کد خبر: 44815

جواد حیدری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

در محرم بیشتر از رمضان پروتکل‌ها را در مسجد ارگ رعایت می‌کنیم

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری قدیم‌الاحسان گفت: در ماه محرم بیشتر از پروتکل‌هایی که در ماه رمضان اجرا شد، در مسجد ارگ برگزار می‌شود. هرسال دو هزار نفر در داخل مسجد بودند و عزاداری می‌کردند امسال 300 نفر خواهند بود. بقیه در فضای باز خواهند بود و در این فضا هم مردم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خواهند بود. نکته مبهمی در مسجد ارگ نداشتیم و نداریم.

  به گزارش «فرهیختگان»، جواد حیدری، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری قدیم‌الاحسان (هیات حاج‌منصور ارضی) در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال گفت: «بچه‌های امام‌حسین یاد گرفته‌اند تکلیف خود را انجام دهند. اقامه عزا همانند اقامه نماز است، نمی‌توانید ایستاده بخوانید، نشسته بخوانید، مسافر هستید شکسته بخوانید ولی نماز را باید بخوانید. در جلسه‌ای که با معاون وزیر و حاج‌آقا قمی داشتیم، دکتر رئیسی جمله زیبایی گفت که چرا بیمارستان‌ها را تعطیل نمی‌کنید؟ مگر شهید ندادید؟ اما تکلیف دارید و وظیفه است و باید پای کار بایستید.

ما هم در دستگاه امام‌حسین(ع) وظیفه داریم. با فاصله عزاداری می‌کنیم. روضه و گریه را بیشتر می‌کنیم، تعداد جلسات را بیشتر می‌کنیم، در محلات روضه سیار راه می‌اندازیم. عزاداری امام‌حسین راه‌های مختلفی دارد. شخص عزادار هیچ مشکلی برای اقامه عزا ندارد، امام‌صادق(ع) یک الگویی به ما داده که مانند مادر جوان‌مرده برای امام‌حسین(ع) عزاداری کنید. مادر جوان‌مرده نه دنبال خیمه است، نه صوت است بلکه در گوشه‌ای عزاداری می‌کند. درنهایت این است که جداگانه می‌نشینیم ولی عزا را برگزار می‌کنیم. حضرت‌آقا اینقدر به ستاد کرونا اهمیت داده و احترام قائل شده ولی متاسفانه آنها انگار نمی‌توانند تصمیم بگیرند و هر دقیقه هرکسی یک چیزی می‌گوید، این بسیار زشت است و حرف آقا در این میان شهید شده است. انتظار داشتیم همان زمان که آقا مختصات را بیان کرد، ستاد ملی مقابله با کرونا یکی، دو روز بعد یک پروتکل زیبا و منسجم ارائه می‌داد و آن زمان اگر کسی رعایت نکرد می‌توانست یقه او را گرفت. شما یک هفته یک چیزی می‌گویید، در جلسه با ما یک چیزی گفتند، بیرون جلسه حرف‌ها تغییر کرد و این زیبنده نیست. حرف ما در جلسه همین بود که مطلبی منتشر شود و همان اجرایی شود. اینها می‌گویند هیات برگزار نشود، حداقل 50 صنف اقتصادی را با این تصمیمات زمین زدند. می‌دانید چقدر از اصناف در ماه محرم روزی یک‌ساله خود را می‌بردند. ترسی در مردم انداختید که پرچم دم خانه خود نمی‌زنند. الان هرجایی را ببینید مثلا در پمپ‌بنزین نمازخانه را بسته‌اند. یعنی همه‌جا باز است، فقط مکان‌های مذهبی باید بسته باشد.

تا امروز هر اجتماعی برگزار شد و هیچ‌کسی برای نظارت و رصد نیامد و یک شب قبل از محرم به یادشان آمده هیاتی برگزار می‌شود. این رفتار علمی و خداپسندانه هم نیست. آنچه مهم است اینکه مردم عزاداری خود را می‌کنند. هیات حاج‌منصور در ماه رمضان هم سردمدار برگزاری مراسم بود، از ستاد کرونای تهران هم اعلام شد از چیزی که ما گفتیم جلوتر هستید. تونل ماشین، تونل افراد، کف کفش، ماسک، اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، ضدعفونی هوشمند و... انجام شد. در ماه محرم نیز بیشتر از پروتکل‌هایی که در ماه رمضان اجرا شد، در مسجد ارگ برگزار می‌شود. هرسال دو هزار نفر در داخل مسجد بودند و عزاداری می‌کردند امسال 300 نفر خواهند بود. بقیه در فضای باز خواهند بود و در این فضا هم مردم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خواهند بود. نکته مبهمی در مسجد ارگ نداشتیم و نداریم.»

مرتبط ها