کد خبر: 46340

گزیده‌خوانی «فرهیختگان» از نشریات دانشجویی منتشرشده در آغاز سال تحصیلی جدید

دوباره دانشگاه، دوباره نشریه

به نظر می‌رسد با آغاز ترم جدید، نشریات دانشجویی هم شور و نشاط بیشتری گرفتند و انتظار می‌رود در روزهای آینده مانند سال‌های گذشته، به دوران اوج خود برگردند.

به گزارش «فرهیختگان»، سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی رفته‌‌رفته از روزهای پایانی شهریورماه آغاز شده و شکل جدی‌تر به خود گرفته است. شیوع کرونا تغییرات گسترده در تقویم آموزشی ترم قبل دانشگاه‌ها ایجاد و تعطیلات تابستانی را بی‌معنا کرد اما به نظر می‌رسد با آغاز ترم جدید، نشریات دانشجویی هم شور و نشاط بیشتری گرفتند و انتظار می‌رود در روزهای آینده مانند سال‌های گذشته، به دوران اوج خود برگردند. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در فضای نشریات، برگزاری انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف به‌صورت مجازی بوده است. انتخابات مدیران مسئول نشریات دانشجویی جهت عضویت در کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه تبریز، یزد، شهیدبهشتی و صنعتی‌شریف به علت شیوع بیماری کرونا و عدم برگزاری کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ها، به‌صورت الکترونیکی برگزار شد. انتخابات نمایندگان مدیران مسئول در دانشگاه آزاد اسلامی نیز پس از سال‌ها وقفه، روز گذشته برگزار شد. چنانکه غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اعلام کرده پس از برگزاری انتخابات دانشگاهی، نوبت به برگزاری انتخابات نمایندگان کمیته مرکزی نظارت خواهد رسید.

غفاری در گفت‌وگو با ایرنا درباره برگزاری انتخاب نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی، اظهار داشت: «انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی به‌صورت مجازی درحال برگزاری است؛ با توجه به مجازی شدن انتخابات امسال، موضوع را ابتدا به‌دلیل بررسی ایرادات سامانه به دو دانشگاه کاشان و الزهرا(س) و سپس به ۲۰ دانشگاه دیگر به‌صورت پایلوت اعلام کردیم که تاکنون این انتخابات در دانشگاه‌های کاشان و الزهرا برگزار شده است.»

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۰ دانشگاه از مجموع ۲۰ دانشگاه انتخابات را برگزار کرده‌اند، افزود: «با بررسی‌های صورت‌گرفته، این انتخابات در تعدادی از دانشگاه‌ها با کمترین مشکل برگزار شد و برگزاری انتخابات در سایر دانشگاه‌ها بعد از این ۲۰ دانشگاه ابلاغ می‌شود.»  معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: «بعد از پایان انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی تا اواخر مهرماه، انتخابات دو عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی نیمه نخست آبان‌ماه برگزار می‌شود.»  به گفته غفاری، انتخابات اعضای شورای مرکزی ناظر بر نشریات هم مجازی خواهد شد و برگزاری این انتخابات، مستلزم پایان انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه‌هاست.  غفاری خاطرنشان کرد: «ابلاغیه برگزاری انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی در اختیار سایر دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد؛ درصورتی‌که همه آنها تا پایان مهرماه در این فرآیند شرکت کرده باشند.»

