کد خبر: 43453

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نظرسنجی یک موسسه آمریکایی نشان از نارضایتی 87 درصد آمریکایی‌ها از اوضاع کشورشان دارد

آمریکا زیر نمودار

براساس یک نظرسنجی، 87 درصد از مردم آمریکا گفته‌اند از اوضاع کلی کشور رضایت ندارند. علاوه‌بر این 71 درصد از مردم از وضعیت این روزهای آمریکا عصبانی هستند. نیمی از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، آینده را تیره و تاریک می‌بینند و معتقدند وضعیت زندگی نسل بعدی، بدتر از امروزشان خواهد بود.

 به گزارش «فرهیختگان»، موسسه آمریکایی افکار‌سنجی پیو، در ماه ژوئن (خرداد- تیر) یک نظرسنجی با هدف شناخت نگاه آمریکایی‌ها نسبت به شرایط کشور و انتخابات ریاست‌جمهوری آینده انجام داده است. این موسسه دیدگاه چهار هزار و 708 آمریکایی براساس جنسیت، نژاد، قومیت، وابستگی به حزب، تحصیلات و سایر گروه‌ها را ارزیابی کرده است. براساس این نظرسنجی، 87 درصد از مردم آمریکا گفته‌اند از اوضاع کلی کشور رضایت ندارند. علاوه‌بر این 71 درصد از مردم از وضعیت این روزهای آمریکا عصبانی هستند. نیمی از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، آینده را تیره و تاریک می‌بینند و معتقدند وضعیت زندگی نسل بعدی، بدتر از امروزشان خواهد بود.

براساس آنچه این موسسه نوشته است آمریکایی‌ها از وضعیت کشورشان کاملا ناراضی هستند. این کشور در ماه‌های اخیر با ویروس کرونا، رکود اقتصادی و اعتراض به خشونت پلیس و عدالت نژادی دست‌وپنجه نرم کرده و این شرایط باعث شده میزان رضایت مردم از نحوه اداره کشور از 31 درصد در ماه آوریل به 12درصد کاهش پیدا کند. درچنین شرایطی تنها 17 درصد از آمریکایی‌ها نسبت به وضعیت کشورشان احساس غرور می‌کنند. بیشتر آمریکایی‌ها از شرایط کشورشان عصبانی هستند. 71درصد از این افراد گفته‌اند این روزها از وضعیت کشور عصبانی هستند، درحالی‌که تقریبا دوسوم (66درصد) می‌گویند که احساس ترس (بیمناکی) می‌کنند. اکثریت طرفداران هر دو حزب این را می‌گویند، این دیدگاه‌ها در بین دموکرات‌ها گسترده‌تر از جمهوری‌خواهان است. تقریبا از هر 10 دموکرات، هشت نفر (79 درصد) اعلام کرده‌اند که از وضعیت کشور عصبانی هستند. در بین جمهوری‌خواهان این عصبانیت به 63 درصد می‌رسد. 75درصد دموکرات‌ها و 56 درصد جمهوری‌خواهان می‌گویند که این روزها وقتی درباره وضعیت کشور فکر می‌کنند، ترس دارند. براساس ترکیب سنی، تقریبا دوسوم گروه‌های سنی می‌گویند که این روزها از وضعیت کشور وحشت دارند. براساس ترکیب نژادی نیز حدود دوسوم سفیدپوست‌ها (66 درصد)، سیاهان (67 درصد) و اسپانیایی‌ها (68 درصد) می‌گویند از وضعیت کشور احساس ترس دارند.

  چشم‌انداز تاریک برای آینده

با وجود مشکلات امروز در آمریکا، تقریبا نیمی از مردم (48 درصد) معتقدند زندگی برای نسل‌های آینده آمریکایی‌ها از زندگی آنها بدتر خواهد بود. درمقابل حدود یک‌چهارم (25درصد) می‌گویند بهتر یا مشابه وضع فعلی خواهد بود. 26درصد هم می‌گویند تقریبا زندگی به همین شکل خواهد بود. تقریبا همه گروه‌های مهم جمعیتی و سیاسی، بیشتر می‌گویند زندگی برای نسل‌های آینده بدتر از الان است. در میان گروه‌های سنی، 43 درصد از جوانان 18 تا 29 سال معتقدند وضعیت زندگی نسل‌های بعد بدتر از شرایط امروزشان است. 47 درصد افراد 30 تا 49 سال، 52 درصد افراد 50 تا 64سال و 51 درصد افراد بیش از 65 سال نیز چنین اعتقادی دارند. یک‌سوم آمریکایی‌های سیاهپوست (33درصد) می‌گویند زندگی برای نسل‌های آینده بهتر خواهد بود، درحالی‌که درصد کمتری از سفید پوستان (22درصد) این را می‌گویند. حدود یک‌چهارم آمریکایی‌های اسپانیایی (26درصد) می‌گویند زندگی برای نسل‌های آینده بهتر خواهد بود. درمورد پاسخ این سوال، بین دو حزب اختلافات کمی وجود دارد، گرچه دموکرات‌ها کمی خوشبین‌تر هستند و 27درصد آنان در برابر 23درصد جمهوری‌خواهان می‌گویند زندگی برای نسل‌های آینده آمریکایی‌ها بهتر خواهد بود. با این حال، دموکرات‌ها نسبت به نحوه زندگی برای نسل‌های آینده آمریکایی‌ها از آخرین سوال در پاییز سال‌گذشته، خوشبین‌تر شده‌اند. این درحالی است که جمهوری‌خواهان کمتر خوشبین هستند. در ماه سپتامبر، تنها 14درصد دموکرات‌ها گفته‌اند که زندگی برای نسل‌های آینده بهتر خواهد بود. امروز، تقریبا دوبرابر (27 درصد) این اعتقاد را دارند. نکته قابل تامل کاهش خوشبینی در بین جمهوری‌خواهان است که از 31درصد در سپتامبر گذشته به 23درصد کاهش پیدا کرده است. درصد آمریکایی‌های سفیدپوست که می‌گویند زندگی برای نسل‌های آینده بهتر خواهد بود از زمان پاییز تغییر نکرده است، اما درصد آمریکایی‌های سیاهپوست و اسپانیایی‌تبار که برای زندگی نسل‌های آینده ابراز خوشبینی کرده‌اند، افزایش قابل‌توجهی داشته است. برای سیاه‌پوستان این میزان از 16درصد به 26درصد و برای اسپانیایی‌تبارها این میزان از 17درصد به 33درصد رشد داشته است. درحالی‌که نظر آمریکایی‌های سفیدپوست درمورد این سوال به‌طورکلی کمی تغییر کرده است، نظرات دموکرات‌های سفیدپوست و جمهوری‌خواهان سفیدپوست رویکرد متضادی داشته است. میزان خوشبینی دموکرات‌های سفیدپوست که می‌گویند زندگی برای نسل‌های آینده بهتر خواهد بود، درحالی از 12 درصد در ماه سپتامبر به 24درصد رسیده که این میزان برای جمهوری‌خواهان کاهشی بوده و از 30درصد به 21درصد رسیده است.

  ناامیدی جمهوری‌خواهان در انتخابات

در سال 2016، عمده رای دونالد ترامپ متعلق به طبقه کارگر و کشاورز آمریکایی سفیدپوست بود. آنها با این امید که رئیس‌جمهوری متفاوت بر سر کار خواهد آمد، به ترامپ رای دادند تا برخلاف دموکرات‌ها که حامی سیاه‌پوستان، زنان و حقوق حیوانات و... هستند، حمایت‌های ویژه‌ای از طبقه سفیدپوست فاقد تحصیلات آکادمیک داشته باشد. ترامپ خود یک تاجر بود و در این سه سال و نیم تصمیماتی گرفت که بیش از طبقه سفیدپوست کارگر و بی‌سواد، به سرمایه‌داران بزرگ منفعت می‌رساند. این وضعیت منجر به سرخوردگی در بدنه اجتماعی این حزب شد و به‌همین دلیل نیز آنها با ناامیدی و عدم خوشبینی به آینده نگاه می‌کنند. رگه‌های این ناکامی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 که قرار است سوم نوامبر برگزار شود، خود را به‌نمایش گذاشته است. براساس این نظرسنجی که در بازه هفته آخر خرداد و ابتدای تیرماه انجام گرفته، فاصله دونالد ترامپ از جو بایدن دموکرات، دورقمی شده و به 10 درصد رسیده است. در زمان نظرسنجی 54 درصد از رای‌دهندگان گفته بودند اگر آن روز انتخابات برگزار می‌شد، از بایدن حمایت می‌کردند. این میزان برای ترامپ حدود 44 درصد بوده است.

از چهار هزار و 708 نفری که در این ارزیابی شرکت کرده‌اند، سه هزار و 577 نفر کسانی بودند که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بودند. از این تعداد، فقط 9درصد می‌گویند ترامپ یک رئیس‌جمهور متوسط ​ است و​ 37درصد او را رئیس‌جمهور خوب یا بزرگ می‌دانند. درمقابل اما 53درصد می‌گویند که او رئیس‌جمهوری وحشتناک است. میزان رای منفی به بایدن تقریبا 10 درصد از ترامپ کمتر است و 43 درصد مردم معتقدند او ضعیف یا وحشتناک است. با این حال، براساس نتایج نظرسنجی جدیدی که روز گذشته منتشر شد، جو بایدن، موفق شد با ۱۵ درصد اختلاف، از ترامپ پیشی بگیرد و به این ترتیب فاصله خود با رهبر کنونی کاخ سفید را دورقمی کند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، براساس نظرسنجی مشترک روزنامه واشنگتن‌پست و شبکه خبری ای‌بی‌سی، ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند اگر انتخابات ۲۰۲۰ همین امروز برگزار شود، به جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما رای می‌دهند. همچنین ۴۰ درصد نیز گفتند از ترامپ حمایت می‌کنند. این یافته‌ها بیانگر یک تغییر شگرف در حمایت از بایدن محسوب می‌شود، کاهش حمایت‌ها از ریاست‌جمهوری ترامپ درحالی رخ داده است که میزان محبوبیت وی در بحبوحه کرونا نیز کاهش نشان می‌دهد.

براساس این نظرسنجی، فقط ۳۹درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند از نحوه عملکرد ترامپ رضایت دارند و ۵۷درصد نیز گفتند که از او ناراضی هستند. در مارس سال‌جاری میلادی، میزان رضایتمند از ترامپ ۴۸درصد بود، درحالی‌که ۴۶درصد نیز شرکت‌کنندگان گفته بودند از عملکردش ناراضی هستند.

  چه کسانی به ترامپ رای نمی‌دهند

بررسی‌ها می‌گویند اکثر نظرات آمریکایی‌ها درباره ترامپ نسبت به سه ماه گذشته نسبتا پایدار مانده‌اند. با نگاهی به همان گروهی که در ماه مارس و ژوئن مورد نظرسنجی قرار گرفتند، مشخص شده که 17 درصد از کسانی که در ماه مارس ترامپ را تایید کردند، اکنون از وی حمایت نمی‌کنند. این میزان حدود هشت درصد از مردم را تشکیل می‌دهد. آنها از نظر جمعیتی تاحدودی متفاوت از کسانی هستند که عملکرد رئیس‌جمهور را در ماه‌مارس تایید کردند و به این کار ادامه می‌دهند. امروز 81 درصد از کسانی که در ماه‌مارس ترامپ را تایید کردند نیز این کار را انجام می‌دهند. در مقایسه با کسانی که به تایید ترامپ ادامه می‌دهند‌، کسانی که قبلا او را تایید کرده بودند و اکنون مخالفش شده‌اند، درآمد کمتری دارند و احتمالا بیشتر در مناطقی زندگی می‌کنند که در اثر شیوع ویروس کرونا کشته‌های بیشتری می‌دهند. این افراد عمدتا در آریزونا، تگزاس و فلوریدا زندگی می‌کنند. نکته قابل‌توجه این است کسانی که در ماه مارس ترامپ را تایید کردند و اکنون مخالف اویند، در تقسیم‌بندی حزبی نزدیک به هم هستند. (51درصد جمهوری‌خواه و 42 درصد آنها دموکرات) تقریبا 95 درصد کسانی که در ماه مارس با ترامپ مخالف بوده‌اند و گفته‌اند به او رای نمی‌دهند، همچنان به مخالفت با وی ادامه می‌دهند. تنها سه‌درصد گفته‌اند که ترامپ را تایید می‌کنند.

 

مرتبط ها