کد خبر: 43789

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مجلس وظیفه قانع کردن مردم را ندارد

همه باید به رای مجلس تمکین کنند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: «مجلس مکانی برای قانع کردن همه کشور نیست. در مجلس اکثر قوانین با 50 یا 51 درصد یا 55 درصد رای نمایندگان تصویب می‌شود و این به آن معناست که بخش مهمی از قوانین که تصویب و لازم‌الاجرا برای همه کشور هستند با اقناع کمی بیشتر از نیمی از نمایندگان تصویب شده و درخصوص آنها همه نماینده‌ها قانع نمی‌شوند.»

  به گزارش «فرهیختگان»، عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» توضیحاتی را درخصوص عملکرد مجلس در جریان انتخاب مهرداد بذرپاش به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات ارائه کرد.

وی در ابتدای این گفت‌وگو با ذکر این نکته که نمی‌توان درخصوص یک مساله همه مردم را قانع کرد، گفت: «مجلس مکانی برای قانع کردن همه کشور نیست. در مجلس اکثر قوانین با 50 یا 51 درصد یا 55 درصد رای نمایندگان تصویب می‌شود و این به آن معناست که بخش مهمی از قوانین که تصویب و لازم‌الاجرا برای همه کشور هستند با اقناع کمی بیشتر از نیمی از نمایندگان تصویب شده و درخصوص آنها همه نماینده‌ها قانع نمی‌شوند.»

وی افزود: «در مجلس موافق و مخالف صحبت می‌کنند، ولی معیار رای نهایی کل نمایندگان است و این رای نهایی است که حاکم بوده و ارزش قانونی دارد. از این‌رو ما دنبال قانع کردن یا نکردن نیستیم. هیچ‌مجلسی در دنیا دنبال قانع کردن نیست. هیچ‌گاه یک جامعه همه با هم قانع نمی‌شوند. در یک خانواده همه با هم قانع نمی‌شوند، چه برسد به یک کشور! هرکسی نقد و نظری دارد و به‌همین جهت حرف آخر را رای می‌زند. در مجلس نیز رای حاکم است ولو آن رای غلط باشد.»

مصری در پاسخ به این سوال که ولی در موضوع انتخاب رئیس دیوان، نخبگان و حتی بخشی از بدنه رای همین مجلس و نمایندگانش قانع نشده و اعتراض دارند، گفت: «مردم نماینده‌ای را انتخاب می‌کنند و به او اختیار می‌دهند تا براساس آنچه دریافت می‌کند، رای بدهد. ممکن است برخی موافق و برخی مخالف رای بدهند و این رای او ممکن است درمیان طرفدارانش موافق و مخالف داشته باشد، لذا به هیچ‌عنوان نمی‌شود اغنایی کار کرد، در هیچ‌مجلسی در دنیا نمی‌شود این کار را انجام داد، چون نظرات و دیدگاه‌ها با هم متفاوت است، لذا امکان اغنا در هیچ جای دنیا وجود ندارد که بگویند همه نسبت به فلان موضوع قانع شدیم. البته دولت هم براساس رای کار می‌کند. هیات وزیران وقتی جلسه دارند با وجود اینکه یک دولت هستند و همه وزرا یک کابینه هستند خیلی مواقع مواردی تصویب نمی‌شود، چون عده‌ای مخالف هستند. در مجلس هم وضعیت همین‌طور است، فرآیندها به این شکل تعریف شده است.»

  من عضو کمیته نبودم/ کمیته داوطلبان را تعیین و به صحن کمیسیون فرستاد/ میزان رای است و همه باید نسبت به آن تمکین کنند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که اگر از ابتدا قدری شفاف‌تر عمل می‌شد اکنون مشکل اینچنین بزرگ نبود، توضیح داد: «با اگر و اما و شاید نمی‌توان صحبت کرد، همه اینها برای قبل از رای است. علاوه‌بر اینکه من عضو کمیته نبودم. حداقل از یکی از اعضای کمیته باید این سوال را بپرسید.»

مصری افزود: «رای ما در کمیسیون براساس دعوتی بود که اعضای کمیته دیوان از داوطلبان انجام دادند. اساس کار کمیته بود. کمیته افراد را تعیین کرده و در صحن کمیسیون فرستاده است. کمیسیون از میان چهار نفر به دو نفر رای داد. هیچ‌کدام نیز رای مطلق کمیسیون را نیاورده است، یعنی هیچ‌یک از نامزدها 23 رای را نیاوردند و تعدادی در کمیسیون قانع نشدند ولیکن معیار و میزان در مجلس رای است و باید همه نسبت به رایی که داده می‌شود، تمکین کنند.»

  احمد توکلی اگر قصد اثرگذاری داشت باید زودتر وارد عمل می‌شد، راهش را هم بلد بود

مصری با اشاره به نامه احمد توکلی خطاب به رئیس مجلس هم متذکر شد: «آقای توکلی و دیگران اگر می‌توانستند باید قبل از فرآیندها نامه‌نگاری می‌کردند و وارد عمل می‌شدند، راهش را هم بلد بودند. خودشان مدت‌ها در این مجلس حضور داشتند و اگر قصد اثرگذاری داشتند باید از قبل این کار را می‌کردند. برای اینکه بحث این موضوع برای الان نیست، از سه ماه پیش همه می‌دانستند چه کسانی کاندیدای دیوان هستند برخی تا فرآیند غلط اتفاق می‌افتد، وارد عمل می‌شوند. رایی که نهایی شد دیگر نمی‌توان کاری کرد، لذا باید تجربه برای آینده شود.»

  شفاف‌سازی وظیفه کمیته بود نه من

وی افزود: «وظیفه من شفاف‌سازی نبود، وظیفه کمیته بود. همچنین شفاف‌سازی وظیفه کاندیداهاست. اگر یک کاندیدایی احساس کرد حقی از او ضایع می‌شود، خودش باید شفاف‌سازی کند. من به‌عنوان نماینده مسئولیت شفاف‌سازی تک‌تک این کاندیداها را برعهده ندارم.» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه هیچ‌یک از کاندیداهای ریاست دیوان در مجلس صددرصد آرا را به‌دست نیاورده، گفت: «این نشان می‌دهد یک عده قانع شدند و عده‌ای قانع نشدند. مانند انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس است. در یک شهر همه مردم پای صندوق‌های رای رفتند. 51 درصد به یک کاندیدا و 49 درصد به کاندیدای دیگری رای دادند. آن 49 درصد قانع نمی‌شوند، ولی نمی‌شود کاری کرد، لذا طی این فرآیند‌ها و وارد دانستن ایراد باید قبلا اتفاق می‌افتاد نه اینکه 24 ساعت مانده بگویند فلان شده است و نه وقتی رای‌گیری تمام شد ان‌قلت بیاورند. به‌فرض الان بیاییم و بگوییم که این رای درست نبوده است، خب دوسوم مجلس رای داده‌اند و آنها معترض می‌شوند که چه می‌گویید؟ حالا کسانی را که رای دادند باید قانع کنید که البته قانع نمی‌شوند.»

مرتبط ها