کد خبر: 46120

گزارش رسانه بلژیکی از مذاکره سرمربی سابق ایران با شالکه

ویلموتس جلوتر از رائول

شبکه خبری و ملی بلژیک،RTL بر این باور است که شالکه و هوادارانش نسبت به رائول اسپانیایی تا حدودی بدبین هستند و گزینه ویلموتس تقریبا در این خصوص قطعی و نهایی شده است.

به گزارش «فرهیختگان»، بعضی از اسم‌ها در فوتبال ایران تداعی‌کننده حال‌وهوایی خاص هستند، مثلا با شنیدن نام علی پروین، خودبه‌خود به یاد تعصب و نگاهی سنتی و محبوب میان فوتبال‌دوستان می‌افتیم، نام حجازی، نام کی‌روش و حالا نام مربی البته خوبی مثل ویلموتس ناخودآگاه تداعی‌کننده یک قرارداد ننگین و ابلهانه است، قراردادی که نشان از فقدان تدبیر دارد و بی‌فکری و خیانت به فوتبال. موضوع پیچیده است و تاکنون بارها در رسانه‌های مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

داستان ویلموتس درحال فراموشی بود که پیشنهاد رسمی شالکه بار دیگر نام او را به تیتر اول رسانه‌های ایران و بلژیک و البته آلمان بازگرداند. چند روز پیش بود که رسانه‌های داخلی خبر اصلی مجموعه رسانه‌ای بیلد آلمان را ترجمه و منتشر کردند: «سرمربی سابق تیم‌ملی ایران که برای گرفتن بزرگ‌ترین جریمه تاریخ فوتبال ایران از فدراسیون فوتبال به فیفا شکایت کرده، حالا گزینه سرمربیگری تیم شالکه آلمان شده و احتمال دارد به‌زودی روی نیمکت این تیم بوندس‌لیگایی بنشیند.»

رائول گونسالس، اسطوره فوتبال رئال‌مادرید نیز البته همچنان گزینه جدی برای شالکه04 محسوب می‌شود اما رسانه‌های بلژیکی اطمینان دارند ویلموتس به شالکه خواهد رسید. شبکه خبری و ملی بلژیک،RTL  بر این باور است که شالکه و هوادارانش نسبت به رائول اسپانیایی تا حدودی بدبین هستند و گزینه ویلموتس تقریبا در این خصوص قطعی و نهایی شده است.

وی در دو دوره پیراهن تیم شالکه را پوشید و به قهرمانی جام یوفا نیز با تیم آبی‌پوش آلمانی دست یافت و حالا شاید منجی آنها در بوندس‌لیگا باشد. مارک به‌عنوان سرمربی در بازه زمانی 2003 و 2004 به‌صورت موقت در شالکه حضور داشته و شاید بتوان گفت درحال بازگشت به خانه آبی‌رنگ خود است. او در تیم‌ملی فوتبال بلژیک اوج گرفت و شاید با همین تیم بزرگ مطرح شد و البته در ساحل‌عاج بیشتر بازیکن‌سازی کرد تا اینکه بخواهد نتیجه خوبی کسب کرده باشد.

مارک ویلموتس پس از حدود دوسال دوری از سمت مربیگری در میدان‌های حرفه‌ای فوتبال، سرانجام در ۲۹ ماه می ۲۰۱۹ رسما به‌عنوان سرمربی جدید تیم‌ملی ایران منصوب و جانشین کارلوس کی‌روش شد. پس از فسخ قرارداد و جدایی وی از تیم‌ملی فوتبال ایران، نحوه انعقاد و مبلغ قرارداد وی مورد بحث قرار گرفت و پس از یک جنجال رسانه‌ای گسترده، بسیاری از کارشناسان فوتبال قرارداد مارک ویلموتس را مبهم و قابل بررسی دانستند.

شبکه RTL بلژیک در بخش دیگری از گزارش خود از قول برخی رسانه‌های ایرانی مدعی شده که خبرنگاران ایرانی تا جایی به ویلموتس بدبین هستند که حتی خبر مربوط به مذاکره او با شالکه را شایعه و دروغ دانسته و آن را یک بازارگرمی کورکورانه توصیف کرده‌اند. رسانه‌‌های آلمان نیز شبیه رسانه‌های ایران بر این باورند که این پیش‌بینی‌ها از حضور ویلموتس در شالکه از رسانه‌های کشورش نشات می‌گیرد. ویلموتس در رده باشگاه موفقیتی کسب نکرده و در رده ملی هدایت تیم‌های ملی بلژیک، ساحل‌عاج و ایران را برعهده داشته است و اکنون کاری ندارد. تمام این گمانه‌زنی‌ها برای حضور ویلموتس تنها در اندازه شایعه‌ای است که از رسانه‌های کشورش شنیده می‌شود.

در هر حال شالکه هفته گذشته در اولین بازی فصلش مقابل بایرن‌مونیخ با 8 گل مغلوب شد. این شکست سنگین باعث شده سران باشگاه شالکه به‌دنبال مربی جدیدی باشند.

فضای رسانه‌ای ورزش بلژیک به‌گونه‌ای است که نام فوتبال ایران نیز خودبه‌خود به میان می‌آید و شکایت پیچیده او از فوتبال ایران به یک پرونده پیچیده و شاید غیرقابل حل تبدیل شده باشد، فشار فیفا و بخش حقوقی آن البته کاری به این پیچیدگی ندارد و درصورت لزوم حتی تاخیر در پرداخت ممکن است بلایی تاریخی بر سر فوتبال ایران بیاورد.

RTL بلژیک در پایان گزارش خود آورده است: «ویلموتس مربی بدی نیست اما اینکه چقدر خوب است، باید زمان بیشتری بگذرد، او در تیم‌ملی بلژیک عالی عمل نکرد اما همه از او راضی بودند، در فوتبال ایران بحث کمی فرق دارد، او مدعی است که کارش را درست انجام داده و امکاناتی که لازم بود به او برسد هرگز ارائه نشد، فوتبال ایران اما شاکی است و اعتقاد دارد ویلموتس در این زمینه باید اخلاقی عمل کند و به‌خاطر 6 بازی و کلکسیون نتایج بد، از این شکایت صرف‌نظر کند. مارک فقط می‌خواهد آرام بگیرد.

باشگاه شالکه با ویلموتس و اندیشه‌هایش غریبه نیست و اگر قرار باشد مارک سرمربی شالکه لقب بگیرد، آلمانی‌ها به یک چیز شک ندارند و آن اینکه یک مربی با کوهی از انگیزه و انرژی را استخدام کرده‌اند، یک بلژیکی سختکوش که می‌خواهد با موفقیت‌های خود خیلی چیزها را به خیلی‌ها ثابت کند.»

رسانه بلژیکی از قول یکی از رسانه‌‌های داخل ایران می‌نویسد: «پرداخت غرامت ۲۰۰میلیاردی قرارداد مارک ویلموتس، همچنان یکی از مباحث داغ ورزش کشور ایران است و مشخص نیست این رقم نجومی از کدام محل قرار است تامین شود. ایران تحت تحریم یک‌طرفه و غیرمنصفانه آمریکاست و در شرایطی که بی‌عدالتی در این تحریم کورکورانه حتی در زمینه دارو و غذا نیز به مردم فشار آورده، فدراسیون فوتبال ایران نمی‌تواند پرداخت غرامت مارک ویلموتس بلژیکی را به فهرست دغدغه‌های ایران اضافه کند.»

قرارداد شالکه04 آلمان با مرد بلژیکی در کل شاید یک حسن بزرگ و انکارناپذیر داشته باشد، سرمربی بلژیکی آرام بگیرد و فرصتی برای تامل درباره عملکرد خود داشته باشد، ارتباط مالی با طرف آلمانی شاید دل این شاکی بلژیکی را به رحم بیاورد و کمی انصاف را چاشنی زندگی حرفه‌ای خود کند. ویلموتس و بازه زمانی کوتاه زندگی او درکنار فوتبال ایران وصله ناجوری است که نه در کتاب تاریخ فوتبال ایران خواندنی است، نه در کتابچه زندگی نه‌چندان باشکوه او.

RTL بلژیک پیش‌بینی می‌کند به‌زودی شاهد تمرین بازیکنان شالکه آلمان درکنار مربی تنومند بلژیکی باشیم و کنفرانس‌های مطبوعاتی جنجالی او درباره امکانات کم و زیاد این باشگاه و برخی بی‌نظمی‌ها در پرداخت حقوق، اما ویلموتس درکنار بداخلاقی‌هایش یک خوبی بزرگ دارد و آن سختکوشی و اصرار بر کار مداوم و جدی است.

 * نویسنده: بابک سرانی‌آذر، روزنامه‌نگار

مرتبط ها