کد خبر: 45998

ترامپ در یک ایالت کلیدی شرایط دشواری دارد

فلوریدا به‌کدام سمت می‌چرخد؟

ایالت فلوریدا از این جهت دارای اهمیت است که از دودهه پیش هر نامزدی که در فلوریدا رای آورده، برنده انتخابات آمریکا شده است. اگر دموکرات‌ها برنده فلوریدا شوند، احتمالا در ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا هم پیروز خواهند شد. این سه ایالت، درواقع ترامپ را پیروز انتخابات سال 2016 کرد.

به گزارش «فرهیختگان»، درحالی‌که چند هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری در سوم نوامبر زمان باقی است، روند برگزاری انتخابات زودهنگام در برخی ایالت‌های آمریکا از روز جمعه آغاز شده است. البته پیش از این مرحله غیرحضوری (پُستی) انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا آغاز شده بود. براساس گزارش‌ها، «مینه‌سوتا»، «ویرجینیا»، «داکوتای جنوبی» و «وایومینیگ» نخستین ایالت‌هایی بودند که انتخابات زودهنگام را آغاز کردند. تقریبا تمام کسانی که پیش از مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری پای صندوق رای می‌روند، افرادی هستند که رای خود را براساس گرایش‌های حزبی به صندوق می‌اندازند. با توجه به گرایش‌های طرفداران دونالد ترامپ که عمدتا منتظر مناظرات می‌مانند، به‌نظر می‌رسد بیشتر این دموکرات‌ها باشند که پیش از روز انتخابات، پای صندوق‌های رای می‌روند. با این حال بایدن و ترامپ جمعه در ایالت چرخشی مینه‌سوتا که شاهد آغاز رای‌گیری پیش از موعد است، کمپین برگزار کردند.

در ایالت ویرجینیا امکان رای دادن تا روز دوم نوامبر با مراجعه حضوری به حوزه‌های انتخاباتی در سراسر این ایالت فراهم شده و برای رای دادن به‌صورت پستی هم تا ۲۳ اکتبر فرصت است. در ایالت‌های مینه‌سوتا، داکوتای جنوبی و وایومینگ نیز افرادی که درخواست رای‌دهی غیابی را ثبت کرده‌اند، می‌توانند تا یک روز قبل از روز انتخابات به‌صورت پستی یا مراجعه حضوری به نامزدهای مورد نظر خود رای بدهند. همزمان با این انتخابات، تازه‌ترین نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که اختلاف «جو بایدن» از «دونالد ترامپ» حدود ۱۰درصد است.

به گزارش مهر به‌نقل از الجزیره، نتایج آخرین نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط نیویورک‌تایمز و دانشکده سینا نشان می‌دهد بایدن تقریبا ۱۰ امتیاز بیشتر از ترامپ از حمایت رای‌دهندگان احتمالی در آریزونا برخوردار است. براساس این نظرسنجی، بایدن ۴۹ درصد حمایت مردم آریزونا در مقایسه با ۴۰ درصد رئیس‌جمهور ترامپ را به‌دست آورد. نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که بایدن با یک اختلاف حیرت‌انگیز ۱۷ امتیازی در ایالت مین، از ترامپ پیش است و توانسته ۵۵ درصد آرای این ایالت را به‌خود اختصاص دهد و این درحالی است که ترامپ ۳۸ درصد آرای مین را از آن خود کرده است. این نظرسنجی که بین دهم تا پانزدهم سپتامبر انجام شده، همچنین نشان‌دهنده رقابت تنگاتنگ بین بایدن و ترامپ در کارولینای شمالی است، به‌گونه‌ای که بایدن ۴۵ درصد و ترامپ ۴۴ درصد تنها با یک امتیاز اختلاف آرای این ایالت را به‌دست آوردند. نظرسنجی مشترک نیویورک‌تایمز و دانشکده سینا همچنین نشان می‌دهد که بایدن از حمایت ۵۷ درصدی درمیان رای‌دهندگان لاتین آریزونا در مقایسه با حمایت ۲۶ درصدی ترامپ درمیان همان جمعیت برخوردار است.

  فلوریدا و چرخش به‌سمت بایدن

جدای از این نظرسنجی‌ها، تسنیم به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی «پولتیکو» گزارش داده که ترامپ و کمپین انتخاباتی‌اش مسیر بسیار دشواری را در ایالت فلوریدا پیش‌رو خواهند داشت. فلوریدا در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 از ایالت‌های حامی جمهوری‌خواهان بود، اما در گزارش پولتیکو گفته شده که به‌شدت به دموکرات‌ها گرایش پیدا کرده است و شرایط رئیس‌جمهور آمریکا در این ایالت در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری چندان مساعد و مناسب نیست. گزارش پولتیکو درعین‌حال با نتایج نظرسنجی‌های اخیر در فلوریدا نیز مطابقت دارد. در همین ارتباط نیز نتایج نظرسنجی دانشگاه مانموث حاکی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در رقابت با جو بایدن نامزد حزب دموکرات در ایالت فلوریدا از او عقب‌تر است. براساس این گزارش بایدن موفق به کسب 50 درصد از حمایت افکار عمومی در این ایالت شده و میزان حمایت رأی‌دهندگان از ترامپ به 45 درصد رسیده است.

برپایه این نظرسنجی میزان رضایت عمومی و کلی از عملکرد ترامپ در فلوریدا با سقوطی بی‌سابقه به کمتر از 41 درصد رسیده و میزان نارضایتی از رئیس‌جمهور آمریکا در این ایالت درحال‌حاضر به بیش از 51 درصد می‌رسد و این بیشترین میزان نارضایتی از ترامپ در فلوریدا طی نزدیک به چهارسال گذشته است. درمقابل میزان رضایت مردم فلوریدا از بایدن به 47 درصد و نارضایتی به 44 درصد رسیده است. درحالی‌که بایدن حمایت 70 درصدی رنگین‌پوستان این ایالت را در اختیار دارد، این رقم برای ترامپ به کمتر از 22 درصد رسیده است. همچنین میزان حمایت رای‌دهندگان لاتین‌تبار از بایدن نیز به 58 درصد رسیده و این رقم برای ترامپ کمتر از 32 درصد است. ترامپ برای پیروزی در دوره دوم ریاست‌جمهوری خود لازم است در فلوریدا پیروزی قطعی به‌دست آورد، اما مانع او برای این هدف، منطقه اورلاندو در فلوریداست که به‌عنوان یکی از چند مناطق در این ایالت به‌شمار می‌رود که هم تحت کنترل مقامات دموکرات قرار گرفته و هم از نظر زیرساخت‌های اجتماعی همراهی و همسویی بیشتری با دموکرات‌ها دارند. از سوی دیگر دموکرات‌ها به این موقعیت به‌عنوان یکی از برگ‌های برنده خود در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو نگاه می‌کنند.

فلوریدا در زمره ایالت‌هایی است که در انتخابات آمریکا به آن اصطلاحا «چرخشی» می‌گویند. این ایالت با 29 الکترال بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در گردش بوده است. این ایالت از سال 2000 تاکنون سه‌بار به جمهوری‌خواهان رای داده است و دوبار به دموکرات‌ها. حضور پررنگ جمعیت‌های اقلیت به‌ویژه لاتین‌تبارها در این ایالت باعث نشده تا جهت‌گیری رای آن از تمایلات محافظه‌کارانه جمهوری‌خواهان فاصله بگیرد. این ایالت از این جهت دارای اهمیت است که از دودهه پیش هر نامزدی که در فلوریدا رای آورده، برنده انتخابات آمریکا شده است. اگر دموکرات‌ها برنده فلوریدا شوند، احتمالا در ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا هم پیروز خواهند شد. این سه ایالت، درواقع ترامپ را پیروز انتخابات سال 2016 کرد. اگر ترامپ مجددا فلوریدا را به‌دست آورد، دموکرات‌ها برای پیروزی در ریاست‌جمهوری نیاز به جذب سه ایالت میانه غربی دارند. براساس نظرسنجی Civiqs از ایالت‌های کلیدی، بایدن 11 درصد در میشیگان، هفت‌درصد در پنسیلوانیا و هفت‌درصد در ویسکانسین از ترامپ جلوتر است. اگر این درصدهای ناچیز در هفته‌های آینده افزایش پیدا کند، بایدن شانس بیشتری برای پیروزی نهایی خواهد داشت.

مرتبط ها