کد خبر: 44993

زین‌العابدینی، سرمربی تیم تکواندو بانوان دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تیمی در حد قهرمانی بسته‌ایم

امسال توانسته‌ایم با نفرات خوبی به توافق برسیم و قطعا تیم قدرتمند‌تری نسبت به سال گذشته در اختیار داریم که ما را به عنوان یکی از مهم‌ترین مدعیان کسب عنوان قهرمانی معرفی می‌کند.

به گزارش «فرهیختگان»، رشته‌‌های رزمی از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور به حالت تعلیق درآمده و حتی به تیم‌‌ها این مجوز داده نشده تا بتوانند تمرینات تخصصی خود را آغاز کنند و با توجه به حضور اکثر رشته‌‌های رزمی در المپیک این نگرانی وجود دارد که ورزشکاران ملی‌پوش و حرفه‌ای خیلی زیاد از شرایط ایده‌آل دور شوند و نتوانند به این راحتی‌‌ها خودشان را به فرم پیش از این تعطیلات بازگردانند اما دیروز نشست ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش با حضور برخی روسای فدراسیون‌‌های ورزشی تشکیل جلسه داد و بعد از اینکه دغدغه رشته‌‌های مختلف ورزشی بیان شد، تصمیماتی درخصوص آغاز به‌کار چند رشته ورزشی اعلام شد. در این نشست بعد از مجوز آغاز رقابت‌‌های پومسه و تالو، به فدراسیون تکواندو هم این اجازه داده شد که به‌خاطر شرایط خاص رقابت‌‌های بین‌المللی، اردو‌های ملی را با حداقل نفرات آغاز کنند. به همین بهانه با ریحانه زین‌العابدینی، سرمربی تکواندوی بانوان دانشگاه آزاد دقایقی همکلام شدیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

به نظر می‌آید تعطیلات رشته‌‌های رزمی و تکواندو بیش از حد طولانی شد.

بله، این دوری از ورزش دیگر خیلی زیاد است اما خب نظر مسئولان برای ما محترم بود و آنها می‌خواستند که امنیت و سلامت ورزشکاران را حفظ کنند. البته ما در این مدت بیکار نبودیم و تمرینات انفرادی و بعضا تمرینات تخصصی‌مان را با تعداد نفرات کم انجام داده‌ایم تا خیلی هم از شرایط آرمانی دور نمانیم. هرچند بازیکنانی که در سطح قهرمانی هستند بدون استراحت و مثل گذشته در گروه‌‌های 2، 3 نفره تمرین خود را دنبال می‌کنند و به همین جهت نگرانی از بابت شرایط آمادگی بازیکنان وجود ندارد. اما موضوعی که ما را نگران می‌کند دوری بازیکنان از رقابت‌‌هاست. مخصوصا در تکواندو که استراحتی وجود ندارد و بچه‌‌ها مدام درگیر تورنمنت‌‌هایی هستند. این تعطیلات و دوری خیلی وقت بود که در تکواندو تجربه نشده بود و مطمئنا مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

پس شما باید در شروع تمرینات و مسابقات کار سختی را پیش‌رو داشته باشید.

قطعا همین‌طور است. من راجع‏به افرادی که در سطح قهرمانی تمرین می‌کنند، صحبت می‌کنم. برای آنها این بازی‌‌ها خودش نوعی تمرین به حساب می‌آید و آنها از بازی‌هایشان الگوبرداری می‌کنند و با زبان دیگر بخواهم بگویم بازی‌‌های لیگ برای ورزشکاران ما بازی‌‌های تدارکاتی محسوب می‌شود که آنها در مسابقات مهم‌تر شرایط بهتری داشته باشند. مشکل فقط همین نیست و برخی بازیکنان ما با مصدومیت مواجه شده‌اند، برخی‌‌ دوری چند ماهه و استراحت تنبل‌شان کرده و انگیزه‌شان برای حضور در تمرینات و مسابقات کاهش پیدا کرده است و مهم‌ترین موضوع هم مشکلات روحی و روانی است که این تعطیلات در بچه‌‌ها ایجاد کرده است. ما شاید بتوانیم آنها را از لحاظ بدنی خیلی زود به فرم مطلوب برسانیم اما مشکلات روحی انرژی زیادی از ما می‌گیرد.

حالا مجوز آغاز اردو‌های ملی داده شده که می‌تواند خبر امیدوار‌کننده برای تکواندوکاران باشد که به‌زودی بازی‌هایشان آغاز شود. از نظر شما شرایط برای شروع مساعد است؟

من از نگاه یک مربی می‌گویم که این دیگر هنر یک مربی است که تمرینات را چگونه طرح‏ریزی کند که کمترین خطر متوجه بازیکنان باشد. علاوه‌بر تمرینات، محل برگزاری تمرینات هم مهم است. ما منتظر هستیم تمرینات تیم ملی آغاز شود و هر زمان این اتفاق بیفتد تیم دانشگاه آزاد هم تمریناتش را با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی آغاز می‌کند. هرچند برای شروع قطعا مشکلاتی داریم که شاید مجبور باشیم با 70 درصد بازیکنان‌مان کار را آغاز کنیم.

برای فصل بعد و جذب نفرات جدید اقدامی انجام داده‌اید؟

بله، ما لیستی از نفرات موردنظر را به مسئولان دانشگاه آزاد ارائه کرده‌ایم که بعد از اعلام رسمی آغاز رقابت‌‌های فصل جدید با این نفرات قرارداد منعقد می‌شود و رسما کار خود را برای فصل جدید رقابت‌‌های تکواندو آغاز می‌کنیم.

با توجه به توافق با نفرات جدید، فکر می‌کنید نسبت به لیگ قبل تیمی قوی‌تر در اختیار دارید؟

بله، ما فصل قبل در لحظات پایانی خودمان را به رقابت‌‌های لیگ رساندیم که اکثر بازیکنان خوب با تیم‌هایشان تحت قرارداد بودند و ما هم با نفراتی جوان پای به رقابت‌‌ها گذاشتیم. اما امسال توانسته‌ایم با نفرات خوبی به توافق برسیم و قطعا تیم قدرتمند‌تری نسبت به سال گذشته در اختیار داریم که ما را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مدعیان کسب عنوان قهرمانی معرفی می‌کند. فقط امیدوارم هرچه سریع‌تر این شرایط کرونایی بهبود پیدا کند تا بتوانیم بدون استرس کار خود را آغاز کنیم و زندگی‌مان به شرایط عادی برگردد.

 *نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها