کد خبر: 46260

«فرهیختگان» از میزان اختصاص بودجه کشورهای مختلف به شرکت‌های تولیدکننده واکسن کرونا خبر می‌دهد

سرمایه گذاری‌های نجومی در دنیا برای واکسن کرونا

درحا‌ل‌حاضر در دنیا حدود 220 پروژه واکسن بیماری کرونا درحال انجام است که شماری از آنها به فاز سوم و نهایی رسیده‌اند و درصورت مثبت بودن تست‌ها، آماده تولید انبوه و ورود به بازارهای جهانی خواهند بود.

به گزارش«فرهیختگان»، داغ‌ترین بحث‌های این روزهای جهان ویروس کرونا، تولید واکسن آن و زمان رسیدنش به کشورهای دنیا و درنهایت، جلوگیری از شیوع گسترده کووید-19 است. به‌جرات می‌توان گفت اولین کشوری که گام نخست را در راستای تولید واکسن برداشت، کشور چین بود که به‌عنوان نخستین کشور با این ویروس دست‌وپنجه نرم کرد و در مدت چندماه توانست این بیماری را کنترل کند. اما بعد از مدتی با توجه به شیوع گسترده آن در دیگر کشورها، موارد جدیدی در چین مشاهده و همین امر باعث شد محققان باجدیت بیشتری روی این موضوع فعالیت کنند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن واکسن این بیماری را روانه بازار کنند. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که تاکنون چند مورد از واکسن‌های ساخته‌شده در چین در فاز سوم تست قرار دارند و چنانچه نتایج نهایی این فاز هم مانند فازهای قبلی موفقیت‌آمیز باشد، اجازه ورود و توزیع گسترده را پیدا خواهند کرد. واکسن روسیه هم با وجود ادعاهایی که محققان روسی درباره موثر بودن آن دارند، اما ضد و نقیض‌هایی پیرامون بی‌خطر بودن آن مطرح می‌شود. همه این تحقیقات و تولیدات مدیون سرمایه‌گذاری دولت‌ها روی پروژه‌های تحقیقاتی و تولیداتی واکسن کووید- 19 است که از ماه‌ها قبل و همزمان با شروع همه‌گیری ویروس در دنیا آغاز شد. درحا‌ل‌حاضر در دنیا حدود 220 پروژه واکسن این بیماری درحال انجام است که شماری از آنها به فاز سوم و نهایی رسیده‌اند و درصورت مثبت بودن تست‌ها، آماده تولید انبوه و ورود به بازارهای جهانی خواهند بود.

بودجه 885 میلیون دلاری آلمان به سه شرکت داروساز

به گزارش universityworldnews دولت آلمان در ماه‌های نخست شیوع کرونا به‌خوبی توانست آن را مدیریت کند و بعد از گذشت مدتی با توجه به بالا بودن آمار مبتلایان، بیماری تحت‌کنترل درآمد اما بعد از مدتی، دوباره آمار بالا گرفت و شمار مبتلایان افزایش یافت. آلمان هم مانند دیگر کشورهای دنیا تحقیقات خود را برای ساخت واکسن کرونا آغاز و دولت این کشور بودجه‌هایی را به سه شرکت بزرگ داروسازی داخلی با هدف تسریع در فرآیند تولید واکسن کرونا تزریق کرده است. به گزارش موسسه فدرال واکسن و زیست داروی آلمان، اولین واکسن کووید- 19 این کشور تا سال 2021 آماده ورود به بازار می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در وزارت آموزش و پژوهش فدرال در ماه ژوئن قرار شد بالغ بر 750 میلیون یورو معادل 885 میلیون دلار به تسریع تولید و توسعه واکسن کووید- 19 تعلق بگیرد. شرکت BioNTech هم قرار است 375 میلیون یورو دریافت کند، درحالی‌که تعهدات مالی برای حمایت از تولید واکسن در شرکت CureVac حدود 252 میلیون یورو برآورد شده است. البته بین اختصاص میزان بودجه به این دو شرکت درگیری‌های زیادی بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پژوهش وجود داشت.

بحث بر سر اختصاص میزان بودجه به شرکت IDT Biologika برای تولید واکسن کرونا همچنان ادامه دارد. به گزارش رویترز، دو شرکت BioNTech و CureVac در صدر شرکت‌های تولیدکننده واکسن کرونا هستند. از ماه جولای، کمیته‌ای از متخصصان این سه شرکت تشکیل شده و بودجه‌بندی لازم برای تقویت بخش تولیدی آنها برای تسریع در فرآیند تولید واکسن کرونا در دستور کار قرار گرفته است. این بودجه دولتی به هر سه فاز تست واکسن اختصاص می‌یابد. رئیس موسسه Paul Ehrlich، موسسه فدرال واکسن و زیست پزشکی هشدار داده است که فاز سوم آزمایش‌ها اهمیت بالایی دارند اما ما خوشبینیم که واکسن تولیدشده تا سال آینده تاییدیه‌های نهایی را دریافت کنند. با ورود واکسن به بازار، حدود 55 تا 65 درصد جمعیت آلمان واکسینه خواهند شد تا ایمنی جمعی ایجاد شود. حدود 40 میلیون دوز واکسن برای آلمان ذخیره خواهد شد که نسبت به تقاضایی که وجود دارد، تعداد بالایی را شامل می‌شود. اما با وجود این، درصورت بالاتر رفتن نیاز به واکسن، دولت اعلام کرده است که از صادر کردن این محصول به کشورهای دیگر خودداری خواهد کرد تا نیاز داخل تامین شود.  در سطح بین‌المللی، آلمان برای تست حمایتی از واکسن کووید- 19 تولید خود، سهم خود را در ائتلاف نوآوری‌هایی برای آمادگی دربرابر همه‌گیری کرونا افزایش داده و به 140 میلیون یورو رسانده و قرار است سال آینده 90 میلیون یوروی دیگر هم به این مبلغ اضافه کند. شرکت BioNTech آلمان با همکاری شرکت Pfizer آمریکا، به‌دنبال تایید واکسن تولیدی خود در ماه اکتبر هستند و مدعی شده‌اند که با توجه به موفقیتی که تاکنون داشته‌اند، انتظار دارند تا پایان سال حدود 100 میلیون دوز واکسن تولید کنند. از سوی دیگر، شرکت IDT Biologika در مشارکت با شرکت DZIF آلمان که مرکز تحقیقات عفونی هم هست، برای تولید واکسن کرونا تلاش می‌کنند.

بودجه چندصدمیلیارد دلاری چین

به گزارش رویترز، چین از همان روزهای نخست بودجه‌های قابل‌توجهی را صرف پیشگیری از شیوع بیشتر همه‌گیری کرونا در کشورش کرد، به‌طوری که این بودجه تا ماه مارس به حدود 6/15 میلیارد دلار می‌رسید. مقامات بهداشت این کشور به‌تازگی اعلام کرده‌اند که ظرفیت سالانه تولید واکسن کووید- 19 در این کشور تا حد زیادی افزایش یافته و سرعت تولید به‌حدی است که ظرفیت تولید برای سال آینده به بالای یک میلیارد دوز رسیده است که یکی از دلایل اصلی آن، حمایت دولت و اجرای برنامه‌هایی برای ساخت کارخانه‌های جدید تولید واکسن در چین است. به گفته finance به نقل از کمیته ملی بهداشت چین، با سرعتی که شرکت‌های تولید واکسن درحال تلاشند، انتظار می‌رود میزان واکسن تولیدی تا پایان امسال به 610 میلیون دوز برسد. چین بین هشت تا 11 پروژه مختلف تولید واکسن را در اختیار دارد که از این بین، چهار پروژه فاز سوم و نهایی آزمایش‌ها را پشت سر می‌گذارند. چین یکی از بالاترین بودجه‌ها را در دنیا به تولید واکسن کرونا اختصاص داده، به‌طوری که حدود 143 میلیارد دلار به شرکت‌های فعال داروسازی برای تولید واکسن داده شده تا فرآیند تولید با سرعت هرچه تمام‌تر پیش رود.

