کد خبر: 44861

چالش‌های پیش روی رونالد کومان برای بازسازی بارسا

آغاز پروژه هلندی

حضوری موفق در نقل‌وانتقالات با وجود مشکلات مالی باشگاه، جدایی احتمالی لیونل مسی و بازگرداندن باشگاه به دوران اوج پس از فصلی ناامیدکننده مهم‌ترین موضوعاتی هستند که این روزها ذهن رونالد کومان را مشغول کرده‌اند.

  به گزارش «فرهیختگان»، همان‌طور که انتظار می‌رفت کیکه ستین پس از شکست ناباورانه تیمش برابر بایرن مونیخ خیلی زود از نیمکت بارسلونا اخراج شد و جایش را به یکی از اسطوره‌های این باشگاه داد. رونالد کومان، مدافع سابق بلوگرانا که قرار بود با پایان رقابت‌های یورو 2021 در تیم ملی هلند باقی بماند، نتوانست پیشنهاد حضور روی نیمکت بارسا را رد کند و در یکی از بحرانی‌ترین شرایط این تیم در سال‌های اخیر، هدایت آبی‌اناری‌ها را برعهده گرفت. کومان که فرصت زیادی برای آماده‌سازی تیمش برای فصل جدید را ندارد، چالش‌های زیادی را پیش رو دارد و باید خود را برای چند هفته سخت و سرنوشت‌ساز آماده کند. حضوری موفق در نقل‌وانتقالات با وجود مشکلات مالی باشگاه، جدایی احتمالی لیونل مسی و بازگرداندن باشگاه به دوران اوج پس از فصلی ناامیدکننده مهم‌ترین موضوعاتی هستند که این روزها ذهن این مربی هلندی را مشغول کرده‌اند.

تعداد زیاد بازیکنان

کومان اصلا مسیر راحتی را پیش رو ندارد و خیلی زود کارش را در این باشگاه با انتخاب دو دستیار جدید آغاز کرد. هنریک لارسن، مهاجم سوئدی سابق بارسا و همچنین آلفرد شرودر، مربی سابق هوفن‌هایم به کادر فنی تیم اضافه شدند تا در کنار کومان ماموریت دو ساله خود در این باشگاه را آغاز کنند. شرودر فصل قبل که آژاکس به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسید، دستیار تن‌هاگ در این تیم بود و از ابتدای این فصل سرمربی هوفن‌هایم شد که پس از یک سال از سمتش برکنار شد. او مغز متفکر آژاکس و طراح تمرینات و تاکتیک‌های تیم بود و حالا در بارسا نیز همین سمت را خواهد داشت. لارسن هم پس از 14 سال دوباره به باشگاه سابقش برگشته تا در پروژه بازسازی تیم به کومان کمک کند.

بازیکنان تیم پس از بازگشت از تعطیلات و انجام تست کرونا، باید روز دوشنبه هفته آینده نخستین تمرین خود برای فصل جدید را برگزار کنند. البته بارسا، اتلتیکو مادرید و سویا به دلیل حضور در مراحل پایانی رقابت‌های اروپایی دیرتر از سایر تیم‌ها بازی‌های خود را آغاز می‌کنند و این موضوع فرصت خوبی را در اختیار کومان قرار می‌دهد. با این حال او تیمی را در اختیار گرفته که پس از شکست 2 به 8 مقابل بایرن اصلا اوضاع مساعدی ندارد و باید در کوتاه‌مدت از نظر روحی بازیکنان را به شرایط قابل قبولی برساند.

کومان برای شروع تمرینات 32 بازیکن در اختیار دارد که باید از بین آنها چند نفر را در لیست فروش قرار دهد تا جا برای خریدهای جدید باز شود. گفته می‌شود او می‌خواهد بین 4 تا 5 خرید تازه برای بارسا انجام دهد و در شرایط کنونی با بازگشت بازیکنان قرضی و همچنین نفراتی که از تیم‌های پایه به جمع بزرگسالان اضافه شده‌اند بیشتر از حد معمول بازیکن دارد. کوتینیو، رافینیا، تودیبو، آلنا، میراندا، واگوئه و اوریول بوسکتس بازیکنانی هستند که فصل پیش به‌صورت قرضی در تیم‌های دیگر توپ می‌زدند و حالا به تیم خود برگشته‌اند. پیانیچ و ترینکائو نیز دو خرید جدید این تیم در فصل تابستان هستند که به جمع بازیکنان اضافه خواهند شد اما کومان همچنان نیاز نفرات جدید را در تیمش حس می‌کند.

تغییر پست دی‌یونگ و گریزمان

فرانکی دی‌یونگ فصل پیش در بیشتر بازی‌ها در پست غیرتخصصی‌اش به بازی گرفته شد. حالا کومان که در تیم ملی هلند با این بازیکن کار کرده تصمیم دارد او را به پست ایده‌آلش برگرداند. او می‌گوید: «برنامه من برای دی‌یونگ این است که در همان پستی که در آژاکس و تیم ملی هلند بازی می‌کرد از او استفاده کنم. یادم هست که در جریان یکی از بازی‌های بارسا دیدم که او در پست دیگری بازی می‌کند و با خودم گفتم هیچ‌گاه او را در این منطقه از زمین قرار نمی‌دهم. بارسا پول زیادی برای این بازیکن جوان پرداخت کرده و نباید در پست غیرتخصصی از او بازی بگیرد. او باید جایی باشد که بهترین بازده را داشته باشد. همان‌گونه که در آژاکس و تیم ملی هلند این کار را انجام داده است. در مورد گریزمان هم همین نظر را دارم. او یک وینگر نیست و باید در جایی بازی کند که بتواند همانند گذشته بدرخشد. شما به‌عنوان یک مربی باید شناخت کاملی از توانایی‌های بازیکنان خود داشته باشید و بدانید در کجا باید از آنها استفاده کنید.»

خریدهای جدید مهم‌ترین خواسته کومان است اما در شرایط کنونی بارسا اول باید به فروش چند بازیکن فکر کند تا بودجه لازم برای خریدهایش تامین شود. جوزپ ماریا بارتومئو، رئیس باشگاه اعلام کرده کومان باید درباره نقل‌وانتقالات نظر بدهد و براساس لیستی که او اعلام می‌کند و نیازش، درباره فروش بازیکنان اقدام خواهد کرد. با این حال او بی‌میل نیست تا با فروش چند بازیکن بزرگ تیمش بخشی از بودجه لازم برای خریدهایش را فراهم کند. 5 بازیکن این تیم شامل جرارد پیکه، لوئیس سوارز، یوردی آلبا، سرخیو بوسکتس و فیلیپه کوتینیو در مجموع هفته‌ای 950 هزار پوند دستمزد می‌گیرند که فروش آنها می‌تواند بار مالی قابل‌توجهی را از دوش باشگاه بردارد. از این جمع آلبا و بوسکتس قرارداد طولانی مدت با باشگاه دارند و بارتومئو به‌راحتی نمی‌تواند آنها را مجبور به ترک بارسا کند. سوارز هم در روزهای اخیر بحث انتقالش به آژاکس داغ شده و ممکن است فصل بعد به هلند برگردد. آینده کوتینیو و پیکه هم مشخص نیست و کومان باید در مورد فروش یا ماندن آنها تصمیم بگیرد. از دونی فن‌دبیک، اریک گارسیا و لئوترو مارتینز به‌عنوان اصلی‌ترین اهداف نقل‌وانتقالاتی این مربی هلندی در تابستان جاری نام برده می‌شود که خرید آنها می‌تواند بخشی از مشکلات تیم را رفع کند.

آینده مسی

چالش بعدی کومان به مسی مربوط می‌شود. ستاره آرژانتینی که در روزهای اخیر شایعه جدایی‌اش از باشگاه مطرح شده هنوز اظهارنظر رسمی در این باره انجام نداده و حتی رسانه‌های اسپانیایی خبر دادند که او رسما در جلسه‌ای با کومان به او گفته که آینده‌ای برای خود در این باشگاه متصور نیست و با مدیریت کنونی باشگاه، ترجیح می‌دهد راهی تیم دیگری شود. مسی در سال‌های اخیر به سمبل باشگاه تبدیل شده و رفتن او بحران بزرگی در تیم ایجاد خواهد کرد. پرکردن جای خالی او اصلا کار راحتی نیست و البته برخی رسانه‌ها نیز این حرکت او را اهرم فشاری برای کنار رفتن بارتومئو از ریاست باشگاه عنوان می‌کنند. مسی حدود 20 سال در این باشگاه حضور داشته و مسلما برای خود او نیز این تغییر و رفتن به کشوری دیگر و لیگی جدید اصلا راحت نخواهد بود.

از سوی دیگر در شرایط کنونی که باشگاه‌ها اوضاع مالی مناسبی ندارند پرداخت مبلغی بین 100 تا 150 میلیون یورو برای خرید یک بازیکن اصلا کار راحتی نیست و کمتر تیمی توان پرداخت آن را دارد. با این حال اینترمیلان، منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن اصلی‌ترین مشتریان او هستند که آماده‌اند تا در صورتی که مسی تصمیم قطعی خود را بگیرد برای خرید او وارد مذاکره شوند. هر سه تیم مزایا و معایبی برای این ستاره آرژانتینی دارند اما درنهایت این مسی است که باید تصمیم بگیرد آیا با توجه به حضور کومان می‌خواهد در این باشگاه بماند یا یکی از خبرسازترین انتقال‌های سال‌های اخیر را رقم خواهد زد. مسلما جدایی او تاثیر زیادی روی برنامه‌های کومان برای بازسازی تیم خواهد داشت و او می‌خواهد هرچه زودتر تکلیفش مشخص شود تا خریدها و برنامه‌هایش را برای فصل جدید زودتر آغاز کند.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها