کد خبر: 45060

روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درگذشت

چراغ مقابله با رادیکالیسم چپ

به مناسبت درگذشت رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی؟ در شماره امروز «فرهیختگان» بخشی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های روح‌الله حسینیان را بررسی کرده‌ایم.

به گزارش «فرهیختگان»، روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی صبح روز گذشته و در اثر ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت. او از فعالان سیاسی تاریخ انقلاب و ازجمله افرادی بود که در مقاطع مهمی در فضای سیاسی کشور نقش‌آفرینی کرده و درمقابل جریان‌هایی چون فعالان رادیکال اصلاح‌طلب و جریان‌های ضدانقلاب در دهه‌های 1370 و 1380 ایستاد و روشنگری کرد. درکنار این نقش‌آفرینی او بیش از دو دهه ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی را هم برعهده داشت و توانست در این سال‌ها به‌صورت محققانه وقایع و اتفاقات مهم و رویدادهای ریز و درشت تاریخ انقلاب را با استفاده از جمع بزرگی از پژوهشگران به رشته تحریر درآورده و منتشر کند. از این‌رو و به مناسبت درگذشت وی در شماره امروز «فرهیختگان» بخشی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های روح‌الله حسینیان را بررسی کرده‌ایم.

 

محمدمهدی اسماعیلی، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

حسینیان مدافعی آزاده و شجاع برای انقلاب بود

آقای حسینیان دو ویژگی فوق‌العاده داشت که من فکر می‌کنم متاعی است که امروز باید در رجال سیاسی دنبال این دو متاع گشت. یکی بحث حریت و دیگری شجاعت ایشان بود. صراحتا این دو ویژگی در حجت‌الاسلام حسینیان وجود داشت. ایشان با قدرت و با تحلیل از انقلاب و کیان انقلاب دفاع می‌کرد. (لینک)

 

بازخوانی بخش‌هایی از کتاب آسیب‌شناسی جبهه مشارکت با محوریت تلاش‌های حسینیان
یک‌تنه مقابل اصلاح‌طلبان رادیکال

در این ایام اصلاح‌طلبان رادیکال تلاش کردند هر آنچه از بنیان‌های انقلاب و بعضا اسلام در کشور وجود داشته تغییر دهند و ذیل عناوینی چون جامعه مدنی، دموکراسی و آزادی انقلاب اسلامی را با محتوا و انگارهای جدید تغییر دهند. در این ایام یکی از کسانی که با تمام قوا در میدان بود و در مقابل این جریان ایستادگی می‌کرد و در مقاطعی توانست یک‌تنه مانع برخی تندروی‌های اصلاح‌طلبان شود، مرحوم روح‌الله حسینیان بود. (لینک)

 

جواد منصوری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

نقش بی‌بدیل حسینیان در تاریخ‌نگاری محققانه انقلاب

جواد منصوری از مبارزان انقلاب اسلامی و معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی و از همراهان قدیمی مرحوم روح‌الله حسینیان است که سال‌ها در کنار رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی در زمینه تاریخ‌پژوهی فعالیت کرده است.  «فرهیختگان» به بهانه درگذشت روح‌الله حسینیان به سراغ او رفته است. (لینک)

 

مرتبط ها