کد خبر: 42841

گفت‌وگوی چالشی «فرهیختگان» با علی سرتیپی:

منشا پول سرمایه‌گذار فیلم به ما ربطی ندارد

پول ناپاک شاید در سینما باشد، همان‌طوری که همه‌جا هست، ولی اینکه کسی بخواهد دنبال پول ناپاک باشد و به این منظور بیاید در سینما و بخواهد پولشویی کند، احمقانه‌ترین سیستم را برای این کار انتخاب کرده است.

به گزارش «فرهیختگان»، علی سرتیپی؛ مهره مهم حداقل یک دهه اخیر سینمای ایران. فردی که در عین تجربه‌کردن تهیه‌کنندگی، بزرگ‌ترین دفتر پخش ایران را هم دارد که چند سالی است رکورد فروش بیشترین تعداد بلیت را در این سینما از آن خود کرده است. علاوه‌بر تولید و پخش، او یک سینمادار بزرگ نیز هست. پردیس کورش به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه سینمایی کشور که با اختلاف، بیشترین میزان فروش سینمای ایران در آنجا اتفاق می‌افتد، تحت‌مدیریت اوست؛ پردیسی که عنوان پرمخاطب‌ترین پردیس سینمایی جهان را نیز با خود یدک می‌کشد. ضمن اینکه مدیریت چند پردیس کم‌برخوردارتر را نیز در دست دارد و البته کارهای ساخت پردیس «لوتوس مال» با 16 سالن را در نازی‌آباد تقریبا به پایان رسانده است.این تمام حرفه سرتیپی نیست. او طی این سال‌ها، به شکلی جدی به حوزه سرمایه‌گذاری در آثار سینمایی وارد شده و چندین فیلم تولید کرده است. تمام این پارامترها سبب شد دامنه توجهات و البته حساسیت‌ها به او و فعالیت‌هایش خیلی بالا بگیرد. تا جایی که از او به‌عنوان «مافیا»ی سینمای ایران نام برده شد؛ مافیایی که حاشیه امن مناسبی برای دوستان و وضعیت ناامنی برای مخالفان او شکل داده است.

برای تشریح وضعیت روز سینمای ایران و موضوعات متعدد آن، سرتیپی یکی از بهترین گزینه‌ها بود. او با وجود مشغله‌های فراوان، دعوت ما را پذیرفت، روبه‌روی‌مان نشست و با نقب‌هایی به سینمای جهان، از سینمای ایران گفت. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این گفت‌وگوی صریح را از دست ندهید.

محورهای مهم این گفت وگو به شرح ذیل است:

* طی این چند ماه صنعت سینما بالای 200میلیارد لطمه خورد
* به جز سینماهای حوزه هنری، تقریبا بقیه سینماها تعدیل نیرو داشتند
* سانس‌بندی دولتی سمفا خطرناک است
* سینمادارها به نظارت سازمان سینمایی از طریق سمفا مشکوک هستند
* ایران، ارزان‌ترین بلیت سینمای جهان را دارد
* بلیت سینما تنها چیزی در کشور است که قیمتش بالا نرفته
* این ما سینمادارها هستیم که باید عصبانی باشیم نه دیگران
* سینما حال و روز خوبی ندارد
* پولشویی در سینما، احمقانه‌ترین نوع پولشویی است
* پولشویی در سینما حتی به اندازه یک درصد هم وجود ندارد
* سریال‌های شبکه نمایش خانگی؛ دستمزد بازیگران را بالا برده است
* جز اینکه آگراندیسمانه شدیم، هیچ اتفاق دیگری برای ما در سینما رخ نداده
* اینکه سرمایه‌گذار پول تولید را از کجا آورده به ما مربوط نمی‌شود
* هرکسی کار و تلاش می‌کند، می‌گویند مافیاست
* ظرفیت تولید سالانه ما 100 تا 110 فیلم نیست؛ 40 تا 45 فیلم است
* دستمزد بازیگران تا حدودی عشقی و چیزی شبیه به قمار است

 

مشروح گفت وگوی مجتبی اردشیری، روزنامه‌نگار «فرهیختگان»  با علی سرتیپی را «اینجا» بخوانید.

مرتبط ها