واکسن CoronaVac تولید شرکت خصوصی SinoVac است که هدفش تولید حدود دومیلیون دوز واکسن است تا بتواند جوابگوی 20 درصد از جمعیت جهان باشد. دو شرکت CanSino و Sinopharm از دیگر شرکت‌های مهم داروسازی در چین هستند که با دریافت بودجه دولتی وظیفه مهم تولید واکسن کووید- 19 را برعهده گرفته‌اند. در این بین، ائتلاف بین‌المللی نوآوری‌های آمادگی برای همه‌گیری در نروژ مدتی است با تمرکز روی تولید واکسن کرونا آغاز به‌کار کرده است. در اطلاعیه‌ای که در ماه ژوئن ازسوی این ائتلاف منتشر شد 66میلیون دلار بودجه به یکی از شرکت‌های داروسازی چین تعلق گرفت تا در امر تولید و توسعه واکسن سریع‌تر عمل کنند. درواقع، این سرمایه‌گذاری روی مطالعات پیش‌بالینی، تحقیقات حیوانی و انجام مطالعات بالینی فاز نخست واکسن انجام شده است. مشارکت این ائتلاف با چین در راستای سرعت بخشیدن به امر توسعه و تولید واکسن بیماری کرونا صورت گرفته است. طبق قرارداد امضاشده، این شرکت چینی قرار است سالانه میلیون‌ها یا حتی یک میلیارد دوز واکسن تولید کند و چنانچه این اتفاق بیفتد، نمی‌توان نقش این ائتلاف را در کنترل همه‌گیری کرونا نادیده گرفت.

تقسیم بودجه 84 میلیون پوندی بین دو شرکت انگلیسی

انگلیس یکی از کشورهایی است که ماه‌هاست به‌دنبال تولید واکسن کروناست و درحال‌حاضر هفت پروژه تولید واکسن در این کشور فعال هستند و امید می‌رود به‌زودی بتوانند وارد بازار شوند. به گفته «الوک شارما»، دبیر بازرگانی انگلیس، دولت این کشور حدود 84 میلیون پوند بودجه در اختیار محققان قرار داده تا روی تحقیق و تولید واکسن کرونا فعالیت کنند. از این مقدار بودجه درنظر گرفته‌شده، حدود 5/65 میلیون پوند برای تولید واکسن به محققان دانشگاه آکسفورد و 5/18 میلیون باقی مانده هم به کالج سلطنتی لندن تعلق گرفته است. در این میان، دانشگاه آکسفورد برای ساخت واکسن کرونا تفاهمنامه‌ای را با شرکت داروسازی AstraZeneca امضا کرده است که طبق قرارداد آن، این شرکت متعهد شده درکل 100 میلیون دوز واکسن تولید کند و قرار بود تا سپتامبر حدود 30 میلیون دوز را تحویل دهد. این واکسن درحال‌حاضر فاز سوم آزمایش‌ها را پشت سر می‌گذارد و درصورت نتیجه‌بخش بودن جواب این تست‌ها، انگلیس با توزیع واکسن بین مردم می‌تواند جان هزاران نفر را از خطر مرگ نجات دهد. این قرارداد به‌گونه‌ای است که بعد از پوشش‌دهی واکسن برای مردم انگلیس، این کشور می‌تواند واکسن را با قیمتی کمتر در اختیار کشورهای درحال توسعه و نیازمند به این واکسن قرار دهد. به گزارش pharmaceutical-technology، دولت انگلیس قرار است با اختصاص بودجه 93 میلیون پوندی، طی 12 ماه نخست سال 2021 اقدام به راه‌اندازی مرکز نوآوری و تولید واکسن در کشور کند. درصورت تکمیل این پروژه، انگلیس می‌تواند دوز واکسن موردنیاز کل جمعیت کشور را تنها طی 6 ماه در این مرکز تولید و توزیع کند. علاوه‌بر این، دولت انگلیس قرار است با اختصاص 38 میلیون پوند اضافی در امسال به تسریع روند تولید واکسن در این مرکز کمک کند.

آمریکا و بودجه 9 میلیارد دلاری برای واکسن

دولت فدرال آمریکا بیش از 9 میلیارد دلار به تولید واکسن کرونا و بیش از 2.5 میلیارد دیگر هم به ذخیره‌سازی ویال و سرنگ برای تزریق واسکن اختصاص داده است. تا امروز بیشترین مبلغ این بودجه به غول شرکت‌های داروسازی یعنی Pfizer، AstraZeneca و به‌طور مشترک بین Sanofi و GSK و نیز شرکت‌های بیوتکنولوژی Moderna و Novavax اختصاص یافته است. این شرکت‌ها برای صرفه‌جویی در زمان انجام آزمایش‌ها، تست‌ها را که معمولا باید به ترتیب انجام شوند، به‌طور همزمان انجام داده‌اند. به‌عنوان مثال، شرکت Moderna هنوز جواب نتایج تست فاز دو را اعلام نکرده اما درحال انجام تست‌های فاز سه است و واکسن را روی 15 هزار داوطلب تست کرده است. فاز سه آن در تابستان آغاز شده و انتظار می‌رود نتایج اولیه آن در ماه پاییز مشخص شود.

به گزارش usatoday، تمام شرکت‌هایی که از بودجه دولت آمریکا برای تحقیق و تولید واکسن کووید- 19 استفاده می‌کنند، مجهز به جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در آزمایش و تولید و تست واکسن هستند و امید می‌رود به این واسطه بتوانند درمدت کوتاه‌تری موفق به تولید واکسن کووید- 19 شوند. شرکت Sanofi و GSK در ماه آوریل 31میلیون دلار به‌عنوان بودجه پایه و در ماه جولای نیز 1.2 میلیارد دلار دیگر برای تکمیل تولید و توسعه 100 میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان سال دریافت کرده‌اند. بیش از نیمی از این بودجه صرف تولید واکسن برای داوطلبان فازهای آزمایشی هزینه شده است. قرار است سال آینده 500 میلیون دوز بیشتر تولید شود. در این میان، شرکت آمریکایی Pfizer با همکاری شرکت آلمانی BioNTech حدود 1.95 میلیارد دلار ازسوی سازمان غذا و داروی آمریکا برای تولید و توسعه 100 میلیون دوز واکسن کرونا بودجه دریافت کرده‌اند. علاوه‌بر این، شرکت Novavax آمریکا هم طی قرارداد، 1.6 میلیارد دلار بودجه برای تولید 300 میلیون دوز واکسن برای داوطلبان گرفته است. شرکت تحقیق و توسعه Janssen با دریافت بودجه 1.5 میلیارد دلاری به فعالیت در زمینه تولید واکسن مشغول است. این شرکت در ماه مارس 456 میلیون دلار برای امر تحقیق و انجام فاز اول و یک میلیارد دیگر هم در اوایل آگوست برای تولید 100 میلیون دوز واکسن دریافت کرده است. شرکت AstraZeneca و دانشگاه Oxford هم 1.2 میلیارد دلار برای تولید 300 میلیون دوز واکسن گرفته‌اند. در ادامه شرکت Moderna هم با دریافت 955 میلیون دلار در سه فاز مختلف، درحال انجام تست‌های فاز سوم واکسن کروناست. دو شرکت Merck و IAVI آمریکا هم 38 میلیون دلار از بودجه فدرال را به خود اختصاص داده‌اند تا واکسن کووید- 19 را برای داوطلبان تولید کنند.

تولید واکسن ایتالیایی با بودجه 5 میلیون یورویی

حدود یک‌ماه پیش، اولین آزمایش بالینی واکسن کووید- 19 ساخت کشور ایتالیا در بیمارستانی در شهر رم آغاز شد. این کشور چند پروژه تولید واکسن را در دست تولید دارد و این تنها واکسنی است که به مرحله تست بالینی رسیده است تا بتواند گامی در ایمن‌سازی مردم جهان دربرابر این همه‌گیری داشته باشد. دیگر پروژه‌های تولید واکسن ایتالیا با مشارکت شرکت‌های انگلیسی تولید می‌شوند. نخستین واکسن تولید ایتالیا، با سرمایه‌گذاری پنج‌میلیون یورویی وزارت پژوهش‌های ایتالیا و تولید شرکت بیوتکنولوژی ایتالیایی ReiThera تولید شده است. بسیاری از شرکت‌های داروسازی این کشور تمایل زیادی به ساخت واکسن کرونا دارند اما این درصورتی اتفاق می‌افتد که بتوانند برای این کار سرمایه‌گذاران خصوصی پیدا کنند. به‌عنوان مثال، شرکت بیوتک Rottapharm بعد ازمدتی توانست بودجه 3.4 میلیون دلاری را از سوی شرکت بیوتک Takis روم دریافت کند. کارشناسان معتقدند برای اینکه ایتالیا بتواند در زمینه تحقیق و توسعه واکسن کرونا موفق عمل کند، باید در امر سرمایه‌گذاری فعال‌تر عمل کند. انتظار می‌رود نتایج تست‌های این واکسن در ماه مارس سال آینده مشخص شود.

 *  مترجم: ندا اظهری

مرتبط ها