کد خبر: 42877

گزارش «فرهیختگان» از مدیرانی که برای برگزاری انتخابات می ‌آیند ولی نامزد ریاست می‌شوند

سرپرست یا مهندس؟

برخی سرپرستان در فدراسیون‌های دیگر نامزد می‌شوند و همین موضوع شائبه مهندسی انتخابات را پررنگ می‌کند. این موضوع هم بارها انتقاداتی را به وزارت ورزش وارد کرده اما بازهم این روند ادامه داشته است.

به گزارش «فرهیختگان»، همیشه انتخابات فدراسیون‌های ورزشی با حاشیه‌هایی روبه‌رو بوده به‌طوری که شاهد اعتراضات متعدد نامزدها در رشته‌های مختلف بوده‌ایم که برخی نیز به جنجال کشیده شده است و حتی در برخی انتخابات بعد از شکایت نامزدها رای نیز برگشته که می‌توان به انتخابات تیراندازی اشاره کرد. این رویه اما از گذشته تا امروز ادامه داشته چراکه نفرات زیادی بوده‌اند که تحت‌عنوان سرپرست وارد فدراسیون‌ها شدند تا فقط انتخابات را برگزار کنند اما درنهایت نام‌شان به‌عنوان نامزد ریاست همان فدراسیون ثبت شد!

    سیاست یک بام و دو هوا در انتخابات

اگرچه به‌نظر می‌رسد وزارت ورزش در تلاش است عدالت را در انتخابات برقرار کند اما با سیاست یک بام و دو هوایی که داشته در این خصوص موفق عمل نکرده است. انتخاب یک مدیر برای سرپرستی فدراسیون آن‌هم به مدت طولانی که اکثرا بیش از 6 ماه به طول انجامیده، ناخودآگاه ارتباط آنها را با هیات‌ها بیشتر می‌کند و همین موضوع کار آنها را برای کسب رای آن‌هم با وعده‌ وعیدهایی که برخی مدیران می‌دهند، راحت‌تر می‌کند. برخی سرپرستان اقدام به جابه‌جایی روسای هیات‌ها می‌کنند، برخی نیز وعده‌های مختلف می‌دهند و درنهایت هم بعد از چندماه سرپرستی برای ریاست نامزد می‌شوند.

    عملکرد متفاوت وزارت و اعتراض به نامزدی سرپرست‌ها

وزارت ورزش در برگزاری انتخابات و معرفی سرپرستان در فدراسیون‌ها عملکرد یکسانی نداشته است؛ در برخی فدراسیون‌ها در مدت بسیار کوتاهی انتخابات برگزار شده و در برخی حتی دوره سرپرستی به دو سال نیز کشیده است. در برخی فدراسیون‌ها سرپرستان بعد از نامزدی از فدراسیون کنار می‌روند درحالی‌که در برخی دیگر این‌گونه نیست. موضوعی که اخیرا باعث اعتراض نامزدها برای ریاست فدراسیون‌های مختلف شده مربوط به سرپرست‌هایی است که در ابتدا برای فراهم‌کردن شرایط انتخابات گام به یک فدراسیون خاص می‌گذارند اما بعد از مدتی که طعم ریاست زیر زبان‌شان مزه کرد بر خود تکلیف می‌دانند که برای ریاست هم اقدام کنند، این درحالی است که مقامات وزارت ورزش بارها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده‌اند سرپرستان حق نامزدی ندارند و درصورت کاندیداتوری باید از سرپرستی کنار بروند.

    سرپرست‌هایی که نامزد ریاست شدند

پیش از این شروین اسبقیان، مدیرکل سابق دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی گفته بود با دستور وزیر ورزش و جوانان و به‌منظور رعایت بی‌طرفی، استراتژی وزارت ورزش و جوانان این است که تحت هیچ شرایطی سرپرست فدراسیون، کاندیدای ریاست فدراسیون نشود.

این صحبت‌ها درحالی مطرح شده بود که ما بارها شاهد نامزدی سرپرستان‌ در فدراسیون‌های مختلف بودیم؛ در فدراسیون همگانی با وجود اینکه افشین ملایی اعلام کرده بود برای ریاست برنامه‌ای ندارد اما ثبت‌نام کرد و به‌نظر می‌رسد گزینه نهایی برای مدیریت فدراسیون است. در فدراسیون قایقرانی، احمد گواری سرپرست بود و برای ریاست هم نامزد شد. وی درحال حاضر سرپرست فدراسیون همگانی است که برای انتخابات شطرنج نامزد شده است. در فدراسیون والیبال، افشین داوری سرپرست بود و بعد هم نامزد ریاست همین فدراسیون شد. در اسکی سعادتمند (مدیر فعلی استقلال) بعد از سرپرستی برای ریاست نامزد شد. محسن آشوری مدتی سرپرست فدراسیون کاراته بود که برای انتخابات ثبت‌نام کرد اما مجوز لازم را دریافت نکرد.

با کنار رفتن دنیامالی، شروین اسبقیان مدتی سرپرست فدراسیون قایقرانی بود که بعدها به‌عنوان رئیس انتخاب شد اما با اعلام فدراسیون جهانی و تعلیق قایقرانی، کنار رفت. مهرزاد خلیلیان بعد از پایان دوره چهارساله غلامرضا نوروزی از فدراسیون پزشکی ورزشی به عنوان سرپرست انتخاب شد. بعد از هفت‌ماه فعالیت او هم برای ریاست ثبت‌نام کرد.

در اتومبیلرانی نیز پیش‌بینی می‌شود مازیار ناظمی با توجه به برنامه‌هایی که در فدراسیون اجرا کرده برای ریاست هم اقدام کند.

     نامزدی سرپرستان در فدراسیون‌های دیگر منعی ندارد

نکته دیگر اینکه برخی سرپرستان در فدراسیون‌های دیگر نامزد می‌شوند و همین موضوع شائبه مهندسی انتخابات را پررنگ می‌کند. این موضوع هم بارها انتقاداتی را به وزارت ورزش وارد کرده اما بازهم این روند ادامه داشته است.

علیرضا خسروی، مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی در گفت‌وگویی که اخیرا داشته به این سوال پاسخ داده است. وی دراین‌باره گفت: «حضور سرپرستان در انتخابات منع قانونی دارد مگراینکه تصمیم آنها برای شرکت در انتخابات فدراسیونی غیر از فدراسیون خودشان باشد. سرپرستان فدراسیون‌ها مسئولیت برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون مربوطه خود را دارند و اجازه شرکت در انتخابات آن را هم ندارند مگر اینکه استعفا دهند.»

احمد گواری یکی از کارمندان وزارت ورزش است که سرپرستی فدراسیون همگانی را برعهده دارد و برای ریاست شطرنج نیز کاندیدا شده است. خسروی دراین‌باره عنوان کرد: «آقای گواری برای انتخابات فدراسیونی غیر از فدراسیونی که سرپرستی آن را برعهده دارد، نام‌نویسی کرده است ضمن اینکه این دو فدراسیون تحت نظارت دو معاونت جداگانه هم هستند. این موضوع منع قانونی ندارد.»

فرهاد نیکوخصال هم سرپرستی فدراسیون شطرنج را برعهده دارد درحالی‌که برای ریاست فدراسیون همگانی نامزد شده است. وزارت ورزش و جوانان در انتخابات مختلف نشان داد سیاست‌های متفاوتی دارد و در هیچ‌کدام از آنها به یک شکل عمل نکرده است. به‌نظر می‌رسد شائبه‌های مهندسی انتخابات و معرفی‌شدن گزینه‌های خاص  نشات گرفته از عملکرد متفاوت وزارت ورزش باشد.

 *نویسنده: بهاره محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها