کد خبر: 4424

لذتی به قیمت تخریب محیط‌زیست

آفرودسواران بر کویر لوت می‌تازند

فرهیختگان: کویر لوت که به‌عنوان نخستین اثر طبیعی جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، این روزها عرصه تاخت و تاز آفرودسوارانی است که با ماشین‌های شاسی بلند عرصه‌های کویری‌اش را زیر چرخ‌های خود طی می‌کنند و در نزدیکی کلوت‌ها، نبکاها و تپه‌های شنی ریگان ردشان را بر چهره کویری که روزگاری حتی پای یک انسان هم به آن نرسیده بود، می‌اندازند.

اما اگرچه آفرود امروزه یکی از انواع پرطرفدار گردشگری به شمار می‌رود، آسیب‌های محیط‌زیستی را در طبیعت ایجاد می‌کند که باید ساماندهی شود. تاکنون مسابقات اتومبیلرانی چندین بار روی تپه‌های ریگان به‌عنوان بلندترین تپه‌های جهان انجام شده است که می‌تواند این تپه‌ها را به مخاطره بیندازد. از طرف دیگر در کویر لوت برخلاف تصور همگان گونه‌های جانوری متعدد زندگی می‌کنند و حضور اتومبیل در این مکان‌ها می‌تواند موجب مهاجرت گونه‌های جانوری و تغییر در اکوسیستم منطقه شود محمد جهانشاهی، مدیر سابق پایگاه ثبت جهانی کویر لوت درباره این موضوع به «مهر» می‌گوید: «از نظر ما باید جاذبه‌های حضور گردشگران در کویر لوت را ایجاد کنیم اما این جاذبه‌ها نباید به صورتی باشند که به عرصه صدمه بزنند.»
او ادامه داد: «آفرود یکی از زیر شاخه‌های گردشگری در کویر است اما صدماتی هم به طبیعت وارد می‌کند، به همین دلیل ما تعریف مسیر و نظارت را در دستور کار قرار داده‌ایم. ضمن اینکه باید این نوع گردشگری را به سمت فهرج سوق دهیم که کمترین آسیب به عمق کویر لوت وارد شود. مسلما میراث فرهنگی با برگزاری آفرود در عرصه ثبت جهانی موافق نیست و باید هر نوع برنامه از این دست با برنامه‌ریزی و ساماندهی دقیق انجام شود.»
اما محمدمهدی افضلی، مدیر روابط‌عمومی میراث فرهنگی استان کرمان معتقد است نمی‌توان با هدف جلوگیری از وارد شدن آسیب به کویر لوت مانع از اجرای آفرود شد. او می‌گوید: «با توجه به ثبت جهانی بیابان لوت باید ضوابط و مقررات تعریف و ابلاغ شود که هنوز چنین نشده و حتی پایگاه ثبت جهانی لوت در شهداد نیمه فعال است و نیروی انسانی و تجهیزات ندارد در صورتی که حفظ این اثر بعد از ثبت در فهرست یونسکو از خود ثبت جهانی آن مهم‌تر است که متاسفانه توجه چندانی نمی‌شود.»