کد خبر: 46303

انتقاد رسانه‌های آسیایی از نامجومطلق بعد از حذف استقلال

پاختاکور متخصص حذف غول‌های ایرانی

پاختاکور گویا در شکست دادن تیم‌های بزرگ ایرانی، به یک متخصص تبدیل شده است، این تیم ثبات خوبی دارد و نشان داده که برای رشد در مسیری مشخص قدم برمی‌دارد و هدفگذاری خوب و حرفه‌ای داشته است.

به گزارش«فرهیختگان»، شکست تیم فوتبال باشگاه استقلال برابر نماینده ازبکستان هواداران امیدوار این تیم بزرگ را ناامید و مایوس کرد، در شرایطی که هواداران پرشمار این تیم بزرگ پایتخت به ستاره‌ای دیگر که قرار است روی پیراهن نقش ببندد، فکر می‌کردند، با شکست تلخ تیم‌شان از یک گربه‌سیاه تازه متولدشده مواجه شدند.

پس از حذف استقلال مقابل پاختاکور، شاهد بازتاب گسترده این شکست در رسانه‌های ورزشی عرب‌زبان و جنوب‌شرق آسیا بودیم، بسیاری از بزرگان فوتبال باشگاهی شرق آسیا نیز حذف شدن تیم آماده‌ای مثل استقلال را که حق داشت حتی مدعی قهرمانی باشد، باور نداشتند.

پاختاکور ازبکستان که در گروه B لیگ قهرمانان آسیا به لطف حذف الهلال عربستان صدرنشین شده بود، در نخستین بازی مرحله حذفی مقابل استقلال ایران قرار گرفت؛ آبی‌های فوتبال ایران که از‌ انگیزه بالایی برای صعود برخوردار بودند، با گلزنی علی کریمی در دقیقه 32 پیش افتادند، اما در دقایق 43 و 47 دروازه خود را توسط دراگان چران و ارن دردیوک باز شده دیدند تا این بازی را که صحنه‌های داوری جنجالی زیادی هم داشت، با نتیجه 2 بر یک واگذار کنند و از این رقابت‌ها حذف شوند.

الریاضیه در گزارشی از عملکرد داوران این مرحله در بخش داوری بازی استقلال و پاختاکور البته چندان به ضرر داور قلم نزده اما آورده است: «در دقیقه 80 مسابقه، ضربه دیاباته به دستان ماشاریپوف برخورد کرد. احمد الکاف داور عمانی این مسابقه که به صحنه نیز نزدیک بود، نگاهش را به سمت کمک اولش دوخت و حتی سوت را به سمت دهان برد و چند ثانیه‌ای مکث کرد و در اعلام پنالتی به سود استقلال دودل بود تا اینکه بالاخره او و کمک‌داور این مسابقه تصمیم گرفتند پنالتی احتمالی به سود آبی‌پوشان را اعلام نکنند.»

الرایه در گزارش خود از وضعیت بازی‌ها و شکست استقلال مقابل پاختاکور آورده است: «ترکیب استقلال دقیقا همان بود که در بازی‌های قبلی دیده می‌شد، آیا مربی استقلال به این فکر نکرده بود که رقبا تاکتیک و ترکیب آنها را تحلیل کرده‌اند و باید تغییری اساسی در شطرنج تیمش صورت بدهد؟ نامجومطلق در بازی با پاختاکور سعی کرد همچون دیدار با الاهلی عربستان تیمش را کاملا هجومی به زمین بفرستد و به همین خاطر هرچه بازیکن هجومی داشت وارد میدان کرد. او در بازی با الاهلی عربستان وقتی نیاز مبرم به برد پرگل داشت نسبت به مسابقه الشرطه عراق آرایش تیمش را از 2-4-4 به 3-3-4 تغییر داد و از مثلث خطرناک ارسلان مطهری، شیخ دیاباته و مهدی قائدی در خط حمله استفاده کرد. اتفاقی که نتیجه مثبتی داد و باعث شد در همان نیمه‌اول کار نماینده سعودی تمام شود و استقلال درنهایت یک برد ارزشمند و پرگل (3 بر صفر) را جشن بگیرد و به دور حذفی صعود کند. برای دیدار با پاختاکور ازبکستان اما اگرچه شرایط متفاوت بود اما سرمربی استقلال تصمیم گرفت به ترکیب برنده تیمش در خط حمله دست نزند. می‌توان گفت نامجومطلق سعی داشت همچون بازی قبلی از ابتدا با سیستمی هجومی بازی کند و دروازه حریف را به خطر بیندازد اما نوع بازی پاختاکور استقلالی‌ها را غافلگیر کرد. قمار نامجومطلق برای انتخاب یک سیستم هجومی و پرریسک نتیجه نداد. او حتی برای جبران این اتفاق مجبور شد در نیمه دوم و درحالی که دو بر یک عقب بود ارسلان مطهری را از زمین بیرون بکشد و آرش رضاوند تازه‌نفس را به خط حمله اضافه کند تا نه مطهری مانند دیدارهای قبل تاثیرگذار باشد و نه رضاوند در پست غیرتخصصی اثرگذاری خود را داشته باشد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «پاختاکور درحالی استقلال را حذف کرد که فصل گذشته از سد پرسپولیس گذشته و مانع صعود فینالیست سال ۲۰۱۸ شده بود. جالب است بدانید تیمی که در مهر ماه ۱۳۹۹ آبی‌ها را شکست داد با تیمی که در اردیبهشت۱۳۹۸ از سد پرسپولیس گذشت، تنها دو تفاوت در ترکیبش داشت؛ دروازه‌بان و مهاجم نوک. یک نکته جالب که ثبات ویژه را در این تیم ازبک نشان می‌دهد.»

پایگاه خبریmenafn  نیز در گزارش خود شکست استقلال را عجیب توصیف کرده بود. در این متن آمده است: «پاختاکور گویا در شکست دادن تیم‌های بزرگ ایرانی، به یک متخصص تبدیل شده است، این تیم ثبات خوبی دارد و نشان داده که برای رشد در مسیری مشخص قدم برمی‌دارد و هدفگذاری خوب و حرفه‌ای داشته است.»

وب‌سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز در چند خبر و گزارش مجزا از شکست استقلال مقابل پاختاکور نوشت: «این واقعا استقلال بود؟ البته که خوب شروع کردند اما واضح بود که برنامه مشخصی ندارند و نتوانستند به‌رغم نتیجه بازی، به سرعت تاکتیک خود را تغییر بدهند. نماینده آبی‌رنگ ایران مقابل پاختاکور خوب عمل نکرد.»

گلف‌تایمز نیز در خبری از بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا آورده است: «استقلال مقابل پاختاکور ترکیب و تاکتیک همیشگی را داشت اما استقلال همیشگی نبود و بازیکنان این تیم تا حدودی سردرگم به نظر می‌رسیدند. سرمربی استقلال باید بیشتر به آب و آتش می‌زد و تغییرات صورت گرفته ربطی به فرآیند مبارزه تاکتیکی مقابل تیمی که گل زده بیشتر دارد، نداشت. حیف شد دو تیم بزرگ به هم رسیدند و فقط یکی از آنها حق داشت به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کند و این طبیعت فوتبال است و آن شب، شب خوبی برای نماینده خوب ایران نبود.»

  * مترجم: بابک سرانی آذر

مرتبط ها