کد خبر: 44199

حسین رویوران، کارشناس مسائل غرب و جنوب‌غرب آسیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تحولی در رویارویی جریان مقاومت و رژیم صهیونیستی روی نداده

کشورهای جبهه مقاومت در پروتکل‌های امنیتی خود تجدیدنظر کنند

اینکه بگوییم یک تحول کیفی در این مساله اتفاق افتاده، به‌نظرم خیلی درست نیست. استمراری در یک فرآیند وجود دارد و همچنان درگیری‌ها و چالش‌ها تداوم خواهد داشت و در آینده هم هیچ افقی در پایان یافتن این مساله دیده نمی‌شود.

حسین رویوران، کارشناس مسائل غرب و جنوب‌غرب آسیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تحلیل خود درخصوص واقعه انفجار در لبنان را مطرح کرد و به تشریح نسبت این اتفاق با دیگر تحولات سیاسی منطقه پرداخت. وی در ابتدای این گفت‌وگو احتمالات پیش‌رو را بررسی کرد و درخصوص تروریستی بودن یا اتفاقی بودن این حادثه گفت: «تا الان هیچ‌گونه اطلاعی درباره اینکه این انفجار عمدی بوده وجود ندارد و همچنان دولت لبنان ماجرا را در دست بررسی دارد و احتمالا طی روزهای آینده اعلام خواهند کرد که این انفجار درنتیجه چه اتفاقی روی داده است. در این میان اما صرف‌نظر از اینکه علت چه بوده، اصل وجود 2750 تن نیترات آمونیاک و همچنین وجود مواد محترقه در انبار در کنار این محموله، سهل‌انگاری بزرگی است که احتمال خطر را بالا برده و حتی زمینه‌ای ایجاد کرده تا با یک جرقه هم یک فاجعه بزرگ روی دهد. با همه این توضیحات اما باید اذعان کرد تاکنون هیچ دلیلی بر اینکه این انفجار، خرابکارانه یا تروریستی بوده، به‌دست نیامده است و قضاوت صد درصدی درمورد آن همچنان زود است.»

  تحولی در رویارویی جریان مقاومت و رژیم صهیونیستی روی نداده

وی در ادامه این گفت‌وگو و در پاسخ به سوالی درباره الگوی مواجهه رژیم صهیونیستی با ایران طی ماه‌های اخیر و همچنین اتفاقات احتمالی پیش‌رو توضیح داد: «رویارویی میان جریان و جبهه مقاومت با رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه قطع نشده است و ادامه داشته و خواهد داشت. از طرفی ماجرای فشار حداکثری بر ایران و جبهه مقاومت هم یک امر مستمر است. لبنان هم بخشی از این جبهه است. اینکه بگوییم یک تحول کیفی در این مساله اتفاق افتاده، به‌نظرم خیلی درست نیست. استمراری در یک فرآیند وجود دارد و همچنان درگیری‌ها و چالش‌ها تداوم خواهد داشت و در آینده هم هیچ افقی در پایان یافتن این مساله دیده نمی‌شود.»

  کشورهای جبهه مقاومت در پروتکل‌های امنیتی خود تجدیدنظر کنند

این کارشناس مسائل غرب و جنوب‌غرب آسیا توضیحاتی هم درخصوص الزامات مواجهه با تلاش‌های رژیم صهیونیستی در منطقه ارائه کرد و بیان داشت: «تصور من این است که باید هشیار بود. ماجرای انفجار در بیروت نشان می‌دهد وجود مواد خطرناک در انبار می‌تواند تبدیل به بمبی شبیه بمب هسته‌ای شود تا انفجاری را ایجاد کند که تا چند کیلومتر دورتر تاثیرگذار باشد؛ چه این اتفاق تروریستی باشد یا خیر. از این‌رو معتقدم با شرایط کنونی یک نوع بازنگری درمورد خطرات بالقوه‌ای که وجود دارد اهمیت بسیار زیادی دارد. معتقدم کشورهای منطقه و کشورهای عضو جریان مقاومت باید تجدیدنظر جدی در پروتکل‌های امنیتی خود داشته باشند و برای اتفاقات گوناگون آماده باشند.»

رویوران در پایان این گفت‌وگو با اشاره به تحلیل‌هایی که وقایع اخیر را مربوط به درپیش بودن موعد رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران ذیل قطعنامه 2231 و تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ممانعت از این رویداد می‌دانند، گفت: «نمی‌توان ارتباط برخی اتفاقات با این مساله را نفی کرد، ولی تصور می‌کنم آمریکا امکان اجماع‌سازی بین‌المللی را علیه ایران از دست داده است و به همین دلیل نمی‌تواند بسیاری از فرآیندها و برنامه‌ریزی‌های خود را در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران دنبال کند و به نتیجه برساند. آمریکا الان در بسیاری از سیاست‌های خصمانه خود نسبت‌به ایران منزوی است و نه اروپا همراهی می‌کند و نه روس‌ها و نه چین! از این‌رو حتما آمریکا سیاست‌های خصمانه خود را ادامه می‌دهد، ولی به‌نتیجه‌رسیدن این فرآیندها چندان قابل‌تصور نیست.»

مرتبط ها