عملکرد دانشگاه زیر ذره‌بین دانشجویان دانشگاه صداوسیما

«نبا»، نشریه حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما در سومین سال انتشار خود به شماره دهم رسید. شماره جدید «نبا» به‌صورت ویژه به‌معرفی و بررسی دانشگاه صداوسیما پرداخته است. سرمقاله این شماره با تیتر «اینجا دانشگاه صداوسیمای انقلاب اسلامی است...» منتشر شده است. یکی دیگر از مطالب این نشریه یا عنوان «دانشگاه از نو!» به لزوم بازطراحی دانشگاه صداوسیما پرداخته و مطلب دیگری با‌عنوان «واکنش طبیعی واکنش صحیح» وضعیت رشته رادیو و راهکارهای تقویت این رشته دانشگاهی را بررسی می‌کند. در اهمیت صاحب خبر شدن، ساترا و ماجرای مجوز سریال‌های نمایش خانگی، می‌خواهم علف هرز نباشم! و چرخش چرخ‌های توسعه‌ای کشور روی محور پژوهش ازجمله سایر عناوین شماره جدید «نبا» است.  علی نجفی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت رسانه این دانشگاه در یادداشتی با تاکید بر تاثیر پژوهش‌های دانشگاهی در توسعه و پیشرفت کشور می‌نویسد: «یار و یاور توسعه و پیشرفت هر کشوری که شاید خیلی مواقع از آن غافل شده‌ایم و در حق آن کوتاهی می‌کنیم امر پژوهش است، چراکه همیشه گفته می‌شود پژوهش و توسعه؛ این راز کشورهای پیشرفته است که این حقیقت را دریافته و به آن جامه عمل پوشانده‌اند و در همین راستا بسیاری از دانشگاه‌های دنیا رسالت خود را از آموزش‌محوری به‌سوی پژوهش‌محوری تغییر داده‌اند. چراکه قبل از هر توسعه و پیشرفتی باید تحقیق و پژوهش انجام شود و از نتایج آن برای پیشرفت و ترقی استفاده به‌عمل آید؛ پژوهش نقش اثرگذار در تحول و شکوفایی در همه ابعاد توسعه‌ای جامعه ایفا می‌کند. پژوهش عامل زیربنایی در افزایش قدرت ملی هر کشور در چرخه جهانی شدن به‌شمار می‌رود. بدون انجام دادن پژوهش، ایستایی و سکون بر دانش بشری چیره خواهد شد و دانش‌های قبلی را از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌دهیم و فرصت رشد و یافتن علوم جدید و به‌روز را از آیندگان سلب می‌کنیم. بنابراین پژوهش سبب درک بهتر از دنیای اطراف خواهد شد. توسعه پایدار و پیشرفت هر جامعه‌ای مرهون پرورش، حفظ و نگهداری سرمایه‌های علمی، پژوهشی و فناورانه آن کشور است.» او در ادامه نوشته خود به آسیب‌شناسی فضای فعلی می‌پردازد و در انتها این‌گونه جمع‌بندی می‌کند: «اکثر تحقیقاتی که برای موسسات انجام می‌شود فقط در قفسه‌ها می‌ماند و نتایج پژوهش‌ها در تصمیم‌گیری‌ها زیاد دخالت داده نمی‌شوند، دانشگاه صداوسیما با داشتن سازمان مرتبط با خود یعنی سازمان صداوسیما کمتر شاهد آن هستیم که از کارهای انجام شده دانشگاه در این زمینه در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی و مقالات اساتید و دانشجویان، در کنار کارهای پژوهشی دیگر سازمان در مرکز تحقیقات سازمان مورد استفاده قرار گیرد؛ درنهایت برای بهبود امر پژوهش این مساله نیازمند تشریک‌مساعی در همه سطوح مدیریتی کشور از هیات دولت و مجلس گرفته تا سطح مسئولان دانشگاهی است که در حمایت از پژوهش در دانشگاه‌ها، موانع موجود در مسیر پژوهش را هموار کرده که درنهایت با پژوهش مثمرثمر چرخ‌های توسعه‌ای کشور با شتاب بیشتر بچرخند.»

نگاهی به روند معیوب خصوصی‌سازی کشور در «هفت‌تیر»

دو هفته‌نامه سیاسی «هفت‌تیر» بسیج دانشجویی شهیدبهشتی یکی از نشریات دانشجویی منتشرشده طی روزهای اخیر بوده است. شماره دوازدهم این نشریه اواخر شهریورماه با موضوع بررسی خصوصی‌سازی منتشر شده است. نشریه هفت‌تیر به‌صورت تک‌رنگ منتشر می‌شود اما شکل و شمایل صفحه‌آرایی آن، اشتیاق مطالعه این نشریه دانشجویی را دوچندان می‌کند؛ نکته‌ای که در بسیاری از نشریات کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. نظاره‌گر انگشت به دهان تیتر روی جلد شماره جدید هفت‌تیر است که به‌همراه تصویری از آخرین تجمع دانشجویان مقابل سازمان خصوصی‌سازی منتشر شده است. هشتگ هفت‌تپه، جنبش بی‌صدایان، حریم از دست رفته و همیشه در حاشیه ازجمله عناوین مهم آخرین شماره هفت‌تیر است.

سیدمحمدعلی باقری، دانشجوی کارشناسی حقوق این دانشگاه در مطلبی با عنوان هشتگ هفت‌تپه می‌نویسد: «سال‌هاست وقتی از خصوصی‌سازی و مشکلاتی که به‌دلیل روش‌های نادرست اجرای آن به وجود آمده، صحبت می‌شود، نام شرکت هفت‌تپه در ذهن متبلور می‌شود. شرکت هفت‌تپه شرکتی با پنج هزار کارگر در خوزستان است که به کشت و بهره‌برداری نیشکر می‌پردازد. این شرکت سال‌ها قبل به‌عنوان یکی از ارکان صنعت ملی ایران شناخته می‌شد و سوددهی فراوان آن موجب شده بود که افراد زیادی برای به دست آوردن آن چشم طمع داشته باشند. سال 94 که واگذاری تعدادی از شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی مطرح شد؛ شرکت هفت‌تپه نیز مانند بسیاری از شرکت‌هایی که به‌عنوان پایه‌های صنعت ملی کشور فعالیت می‌کردند به شرکت‌های خصوصی واگذار شد. صاحبان جدید هفت‌تپه دو جوان بودند که قصد داشتند شرکت را به روزهای اوج آن بازگردانند و سوددهی آن را نیز بالاتر از قبل ببرند.»

او با مرور روند فعالیت و عملکرد مدیران این شرکت که درنهایت منجر به اعتراضات کارگران می‌شود، اضافه می‌کند: «این روزها شاهد اعتصاب 70 روزه‌ کارگرانی بودیم که ماه‌هاست حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند و راهی جز اعتراض و اعتصاب ندارند. کارگرانی که خود را تنها می‌بینند و اگر حمایت نشوند دیگر اندک امیدی هم که به آینده‌شان دارند، از بین می‌رود. با این وجود اخیرا خبرهایی به گوش می‌رسد که در هفته‌های آینده پس از سال‌ها، تکلیف شرکت هفت‌تپه و وضعیت کارگران آن مشخص خواهد شد، امیدواریم اقداماتی که برای رفع مشکلات کارگران انجام خواهد گرفت، مقدمه‌ای بر این باشد که دیگر افرادی خاص، خصوصی‌سازی را تبدیل به خصوصی‌بازی نکرده و کارگران مظلوم را قربانی اهداف‌شان نکنند.»

عدالت آموزشی از نگاه تحریری‌ها

ماهنامه دانشجویی «تحریر» به صاحب‌امتیازی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان به چهلمین شماره خود رسید. این نشریه دانشجویی که در 36صفحه منتشر شده به موضوعات مختلفی پرداخته است. قرارداد راهبردی یا پیمان ترکمانچای، عدالت آموزشی، موفق یا ناموفق، چرخش چرخ اقتصادی، خود علیه خود، سنگین اما بی‌وزن، تریاق، معلمان قهرمان بالیوود و کرونا و درمان‌های احتمالی ازجمله تیترهای شماره جدید این نشریه دانشجویی است که در بخش‌های سیاسی، فرهنگی و دانشجویی به چاپ رسیده است. تحریر در شماره جدید خود، تصویری از حسن روحانی رئیس‌جمهوری را به همراه نمادهایی از حباب و بورس استفاده کرده اما هیچ خبری از تیتر یک و حتی عناوین مطلب مهم در روی جلد آن دیده نمی‌شود که می‌توان بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف این شماره دانست.

