کد خبر: 45951

درخشش ملی‌پوش ایرانی در آغاز فصل جدید فوتبال انگلیس

پاتر تسلیم جهانبخش شد

عملکرد جهانبخش در دیدار با پورتسموث سبب شد تا پاتر همچنان روی او حساب کند و حالا معتقد است جهانبخش هنوز هم می‌تواند بخشی از این تیم برای فصل جدید باشد: «واقعا برایش خوشحالم.

به گزارش «فرهیختگان»،علیرضا جهانبخش این‌بار برخلاف دو فصل گذشته شروع خوبی در فوتبال انگلیس داشته است و حالا این امیدواری را به وجود آورده که بتواند درخشش خود در لیگ هلند را این‌بار در جزیره تکرار کند. وینگر ایرانی برایتون در دومین دیدار تیمش در فصل جدید و برابر پورتسموث دسته‌اولی در دور دوم جام اتحادیه ستاره میدان بود و با یک گل و یک پاس گل به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. او که در هفته نخست لیگ برتر نیز برابر چلسی 11 دقیقه به میدان رفته بود، پنجشنبه‌شب به تیم گراهام پاتر کمک کرد تا با چهار گل میهمان خود را شکست داده و راهی مرحله بعد این مسابقات شوند. حریف برایتون در مرحله بعد، پرستون نورث‌اند از دسته چمپیونشیپ خواهد بود که فصل گذشته در رده نهم قرار گرفته بود و در دور قبل نیز دربی‌کانتی را از دور رقابت‌ها حذف کرده است.

 جنگیدن به‌جای انتقال به هلند

جهانبخش به خوبی می‌دانست که شاید این فرصت آخر او برای درخشش در برایتون باشد و وقتی نامش در لیست نفرات اصلی دیدار برابر پورتسموث قرار گرفت، ‌انگیزه‌های بیشتری برای اثبات توانایی‌هایش به گراهام پاتر، سرمربی تیم پیدا کرد. او فصل پیش و با حضور این مربی جوان روی نیمکت برایتون کمتر فرصت بازی در ترکیب تیمش را پیدا کرد و حتی گلزنی برابر چلسی هم نتوانست پاتر را متقاعد کند که جهانبخش را به چشم یک بازیکن تاثیرگذار و فیکس ببیند. ملی‌پوش ایرانی پس از گل زیبایی که به چلسی زد در چند بازی بعدی تیمش فرصت بازی پیدا کرد اما خیلی زود دوباره نیمکت‌نشین شد.

او که در ابتدای حضورش در فوتبال اروپا و با انتخاب هلند نشان داد می‌خواهد با تلاش زیاد پله‌های ترقی را طی کند این‌بار هم ناامید نشد و همچنان با جدیت به تمریناتش ادامه داد. پاتر بارها از سختکوشی او در تمرینات تمجید کرد اما معتقد بود هنوز آماده بازی در ترکیب اصلی نیست. عجیب اینکه پاتر حتی در دیدارهایی که حساسیت زیادی برای تیمش نداشت و در رتبه تیم در جدول هم تاثیرگذار نبود هم از جهانبخش استفاده نمی‌کرد تا رسانه‌های انگلیسی از احتمال جدایی او در پایان فصل خبر دهند.

هلند اصلی‌ترین گزینه برای این ملی‌پوش ایرانی بود تا شاید در آنجا بتواند فوتبالش را احیا کند. آژاکس و آیندهوون مشغول بررسی شرایط او بودند و گفته می‌شد انتقال او به یکی از این دو باشگاه قطعی است اما او فعلا ترجیح داده تا در برایتون بماند و برای رسیدن به ترکیب اصلی بجنگد تا به سرمربی تیمش ثابت کند که درباره او اشتباه کرده است. پاتر دوشنبه‌شب در نخستین دیدار فصل تیمش برابر چلسی و در دقیقه 79 او را به زمین فرستاد تا شاید دوباره این منجی تیمش شود و برایتون را از شکست نجات دهد اما این‌بار تیمش سه بر یک باخته بود و جهانبخش هم نتوانست در این زمان کم تغییری در نتیجه ایجاد کند.

