کد خبر: 42875

زنیت چگونه با اقتدار فاتح لیگ روسیه شد؟

دبل قهرمانی با زوج مخوف سردار - زیوبا

زنیت این قهرمانی را تا حد زیادی مدیون زوج مخوف خود در خط‌حمله و البته رهبری برانیسلاو ایوانوویچ، مدافع سابق چلسی در خط‌دفاعی است. ترکیبی ایده‌آل که هر دوی آنها در بالای جدول گلزنان لیگ قرار دارند.

به گزارش «فرهیختگان»، زنیت روسیه همان‌طور که انتظار می‌رفت توانست جام قهرمانی لیگ این کشور را خیلی زود تصاحب کند و برای دومین سال پیاپی قهرمانی را تجربه کند. یاران سردار آزمون یکشنبه‌شب در زمین کراسنودار رده‌سومی دست به‌کار بزرگی زدند و با درخشش این لژیونر ایرانی 4 بر 2 میزبان خود را شکست دادند تا به لطف تساوی لوکوموتیو مسکو که نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده این تیم بود، قهرمانی خود را قطعی کنند. زنیت حالا بیشتر روی دیدار برابر اسپارتاک مسکو در نیمه‌نهایی جام‌حذفی روسیه تمرکز خواهد کرد تا بتواند پس از یک دهه در فوتبال روسیه دبل کند.

    هدف بعدی: جام‌حذفی

ستاره زنیت در این دیدار سردار آزمون بود که در حضور 66 دقیقه‌ای خود در زمین توانست گل‌های اول و سوم تیمش را به ثمر برساند و نقش مهمی در این برد داشت. او با این عملکرد در پایان به‌عنوان بهترین بازیکن زمین نیز انتخاب شد. آزمون پس از این دیدار گفت: «خیلی خوشحالم که برای دومین سال پیاپی جام قهرمانی را به‌دست آوردیم. با وجود وضعیتی که هم‌اکنون در دنیا وجود دارد و تماشاگران نمی‌توانند به‌دلیل شیوع کرونا به ورزشگاه‌ها بیایند اما آنها در قلب ما جای دارند و این موفقیت را به همه تبریک می‌گویم.» او که گل اول بازی را در دقیقه 5 و روی اشتباه گازینسکی، هافبک حریف به ثمر رساند درباره این گل افزود: «هر بازیکنی ممکن است اشتباه کند. فکر نمی‌کنم گازینسکی پس از این گل و به‌دلیل اشتباهش تحت فشار بوده باشد. او بازیکن خوبی است و این اشتباهات در فوتبال طبیعی است. من هم از این فرصت استفاده کردم و دروازه حریف را گشودم.»

این مهاجم ایرانی درباره اهدافش در این فصل گفت: «هدف اصلی من قهرمانی به‌همراه زنیت در لیگ بود و خوشبختانه توانستیم به آن برسیم. پس از این، فتح جام‌حذفی را در برنامه داریم و می‌خواهیم این جام را نیز به‌دست بیاوریم.»

زنیت دو هفته دیگر در نیمه‌نهایی این مسابقات به مصاف اسپارتاک مسکو می‌رود که دیدار چندان راحتی برای این تیم نخواهد بود. اسپارتاک اگرچه در حال حاضر در رده هفتم جدول قرار دارد اما از تیم‌های خوب و باسابقه فوتبال روسیه است و در مرحله یک‌چهارم نهایی این مسابقات زسکا مسکو را حذف کرده است. دیگر دیدار این مرحله را دو تیم خیمکی و اورال برگزار می‌کنند که رقبای نسبتا راحت‌تری برای زنیت درصورت صعود به فینال خواهند بود. زنیت در هر دو دیدار این فصل خود برابر اسپارتاک با نتایج مشابه یک بر صفر به برتری رسیده است.

ستاره ایرانی زنیت با به ثمر رساندن این دو گل به رده دوم جدول بهترین گلزنان فصل صعود کرد. او حالا 13گله است و تنها سه گل دیگر تا رسیدن به آرتم زیوبا، زوج خود در خط حمله زنیت فاصله دارد و در چهار دیدار باقی‌مانده تیمش می‌تواند به کسب عنوان آقای گلی لیگ هم امیدوار باشد.

    صدرنشینی بلامنازع

زنیت فصل پیش هم با اختلاف امتیازی خوبی قهرمانی در لیگ را تجربه کرد. آنها با هشت امتیاز اختلاف نسبت به لوکوموتیو مسکو، جام قهرمانی را بالای سر بردند و جالب اینکه در این فصل هم ترکیب سه تیم بالای جدول هیچ تغییری نکرده و رده‌های اول تا سوم در اختیار زنیت، لوکوموتیو و کراسنودار است. سرگئی سماک، سرمربی موفق این تیم که در ابتدای فصل قبل هدایت زنیت را برعهده گرفت در همان نخستین فصل حضورش در این تیم در هر 30 هفته مسابقات تیمش را در صدر جدول نگه داشت. تیم او در این فصل اگرچه نتایج بهتری کسب کرده در نیم‌فصل نخست حتی تا رده‌های چهارم و پنجم جدول نیز سقوط کرد اما پس از اینکه در هفته چهاردهم به صدر جدول رسید دیگر به هیچ تیمی اجازه نداد این جایگاه را پس بگیرد و درنهایت توانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

زنیت تا این برهه از فصل تنها دو شکست را تجربه کرده و با 56 گل زده و تنها 14 گل خورده بهترین خط حمله و خط دفاعی لیگ را دراختیار دارد. آمار زنیت در این فصل فوق‌العاده بود اما آنها در لیگ قهرمانان اروپا و در‌حالی‌که در گروه نسبتا آسانی قرار داشتند اما درنهایت نتوانستند در رقابت با تیم‌هایی چون لایپزیگ، بنفیکا و لیون موفق باشند و با قرار گرفتن در رتبه چهارم جدول حتی به لیگ اروپا هم نرسیدند. با حذف از لیگ قهرمانان، تمام تمرکز سماک و شاگردانش معطوف به لیگ روسیه شد و آنها توانستند خیلی زود به‌سمت دومین قهرمانی خود حرکت کنند. وقفه لیگ به‌دلیل کرونا می‌توانست برای زنیت مشکل‌ساز شود اما آنها پس از شروع دوباره مسابقات هر چهار بازی خود را بردند تا نشان دهند که آماده‌سازی خوبی در این مدت داشته‌اند. این ششمین قهرمانی زنیت در لیگ روسیه است که آنها را در کنار زسکا مسکو در رده دوم، پرافتخارترین تیم‌های این مسابقات قرار می‌دهد و اسپارتاک مسکو هنوز با 10 قهرمانی در رده نخست قرار دارد.

    تکرار آمار آزمون

زنیت این قهرمانی را تا حد زیادی مدیون زوج مخوف خود در خط‌حمله و البته رهبری برانیسلاو ایوانوویچ، مدافع سابق چلسی در خط‌دفاعی است. ترکیبی ایده‌آل که هر دوی آنها در بالای جدول گلزنان لیگ قرار دارند. البته پس از تعطیلات لیگ، مالکوم برزیلی نیز با رهایی از بند مصدومیت به ترکیب این تیم اضافه شده و حالا مثلث تهاجمی قدرتمندی در خط‌حمله تیم تشکیل شده است. آرتم زیوبا در این فصل آماری عالی دارد و با 16 گل و 13 پاس گل در هر دو بخش موفق عمل کرده است. این مهاجم ملی‌پوش در فصل قبل تنها 8 گل به ثمر رسانده بود اما امسال آمارش را در فاصله چهار هفته مانده به پایان مسابقات دو برابر کرده است. زیوبا البته در فصل گذشته نیز آقای پاس گل لیگ این کشور بود و 10 بار هم‌تیمی‌هایش را صاحب فرصت گلزنی کرده بود. آزمون نیز این فصل 13 گل و 6 پاس گل در کارنامه‌اش به ثبت رسیده که دقیقا مشابه آماری است که در پایان فصل گذشته داشت. او در میانه‌های فصل قبل به ترکیب زنیت اضافه شد و مجموع گل‌هایش در زنیت و روبین‌کازان به 13 گل رسید که باعث شد پس از فئودور چالوف 15 گله قرار بگیرد و در رسیدن به عنوان آقای گلی ناکام ماند.

زنیت که در سال 1925 تاسیس شده است در دوره حکومت شوروی سابق تنها یک‌بار توانست قهرمانی در لیگ این کشور را تجربه کند اما پس از فروپاشی این کشور و تشکیل روسیه آنها به‌خصوص از سال 2006 شرایط بهتری پیدا کردند. کمپانی نفتی گازپروم در این سال بخش عمده‌ای از سهام این تیم را خرید و مالک این باشگاه شد. سرمایه‌گذاری‌های آنها در این باشگاه با خرید بازیکنان جدید، تاسیس ورزشگاه و همچنین استخدام مربیان بزرگی چون دیک ادووکات، لوچانو اسپالتی، آندره ویاس‌بواس و روبرتو مانچینی حتی منجر به قهرمانی آنها در لیگ اروپا در سال 2008 و همچنین سوپرجام اروپا پس از برتری برابر منچستریونایتد شد. سماک که پس از ناکامی مانچینی در این تیم و قرار گرفتن تیم در رده پنجم جدول، جانشین این مربی ایتالیایی شده در این دو فصل ثابت کرده توانایی‌های زیادی دارد و حتی می‌تواند تیم را در اروپا نیز به موفقیت برساند.

 * نویسنده:  سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار

مرتبط ها