کد خبر: 45055

گزارش «فرهیختگان» از احتمالات ترکیب سرخابی‌ها برای دربی ۹۳

استقلال سردرگم در دفاع، بال‌های پرسپولیس ابهام یحیی!

هر چقدر استقلالی‌ها در خط دفاع مرموز و ناشناخته هستند، پرسپولیسی‌ها در خط حمله پر از علامت سوال هستند، اما برای رسیدن به ترکیب نهایی دو تیم باید تنها چند ساعت صبر کنیم.

به گزارش «فرهیختگان»، امشب باید آماده تماشای نود و سومین دربی پایتخت باشیم که در اوج هیجان یک‌چیزی کم دارد و آن‌هم حضور تماشاگران سرخابی روی سکوهاست که اگر شرایط کرونایی وجود نداشت و آنها می‌توانستند در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کنند، بدون شک تب این بازی می‌توانست ورزشگاه را تا حد انفجار بکشاند.

اما حالا که هواداران در ورزشگاه حضور ندارند و جای بهانه‌ای از این لحاظ که فلان طرف استادیوم خالی ماند و جریان بلیت‌فروشی چه بود و چه نبود، وجود ندارد، باید منتظر باشیم و ببینیم که تفکرات مربیان در زمین به چه شکل خواهد بود و آیا در دیداری که تماشاگر به آن جو نمی‌دهد، دیداری هدفمند را از سوی دو تیم مشاهده می‌کنیم و می‌توانیم از بعد فنی به این دیدار بنازیم یا نه.

شرایط این روزهای اخیر دو تیم طوری نشان می‌دهد که قرار است یک دیدار پر از سورپرایز را از سوی دو تیم شاهد باشیم. از یک طرف استقلالی‌ها کلا ورود همه‌جور خبرنگاری را به تمرینات ممنوع کرده و حتی دوربین‌های صداوسیما را هم به تمرین راه ندادند و البته همان 2 خط گزارش تمرین که در سایت باشگاه درج می‌شد را هم حذف کردند تا در یک فضای کاملا چراغ‌خاموش پای به دیدار امروز بگذارند.

پرسپولیسی‌ها هم با کمی ارفاق نسبت‌به آبی‌ها تقریبا همین رویه را پیش گرفته‌اند و شاهد هستیم که در این روزها اصلا تن به مصاحبه نمی‌دهند و گزارش تمرینی که از سرخ‌ها به رسانه‌ها مخابره می‌شود هم دست‌کمی از منتشر نشدن گزارش تمرین آبی‌ها ندارد و هیچ اطلاعاتی در آن درج نمی‌شود.

با این اوصاف تحلیل تمرینات دو تیم و اینکه مربیان دو تیم چه ترکیبی را برای تیم‌شان درنظر می‌گیرند کار بسیار مشکلی است که قطعا این روزها تمام افراد رسانه‌ای را به چالش کشیده است.

 استقلال؛ تیم بدون دفاع

اولین مشکل فرهاد برای چیدن ترکیب تیمش به چینش بازیکنان این تیم مربوط می‌شود. او در بازی‌های گذشته توانسته با 4 مدافع و 4 هافبک و تکیه بر 2 مهاجم نتایج قابل‌توجهی را به‌دست بیاورد و با همین نتایج درخشان نایب‌قهرمانی تیمش را در لیگ برتر محقق کند، اما او برای دربی مشکلاتی دارد و شاید سیستم بازی‌اش را با تغییراتی مواجه کند، اما او آیا ریسک این تغییر را به جان می‌خرد؟

باتوجه به مصدومیت روزبه چشمی، محمد دانشگر و سیاوش یزدانی دست فرهاد مجیدی در دفاع به‌شدت خالی است و در این شرایط باتوجه به داشته‌های استقلال سرمربی آبی‌ها می‌تواند تیمش را با 3 دفاع بچیند و عارف غلامی را در قلب دفاع به‌تنهایی قرار دهد، اما طعم نتایج خوب فرهاد با 2-4-4 احتمالا مانع این می‌شود که استقلال به سیستم موردعلاقه استراماچونی برگردد و مطابق شنیده‌ها او تیمش را با همین سیستم به زمین بازی می‌فرستد.

شاید اگر مشخص می‌شد که چیدمان آبی‌ها در زمین بر اساس کدام‌یک از گزینه‌های بالا است، تشخیص تفکر مجیدی و حدس زدن ترکیب احتمالی او کار چندان سختی نبود، اما او در‌های محل تمرین را بست تا در یک فضای کاملا نظامی پای به دری بگذارد!

فرض را بر این بگیریم که فرهاد تیمش را با 3 دفاع به زمین مسابقه فرستاده است. در این حالت بعد از حسینی در خط دروازه باید شاهد حضور غلامی در قلب دفاع باشیم، ووریا غفوری در سمت راست و میلاد زکی‌پور در سمت چپ دفاعی قرار می‌گیرند. در این شرایط باید انتظار این را بکشیم که خط هافبک آبی‌ها با چیدمان ریگی، رضاوند، کریمی و اسماعیلی پای به میدان مسابقه بگذارند. هرچند برخی بر این باورند که فرهاد اگر بخواهد تهاجمی به میدان بیاید و در 90 دقیقه کار را تمام کند، باید ارسلان مطهری در ترکیب تیم جای بگیرد تا با حضور او، دیاباته و قایدی بار هجومی استقلال بیشتر شود و آنها بتوانند در خط حمله خودشان را به پرسپولیس تحمیل کنند.

یک احتمال دیگر در خط هافبک آبی‌ها این است که میلیچ به‌جای آرش رضاوند در ترکیب حاضر شود که در این صورت آبی‌ها با احتیاط بیشتر پای به دیدار دربی می‌گذارند.

اما اگر فرهاد بخواهد تیمش را با 4 دفاع به زمین بفرستد (که محتمل هم هست) اوضاع در دفاع کمی متغیر می‌شود و باید درکنار عارف غلامی شاهد حضور شاهین طاهرخانی یا فرشید باقری در دفاع وسط تیم باشیم. البته باتوجه به اتفاقات اخیر و اختلاف مجیدی با فرشید باقری احتمال حضور طاهرخانی بیشتر به‌نظر می‌رسد. باز هم غفوری و زکی‌پور دفاع چپ و راست را تشکیل می‌دهند و در خط هافبک هم باید حضور اسماعیلی، ریگی و کریمی را قطعی بدانیم و تنها یک گزینه خط هافبک بر اساس تفکرات فرهاد به یکی از 3 نفر رضاوند، مطهری و میلیچ می‌رسد و خط حمله آبی‌ها را هم شیخ دیاباته و مهدی قایدی تشکیل می‌دهند.

 پرسپولیسی‌ها و سیستم محبوب یحیی

در پرسپولیسی که تقریبا با تمام قوا پای به این میدان می‌گذارد و به‌غیر از انصاری و ربیع‌خواه که مدت‌هاست مصدوم هستند، سایر نفرات در اختیار کادر فنی هستند و ترس سرخ‌ها از این بابت که شاید احمد نوراللهی به‌علت مصدومیتی که در بازی برابر سایپا با آن مواجه شد و حتی لنگ‌لنگان زمین بازی را ترک کرد، نتواند دربرابر استقلال به میدان برود هم برای سرخ‌ها مشکل‌ساز نشد تا آنها برخلاف رقیب سنتی‌شان با نفرات کامل‌تری در این میدان حاضر شوند.

با این حساب یحیی گل‌محمدی هیچ دلیلی برای تغییر سیستم مورد علاقه‌اش نمی‌بیند و با 2-4-4 همیشگی پای به رقابت با استقلال می‌گذارد.

اما باتوجه به تغییراتی که گل‌محمدی در آخرین بازی لیگ برتر در ترکیب تیمش ایجاد کرد، نشان داد که از عملکرد برخی از پست‌های تیمش رضایت کامل ندارد تا این سوال در ذهن هواداران پرسپولیس ایجاد شود که آیا یحیی تیمی متفاوت را برابر آبی‌ها به میدان می‌فرستد یا این ریسک که بازیکن جدیدی به ترکیب تزریق شود و درنهایت نتیجه خوبی به‌دست نیاید را نمی‌پذیرد و با محتمل‌ترین ترکیبی که در ذهن تداعی می‌شود، پای به دربی 93 می‌گذارد.
البته یحیی برخلاف فرهاد چندان ترسی از خوانده شدن دستش برای چیدن ترکیب تیمش ندارد و مثل برانکو که همیشه به یک ترکیب خاص تکیه می‌کرد و حتی تعویض‌هایش هم در شرایط عادی مشخص بود، سورپرایز‌های تیمش را در موارد تاکتیکی دنبال می‌کرد تا نام‌های جدید در ترکیب!

از مهم‌ترین اتفاقی که ممکن است در ترکیب پرسپولیس بیفتد و طبق شنیده‌ها حتی تمرین این کار هم انجام شده، حضور مجدد شجاع خلیل‌زاده در سمت چپ خط دفاعی است. باتوجه به اینکه محمد نادری میل به نفوذ بیشتری در فوتبالش وجود دارد و در آن سوی میدان ممکن است ووریا سمت راست آبی‌ها باشد، یحیی تصمیم گرفته که اگر غفوری در خط هافبک حضور داشت، برای جلوگیری از نفوذ استقلالی‌ها از سمت راست، شجاع خلیل‌زاده را از مرکز دفاع به‌سمت چپ ببرد تا مانع از نفوذ شاگردان مجیدی از این جناح شود.

اگر این اتفاق بیفتد و شجاع به‌سمت چپ دفاعی برود، سیدجلال و کنعانی‌زادگان در مرکز خط دفاع قرار می‌گیرد. با این حال احتمالا غفوری در بازی امشب مدافع خواهد بود و در این‌صورت فیکس شدن نادری، بازی کردن شجاع در دفاع میانی و نیمکت‌نشینی حسینی محتمل است. ازسوی دیگر به‌نظر می‌آید نیمکت‌نشینی شیری در بازی برابر سایپا بیشتر از اینکه فنی باشد، برای استراحت دادن به این بازیکن بود تا بتواند پیش از دربی قوای بدنی‌اش را در حالت خوبی قرار دهد و به‌احتمال زیاد برابر استقلال او از ابتدا برای سرخ‌ها به میدان می‌رود.

در خط هافبک هم حضور رسن و ترابی قطعی است و نوراللهی با کمال کامیابی‌نیا زوج هافبک دفاعی سرخ‌ها را تشکیل می‌دهند و باید دید برای خط حمله یحیی باز هم به اوساگونا و امیری اطمینان می‌کند و یا قرار است در این بازی مهاجم نیجریه‌ای خود را نیمکت‌نشین کند و از امیری یا عبدی در زمین بازی استفاده کند.

هر چقدر استقلالی‌ها در خط دفاع مرموز و ناشناخته هستند، پرسپولیسی‌ها در خط حمله پر از علامت سوال هستند، اما برای رسیدن به ترکیب نهایی دو تیم باید تنها چند ساعت صبر کنیم.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها