقلال و هوادارانش خواهد شد.

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

مرتبط ها