برابر پورتسموث اما شرایط متفاوت بود. پاتر در این دیدار جام اتحادیه بازیکنانی را به میدان فرستاد که کمتر فرصت بازی در ترکیب اصلی تیم را پیدا می‌کنند و جهانبخش هم یکی از آنها بود. در همان نیمه نخست و در دقیقه 38 ارسال زیبای او با ضربه سر الکسیس مک‌آلیستر به گل اول بازی بدل شد. در اوایل نیمه دوم، باز هم وینگر ایرانی برایتون بود که تاثیرگذار ظاهر شد و این‌بار با یک شلیک تماشایی از پشت محوطه جریمه گل دوم تیمش را زد تا خیال پاتر از بابت پیروزی در این دیدار تا حد زیادی راحت شود. سرمربی انگلیسی در دقیقه 68 و پیش از گل چهارم تیمش جهانبخش را تعویض کرد و به نظر می‌رسد برای دیدار روز یکشنبه (فردا) برابر نیوکاسل در هفته دوم لیگ برتر هم روی او حساب کرده است.

 پاتر: علیرضا‌ انگیزه و استعداد زیادی دارد

نشریه ایندیپندنت برایتون در گزارشی از این دیدار با تمجید از عملکرد جهانبخش می‌نویسد: «مهاجم ایرانی پیش از گل استثنایی خود در نیمه دوم، یک پاس گل برای مک‌آلیستر فراهم کرده بود تا تیمش خیلی زود در این مسابقه به برتری برسد. برناردو و ویکتور جیوکرس دیگر گلزنان برایتون در این دیدار بودند تا یک برد خوب را برابر پروتسموث دسته‌اولی کسب کنند. جهانبخش که در نخستین دیدار فصل برابر چلسی خیلی دیر به میدان رفت، از سال 2018 که با انتقالی 17میلیون پوندی از آلکمار راهی این تیم شد نتوانسته در این مدت نقش مهمی در تیمش ایفا کند. با این حال عملکرد او در این دیدار سبب شد تا پاتر همچنان روی او حساب کند و حالا معتقد است جهانبخش هنوز هم می‌تواند بخشی از این تیم برای فصل جدید باشد: «واقعا برایش خوشحالم. او سخت تلاش می‌کند و امشب در زمین بار دیگر عملکردی خوب و قابل‌قبول ارائه کرد. او بازیکن مستعد و توانمندی است و با‌انگیزه زیادی بازی می‌کند. در بازی برابر چلسی هم به‌عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت و تمام تلاش خود را کرد. یکی از سخت‌ترین کارهای من به‌عنوان سرمربی این است که یک تیم برای حضور در میدان انتخاب کنم نه اینکه فقط بخواهم به تعدادی بازیکن بازی بدهم. جهانبخش توانایی‌های زیادی دارد و در این فصل هم در تیم ما نقش خواهد داشت.»

پاتر پس از شکست برابر چلسی برای این دیدار تصمیم گرفت تمام بازیکنان تیمش را تغییر بدهد و با ترکیبی متفاوت و جوان تیمش را به مصاف پروتسموث فرستاد. با وجود این همه تغییر، تیمش در این دیدار کاملا بازی را دراختیار داشت و درنهایت یک برد خوب را کسب کرد. آنها حالا در دور بعد باید به مصاف پرستون بروند. پاتر در ادامه درباره این دیدار می‌گوید: «فکر می‌کند عملکرد بسیار خوبی در زمین داشتیم و توانستیم نمایشی عالی ارائه کنیم. پورتسموث پابه‌پای ما پیش می‌آمد اما درنهایت توانستیم حرفه‌ای‌گری خود را نشان دهیم و با چند ترفند مناسب بازی را به سود خود کنیم. زدن گل‌های زیاد و همچنین کلین‌شیت در این دیدار دستاورد بسیار خوبی برای تیم بود.» در این دیدار گلر برایتون کمتر فرصتی برای واکنش پیدا کرد و بازیکنان حریف به ندرت روی دروازه این تیم خطری ایجاد کردند تا درنهایت بازی با 4 گل به سود شاگردان پاتر به پایان برسد.»

