کد خبر: 45126

بررسی فعالیت‌های یک هیات دانشجویی که در چند سال اخیر به یک هیات تراز تبدیل شده است

میثاق با شهدایی که دانشجویی ماند

هیات میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام‌صادق‌(ع) از سال 85 به‌صورت عمومی در سطح شهر تهران اقدام به برگزاری برنامه‌ کرده است و حالا در بین انتخاب‌های نخست بسیاری از عزاداران حسینی قرار دارد.

به گزارش «فرهیختگان»، انقلاب اسلامی فضای دانشگاه‌های کشور را دگرگون کرد و فعالیت‌های دینی و مذهبی که تا پیش از انقلاب، در فضای دانشگاه‌ها به چشم نمی‌آمد رفته‌رفته گسترش پیدا کرد. دانشجویان فعال دانشگاه‌ها این مساله را یکی از رسالت‌های خود در فضای فعالیت‌های دانشجویی و تشکیلاتی‌شان می‌دیدند. این موضوع با تشکیل هیات‌های دانشجویی جدی‌تر هم شد و حالا چهار دهه پس از انقلاب کمتر دانشگاهی در کشور را می‌توان یافت که در آن خبری از یک هیات دانشجویی نباشد. فعالیت این هیات‌ها البته بیشتر منحصر به فضای دانشگاهی است و کمتر مجموعه‌ای را می‌توان پیدا کرد که گستره فعالیت‌هایش، آوازه بزرگ‌تر در قد  و قامت یک هیات بزرگ شهر یافته باشد.

یکی از این استثناها هیات میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام‌صادق‌(ع) است که در سال‌های اخیر در قد و قواره یک هیات بزرگ در سطح پایتخت شناخته می‌شود.  هیاتی که تشکیل آن به سال‌های بعد از دفاع مقدس برمی‌گردد اما از سال 82 با تغییراتی شکل منسجم و منظم‌تری به خود می‌گیرد. این هیات دانشجویی از سال 85 به‌صورت عمومی در سطح شهر تهران اقدام به برگزاری برنامه‌ کرده است و حالا در بین انتخاب‌های نخست بسیاری از عزاداران حسینی قرار دارد.  روند حرکت این هیات دانشجویی و جزئیات فعالیت  آن می‌تواند برای بسیاری از فعالان دانشجویی در هیات‌های مذهبی الگوی خوبی باشد. از این جهت در سه یادداشت پیش رو، بخش‌های مختلف فعالیت‌های هیات میثاق با شهدا مورد بررسی قرار گرفته است. این مجموعه‌یادداشت در نشریه نوآفرین رشد (شماره 1) وابسته به مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع) منتشر شده است.

 

یادداشت از محمدامین علی‌احمدی،پژوهشگر هسته احیای امر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)

انقلاب در هیات با یک هیات انقلابی

 

یادداشت از دکتر مصباح‌الهدی باقری،پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)

تکیه عِلم و عَلَم

هیاتی قرآنی  برای میثاق با شهدا

 

 

یادداشت از  رضا پاینده،پژوهشگر حوزه نوآوری مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)

چرا هیات میثاق؟

مرتبط ها