کد خبر: 4480

چرا کسی به فکر وزنه‌برداری نیست

پولادمردان ازهم‌گسیخته

فرهیختگان: روزها سپری، ماه‌ها و سالها سپری می‌شود اما به نظر می‌رسد رشته وزنه‌برداری در ایران نمی‌تواند به ثبات موردنظر اهالی و علاقه‌مندان این رشته نزدیک شود؛ رشته‌ای که در المپیک‌های اخیر بیشترین تعداد مدال و از آن مهم‌تر مدال طلا برای کاروان ایران آورده است و در سوی مقابل کشتی متشکل از رشته آزاد و فرنگی با اینکه ورزش اول کشور محسوب می‌شود و آن‌هم مدال‌های فراوانی برای ایران در المپیک کسب کرده اما در مقایسه‌ای ساده متوجه می‌شویم پولادمردان ایرانی در پنج المپیک اخیر (سیدنی، آتن، پکن، لندن و ریودوژانیرو) فقط صاحب 6 مدال طلا شده‌اند و این در حالی است که به‌عنوان مثال کشتی آزاد ایران پس از 16 سال موفق شد در المپیک 2016 ریو توسط حسن یزدانی به مدال طلا برسد.

از طرف دیگر موفق‌ترین تیم ورزشی ایران در بازی‌های المپیک تیم کشتی فرنگی ایران در بازی‌های المپیک لندن است که با هدایت بی‌نظیر محمد بنا موفق شدند سه مدال طلا کسب کند؛ این در حالی است که پولادمردان ایران در ریو 2016 به‌راحتی دو طلا توسط کیانوش رستمی و سهراب مرادی کسب کردند و اگر بهداد سلیمی نیز اسیر ناداوری هیات ژوری نمی‌شد، این شاگردان سجاد انوشیروانی بودند که می‌توانستند با تیمی نه‌چندان کامل، رکورد تاریخی  تیم کشتی فرنگی ایران را بشکنند.
با همه این اوصاف رشته وزنه‌برداری در دو دوره اخیر مدیریتی خود هنوز نتوانسته رنگ و روی آرامش را ببیند و بهترین شرایط برای تیم‌های ملی هیچ‌گاه رقم نخورده است. در همین روزها عدم حضور کیانوش رستمی و سهراب مرادی در اردوهای تیم‌ملی و انتقاد اخیر بهداد سلیمی به دلیل پرداخت‌نشدن حقوق‌ها در کنار شرایط نامناسب اردوهای تیم‌ملی به دلیل مشکلات مالی فدراسیون و برخی انتقادها که به نظر می‌رسد بیشتر جنبه شخصی پیدا کرده است، سبب شده ورزشی که در المپیک ریو با کسب دو مدال طلا بیشترین و موثرترین سهم را در ورزش کشور داشت با چالش‌هایی روبه‌رو شود و چنانچه چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، دودش به چشم ورزش کشور خواهد رفت.
این حاشیه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که رشته وزنه‌برداری در خرداد سال جاری درگیر یکی از مهم‌ترین نشست‌های خود و برگزاری انتخابات فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری در کشور تایلند است و ایران نیز در پست‌های مختلف نهاد بین‌المللی وزنه‌برداری دارای نامزد است.
علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری برای پست ریاست، دبیرکلی، نایب‌رئیسی اول و هیات‌اجرایی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری نامزد است و سایر نمایندگان کشورمان برای عضویت در کمیته‌های فنی، آموزش و پزشکی نیز نامزد شده‌اند.
هرچند علی مرادی 12 سال دبیرکلی فدراسیون وزنه‌برداری آسیا را در کارنامه دارد که این پست نیز به دلیل مشکلات داخلی از دست‌مان رفت، اما به نظر می‌رسد یک‌بار دیگر همین اختلاف داخلی، سبب خواهد شد نمایندگان کشورمان در انتخابات پیش روی فدراسیون بین‌المللی کار سختی داشته باشند. اختلافاتی که به نظر می‌رسد در آستانه انتخابات فدراسیون بین‌المللی باید کنار گذاشته شود تا تابوی حضور یک ایرانی در یکی از پست‌های مهم فدراسیون بین‌المللی پس از سال‌ها شکسته شود و راه برای حضور سایر نمایندگان کشورمان در سال‌های آینده هموار شود.
در انتخابات کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا که اوایل سال میلادی 2014 در دوحه قطر برگزار شد، اختلاف حسین رضازاده رئیس وقت فدراسیون وزنه‌برداری با علی مرادی سبب شد ایران نتواند نماینده‌ای تمام‌قد و با حمایت کامل از سوی کشورمان معرفی کند و «جلود» عراقی صاحب پست دبیرکلی شد و در بازی‌های المپیک ریو همین شخص زهر خود را به وزنه‌برداری ایران زد و مانع مدال‌آوری بهداد در این بازی‌ها شد.
این اختلافات داخلی که به نظر می‌رسد بیشتر جنبه شخصی داشته باشد، وزنه‌برداری را در آستانه رقابت‌های قهرمانی آسیا و بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی با حاشیه‌هایی همراه کرده و در کنار آن فدراسیون با مشکلات عدیده مالی، پرداخت نشدن حقوق ملی‌پوشان، ترک اردو توسط سهراب مرادی و حضور نیافتن کیانوش رستمی در اردوی تیم‌ملی مواجه است.
وزنه‌برداری سال گذشته را با موفقیت پشت‌سر گذاشت، قهرمانی و نایب‌قهرمانی جوانان و نوجوانان ایران در مسابقات قهرمانی جهان، قهرمانی هر دو رده سنی در آسیا، نایب‌قهرمانی بزرگسالان ایران در آسیا و از همه مهم‌تر کسب دو مدال طلا توسط کیانوش رستمی و سهراب مرادی در بازی‌های المپیک، خود گویای این موضوع است.
در خرداد انتخابات کمیته بین‌المللی المپیک است و در آبان نیز تیم‌ملی باید در رقابت‌های قهرمانی سال 2017 بزرگسالان جهان در آمریکا حضور یابد؛ دو رویداد مهمی که تاثیر زیادی بر وزنه‌برداری کشورمان خواهد داشت به‌طوری که نتیجه نگرفتن در هرکدام از این دو رویداد، سرنوشت وزنه‌برداری را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

پویان صفربیگلو
 خبرنگار گروه ورزش