امیرحسین روزبهانی یکی از دانشجویان نویسنده این نشریه در مطلبی با عنوان عدالت آموزشی به واکاوی این مفهوم پرداخته است. او یادداشت خود را این‌گونه آغاز می‌کند:

«برای تحقق عدالت در نظام تعلیم و تربیت، باید به همه ابعاد وجودی انسان توجه کرد و برای رسیدن به این مرحله باید به‌دنبال عدالت آموزشی- تربیتی بود. عدالتی که به تمام ساحت‌های شش‌گانه وجودی انسان می‌پردازد. مطابق سند تحول بنیادین آ.پ، عدالت آموزشی در ابعاد کمی آن، همگانی و الزامی است و در ابعاد کیفی باید با رعایت تفاوت‌های فردی و جنسیتی، فرهنگی و جغرافیایی باشد. لذا اگر آموزش و پرورش ما بتواند یک انسان چندبعدی تربیت کند؛ آنگاه می‌توان گفت سیستم، عادلانه برخورد کرده است. اما اگر به بعدی کمتر توجه شود؛ به انسان بی‌عدالتی شده، چراکه اجازه رشد از او گرفته شده است. در باب عدالت آموزشی نیاز به بحث مفصلی است که مجال آن نیست. زیرا باید به مبانی، اهداف و اصول آن پرداخت. اجمال از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری (رحمت‌الله‌علیه) اهداف عدالت تربیتی- آموزشی در سه سطح قابل‌ارائه هستند:

 ۱ - هدف خرد نزدیک‌ترین هدف و مربوط به انسان.
۲ -هدف میانی مربوط به جامعه.
۳ - هدف کالن مربوط به نظام هستی.»

روزبهانی در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: «با تمام تفاسیر فوق، متاسفانه عدالت آموزشی و اجرای آن در نظام آموزش و پرورش ما به‌شدت زیرسوال است. برای مثال بخش عمده‌ای از رتبه‌های برتر کنکور، متعلق به مدارس خاصی چون سمپاد، شاهد، نمونه‌دولتی و... هستند. توزیع نابرابر و غیرنرمال نفرات برتر کنکور، نشان از وجود بی‌عدالتی در شرایط تحصیلی و فرآیند‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و به‌طور خاص، نشانگر عدم وجود نظام استعدادیابی و هدایت تحصیلی در کشور است. متاسفانه رشد بیش‌ازحد و بدون برنامه مدارس غیردولتی، حرکت به سوی طبقاتی شدن آ.پ و به تبع آن، طبقاتی شدن جامعه را در کشور رقم زده است و همچنین وجود آموزشگاه‌های کنکور در نوبت دوم بیشتر مدارس غیردولتی و تبعیض میان مدارس دولتی (عادی)در برگزاری اردوهای خاص چندهفته‌ای با هدف تقویت مهارت‌های تست‌زنی و کنکور، نشان‌دهنده غلبه نگرش کنکورمحوری در اکثر مدارس است.»

الزهرایی‌ها بی‌تعارف از حواشی اجرای احکام قضایی نوشتند

آخرین شماره ماهنامه سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) در روزهای گذشته منتشر شد تا «بی‌تعارف» در چهارمین سال انتشار خود به ایستگاه سی‌ونهم برسد. تحریریه این نشریه دانشجویی در شماره جدید به‌سراغ یکی از اتفاقات پرحاشیه شهریورماه رفتند و بی‌تعارف به تحلیل فعالیت‌ها و مطالب منتشرشده در فضای مجازی پیرامون هشتگ اعدام نکنید پرداختند. نویسندگان بی‌تعارف، در مطلبی به‌عنوان فراخوان آزمون جامع ریاست‌جمهوری، انتقادات خود نسبت به طرح اصلاح قانون انتخابات را مطرح کردند و در مطلب دیگری با تیتر در حصر پیرسالان به بیان باید‌های جوان‌گرایی در بدنه مدیریت کشور پرداختند. «سرانجام چکمه‌های متجدد» عنوان مطلب دیگری از آخرین شماره این نشریه دانشجویی است که اشغال تهران توسط متفقین را روایت می‌کند.  مهدیه اسداللهی یکی از نویسندگان این نشریه دانشجویی در مطالبی با تیتر حقوق ضد بشر به پررنگ شدن قدیس‌سازی از زندانیان اعدامی در شبکه‌های اجتماعی پرداخته و می‌نویسد: «اسلام، خواستار زندگی شرفتمندانه برای انسان از بعد روحی و جسمی است و از هرگونه عملی که شخص و شخصیت انسانی او را تهدید کند به‌شدت نهی کرده و به همان اندازه که برای حیات جسمانی فرد ارزش قائل شده است؛ از هرگونه رفتاری (تمسخر، عیب جویی، غیبت و...) که به شخصیت افراد صدمه وارد می‌کند نیز منع کرده است. نظام حقوقی دین براساسی است که تا قبل از وقوع جرائم انسان‌ها را در مسیر رشد و تعالی انسانی پرورش دهد.   بخشی از این اصلاح اجتماعی در چارچوب قوانین بازدارنده قرار می‌گیرند و درصورتی ما می‌توانیم درباره کاهش شدت این قوانین صحبت کنیم که جوامع به آن بلوغ و رشد لازم رسیده باشند. که البته چنین جامعه‌ای با دنیای امروزی ما تفاوت فاحشی دارد و لغو حکم اعدام با شعار‌های انسان‌دوستانه در دنیای کنونی که کشت و کشتار در آن بعضا امری عادی تلقی می‌شود ظلم به جامعه بشری است که خونخواهی مظلوم از ظالم را خشونت‌آمیز بدانیم.  از طرفی اگر حکم اعدام، قتل دربرابر قتل و نقض قوانین حقوق بشر   همواره ناپسند تلقی شود آیا می‌توان با تصور اصلاح متجاوزی که به قصد تعرض و قتل وارد حریم ما می‌شود از خود دفاع نکنیم؟! و یا با تخفیف حکم اعدام به حبس ابد، اینکه فرد در زندان اقدام به قتل نمی‌کند را تضمین کنیم؟ و هزینه بیت‌المال را صرف کسانی کنیم که از هیچ‌گونه جنایتی ابایی ندارند؟! مطابق آیات قرآن کشتن یک انسان برابر با کشتن همه انسان‌هاست (مائده 32) و موضوع حیات انسان‌ها تا حدی دارای اهمیت است که برای قتل غیرعمد نیز دیه و کفاره مشخص شده است. البته بخشی از این حکم قرآنی، توصیه به عفو و بخشش است و اعدام قاتل امری واجب نیست، بلکه حقی است که خداوند برای اولیای مقتول قرار داده، بنابراین قصاص و عفو یک مجموعه عادلانه است و ما نمی‌توانیم حکم اعدام را به کلی محکوم کنیم.

امنیت ضامن حفظ و بقای جامعه و خط قرمز هر کشوری است و برای حفظ این مولفه اثرگذار وجود قوانین بازدارنده‌ای لازم است. نظام سلطه که با سر دادن شعارهای انسان‌دوستانه و در عین حال با به‌جان هم انداختن کشور‌ها و رساندن تسلیحات نظامی به آنها، جز در راستای منافع خویش عمل نمی‌کند از مجازات کسانی ابراز نگرانی می‌کند که میان چند هزار معترض محق، اقدام به سرقت مسلحانه کرده و در حین ربودن اموال یک خانم با سلاح سرد دستگیر شده بودند. زیرا ناامنی را پاشنه‌آشیلی می‌داند تا تسلط خود را بر منطقه واقع سازد و از رسانه به‌عنوان ابزاری برای هدایت افکار عمومی و انحراف واقعیت نهایت استفاده را می‌برد. اما در این میان در میدان دشمن بازی کردن هم نوبر است و البته فراهم کردن ورود عامه در این گود در دست دولتی است که چنان تظاهر می‌کند فضا را نمی‌شناسد و فهم صحیحی از جریان‌های رسانه‌ای و انحراف واقعیات ندارد که طی اقدامی نابخردانه شرایط را برای ورود به میدان دشمن مهیا می‌سازد. در این میان که با سوءاستفاده از احساسات مردم حق و باطل را به‌هم آمیختند و گرگ را در چهره بره‌ای قالب کردند روشنگری مجدد نوشدارو بعد از مرگ سهراب است!»

مروری بر نحوه آغاز سال تحصیلی جدید در «کاری نو»

«کاری نو» دو هفته‌نامه فرهنگی سیاسی صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا هم در روزهای پایانی شهریورماه منتشر شد و به شماره بیست‌ودوم خود رسید. پرواز هادی تیتر روی جلد این نشریه دانشجویی است که به بررسی زندگی شهید هادی رضایی مسئول حفاظت فیزیکی حراست دانشگاه نخستین شهید سلامت فسا اختصاص دارد. نویسندگان این نشریه دانشجویی سراغ یکی از دوستان شهید رفتند و در کنار آن با انتشار تصاویر و یادداشتی کوتاه از این شهید، مقام او را گرامی داشتند. شماره جدید کاری نو، عنوان مهم دیگری هم دارد، البته بخش اعظم مطالب این نشریه 14 صفحه‌ای که به‌صورت رنگی هم منتشر شده به حوزه فرهنگی اختصاص دارد. کم‌های زیاد عنوان مطلبی است که در آن به تحلیل علل افت کیفیت فضای موسیقی کشور پرداخته شده و در مطلب دیگری با عنوان مرثیه‌ای بر کاپیتالیسم، فیلم انگل ساخت کشور کره‌جنوبی مورد نقد قرار گرفته است.  فاطمه نسیم، دانشجوی رشته بهداشت ورودی 98 در مطلبی با تیتر «کلاس‌ها حضوری! زنگ شروع مدارس غیرحضوری!» مروری بر اتفاق مربوط به چگونگی آغاز سال تحصیلی در ایام شیوع کرونا داشته و می‌نویسد: «زنگ مدارس در سال۱400_۱399 از ۱۵ شهریورماه به صدا درآمد و بازگشایی مدارس هیچ شباهتی به سال‌های گذشته نداشت.

در سال تحصیلی جدید که به سال کرونا معروف است -آن‌طور که در ابتدا توسط مسئولان اعلام شد- مدرسه رفتن دانش‌آموزان ارتباط مستقیم با منطقه‌ای دارد که در آن زندگی می‌کنند. یعنی با توجه به اعلام مناطق زرد، قرمز و سفید، زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه متفاوت است. وضعیت سفید همان شرایط عادی ورود به کلاس درس است اما در وضعیت قرمز و زرد روند کار متفاوت می‌شود و کار با روش ترکیبی آموزش حضوری، غیرحضوری و حضوری_غیرحضوری دنبال می‌شود. اما سوال اینجاست که آیا کرونا در مناطق با وضعیت سفید وجود ندارد؟ زمانی که سروکله ویروس کرونا در ووهان چین پیدا شد، یک نکته دل خانواده‌ها را گرم می‌کرد و آن هم این بود که کروناویروس کودکان را درگیر نمی‌کند و جامعه هدف آن افراد بزرگسال است. اما هرچه از زمان حضور این ویروس گذشت اشکال جدیدی را از خود به نمایش گذاشت! کودکان نیز درگیر شدند و کرونا کودکانی را که دچار بیماری زمینه‌ای بودند تا مرز مرگ و حتی مرگ نیز پیش برد. با وجود چنین شرایطی اگر یکی از دلایل بازگشایی حضوری مدارس پیشگیری از افت تحصیلی است اما از نظر بسیاری از خانواده‌ها در مرحله اول سلامت فرزندان‌شان اهمیت دارد و حضور با استرس و نگرانی در مدرسه خود می‌تواند سبب افت تحصیلی شود. با چنین اخباری که به گوش می‌رسد، چگونه خانواده‌ها می‌توانند به حضور عزیزان‌شان سر کلاس حضوری رضایت دهند حتی در مناطقی که سفید اعلام شده است؟! چگونه می‌توانند به کودکی که تا دیروز سرگرم بازی بچگانه خود بوده مدام گوشزد کنند که مراقب ماسک زدن و ضدعفونی کردن دست‌هایش باشد؟ و صدها دلیل دیگر که برنگرانی خانواده‌ها می‌افزاید... در این مورد نیز مسئولان با وجود فرصت چندماهه، تصمیم‌گیری درباره شیوه تحصیلی از پایان سال بازگشایی مدارس را به دقیقه ۹۰ موکول کردند بدون اینکه مراحل آماده‌سازی روانی خانواده‌ها و قانع کردن آنها را طی کنند.»

مرتبط ها