کد خبر: 45081

محمدبیگی، نماینده مردم قزوین در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هدف ما از طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» فیلترینگ و انسداد نیست

نماینده مردم قزوین گفت: هدف ما انسداد شبکه‌های اجتماعی نیست، هدف ما فیلترینگ یا امثال آن نیست و به‌طور صریح این‌گونه شایعات و غرض‌ورزی‌ها را تکذیب می‌کنم.

به گزارش «فرهیختگان»، فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» و جزئیاتی که از آن منتشر شده و همچنین واکنش‌هایی که بعد از آن در فضای رسانه‌ای و مجازی به وجود آمده است به «فرهیختگان» گفت: «غرض ما از ارائه این طرح ساماندهی و مدیریت فضای آشفته و بی‌در و پیکر شبکه‌های اجتماعی است. اینکه شایعاتی مبنی بر فیلترینگ در فضای مجازی دست به دست می‌شود، اصلا صحیح نیست و به نظر می‌رسد از آن سوی مرزها هدایت می‌شود و درکشور نیز با شایعه‌پراکنی و نگران کردن مردم به دنبال ایجاد مانع در مسیر هدایت و ساماندهی فضای مجازی هستند. اعلام می‌کنم هیچ طرحی در مجلس مبنی بر فیلترینگ ارائه نشده است. همه کشورهای دنیا قوانین خوبی را برای فضای مجازی کشورشان وضع کرده‌اند. فضای مجازی هم مثل مرزهای کشور نیاز به مراقبت و پاسبانی دارد تا مردم در این فضا بی‌پناه نباشند. ما می‌خواهیم برای سبد مصرف دیجیتال مردم در این فضا مقررات بگذاریم و آن را قانونمند بکنیم. متاسفانه در حال حاضر رژیم مصرف دیجیتال فعلی کشور رها و بدون مرز است و قطعا در رویه اجتماعی و فرهنگی کشور اختلال ایجاد می‌کند. همه قوانین در جهت ایجاد مقررات برای فضای مجازی کشور است.» 

محمدبیگی در پاسخ به این سوال که برخلاف ماده 17 این طرح، خودتان با استفاده از فیلترشکن‌ها در شبکه‌های مجازی فعالیت دارید پس چطور فروش و در اختیار قرار دادن آن را غیرقانونی اعلام می‌کنید، گفت: «همان‌طور که می‌بینید عمده مردم در فضای مجازی فعالیت دارند اما بستری برای فعالیت‌های داخلی ایجاد نشده است. درکنار استفاده از ظرفیت‌های موجود حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی خیلی مهم است و در دستورکار ماست. وقتی از این پیام‌رسان‌ها حمایت نشود شاهد اتفاقاتی چون سرقت‌های مجازی و بی‌اخلاقی‌ها و امثال آن خواهیم بود. من تکرار می‌کنم هدف ما انسداد شبکه‌های اجتماعی نیست، هدف ما فیلترینگ یا امثال آن نیست و به‌طور صریح این‌گونه شایعات و غرض‌ورزی‌ها را تکذیب می‌کنم. می‌خواهیم در یک فضای منطقی این مساله و قانونگذاری در حوزه فضای مجازی پیگیری شود و در این گذار از نظرات کارشناسان و متخصصان هم استقبال می‌کنیم.»

مرتبط ها