کد خبر: 45258

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مجلس باید گام اول را برای تصویب طرح شفافیت سریع‌تر بردارد

به نظر من زمان برای بررسی این طرح داده شده و هم کمیسیون آیین نامه و هم مرکز پژوهش‌‌ها باید زودتر اقدام کنند و طرح را وارد صحن کنند و ان شاءالله به سمت تصویب کلیات برویم چون هنوز مطالبه عموم مردم است که این شفافیت آرا چه شد و به نظر می‌رسد گام اول را باید سریع‌تر برداریم و زمان را از دست ندهیم تا سایر ابعاد شفافیت را هم بتوانیم دنبال کنیم.

به گزارش «فرهیختگان»، روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و از موافقان و طراحان طرح شفافیت است که پیش از تشکیل مجلس یازدهم نیز تاکید کرده بود: «از روز اول، شفافیت را داوطلبانه اجرا خواهم کرد»؛ درباره بررسی آخرین وضعیت طرح شفافیت آرا سراغ او رفته‌ایم که مشروح این مصاحبه در ادامه آمده است.

آخرین وضعیت طرح شفافیت آرا به کجا رسید، چون قرار بود پس از بررسی دو هفته‌ای در مرکز پژوهش‌‌ها به صحن بیایید اما پس از سه هفته هنوز این اتفاق نیفتاده است.

 طرح شفافیت اولین طرحی بود که در مجلس یازدهم با حدود 170 امضا اعلام وصول شد. این طرح مبتنی‌بر «شفافیت آرا» بود. نیت ما در تیم طراحی این بود که فعلا روی شفافیت آرا متمرکز شویم و سایر ابعاد را در فرصت بعدی بررسی کنیم، چراکه اگر می‌خواستیم این طرح را سنگین کنیم ممکن بود با چالش‌‌های جدی روبه‌رو شود و اصل آن رای نیاورد. به‌هرحال طرح شفافیت به کمیسیون آیین‌نامه ارجاع شد و آن کمیسیون چون طرح به‌صورت عادی اعلام وصول شده بود، آن را در نوبت بررسی قرار داد و دو جلسه در کمیسیون آیین‌نامه مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه دوم کلیات آن تصویب شد.  در آنجا به پیشنهاد رئیس کمیسیون آیین‌نامه رای‌گیری شد و سپس این طرح به مرکز پژوهش‌‌ها ارجاع شد. یعنی با نظر موافق اعضای کمیسیون برای بررسی کارشناسی به مرکز پژوهش‌‌های مجلس رفت.

  روز یکشنبه نتیجه بررسی مرکز پژوهش‌‌ها درباره طرح شفافیت اعلام می‌شود

مرکز پژوهش‌‌ها هم که زاکانی رئیس مرکز هستند، کمیته‌ای را برای بررسی طرح تشکیل دادند که دو هفته فرصت قانونی داشت اما چون هفته جاری و هفته قبل جلسات صحن و کمیسیون در مجلس تعطیل بود و نمایندگان در حوزه‌‌های انتخابیه بودند علی‌القاعده باید هفته بعد که یکشنبه است و جلسات صحن و کمیسیون شروع می‌شود، نتیجه بررسی مرکز پژوهش‌‌ها اعلام شود.

ایرادات شامل چه مسائلی است؟

 طرحی که ارائه دادیم روی شفافیت آرا تمرکز داشت و به‌صورت ماده ‏واحده ارائه شد و اصلاحاتی ذیل چند مورد از مواد آیین‌نامه اشاره و تاکید کردیم نتیجه جلسات صحن به‌صورت شفاف به عموم اعلام شود، یعنی چه کسانی حاضر بودند، رای موافق و مخالف و ممتنع هر روز از طریق سایت اطلاع‌رسانی مجلس به عموم اطلاع داده شود و این یک مورد از اصلاحیه‌‌هایی بود که انجام شد.  نکته دیگر این بود که در جلسات کمیسیون‌‌ها امکان حضور خبرنگاران برقرار شود و مذاکرات کمیسیون‌‌ها به اطلاع عموم برسد.

یعنی جزئیات کمیسیون همانند صحن ثبت شود.

پخش آن به‌صورت رادیویی لزوما مدنظر نیست ولی خبرنگاران امکان حضور در کمیسیون‌‌ها را داشته باشند و از محتوای مذاکرات نیز مطلع شوند.

از موضع مرکز پژوهش‌‌ها درباره اصلاحات طرح خبر دارید؟

خیر، البته پیگیری‌‌هایی کردیم و به زاکانی هم پیشنهاد دادیم و اعلام آمادگی کردیم که می‌توانیم در جلسات کمیته مزبور حضور داشته باشیم و به پیشرفت سریع‌تر طرح کمک کنیم که فعلا از طرف ایشان پاسخی داده نشد، لذا در جریان جزئیات و جلسات آنها نیستم.

  با اصل شفافیت در مجلس فعلی مخالفت کمتری می‌شود

موافقان و مخالفان طرح، ایده‌‌ها و انتقادات خاصی دارند که بتواند به تصویب به‌موقع طرح کمک کند؟

در مجلس فعلی با اصل شفافیت مخالفت کمتری می‌شود و اصل شفافیت را کسی زیرسوال نبرده است و طرح در همان جلسه کمیسیون آیین‌نامه هم مخالفی نداشت و کسی به‌عنوان مخالف ثبت‌نام نکرد، منتها نظری که بعضا از برخی مخالفان مطرح می‌شود این است که به‌سمت شفافیت جامع برویم یعنی همه موضوعات شفافیت را پوشش دهیم.

  طرح شفافیت حقوق و مزایا را جداگانه بررسی می‌کنیم

نظر ما این است چون برخی ابعاد شفافیت مثل حقوق و مزایا موضوعاتی است که در کلیات کشور باید اجرا شود یعنی هر سه قوه و تمام مسئولان باید تن به آن دهند، ممکن است نیاز به قوانین داشته باشد یا نیاز به روشی داشته باشد که برای همه قوا به‌صورت یکسان پیاده شود، لذا درحال‌حاضر آنها را با این موضوع دچار تداخل نکردیم.  درحال‌حاضر موضوع شفافیت آرای نمایندگان در مجلس است که شامل آرا در صحن و کمیسیون‌‌هاست؛ ما خواستیم ابتدا این محور را بررسی کنیم، چراکه بیشترین مطالبه روی مطالبه شفافیت آراست.

در گام بعدی چه موردی به این اضافه می‌شود؟

در اینجا در قالب اصلاح آیین‌نامه داخلی نکات را بیان کردیم، یعنی ممکن است برای ابعاد دیگر در قالب قوانین دیگر بتوان آنها را دنبال کرد و لزومی به اصلاح آیین‌نامه نباشد و روش دیگری روی آن پیاده کرد.
 
  مجلس باید گام اول را در تصویب شفافیت سریع‌تر بردارد

بحث حقوق و مزایا موضوعی است که شامل تمام مسئولان کشور می‌شود و باید روشی را دنبال کرد که این شفافیت در کل کشور یکپارچه پیاده شود.

به نظر من زمان برای بررسی این طرح داده شده و هم کمیسیون آیین‌نامه و هم مرکز پژوهش‌‌ها باید زودتر اقدام کنند و طرح را وارد صحن کنند و ان‌شاءالله به‌سمت تصویب کلیات برویم چون هنوز مطالبه عموم مردم است که این شفافیت آرا چه شد و به نظر می‌رسد گام اول را باید سریع‌تر برداریم و زمان را از دست ندهیم تا سایر ابعاد شفافیت را هم بتوانیم دنبال کنیم.

مرتبط ها