کد خبر: 45266

مدیر پیشین آکادمی سایپا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: اگر کاشانی می‌ماند صادقی هم اخراج می‌شد

گران‌ترین تیم تاریخ والیبال سایپا دوم شد

تیم والیبال بزرگسالان تشکیل شد و با 6 میلیارد و 200 میلیون در رده دوم قرار گرفت و شانس اصلی قهرمانی بود. به‌هرحال ریخت‌وپاش‌های فعلی را می‌توانید تماشا کنید که چه وضعی است. گران‌ترین تیم تاریخ والیبال سایپا بسته شد و حدود 13 میلیارد هزینه شده و صدای اعتراض مدیران مجموعه هم درآمده است.

به گزارش «فرهیختگان»، استعفای حبیب کاشانی از مدیرعاملی باشگاه سایپا گمانه‌زنی‌ها را درباره احتمال حضور او به‌عنوان یکی از کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال قوت بخشیده است. دور نیست روزگاری که هواداران خشمگین پرسپولیس نام انصاری‌فرد را فریاد می‌زدند و از کاشانی که جایگزین او شده بود به‌عنوان مدیر سیاسی نام می‌بردند. کاشانی اما با قهرمانی در پرسپولیس، خود را محبوب هواداران کرد، هرچند بعدها در تیم ملی امید و سایپا نتوانست موفقیت خود را تکرار کند. سایپا امسال به‌سختی از سقوط گریخت و تیم ملی امید هم همچون سال‌های قبل، ناکام ماند. کاشانی حالا از یک مدیر سیاسی به یک مدیر ورزشی تبدیل شده و در اندیشه ریاست است. به بهانه جدایی حبیب کاشانی و تاثیرات او در سایپا با مدیر پیشین آکادمی سایپا هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با بهمن سلطانی را در ادامه می‌خوانید.

در سال‌های اخیر همواره عادت کرده بودیم که سایپا در ورزش‌های مختلف بازیکن سازی کند. به‌عنوان مثال در فوتبال بازیکنان بزرگی تحویل داده، اما به‌نظر می‌رسد این تیم دست‌کم در سال‌جاری مصرف‌گرا شده، ضمن اینکه بازیکنی هم تحویل ورزش نداده است.

به‌هرحال تغییر و تحولاتی انجام شده که تاثیراتی هم داشته است. وحید قاسمی، پسر مرحوم اکبر قاسمی که سال‌ها در فوتبال خدمت می‌کرد کارمند باشگاه است و با حقوق کارمندی چند سال به‌عنوان مدیر آکادمی کار کرد و ستاره‌هایی مثل ترابی و قلی‌زاده را به فوتبال تحویل داد، از طرفی کاشانی هم امیرحسین پیروانی را آورد و 300 میلیون تومان قرارداد نوشت، اما چه تاثیری داشت؟

در والیبال هم اوضاع چندان مناسب نبود. شاید در این‌باره شما باید پاسخگو باشید.

من مدیر آکادمی والیبال در سه سال گذشته بودم و سال 98 در هر دو رده قهرمان شدیم و قراردادم هم 40 میلیون بود. به‌جای من محمد وکیلی را با 150 میلیون تومان آوردند که برای هر قهرمانی 25 میلیون پاداش می‌گرفت. قرارداد یک خبرنگار ساده را 66 میلیون تومان ثبت کردند. با این وضع پرداختی‌ها منتظر بودید اتفاقی بیفتد؟

در بزرگسالان هم قراردادهای اینچنینی بسته شد؟

تیم والیبال بزرگسالان تشکیل شد و با 6 میلیارد و 200 میلیون در رده دوم قرار گرفت و شانس اصلی قهرمانی بود. به‌هرحال ریخت‌وپاش‌های فعلی را می‌توانید تماشا کنید که چه وضعی است. گران‌ترین تیم تاریخ والیبال سایپا بسته شد و حدود 13 میلیارد هزینه شده و صدای اعتراض مدیران مجموعه هم درآمده است.

موضوعی که مطرح است اینکه در سال‌های گذشته نیز اوضاع چندان مناسب نبود. یعنی نمی‌توان شخص حبیب کاشانی را مقصر دانست.

باید ببینید مدیران قبلی مثل مدبر و غفور و فراهانی در ادوار گذشته چه کردند. آنها درحال پرداخت بدهی‌ها بودند.

یعنی پس از حضور کاشانی اوضاع دگرگون شد و فقط هزینه‌تراشی کردند؟

ببینید بحث هزینه‌تراشی نیست. از هزینه‌ها گاهی کاستند، مثلا 10 درصد از پاداش قهرمانی تیم‌های رده پایه کسر شد، بازیکنانی داشتیم که با نان بربری خود را سیر کردند تا برای سایپا بازی کنند، اما قرارداد آنها تسویه نشد. پول بیت‌المال را به باد دادند.

با این حساب جدایی کاشانی چندان هم برای بازیکنان سایپا ناراحت‌کننده نبود.

اهالی سایپا از این اتفاق خوشحال هستند و چندین نفر به من زنگ زدند و ابراز خوشحالی کردند.

اینکه اوضاع سایپا در فوتبال هم خوب نبوده بر همگان مشهود است. به‌هرحال این تیم در لحظات آخر ماندگار شد، درحالی‌که سال‌ها در میانه‌های جدول بود و صدرنشین‌ها کار راحتی برای غلبه بر این تیم نداشتند.

تیم فوتبال باشگاه شانس آورد که در آخرین لحظات در لیگ برتر ماند. به شهادت افرادی که در باشگاه هستند، اگر کاشانی می‌ماند استارت برکناری ابراهیم‌ صادقی هم زده شده بود.

* نویسنده: محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار

مرتبط ها