کد خبر: 45888

علی‌اکبر فرازی اهداف توافق سازش میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی را بررسی کرد

امنیتی‌سازی منطقه برای تکمیل فشار حداکثری و زنجیره تحریم

فرازی تلاش برای تاثیرگذاری در مناسبات اقتصادی مربوط به ایران در منطقه را یک هدف میان‌مدت برای سازش رژیم‌صهیونیستی و کشورهای عربی توصیف کرد و گفت آنها تلاش می‌کنند از مسیر امنیتی‌سازی منطقه به فشار حداکثری کمک کنند و تکمیل‌کننده زنجیره تحریم‌ها علیه ایران باشند.

به گزارش «فرهیختگان»، علی‌اکبر فرازی، دیپلمات و کارشناس مسائل بین‌المللی و معاون سابق امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» توافق اخیر برخی کشورهای عربی با رژیم‌صهیونیستی را مورد بررسی قرار داد و ارزیابی خود از نسبت این اتفاقات با ایران را بیان کرد.

وی در ابتدای این گفت‌وگو ضمن بررسی اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت این توافق گفت: «اولین و اصلی‌ترین هدف این سازش که به‌عنوان هدف کوتاه‌مدت و فوری مورد توجه سران رژیم‌صهیونیستی و ایالات متحده قرار دارد، دوپینگ سیاسی برای دونالد ترامپ در آستانه انتخابات ایالات متحده است. او در فاصله چند هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، نیازمند اقداماتی تبلیغاتی برای موفق نشان دادن سیاست خارجی خود و جلب اعتماد بیشتر لابی صهیونیست‌هاست و تلاش می‌کند با چنین اقداماتی برای دولتش دستاوردسازی کند. لذا هدف اولیه این توافق کمک به ترامپ برای عبور از پیچ انتخابات است. همچنین نباید فراموش کرد که چنین مساله‌ای مورد توجه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس هم هست و او نیز چنین بهره‌برداری سیاسی را برای خود مدنظر دارد، چراکه جایگاه متزلزلی در داخل این رژیم داشته و نیازمند تقویت و بهبود جایگاه خود است.»

فرازی تلاش برای تاثیرگذاری در مناسبات اقتصادی مربوط به ایران در منطقه را نیز یک هدف میان‌مدت برای سازش رژیم‌صهیونیستی و کشورهای عربی توصیف کرد و گفت آنها تلاش می‌کنند از مسیر امنیتی‌سازی منطقه به فشار حداکثری کمک کنند و تکمیل‌کننده زنجیره تحریم‌ها علیه ایران باشند.

وی در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت: «نه رژیم‌صهیونیستی می‌تواند به‌عنوان بازاری برای کشورهای عربی به‌حساب بیاید و نه کشورهای عربی پتانسیلی برای اینکه بازار مناسبی برای تولیدات رژیم‌صهیونیستی باشند در اختیار دارند، به‌دلیل اینکه برخی فاکتورها مانند ظرفیت‌های اقتصادی، جمعیت و... فراهم آمدن چنین امکانی را نمی‌دهد. از این رو باید اهداف دیگری را در این خصوص پیش‌بینی کرد و مدنظر گرفت.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی در ادامه با ذکر موضوعی در مباحث نظامی، خاطرنشان کرد: «در ترمینولوژی نظامی موضوعی به نام اهداف ثابت و متحرک وجود دارد. اسرائیل و موجدیت آن به‌عنوان یک هدف ثابت از دیدگاه دولت‌های عربی درحال خارج شدن است و در این مرحله آنها می‌خواهند برخی اهداف متحرک را جایگزین آن تا بتوانند در عرصه داخلی پاسخگوی افکار عمومی و اقناع آنها باشند.»

فرازی افزود: «در چنین شرایطی آنها تلاش خواهند کرد ایران را جایگزین رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان یک هدف ثابت و اصلی کند و همین هم باعث شده و خواهد شد که ایران‌هراسی در رسانه‌هایشان توسعه یابد و دامن زده شود. مساله‌ای که در وهله اول به ما لزوم هوشمندی در موضع‌گیری‌ها را توصیه می‌کند و می‌گوید که باید درمقابل این طراحی رسانه‌ای به‌ویژه در اظهارنظرهای رسمی با دقت بیشتری رفتار کنیم.»

وی با بیان اینکه در ایام جابه‌جایی اهداف اصلی، فرصتی مناسب برای ضربه زدن به رقیب فراهم می‌آید، توضیح داد: «اسرائیلی‌ها با کمک آمریکا ولی بدون اسم بردن از آمریکا و دخالت دادن آنها و صرفا با سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در این دوره خلأ که دوره جابه‌جایی در کاخ سفید است (چه اینکه رئیس‌جمهور تغییر کند یا فرد کنونی ابقا شود) تلاش خواهند کرد به اهداف امنیتی خود در منطقه دست یابند. سران رژیم‌صهیونیستی گمان می‌کنند در این چند ماه، یعنی یکی، دوماه قبل از انتخابات ایالات متحده و یکی، دو ماه بعد و در زمانی که افکار عمومی بیشتر درگیر انتخابات درون ایالات متحده است، فرصتی فراهم می‌آید تا بیشتر از قبل اهداف خود را عملیاتی کنند. یکی از این اهداف ضربه زدن به جمهوری اسلامی است.» 

فرازی بیان کرد: «با توجه به این مسائل چند نکته را باید ما مدنظر داشته باشیم؛ اول اینکه باید تحولات را به‌دقت و با هوشمندی رصد کنیم. دوم اینکه باید بدانیم رژیم‌صهیونیستی چه نگاهی به این فرصت چند ماهه دارد. سوم اینکه با توجه به معادلات بین‌المللی کمکی به اهداف آنها نکنیم که اصلی‌ترین آن ایران‌هراسی است. چهارم اینکه باید بدانیم و پیش‌بینی کنیم آمریکا و اسرائیل از اقدامات خود چه هدفی را دنبال می‌کنند. برای مثال درهمین ماجرای رسانه‌ای درخصوص طرح ترور سفیر آمریکا در آفریقای‌جنوبی که به‌ناگاه مطرح شده و نشانه‌ای هم از واقعیت در آن دیده نمی‌شود، مشخص است یک طرح‌ریزی برای مواجهه با ایران در دستورکار آمریکا و رژیم‌صهیونیستی ‌قرار گرفته و ممکن است آنها خود دست به اقدامی بزنند و بخواهند از این رهگذر، بهانه‌ای برای متهم کردن ایران به‌دست بیاویند، لذا باید به این سیگنال‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.»

  این کارشناس مسائل بین‌المللی با ذکر این نکته که رئیس‌جمهور ایالات متحده به هیچ‌عنوان علاقه‌مند به ورود به گرداب مواجهه نظامی با ایران نیست، گفت: «درمقابل رژیم‌صهیونیستی همیشه نشان داده‌ به‌دنبال هیاهو برای بحران‌آفرینی است. آنها همیشه خواسته‌اند به‌اصطلاح پوست خربزه زیر پای روسای‌جمهور ایالات متحده بیندازند و آنها را به مسیرهای دیگری هدایت کنند.»

مرتبط ها