کد خبر: 43635

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

پیشنهاد‌‌های خواندنی به دانشجویان برای روزهای گرم تابستانی

در این صفحه برآنیم درباره جزئیات و نکات قابل‌تامل کتابخوانی چیز‌هایی را بیان کنیم. در کنار این تصمیم داریم که هرهفته آثار به دردبخوری از نظم و نثر کهن گرفته تا داستان و رمان ایرانی و خارجی را به شما معرفی کنیم. آثاری که یا آن‌قدر بد معرفی شده‌اند که کسی سمت‌شان نمی‌رود و یا اصلا معرفی نشده‌اند و ناگزیر به‌کلی فراموش شده‌اند. اسم این صفحه «دانشکده کتاب» است.

  به گزارش «فرهیختگان»، همه‌مان می‌دانیم که دانشجو باید کتاب بخواند. یعنی همه باید بخوانند اما اگر قرار باشد قشری را مشخص کنیم که برای اینها کتاب خواندن از اوجب واجبات است، قطعا قشر جوان را نام می‌بریم و اگر بخواهیم از بین گروه‌‌های مختلف جوانان از صنوف و دسته‌‌های مختلف، یک دسته را متمایز کنیم که کتابخوانی برایشان ضروری است، جز قشر دانشجو کس دیگری نمی‌ماند. اینکه چرا باید دانشجو کتاب بخواند محل بحث ما نیست، چراکه کسی که اهمیت دانستن را هنوز نمی‌داند یعنی ترکیب «دانش‌جو» را نفهمیده. اما اگر می‌دانید باید کتاب بخوانید ولی نمی‌دانید چرا نمی‌خوانید، آن‌وقت می‌توانیم باهم جدی‌تر صحبت کنیم. اول باید دلایلش را کشف و بعد به‌سمت شروع مطالعه یا افزایش میزان آن حرکت کنیم. در این صفحه برآنیم درباره جزئیات و نکات قابل‌تامل کتابخوانی چیز‌هایی را بیان کنیم. در کنار این تصمیم داریم که هرهفته آثار به دردبخوری از نظم و نثر کهن گرفته تا داستان و رمان ایرانی و خارجی را به شما معرفی کنیم. آثاری که یا آن‌قدر بد معرفی شده‌اند که کسی سمت‌شان نمی‌رود و یا اصلا معرفی نشده‌اند و ناگزیر به‌کلی فراموش شده‌اند. اسم این صفحه «دانشکده کتاب» است.

 

درس اول: چگونه کتابخوان شویم؟

با استمرار در مطالعه می‌توان شرایطی را به وجود آورد که کتابخوانی به امری آسان، مفید و قابل‌استناد تبدیل شود. پس آنها که یک‌شبه صد‌ها صفحه کتاب می‌خوانند، تفاوت چندانی با ما ندارند جز اینکه در مطالعه استمرار داشته‌ و ثابت‌قدم بوده‌اند. (لینک)

درس دوم: خودمان را کشف کنیم

آبراهام لینکلن، رئیس‌جمهور فقید ایالات متحده آمریک به هرجا می‌رفت، کتابی با خود داشت. هنگام کار در مزرعه به‌محض آنکه فرصتی می‌یافت، کتاب همراهش را ورق می‌زد، به درختی تکیه می‌داد و می‌خواند و بالاخره بارها و بارها خواندن کتاب مقدس و اشعار شکسپیر، روزی ثمر داد و از لینکلن رئیس‌جمهوری شاعر ساخت. (لینک)
 
درس سوم: چه بخوانیم؟

مطالعه هدفمند مطالعه‌ای است که شما تمام آثار یک برهه زمانی یا یک نویسنده یا یک سبک نویسندگی را (یا حداقل آثار مهم آن برهه، آن سبک یا آن نویسنده را) بخوانید و آن مبحث را در ذهن خود جمع‌بندی کرده، در قفسه‌ای از قفسه‌های ذهنی خود قرار دهید. در چنین شرایطی اطلاعات به‌دست‌آمده در حافظه بلندمدت شما ذخیره خواهند شد. این نکته خیلی در خوانش مهم و راهگشاست.(لینک)

درس چهارم: کجا بخوانیم؟

عادات کتابخوانی هر کتابخوانی شخصی و مربوط به‌خود اوست. اینکه برادر شما در کتابخانه که سکوت نسبتا مناسبی بر آن حکمفرماست، درس می‌خواند، دلیل بر این نمی‌شود که شما بتوانید «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» از «مارسل پروست» را نیز در همان کتابخانه بخوانید و تمرکز خوبی هم داشته باشید. شاید شما برای مطالعه روی کاناپه خلق شده‌اید! (لینک)

 

 

مرتبط ها