کد خبر: 46106

«فرهیختگان» اقدام ترامپ را نسبت‌به دستور توقف اقدامات ضدنژادپرستی در دانشگاه‌های آمریکا بررسی می‌کند

دانشگاه علیه نژادپرستی، ترامپ علیه دانشگاه

ترامپ با طرح موضوع «آموزش وطن‌پرستی» در دانشگاه‌ها، نگاه منتقدان را به‌سمت خود جلب کرده است. منتقدان این طرح آن را به‌کلی به‌سخره گرفته‌اند.

به گزارش «فرهیختگان»، در تاریخ آمریکا تصمیمات عجیب و غریب و نابخردانه کم نبوده و به‌رغم رئیس‌جمهورهای متعددی که تغییر کرده‌اند، هنوز هم شاهد این قبیل تصمیمات هستیم. اوج این وضعیت را در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ شاهد هستیم که هر ازگاهی واکنش‌های زیادی را به‌دنبال دارد. در دوران کرونا که دانشگاه‌های دنیا ازجمله آمریکا به ناچار تعطیل شدند و آموزش‌ها به کلاس‌های آنلاین محدود شد، دانشگاه‌های آمریکا نیز بیشترین تمرکز خود را روی آموزش از راه دور گذاشتند و هنوز هم این سیاست ادامه دارد. کرونا و احتمال انتقال این ویروس از طریق دانشجویان بین‌المللی باعث شد این دانشجویان به کشورهای خود برگردانده شوند تا ازطریق آموزش آنلاین بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند. اما چندماه قبل بود که اداره مهاجرت و گمرک آمریکا با حمایت دولت این کشور قانونی را صادر کرد مبنی بر اینکه دانشجویان بین‌المللی درصورت تداوم کلاس‌های آنلاین دانشگاهی یا باید آمریکا را ترک کنند یا اینکه به دانشگاهی که کلاس‌های حضوری دارد، انتقال یابند.

این تصمیم دولت آمریکا، واکنش‌های منفی بسیاری را از اقصی نقاط دنیا به‌دنبال داشت و این اعتراض‌ها آنقدر فشار را زیاد کرد که دولت مجبور شد این تصمیم را لغو کند و دانشجویان بین‌المللی اجازه ماندن در آمریکا را پیدا کردند. این تصمیم اشتباه آمریکا یکی از مصادیق نژادپرستی به‌شمار می‌رود که نسبت به دانشجویان کشورهای دیگر اعمال شده بود و خوشبختانه لغو شد. از سوی دیگر، سال‌هاست در آمریکا سیاست نژادپرستانه جریان دارد و به‌رغم همزیستی سیاه‌پوستان با سفیدپوستان در این کشور، جوی نژادپرستانه در این کشور حاکم است که گه‌گاه جان یکی از سیاه‌پوستان را می‌گیرد. در ماه‌های اخیر، دنیا شاهد اوج این وحشیگری‌ها بوده، به‌طوری‌که با رفتار خشونت‌آمیز نیروی پلیس آمریکا، چندنفر از سیاه‌پوستان آمریکایی به دلایل بیجا مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفته و وحشیانه به قتل رسیده‌اند. به‌رغم اعتراض‌های گسترده‌ای که در این کشور در واکنش به رفتارهای خصمانه دولت و پلیس آمریکا صورت گرفته، هنوز هم این کشور شاهد بی‌عدالتی نسبت به این گروه از مردم آمریکاست.

  ترامپ یقه دانشگاه‌ها را گرفت

اما اوضاع نژادپرستی در آمریکا به همین جا ختم نمی‌شود و ترامپ پیرو سیاست‌های نژادپرستانه دولت آمریکا، هر روز قانون جدیدی می‌گذارد که وضعیت را برای نژادهای غیرآمریکایی سخت‌تر و عذاب‌آورتر می‌کند. در سیاست جدیدی که دولت این کشور درپیش گرفته، قرار است آموزش در آمریکا هدفمند شود. به گزارش تایم، ترامپ به‌تازگی دانشگاه‌های آمریکا را به دروغگویی درباره کشور و خراب کردن ذهنیت مردم جامعه نسبت به آن متهم کرده است.

او در سخنان خود، دانشگاه‌ها را مسئول دروغگویی به دانشجویان درباره نقش نژادپرستی در تاریخ این ملت دانسته و به گام‌های جدید دولت برای جلوگیری از تداوم این روند اشاره کرده است. او در گرامیداشت سالروز امضای قانون اساسی ایالات‌متحده آمریکا در سال 1787، با خطاب قرار دادن دانشگاه‌ها، خواستار آن شد که در محیط‌های آموزشی دانشگاهی این کشور آموزش وطن‌پرستی به دانشجویان داده شود تا اعتماد به نفس از دست رفته خود را به‌عنوان عضوی از این کشور به‌دست آورند. ترامپ با اشاره به اقدامات دولت برای هدایت این جریان مؤثر، متعهد شد فدرال مأموریت خود را در بازنگری در سیستم آموزش تاریخ ایالات‌متحده آمریکا انجام خواهد داد.

ترامپ در این سخنرانی اعلام کرده که قصد دارد به‌زودی دستورالعملی را برای ایجاد کمیسیون ملی حمایت از آموزش وطن‌پرستی با نام کمیسیون 1776 امضا کند. قرار است بودجه‌ای جداگانه برای ایجاد یک برنامه درسی برای ترویج وطن‌پرستی در دانشگاه‌های آمریکا اختصاص داده شود. او معتقد است جوانان ما باید با تمام روح و قلب‌شان عشق به کشورشان را بیاموزند. ترامپ، پاپوش‌سازی تاریخی را برای نژادپرستی در آمریکا، تبلیغاتی سمی و نوعی جنگ روانی دانست که تلاش می‌کنند با بازی کردن با واژه‌ها، افکار عمومی را به سمت و سوی خاصی هدایت کنند. او در گفته‌های خود، دموکرات‌ها را مقصر جهت‌دار شدن آموزش‌های دانشگاهی دانست، به‌طوری‌که باعث شده دانشجویان از تاریخ کشور خود شرمگین شوند. اما با کنار هم قرار دادن صحبت‌های ترامپ و وقایعی که در سال‌های اخیر در زمینه نژادپرستی در آمریکا رخ داده، راحت‌تر می‌توان فرافکنی‌های رئیس‌جمهور آمریکا را مشاهده کرد.

  نامه تهدیدآمیز به دانشگاه‌ها

در کنار این سخنرانی، دولت ترامپ برخی دانشگاه‌های آمریکا را هم که اقدامات ضدنژادپرستانه انجام می‌دهند، تهدید کرده است. یکی از آنها دانشگاه پرینستون است که به تلاش برای مبارزه علنی با نژادپرستی در ساختارهای آموزشی خود اعتراف کرده است. دولت آمریکا برای هشدار به این دانشگاه برای قطع مبارزه‌های ضدنژادپرستی، به کاهش میلیون‌ها دلار کمک فدرال به آن در صورت تداوم این رویکرد استفاده کرده است. وزارت آموزش‌وپرورش آمریکا در نامه‌ای به کریستوفر ایزگروبر، رئیس دانشگاه پرینستون به این نکته اشاره کرد که اعترافات او در قالب یادداشتی معمولی که به تشریح اقدامات مختلف در این دانشگاه می‌پردازد، به منزله اعتراف به این مساله است که دانشگاه پرینستون درحال حاضر قانون فدرال را نقض کرده و به آموزش‌های ضدنژادپرستانه می‌پردازد.

این اتفاقات دقیقا چند روز بعد از آن رخ داد که ترامپ اعتراف کرد به‌تازگی از اقدامات آژانس‌های فدرال مطلع شده که به کارمندان خود درباره نژادپرستی آموزش می‌دهند و بلافاصله دستور توقف این آموزش‌ها را صادر کرده است. این آموزش‌ها درواقع بخشی از تئوری مهم نژادپرستی است که چارچوب آن از دانشکده‌های حقوق آمریکا در دهه 1980 به‌وجود آمده که تعصبات نژادی گاه جزئی اما فراگیر و آسیب‌رسان را که ناشی از ساختارهای اجتماعی دیرینه و اعتقادات فرهنگی هستند، به رسمیت می‌شناسد.

با پررنگ شدن تئوری مهم نژادپرستی ازسوی رسانه‌های محافظه‌کار، این کار تهدید بزرگی برای مدنیت غرب شمرده شد. به‌دنبال آن، ترامپ در فضای توئیتر نسبت‌به این حرکت اعتراض کرد و کاخ سفید هم بلافاصله دستوری را در سطح دولت صادر و استفاده از آن را ممنوع اعلام کرد. این رخدادها بخشی از فریبکاری‌های ترامپ در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی ریاست‌جمهوری اوست که تلاش می‌کند از فرصت‌های جدید برای دامن زدن به اختلافات نژادی در راستای مبارزات انتخاباتی خود استفاده کند. این اختلافات مدت‌هاست نیروی محرکی برای طرفداران سیاسی او به‌شمار می‌رود و او در روزهای اخیر سعی کرده به این اختلافات دامن بزند تا به اصطلاح، از آب گل‌آلود برای خودش ماهی بگیرد.

در این میان، برخی کارشناسان حوزه آموزش‌عالی نسبت‌به احتمال نفوذ جدید فدرال در آموزش و تحقیق دانشگاهی هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌اند. در این میان، برخی دیگر از کارشناسان نیز با تأکید بر این موضوع که دولت فدرال آمریکا اختیارات محدودی پیرامون دخل و تصرف در برنامه‌های درسی در سطح مدارس یا دانشگاه‌ها دارد، مقامات آموزش‌عالی را به آرامش دعوت کردند. در اعتراض به این تصمیم، روسای پنج دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیا نامه محکوم‌کننده مشترکی را خطاب به حمله ترامپ به تئوری مهم نژادی ارائه کردند.

اما شورای آموزش‌وپرورش آمریکا به‌عنوان گروه اصلی مسئول آموزش عالی این تهدید ترامپ را قابل کنترل دانست. از دیدگاه آنها، افرادی که در دانشگاه‌ها از ترامپ حمایت می‌کنند، نفوذ کمی درمیان همتایان خود دارند و نباید نسبت به این مساله خیلی ابراز نگرانی کرد. از طرف دیگر کریستوفر مارسیکانو، استادیار آموزش عالی در کالج دیویدسون یکی از طرفداران پروپاقرص نظریه نژادپرستی است و باور دارد که این نظریه به‌گونه‌ای است که نمی‌توان چالشی جدی را درمورد آن مطرح کرد. او در ادامه تاکید می‌کند چنانچه دولت ترامپ سعی داشته باشد با اهرم‌های فشاری که در اختیار دارد، مانند تهدید به کاهش بودجه فدرال، با آموزش عالی برخورد کند، دانشگاه‌ها قدرتمندانه خواهند ایستاد و به‌طور قطع پیروزی با آنهاست.

اگر دولت ترامپ برای چهارسال آینده هم در قدرت باقی بماند، آن موقع است که می‌تواند شکایت خود را از دانشگاه پرینستون پیگیری کند. رابرت کینگ، دستیار دبیر مسئول آموزش به پروفسور ایزگروبر نوشت: «ماهیت تکان‌دهنده پذیرش دانشگاه پرینستون، این دانشگاه را در سمت‌وسویی مطابق با خواسته دولت سوق خواهد داد، به‌طوری که مجبور می‌شود با سرعتی مناسب به حرکت خود ادامه دهد تا نگرانی‌ها را نسبت به مجازات‌های اعمال شده، کمتر کند.»  در این میان، سخنگوی دانشگاه پرینستون در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که دولت ترامپ نسبت به گزارش پروفسور ایزگروبر خطاب به جامعه دانشگاهی پرینستون دچار سوءتفاهم شده و البته این مایه تأسف است که به‌نظر می‌رسد دانشگاه با اقداماتی که در مبارزه با نژادپرستی در سال‌های اخیر انجام داده، خود را درمقابل قوانین موجود در آمریکا قرار داده که ممکن است تبعات سختی را برای آن به‌دنبال داشته باشد. درحالی‌که دولت ترامپ بر تدریس نسخه ترجیح داده شده تاریخ آمریکا اصرار دارد، همزمان از سیاست تهدید به کاهش بودجه فدرال هم استفاده می‌کند که به‌نوعی نشان‌دهنده مراعات نکردن حق آزادی‌بیان در آمریکا ازسوی شخص رئیس‌جمهور است.

  جنگ سیاسی، فرهنگی ترامپ

به گزارش نیویورک‌تایمز، ترامپ درحالی خود را مدافع میراث آمریکایی دربرابر متعصبان انقلابی نشان می‌دهد که چندی پیش جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی که در بازداشت نیروهای پلیس آمریکا بود، در ماه می‌ درمنطقه مینوپلیس به‌دست پلیس کشته شد. به‌دنبال آن تظاهرات گسترده‌ای شکل گرفت و همین امر، انگشت اتهام را به‌سمت رئیس‌جمهور گرفت. از آن زمان به بعد، دید او نسبت به حزب دموکرات تغییر یافت و این مساله به موضوع اصلی مبارزاتش برای انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شد.

داگلاس برینکلی، استاد مورخ دانشگاه رایس معتقد است که ترامپ، جنگ‌های فرهنگی را راهی برای پیروزی در انتخابات می‌داند. اما آنچه رئیس‌جمهور آمریکا از آن به‌عنوان جنگ فرهنگی یاد می‌کند، تنها تلاش برای بیان روایتی برای سایر افراد است که تنها سفیدپوستان را شامل نمی‌شود.  در این میان، یکی از اعضای کمیته اقدام سیاسی آمریکا که از نامزدهای دموکرات حمایت می‌کند، معتقد است که دونالد ترامپ با برافروختن آتش نژادپرستی و نفرت سعی می‌کند فعالیت‌های سیاسی خود را پیش ببرد. تمام این صحبت‌ها هم در راستای تلاش برای سوءاستفاده از نژادپرستی جهت تحریک حاشیه‌های انتخاباتی است تا از این طریق بتواند میخ پیروزی خود را در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری محکم به زمین بکوبد.

ترامپ که در رقابتی سرسختانه با جو بایدن رقیب دموکراتش برای انتخاب مجدد قرار دارد و بارها از تظاهرات سراسری خشونت‌باری که علیه پلیس و تبعیض نژادی شکل گرفته، انتقاد کرده است. ترامپ با طرح موضوع «آموزش وطن‌پرستی» در دانشگاه‌ها، نگاه منتقدان را به‌سمت خود جلب کرده است. منتقدان این طرح آن را به‌کلی به‌سخره گرفته‌اند. به‌عنوان مثال توماس هندریک ایلوس رئیس‌جمهور سابق استونی در توئیتی به پوتین رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرد و نوشت: «کاری که ترامپ درصدد انجام آن است، پوتین سال‌ها پیش انجام داده و اکنون چیزی که در روسیه شاهد آن هستیم، نتیجه تصمیم‌گیری‌های آن زمان است. در این میان، جوآن بی‌فریمن، پروفسور تاریخ و مطالعات آمریکا از دانشگاه یال خطاب به ترامپ گفت: «او با این تصمیم به‌دنبال پوشاندن عیب‌ها و خطاهای آمریکاست اما مسلم است که تاریخ حقیقی این ملت ترکیبی از بدی‌ها و خوبی‌هاست و چنانچه بخواهیم آن را بپوشانیم یا از دیگران مخفی کنیم، کاری خطرناک و اشتباه انجام داده‌ایم؛ بنابراین باید تمامیت یک ملت را با همه خطاهایش پذیرفت.»

 *  مترجم: ندا اظهری

مرتبط ها