کد خبر: 44386

شکست برابر بایرن مشکلات چلسی را نمایان کرد

ضعف مدافعان، چالش اصلی لمپارد

چلسی در فصلی که سپری شد بیش از اینکه در خط حمله دچار مشکل باشد از ضعف مدافعان و دروازه‌بانش ضربه خورد و در دیدار‌های مختلف این مساله برای آنها دردسرساز شد.

  به گزارش «فرهیختگان»، فرانک لمپارد با چلسی فصل دشوار و نسبتا موفقی را پشت‌سر گذاشت. محروم شدن این باشگاه از نقل‌وانتقالات باعث شد رومن آبراموویچ سراغ کاپیتان سابق این تیم برود و لمپارد هم با اعتماد به جوانان باشگاه توانست نتایج قابل‌قبولی کسب کند. قرار گرفتن در جمع 4 تیم برتر لیگ جزیره در سال‌‌های اخیر به کاری بسیار دشوار بدل شده است و با توجه به افزایش تیم‌‌های مدعی، می‌توان گفت که شماره 8 سابق آبی‌‌ها در نخستین فصل حضورش روی نیمکت این تیم نمره قبولی گرفت. بااین‌حال چلسی در این تابستان نیاز به خرید‌های زیادی دارد تا نقاط‏ضعف خود به‌خصوص در خط دفاعی را جبران کند. آنها در آخرین دیدار فصل خود برابر بایرن‏مونیخ 4 گل خوردند تا درمجموع دو مسابقه 7 بر یک بازنده باشند و این برای یکی از نمایندگان انگلیس در لیگ قهرمانان آماری فاجعه‌بار است.

  خرید عناصر تهاجمی

کار چلسی در همان بازی رفت و در استمفوردبریج تمام شده بود. هیچ تیمی در تاریخ لیگ قهرمانان نتوانسته شکست 3 بر صفر در خانه را جبران کند و آبی‌‌ها هم از این قاعده مستثنی نبودند. بااین‌حال لمپارد در بازی برگشت با شور و هیجان زیادی تیمش را از کنار خط هدایت می‌کرد و از آنها می‌خواست پرسینگ بهتری اجرا کنند و تحرک بیشتری داشته باشند. بااین‏حال هم سرمربی و هم بازیکنان تیم به‏خوبی می‌دانستند که مشکل در جای دیگری است و کسی توقع برتری برابر این بایرن آماده را از آنها ندارد. ترکیب جوان و یک سرمربی کم‌تجربه که نخستین فصل حضورش در این باشگاه را می‌گذراند باعث می‌شود هواداران به کسب سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد هم راضی باشند. لمپارد با استفاده از سرمایه‌‌های آکادمی باشگاه توانست رتبه چهارم لیگ را کسب کند و دلیلی برای نگرانی از آینده‌اش وجود ندارد. شاید دو بازی پایان فصل تنها نقطه تاریک کارنامه او در این فصل بوده باشد. شکست برابر آرسنال در فینال جام‌حذفی و باخت تحقیرآمیز مقابل بایرن پایان بدی را برای او و تیمش رقم زد. بااین‏حال شرایط در فصل آینده متفاوت خواهد بود.

چلسی در نقل‌وانتقالات شروع خوبی داشته و حکیم زیاش (آژاکس) و تیمو ورنر (لایپزیگ) را به خدمت گرفته است. آنها در آستانه خرید کای هاورتز، پدیده جوان بایرلورکوزن هم هستند و در این شرایط خط حمله‌ای بسیار خوب را در اختیار خواهند داشت. این نفرات تازه‏وارد در کنار جوانانی چون میسون مونت و تامی آبراهام می‌توانند خیال لمپارد از قدرت تهاجمی تیم را راحت کنند. هاورتز فصل پیش 18 گل برای لورکوزن به ثمر رساند و باشگاه‌‌های زیادی به‌دنبال خرید او هستند اما ظاهرا کار انتقال او به لندن در مراحل نهایی است و به‌زودی پیراهن چلسی را به تن خواهد کرد.

  ضعف در خط دفاعی

اما چلسی در فصلی که سپری شد بیش از اینکه در خط حمله دچار مشکل باشد از ضعف مدافعان و دروازه‌بانش ضربه خورد و در دیدار‌های مختلف این مساله برای آنها دردسرساز شد. این تیم در رده دهم بهترین خطوط دفاعی لیگ قرار داشت و با 54 گل خورده آمار ضعیفی در این زمینه داشت. این درحالی است که منچستریونایتد که درنهایت به رده سوم جدول رسید 18 گل از آنها کمتر دریافت کرده بود. در لیگ قهرمانان هم خوردن 7 گل در 2 مسابقه از رقیب آلمانی نشان داد که لمپارد برای موفقیت در فصل آینده باید فکری اساسی به حال دفاع تیمش کند.

شاید مهم‌ترین مقصر این اتفاق کپا آریزابالاگا، دروازه‌بان اسپانیایی و گران‌قیمت این تیم باشد که این فصل در فرم خوبی قرار نداشت و درمجموع تنها 9 کلین‌شیت داشت؛ 6 بار کمتر از تیمی چون برنلی. تغییرات مدام در بین مدافعان و همچنین استفاده از سیستم سه و چهار دفاعه هم نتوانست مشکل چلسی را حل کند. آنها در فینال حذفی درحالی دو گل از آرسنال خوردند که به‏راحتی می‌توانستند مانع از گلزنی اوبامیانگ شوند. کورت زوما، آنتونیو رودیگر و آندرس کریستنسن مقصران اصلی این ناکامی بودند و اگر چلسی می‌خواهد در فصل بعد در بین مدعیان قهرمانی قرار گیرد باید با فروش آنها، بازیکنان جدیدی به خدمت بگیرد. مارکوس آلونسو و امرسون پالمیری نیز آینده مطمئنی در این باشگاه ندارند و ممکن است در همین تابستان برای افزایش بودجه تیم، به فروش برسند.

لمپارد برای تقویت خط دفاعی خود گزینه‌‌های زیادی را مدنظر دارد. دکلان رایس یکی از اهداف اصلی سرمربی چلسی است که مدت‌هاست او را زیرنظر دارد. رایس اگرچه یک مدافع نیست اما به‌عنوان یک هافبک دفاعی، عملکرد درخشانی در فصل قبل در ترکیب وستهام داشت و حتی قابلیت بازی در پست مدافع میانی را نیز دارد. رایس به‌تازگی به تیم ملی انگلیس هم دعوت شده و رفاقت نزدیکش با میسون مونت می‌تواند برگ برنده لمپارد برای جذب این هافبک جنگنده باشد. او همچنین در بازی‌سازی و پاس‌‌های عمقی نیز مهارت خوبی دارد و می‌تواند جانشین خوبی برای انگولو کانته باشد که در آستانه جدایی از این تیم قرار دارد. با توجه به اینکه وستهام در لیگ برتر ماندنی شد، قیمت او افت پیدا نکرده و چلسی برای خریدش باید حدود 80 میلیون پوند هزینه کند.

  گزینه‌‌های لمپارد

در خط دفاعی هم بن چیلول محتمل‌ترین خرید لمپارد به نظر می‌رسد. بازیکنان زیادی در هفته‌‌های اخیر به این باشگاه لینک شده‌اند اما احتمال انتقال مدافع چپ لسترسیتی به این تیم بیش از سایرین است. چیلول پس از دو فصل عالی در لسترسیتی حالا به انتخاب نخست گرت ساوت‌گیت برای تیم ملی تبدیل شده است و شاید حضور چلسی در لیگ قهرمانان انگیزه‌‌های این مدافع جوان برای این جابه‌جایی را بالا ببرد. این مدافع 23 ساله 5 بازی آخر لستر را به‌دلیل مصدومیت از دست داد و احتمالا در ابتدای فصل جدید هم در چند مسابقه غایب خواهد بود. اگرچه برندان راجرز، سرمربی لستر انتقال او را منتفی می‌داند اما چیلول شخصا دوست دارد راهی استمفوردبریج شود.

نیکولاس تاگلیافیکو دیگر گزینه لمپارد برای سمت چپ خط دفاعی تیمش است که در آژاکس نمایشی فوق‌العاده داشته و یکی از عوامل رسیدن این تیم به جمع 4 تیم برتر لیگ قهرمانان در فصل گذشته بود. قیمت 24 میلیون پوندی این بازیکن آرژانتینی می‌تواند هزینه کمتری نسبت به چیلول روی دست باشگاه بگذارد.

رابین گوسنز، مدافع آتالانتا نیز در لیست خرید چلسی قرار دارد. او در این فصل 10 گل و 8 پاس گل در کارنامه‌اش ثبت شد که برای یک مدافع چپ آماری درخشان محسوب می‌شود. او با تجربه بازی در لیگ اروپا و لیگ قهرمانان گزینه‌ای مناسب برای لمپارد خواهد بود. البته یوونتوس و اینترمیلان نیز شرایط او را زیرنظر دارند و ممکن است زودتر از چلسی برای خریدش دست به‏کار شوند.

در پست مدافع میانی هم خوزه خیمنز از اتلتیکومادرید یکی از نفرات مدنظر آبی‌هاست که او هم در این تیم عملکرد خوبی داشته اما بند جدایی 109 میلیون پوندی‌اش مانعی مهم بر سر این انتقال خواهد بود. چلسی می‌تواند برای کاهش این مبلغ با باشگاه اسپانیایی وارد مذاکره شود اما بعید است دیه‌گو سیمئونه به‌راحتی یکی از بهترین مدافعانش را از دست بدهد.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها