کد خبر: 44142

«فرهیختگان» وضعیت پذیرش بدون آزمون در 4 واحد دانشگاه آزاد با مخاطبان ویژه را بررسی کرد

دست پر دانشگاه آزاد برای داوطلبان خاص

واحد فرشتگان، دانشگاه حامی مادران، دانشگاه استاد فرشچیان و واحد الکترونیکی چهار واحد خاص دانشگاه آزاد اسلامی است که همیشه شرایط تحصیل و پذیرش را براساس شرایط دانشجویانش فراهم کرده است.

  به گزارش «فرهیختگان»، ثبت‌نام براساس سوابق تحصیلی مدتی است در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده و دانشجویان بدون‌ دغدغه می‌توانند در رشته‌های موردنظر خود ثبت‌نام کرده و وارد دانشگاه شوند. اما دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای خاصی را نیز برای افراد با ویژگی خاص دارد. واحد فرشتگان، دانشگاه حامی مادران، دانشگاه استاد فرشچیان و واحد الکترونیکی چهار واحد خاص دانشگاه آزاد اسلامی است که همیشه شرایط تحصیل و پذیرش را براساس شرایط دانشجویانش فراهم کرده است. هرچند افرادی که قصد تحصیل در این واحدها را دارند مثل بقیه داوطلبان حتما باید تا قبل از دوم شهریورماه ثبت‌نام خود را انجام دهند. نتایج نیز قبل از 15شهریور اعلام می‌شود و افراد می‌توانند در کلاس حضور پیدا کنند. ولی براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش شرایطی ایجاد شده است تا درصورتی‌ که افراد در دوره‌های با آزمون پذیرفته شده و متقاضی جابه‌جایی به محل پذیرش خود در دوره با آزمون باشند، بتوانند بدون مشکل جابه‌جا شوند و کسانی که تمایل ندارند می‌توانند در همین رشته‌ها ادامه تحصیل دهند. حالا این چهار واحد «خاص» نیز مانند سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی را آغاز کرده‌اند.

پذیرش در 8 رشته‌محل در واحد بین‌الملل فرشتگان

واحد بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد اسلامی یک واحد خاص برای دانشجویان ناشنوا و کم‌شنواست؛ دانشجویانی که تا پیش از تاسیس این واحد دانشگاهی تحصیل در دانشگاه برایشان یک آرزوی دور از ذهن بود. شاید اگر شرایط راه‌اندازی این واحد دانشگاهی فراهم نمی‌شد بسیاری از آنها ورود به دانشگاه را هیچ‌گاه تجربه نمی‌کردند. حالا مدتی است این دانشگاه راه‌اندازی شده و شرایط تحصیل را برای این قشر خاص فراهم کرده است. واحد بین‌الملل فرشتگان در آخرین اقدام خود قصد دارد مانند تمام واحدهای دانشگاهی 120 نفر دانشجو را در هشت رشته‌محل براساس سوابق تحصیلی جذب کند. داوطلبان متقاضی ثبت‌نام و شرکت در پذیرش دانشجو صرفا براساس سوابق تحصیلی که می‌خواهند در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان تحصیل کنند نیز مثل بقیه متقاضیان تا دوم شهریور فرصت دارند به سامانه مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی azmoon.org مراجعه و ثبت‌نام کنند.مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشتگان هشت رشته‌محل را برای متقاضیان ورود به واحد بین‌الملل فرشتگان در نظر گرفته‌اند. یعنی هشت رشته‌محل برای پذیرش براساس سوابق تحصیلی در این واحد دانشگاهی در نظر گرفته شده است.

معماری داخلی، نقاشی، علوم ورزشی و مترجمی زبان انگلیسی چهار رشته‌ای هستند که داوطلبان در مقطع کارشناسی پیوسته می‌توانند ثبت‌نام کنند. داوطلبان همچنین در رشته کارشناسی حرفه‌ای عکاسی - تبلیغات در مقطع کارشناسی ناپیوسته می‌توانند ثبت‌نام کنند و برای کاردانی ناپیوسته سه رشته کاردانی حرفه‌ای هنرهای تجسمی - عکاسی، کاردانی حرفه‌ای هنرهای تجسمی - گرافیک و کاردانی فنی فناوری اطلاعات - اینترنت و شبکه‌های گسترده در نظر گرفته شده است.

صادق رحمتی، معاون آموزشی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از شرایط داوطلبان برای ثبت‌نام در این واحد دانشگاهی سخن گفت. به گفته او، پذیرش دانشجویان براساس سوابق تحصیلی در واحد فرشتگان در کلاس‌های 15نفره خواهد بود.  رحمتی توضیح داد: «داوطلبانی که متقاضی تحصیل در این واحد دانشگاهی هستند باید تاییدیه بهزیستی مبنی بر ناشنوایی را داشته باشند. درواقع میزان درصد ناشنوایی باید از سوی بهزیستی تایید شود و براساس آن امتیازی به دانشجویان ناشنوا و کم‌شنوا تعلق می‌گیرد.»

معاون آموزشی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان گفت: «این درصد به بسیار شدید، شدید و متوسط تقسیم می‌شود که براساس میزان درصد می‌توانیم آنها را در هشت رشته که مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است پذیرش کنیم.  البته در ابتدا سوابق تحصیلی این افراد موردبررسی قرار می‌گیرد یعنی وضعیت تحصیلی افرادی که برای تحصیل در یک رشته تقاضای خود را ارائه می‌دهند، بررسی شده و سپس درصد شنوایی کسانی که شرایط لازم را داشته باشند مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

او ادامه داد: «کلاس‌ها 15نفره است که 12 نفر دانشجویان ناشنوا و کم‌شنوا هستند و سه نفر نیز دانشجویان شنوا هستند که آنها نیز براساس بررسی سوابق تحصیلی انتخاب می‌شوند. ظرفیت کلاس‌ها براساس شرایط خاص دانشجویان و البته بیماری کرونا در نظر گرفته شده است. البته قبل از کرونا نیز همین تصمیم را داشتیم تا کلاس‌ها از 15 نفر تجاوز نکند تا دانشجویان با توجه به شرایط خاصی که دارند بتوانند به راحتی در کلاس حاضر شده و تحصیل کنند.» آنطور که او توضیح داده است امسال 120 نفر براساس سوابق تحصیلی در این واحد دانشگاهی پذیرش می‌شوند که 96 نفر آنها افراد ناشنوا و کم‌شنوا هستند.

رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان

 پذیرش در 4 رشته در مجتمع مادران دانشگاه آزاد اسلامی

دانشجو بودن معمولا شرایط خاصی دارد و فرد برای اینکه بدون دغدغه به تحصیل بپردازد، باید تمام تمرکز خود را صرف درس خواندن کند. شاید به همین دلیل است که مادران همیشه از تحصیل در دانشگاه پشیمان شده یا ترک‌تحصیل می‌کنند. اما دانشگاه آزاد اسلامی مدتی است با تاسیس یک واحد دانشگاهی خاص برای مادران شرایط ادامه‌تحصیل در دانشگاه را برای آنها فراهم کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی مبنای رسالت خویش را فراهم‌آوردن فضایی برای مادران قرار داده است تا علاوه بر انجام وظایف مادری، همسری و رسیدگی به کارهای جاری خانه بتوانند به کسب علم و دانش نیز بپردازند. مجتمع ابوالفتوح رازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری مدتی است که برای این مهم راه‌اندازی شده و حالا قصد دارد در چهار رشته دانشجویان مادر را براساس سوابق تحصیلی‌شان پذیرش کند.

خدیجه کلاته، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مجتمع مادران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی در چهار رشته دانشگاهی در این مجتمع خبر داد. او گفت: «دانشجویان در چهار رشته روانشناسی، معماری، کامپیوتر و حسابداری در مقطع کارشناسی پذیرش می‌شوند که در این چهار رشته طی دوسال اخیر دانشجویان زیادی پذیرفته شده‌اند و امسال سومین سال پذیرش دانشجو در این رشته‌ها خواهد بود.»

او با بیان اینکه با توجه به ظرفیت و فضای آموزشی و آزمایشگاهی این مجتمع ظرفیت پذیرش باز است و هر میزان ثبت‌نام‌ها زیاد باشد، تعداد پذیرش‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. درحال حاضر 800 دانشجو در این مجتمع درحال تحصیل هستند اما با توجه به فضای آموزشی که در اختیار داریم امکان پذیرش پنج‌هزار دانشجو را نیز داریم.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مجتمع مادران با بیان اینکه دو دانشجوی نابینا در این مجتمع مشغول تحصیل هستند، گفت: «اگر داوطلبی شرایط خاصی داشته باشد شرایط ادامه‌تحصیل را برای او نیز فراهم می‌کنیم. البته بانوان در این مجتمع پذیرش می‌شوند و بیشتر کارکنان آموزش، پژوهش و فرهنگی و همچنین رئیس و معاونان دانشگاه از بانوان هستند.»

کلاته گفت: «با توجه به اینکه این واحد دانشگاهی مختص مادران و بانوان است در تلاش هستیم یک مهدکودک نیز در این واحد راه‌اندازی و تمام امکانات را نیز فراهم کنیم تا یک دانشجوی مادر به راحتی بتواند به ادامه تحصیل بپردازد.

همچنین با سازمان تاکسیرانی رایزنی کردیم تا بانوان در بیرون محوطه دانشگاه با مشکلی مواجه نشوند. قرار است تاکسیرانی ماشین‌هایی را دراختیار این واحد دانشگاهی قرار دهد؛ یک ایستگاه تاکسی نیز درمحوطه دانشگاه ایجاد کردیم تا دانشجویان بدون دغدغه از تاکسی استفاده کرده و با مشکلی مواجه نشوند.»

او تاکید کرد: «داوطلبانی که قصد ثبت‌نام در این واحد دانشگاهی را دارند می‌توانند ثبت‌نام کرده و پذیرش آنها براساس سوابق تحصیلی و معدل انجام می‌شود.»

پذیرش 80 دانشجو براساس سوابق تحصیلی  در دانشگاه استاد فرشچیان

دانشگاه استاد فرشچیان یکی‌دیگر از واحدهای خاص دانشگاه آزاد اسلامی است؛ واحدی که در سال 97 افتتاح شد و تحقق اهداف مهمی در سند چشم‌انداز آن مدنظر قرار گرفت. مرجعیت این دانشگاه در حوزه آموزش، پژوهش و خلق آثار هنرهای سنتی اسلامی-ایرانی، مرکز احیا و به‌کارگیری آموزش هنرهای سنتی برمبنای شیوه استاد-شاگردی است. دانشگاه استاد فرشچیان برای سال تحصیلی جدید قصد دارد در چهار رشته و در هر رشته 20 دانشجو را براساس سوابق تحصیلی‌شان ثبت‌نام کند.

میثم یزدی، معاون علمی هنری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره رشته و گرایش‌های واحد استاد فرشچیان در مقطع کارشناسی می‌گوید: «واحد ویژه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با بهره‌گیری از روش استاد - شاگردی و با تمرکز بر هنر اسلامی و ایرانی؛  در رشته‌های صنایع‌دستی با کد: 60106،  نقاشی با کد: 60111 با رویکرد نقاشی ایرانی، فرش با کد: 60124 و معماری داخلی با کد: 60220 در سال تحصیلی 1400-1399 دانشجو براساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌کند.»

یزدی گفت: «حداکثر پذیرش در هر رشته 20 نفر و مجموعا 80 نفر خواهد بود.» به گفته او کارگاه‌های آموزشی سفال و چوب، با مدرن‌ترین امکانات و ابزار روز تجهیز شده و دراختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

یزدی توضیح داد: «از آنجایی که ظرفیت پذیرش در هر یک از رشته‌ها محدود است بنابراین مراحل پذیرش دانشجو منوط به  گذراندن دوره تمهیدی در واحد فرشچیان،  پذیرفته شدن در آزمون عملی و تخصصی و سپس  پذیرفته شدن در مصاحبه و بررسی آثار هنری هنرپژوه توسط اساتید است.»

علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام به نشانی اینترنتی https://reg.azmoon.iau.ac.ir مراجعه و پس از دریافت و مطالعه دفترچه راهنما؛ اقدام به خرید کارت اعتباری از سامانه (در مقطع کارشناسی پیوسته) ثبت‌نام کنند. در ادامه با ورود اطلاعات کارت اعتباری در سامانه و مشخصات کد رشته‌محل‌های موردنظر شروع به بارگذاری تصاویر و مدارک موردنیاز کرده و پس از دریافت رسید ثبت‌نام یک نسخه از آن را همراه خود نگاه دارند.یزدی با بیان اینکه رویکرد آموزشی واحد استاد فرشچیان پرورش هنرمند و استاد حرفه‌ای است، ادامه داد: «متاسفانه بسیاری از واحدهای دانشگاهی صرفا هنرشناس تربیت می‌کنند، درحالی که رویکرد استاد - شاگردی در سطح ایران و جهان ثابت کرده هدف از آموزش آکادمیک هنر پرورش هنرمندانی است که بتوانند وارد بازار کار تخصصی شده و از سرمایه آموزش کسب شده در زندگی بهره گیرند؛ از این‌رو همگام با دانشگاه‌های نسل سوم جهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشچیان با رویکرد پرورش کارآفرینان هنرمند دانشجو پذیرفته و تربیت خواهد کرد.»

پذیرش دانشجو در 39 رشته در واحد الکترونیک

واحد الکترونیکی نیز یکی از واحدهای متفاوت دانشگاه آزاد اسلامی است که این روزها در بحث آموزش مجازی نیز حرفی برای گفتن دارد. شیوع کرونا در کشور نقش آموزش مجازی در کشور را بیش از پیش پررنگ کرد و واحد الکترونیک دانشگاه آزاد نشان داد در این میان حرفی برای گفتن دارد.

تحصیل در این واحد برای کسانی که به وقت خود اهمیت می‌دهند و همیشه به‌دنبال استفاده بهینه از زمان خود هستند، مناسب است. برگزاری آنلاین کلاس، حذف زمان رفت‌و‌آمد، حذف فرآیندهای وقت‌گیر اداری، دسترسی به کلاس‌ها ازطریق فایلهای ضبط‌شده در هر زمان و مکان و... موجب شده تا دانشجویان این واحد بتوانند وقت خود را به بهترین شکل مدیریت کنند. دانشجویان واحد الکترونیکی در دوران دانشجویی بدون نیاز به حضور فیزیکی از زمان آغاز مرحله ثبت‌نام تا مرحله دفاع پایان‌نامه، یک تحصیل کاملا مجازی را تجربه می‌کنند. دانشجویان می‌توانند ازطریق لپ‌تاپ، سیستم کامپیوتر و حتی گوشی موبایل در کلاس‌های آنلاین حضور پیدا کنند. محیط کلاس به‌صورت تعاملی است و دانشجو می‌تواند در حین درس با استاد گفت‌وگو کرده و سوالات خود را بیان کند و درجهت رفع اشکالات و ابهامات درسی خود برآید. این واحد دانشگاهی از همان روزی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، بسیاری از تجارب خود را در اختیار سایر واحدهای دانشگاه آزاد گذاشت و زیرساخت‌های آموزش مجازی را نیز در اختیار آنها قرار داد. الان هم ثبت‌نام برای پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی را آغاز کرده است.

دانشجویان می‌توانند برای ثبت‌نام مقطع کارشناسی (بدون آزمون) پیوسته نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس reg.iauec.ac.ir مراجعه و سپس گزینه «ثبت‌نام مقطع کارشناسی پیوسته براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون)» را انتخاب کنند. این واحد دانشگاهی قرار است در 39رشته دانشجویان را بر اساس سوابق تحصیلی ثبت‌نام کند و ظرفیت پذیرش نیز نامحدود است.

زبان و ادبیات فارسی، زبان فرانسه - مترجمی، مترجمی زبان آلمانی، زبان و ادبیات ارمنی، فلسفه و حکمت اسلامی، علوم قرآن و حدیث ، ادیان و عرفان، فقه و مبانی حقوق اسلامی، تاریخ و تمدن ملل اسلامی، جامعه‌شناسی، مددکاری اجتماعی، روزنامه‌نگاری، علوم‌تربیتی، روانشناسی، تاریخ، مدیریت دولتی، حسابداری، مهندسی کامپیوتر، اقتصاد، برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون، زبان‌شناسی، آموزش زبان انگلیسی، زبان فرانسه –ادبی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات آلمانی، علوم ارتباطات اجتماعی، علوم سیاسی، مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، مشاوره، مدیریت بیمه، زبان و ادبیات عربی، مردم‌شناسی، روابط‌عمومی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت کسب‌وکارهای کوچک،  حقوق و مترجمی زبان  ۳۹ رشته‌ای است که در این واحد دانشگاهی دانشجو پذیرش می‌کند.

 * نویسنده: سارا طاهری، روزنامه‌نگار

مرتبط ها