در چنین شرایطی و با توجه به حرف‌های پاتر در پایان بازی به نظر می‌رسد جهانبخش برای یک فصل دیگر در برایتون ماندنی شده است و همچنان با‌انگیزه و پرتلاش برای پس گرفتن جایگاهش در این تیم تلاش خواهد کرد.

 جهانبخش: فرصت تازه‌ای برای اثبات خودم دارم

خود او هم می‌گوید که همچنان امیدوار است تا بتواند خودش را در این باشگاه ثابت کند و نشان دهد که برایتون بی‌دلیل چنین مبلغی را برای به خدمت گرفتن او هزینه نکرده است. جهانبخش که در زمان پیوستنش به این تیم گران‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه تا آن زمان بود پس از این مسابقه در پاسخ به خبرنگاران گفت: «یک روز در ترکیب هستم و در بازی بعد نیستم اما من تلاشم را می‌کنم تا از فرصت‌هایی که به دست می‌آورم بهترین استفاده را داشته باشم. فصل جدید شروع است و من هم فرصت تازه‌ای برای اثبات خودم دارم. من توانایی‌های زیادی دارم و می‌توانم بیش از این به تیمم کمک کنم. دوست دارم در تمام بازی‌ها حضور داشته باشم. امیدوارم فصلی خوب را به همراه تیمم تجربه کنم. از فصل گذشته تجربیات زیادی به دست آوردم که حالا با استفاده از آنها می‌توانم عملکرد بهتری داشته باشم و خودم را بیشتر نشان دهم.»

وی ادامه داد: «وقتی توپ ابتدا به من رسید سعی کردم بچرخم و خیلی زود حمله را آغاز کنیم. توپ را به ویکتور سپردم و فضای مناسبی در سمت چپ داشتیم که می‌توانستم از آن استفاده کنم. زمانی که تصمیم به شوت گرفتم دیدم گلر حریف در زاویه دیگری است و توپ را در جهت مناسب و به گوشه بالای دروازه زدم. درمجموع بازی فوق‌العاده‌ای انجام دادیم و همه تیم عالی بودند. می‌دانستیم که باید بازی را تحت‌کنترل خود داشته باشیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم. در نیمه نخست تیم برتر زمین بودیم و باید گل‌های بیشتری می‌زدیم.»

جهانبخش که در اواخر بازی کمی از ناحیه همسترینگ دچار مصدومیت شده بود برای تشدید نشدن این آسیب‌دیدگی از زمین خارج شد و به نظر نمی‌رسد برای دیدار یکشنبه با نیوکاسل مشکلی داشته باشد.

روزنامه تلگراف انگلیس هم درباره عملکرد او در این دیدار نوشت: «علیرضا جهانبخش در نخستین بازی برایتون در فصل جدید از روی نیمکت دیدار تیمش را آغاز کرد اما حالا با به ثمر رساندن یک گل فوق‌العاده در دیدار تیمش برابر پورتسموث در جام اتحادیه این شانس را دارد تا برای دیدار با نیوکاسل خودش را به ترکیب اصلی گراهام پاتر تحمیل کند. وینگر برایتون در دقیقه 54 بار دیگر توانایی‌هایش را به رخ پاتر کشید و در جریان یک ضدحمله با شوتی تماشایی امیدهای حریف برای به تساوی کشاندن این دیدار را کشت. او همچنین پاس گل اول تیمش را داد تا پاتر اعتراف کند که عملکرد این ملی‌پوش ایرانی او را تحت‌تاثیر قرار داده است.» جهانبخش همچنین از این روزنامه نمره عالی 8 را دریافت کرد تا از دید کارشناسان این نشریه بهترین بازیکن زمین لقب بگیرد.

صفحه کنفدراسیون فوتبال آسیا در اینستاگرام نیز با تمجید از نمایش جهانبخش نوشت: «عملکرد خیره‌کننده علیرضا جهانبخش، مهاجم ایرانی تیم برایتون در دیدار مقابل پورتسموث سبب پیروزی تیمش با نتیجه 4 بر صفر شد.»
عملکرد خوب علیرضا در این دیدار حتی در رسانه‌های هلندی نیز بازتاب داشت و سایت «فوتبال اینترنشنال» این کشور در گزارشی از نمایش خوب او در این دیدار تعریف کرده و می‌نویسد: «علیرضا جهانبخش به برایتون کمک کرد تا برد راحتی را در جام اتحادیه انگلیس کسب کند. یک گل و یک پاس گل از مهاجم سابق الکمار پایه‌گذار برتری برایتون در دیداری بود که جوئل ولتمن (مدافع هلندی فصل پیش آژاکس) نیز نخستین بازی‌اش را برای این تیم انجام داد. ماجراجویی جهانبخش در برایتون تاکنون آن‌طور که او انتظار داشته پیش نرفته است. در دو سال گذشته این بازیکن ایرانی نتوانسته بخشی از ترکیب اصلی این تیم لیگ برتری باشد. او پنجشنبه‌شب بار دیگر کلاس فوتبال خود را در دیدار خانگی تیمش در دور دوم این تورنمنت نشان داد و پایه‌گذار برتری این تیم بود. در نیمه نخست او پاس گل اول تیمش را داد و ستاره سابق NEC و آلکمار در شروع نیمه دوم گلزنی هم کرد تا برای نخستین‌بار در دوران حضورش در این باشگاه موفق شود در یک دیدار هم گل بزند و هم پاس گل بدهد. آخرین باری که جهانبخش موفق به انجام این کار شده بود به 18 آوریل 2018 برمی‌گردد که در جریان دیدار خانگی آلکمار برابر ویتسه توانسته بود دروازه حریف را باز کرده و یک پاس گل هم بدهد.»

سایت «آرگوس» انگلیس نیز به عملکرد جهانبخش در این دیدار نمره 8 داد و در تشریح نمایش او در زمین نوشت: «او در سمت راست زمین عملکرد خوبی داشت و در بیشترین حملات خطرناک تیمش در این دیدار تاثیرگذار بود. او همچنین با یک شوت پرقدرت و سنگین سومین گلش برای برایتون در دوران حضورش در این تیم را به ثمر رساند و البته شروع‌کننده این ضدحمله منجر به گل هم خود او بود.»

 به فکر تقویت خط حمله

پاتر با وجود برتری پرگل تیمش در این دیدار همچنان در مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی به تقویت خط حمله خود فکر می‌کند و چند گزینه را نیز زیرنظر دارد. با جدایی گلی مورای، از ریان بروستر و دیووک اوریگی از لیورپول و همچنین فلورین بالوگان، مهاجم سرعتی آرسنال به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه‌های برایتون برای تقویت خط حمله نام برده می‌شود. او درباره احتمال اضافه شدن این بازیکنان به ترکیب تیمش پیش از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات می‌گوید: «هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. ما باید بهترین تصمیم را برای تیم بگیریم و به‌گونه‌ای عمل کنیم که به سود تیم و باشگاه باشد. البته همین حالا هم بازیکنانی در تیم داریم که‌انگیزه زیادی برای درخشش درتیم و بازی در لیگ برتر دارند و باید ببینیم تا زمان پایان مهلت جابه‌جایی‌ها چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.»

برایتون پس از دیدار روز یکشنبه برابر نیوکاسل دوباره مصافی سخت در لیگ برتر و این بار برابر منچستریونایتد را در روز شنبه آینده پیش‌رو دارد. شاگردان پاتر در هفته چهارم این رقابت‌ها نیز میهمان اورتون هستند که این فصل با خریدهای کارلو آنچلوتی شروع خوبی در لیگ داشته و به این ترتیب شروع دشواری در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر پیش‌رو دارند. با این حال و در شرایطی که تیم در فصل نقل و انتقالات داشته احتمالا پاتر دوباره به رده‌های میانی جدول چشم دوخته است و فرار از سقوط و بهبود رتبه پانزدهمی در فصل قبل می‌تواند عملکردی خوب از سوی او تلقی شود.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها