کد خبر: 44959

کودکی و نوجوانی به رنگ محرم

یک قاب و چند کتاب عاشورایی

در این کتاب با حذف نام شخصیت‌ها از قصه و استفاده از صفت به‌جای آن سعی شده به‌نوعی از تکرار پرهیز شود. در این کتاب 10 شخصیت تاثیرگذار در واقعه عاشورا که در این واقعه موثر بودند

به گزارش «فرهیختگان»، در این گزارش به چند کتاب با موضوع عاشورا و محرم اشاره شده است:

10 قصه عاشورایی  برای بچه‌ها

در این کتاب با حذف نام شخصیت‌ها از قصه و استفاده از صفت به‌جای آن سعی شده به‌نوعی از تکرار پرهیز شود. در این کتاب 10 شخصیت تاثیرگذار در واقعه عاشورا که در این واقعه موثر بودند و شهید شدند به‌عنوان محور این قصه‌ها انتخاب شده و برای مخاطبان کودک در گروه سنی «ج» نوشته شده‌اند.

در این قصه‌ها هیچ‌کدام از شخصیت‌ها با نام خودشان آورده نشده‌اند. هر شخصیت برای خود صفتی دارد که با آن صفت در قصه معرفی می‌شود و این موضوع باعث می‌شود مخاطب در مواجهه با این قصه‌ها حس نکند با داستانی تکراری روبه‌رو است.

داستان‌های این مجموعه با استفاده نکردن از نام حقیقی شخصیت‌ها و نیز اشاره‌ای که به حادثه عاشورا دارند، فرمی تازه در روایت به خود گرفته‌اند که برای مخاطب کودک و نوجوان این داستان‌ها بدیع و جذاب است. این کتاب توسط فریبا کلهر نوشته شده است.

مجموعه 7‌جلدی بچه‌های عاشورا

«بچه‌های عــاشورا» دربرگیرنده داستان‌های کوتاهی است که طی آنها سرگذشت کودکان و نوجوانان کاروان امام‌حســین(ع) در کربلا جداگانه بازگو می‌شود. تصویرگری این مجموعه توسط مسعود قره‌باغی انجام شده است. در این مجموعه رشادت‌ها و دلیری‌های شهدای کودک و نوجوان کربلا نقل شده است. «شمشیر و اسب زخمی»، «اسیران کوچک»، «مرد و میدان»، «کوچه‌به‌کوچه»، «جنگجوی کوچک»، «از غریبه‌ها می‌ترسم» و «عطش و آتش» عناوین این مجموعه هفت‌جلدی هستند. شمشیر و اسب زخمی داستان شهامت عمرو، فرزند جناده بن حارث سلمانی در سرزمین کربلا است. در جلد دیگر با عنوان اسیران کوچک، روایت حماسه و شهادت اندوهناک طفلان مسلم‌بن عقیل بازگو شده است. در کتاب مرد و میدان، بازخوانی شهامت‌های قاسم فرزند نوجوان امام حسن مجتبی(ع) در کربلا روایت می‌شود و در کتاب کوچه‌به‌کوچه چگونگی شهادت قاسم فرزند حبیب‌بن مظاهر، یار باوفای امام‌حسین(ع) در واقعه کربلا درج شده است. جلد دیگر این مجموعه با نام جنگجوی کوچک داستان رشادت‌های عبدالله فرزند امام‌حسن مجتبی(ع) در واقعه کربلا است و «از غریبه‌ها می‌ترسم» هم داستان محمد فرزند سعید بن عقیل در واقعه کربلا را شامل می‌شود.

انیمیشن ناسور

انیمیشن سینمایی «ناسور» سومین ساخته کیانوش دالوند است. این انیمیشن با موضوع قیام عاشورا ساخته شده است.  ناسور، روایتی از حماسه عاشورا است که این حماسه با محوریت انتخاب، وقایع این حادثه عظیم را به‌تصویر می‌کشد و به‌عبارت دیگر، ناسور راوی جراحتی است که از شهادت مظلومانه امام‌حسین(ع) و یاران ایشان در دل همه آزادی‌خواهان جهان ایجاد شده است. این انیمیشن، روایت زندگی عبیدالله بن حر جعفی یکی از کوفیانی است که از امام‌حسین(ع) دعوت کرده تا به کوفه بیایند و زمانی که می‌شنود سپاه امام به کوفه نزدیک شده است، از این شهر خارج می‌شود تا با ایشان روبه‌رو نشود، اما از بد حادثه به‌صورت کاملا ناگهانی با ایشان روبه‌رو شده و مجبور می‌شود دست رد به سینه امام بزند. از سوی دیگر نیز واقعه کربلا بخش اعظمی از داستان ناسور را دربر می‌گیرد.

چند کتاب خوب  برای نوجوانان

از انتشارات جــــمــکــران دو کتـــاب داستانی نیز منتشر شده است. کتاب «خون خدا» که با روایتی داستانی و با شیوه‌ای متفاوت زندگی امام‌حسین(ع) را از زمان کودکی تا شهادت ایشان و نیز اتفا‌ق‌های پس از شهادت را هم نقل می‌کند. این کتاب را محسن نعماء نوشته است. نویسنده در این کتاب به زمان جوانی ایشان هم پرداخته و توانسته تصویر دقیق و روشنی از شیوه زندگی آن حضرت ارائه دهد.

«بچه‌های فرات» نوشته لیلا قربانی نیز برای گروه سنی نوجوان توسط انتشارات جمکران به چاپ رسیده است. بچه‌های فرات، داستان آدم‌هایی است که می‌خواهند خود را به امام‌حسین(ع) برسانند و با اینکه نمی‌توانند به واقعه عاشورا برسند، اما در راه ایشان شهید می‌شوند.

کتاب «فراموشان» واقعه عاشورا و روزهای بعد از آن را به شیوه‌ای متفاوت روایت می‌کند. همان‌گونه که از نام کتاب پیداست، این کتاب واقعه عاشورا را از زبان فراموش‌شدگان بیان می‌کند؛ از زبان کسانی که در آن روزها بودند و تأثیر گذاشتند، اما نام‌شان کمتر برده شده یا اصلا نامی از آنها به میان نیامده است. درنهایت، این روایت‌ها ما را به واقعه عاشورا می‌رساند. کتاب فراموشان را داوود غفارزادگان نوشته و انتشارات قدیانی منتشر کرده است.

کتاب «خداحافظ درخــتان سرو» را مژگان شیـخی نوشتــه و زندگی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها را روایت کرده است.حضرت زینب(س) نقش بسیار پررنگ و تأثیرگذاری در روشنگری واقعه کربلا داشتند. ایشان با روایت آن روزها و بیان هدف امام‌حسین(ع) از قیام علیه حکومت یزید، نام و یاد امام‌حسین(ع) را زنده نگه داشتند. در این زندگینامه به حوادث و اتفاق‌های تاریخ اسلام از زمان تولد تا زمان فوت ایشان با روایتی روان و مناسب اشاره شده است. این کتاب برای جوانان منتشر شده که مناسب گروه سنی نوجوان نیز است.  

مرتبط ها