کد خبر: 43284

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

اطلاعاتی جالب درباره خانه‌های خالی

با درنظر گرفتن یارانه بنزینی(یارانه معیشتی) سالانه 31 هزار میلیارد تومانی که به 60 میلیون نفر از جمعیت کشور داده می‌شود، رقم ارزش خانه‌های خالی معادل 38 سال توزیع یارانه بنزینی است.

به گزارش «فرهیختگان»، ارزش خانه‌های خالی در ایران به قیمت‌های سال ۹۸ معادل ۳۸ سال یارانه بنزینی به ۶۰ میلیون نفر یا دو برابر کل بودجه کشور است.‌‌ این خانه‌های خالی یکی از دلایل قیمت‌های نجومی در ایران و بخصوص تهران است.‌

نمایندگان قصد دارند از صاحبان این خانه‌های خالی مالیات بگیرند، تا حدی که خالی نگه داشتن آن برای صاحبانش به صرفه نباشد.‌

 

در ادامه آمارهایی جالب از وضعیت خانه‌های خالی در ایران و تهران آورده می شود:

براساس گزارش مرکز آمار ایران، تعداد خانه‌های خالی از سکنه در آخرین سرشماری رسمی یعنی سرشماری سال 1395 حدود دو میلیون و 587 هزار و 607 واحد بوده است. طبق داده‌های آماری مرکز آمار ایران، استان تهران با 489 هزار و 986 واحد مسکونی خالی در رتبه اول کشور قرار دارد.

طبق محاسبات با درنظر گرفتن میانگین قیمت واحدهای مسکونی در همه مناطق هر استان، ارزش خانه‌های خالی استان تهران با بیش از 596 هزار میلیارد تومان در رتبه اول کشور قرار دارد. پس از این استان، خانه‌های خالی استان اصفهان با 107 هزار میلیارد تومان در رتبه دوم و خانه‌های خالی استان خراسان رضوی با 60.8 هزار میلیارد تومان در رتبه سوم قرار دارند.

تا پایان زمستان سال گذشته که قیمت مسکن در شهرهای مختلف حداقل 26 درصد کمتر از شرایط فعلی بوده، ارزش خانه‌های خالی به بیش از 1188 هزار و 926 میلیارد تومان می‌رسد. برای تصور درشتی این رقم کافی است تصور کنیم این رقم معادل بیش از دو برابر رقم بودجه امسال کل کشور و با درنظر گرفتن یارانه بنزینی(یارانه معیشتی) سالانه 31 هزار میلیارد تومانی که به 60 میلیون نفر از جمعیت کشور داده می‌شود، رقم ارزش خانه‌های خالی معادل 38 سال توزیع یارانه بنزینی است.

درحالی 11.6 درصد از خانه‌های تهران خالی است که این میزان در لندن 1.7 درصد، در نیویورک 9 درصد، در هنگ‌کنگ 3.7 درصد، در پاریس 7.5 درصد، در سنگاپور 8.4 درصد، در سیدنی 6.9 درصد، در تورنتو 4.4 درصد، در ونکوور 6.5 درصد، در سان‌فرانسیسکو7.9 درصد و در لس‌آنجلس نیز این میزان 6.1 درصد است. به‌عبارتی تهران در قیاس با شهری همچون لندن، 8 برابر این شهر خانه خالی از سکنه دارد.

جزئیات بیشتر در این باره را «اینجا» بخوانید.

مرتبط ها