کد خبر: 42671

چراغپور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مصدومیت‌های اخیر نتیجه فشار مضاعف و غیراصولی است

عبدی بهتر از طارمی است و می‌تواند مثل دایی شود/ دیاباته 50 درصد قدرت گلزنی استقلال است، دست مجیدی بدون او بسته بود

من اطلاعاتی از تیم‌ها دارم که فشار غیراصولی و تمرینات سنگین باعث شده که بازیکنان این تیم‌ها اورلود کنند و این اتفاق باعث می‌شود که در روزهای آتی این تیم‌ها از هم گسسته شود.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ، فوتبال در دوران پسا کرونا یک شکل دیگر شده و این موضوع تنها مختص به لیگ برتر فوتبال کشورمان نیست و هرکجای دنیا که فوتبال در آنجا به حرکت درآمده نتوانسته هوادارانش را از لذت بازی‌های زیبا، سرعتی و مواج سرشار کند که این موضوع هم می‌تواند به دلیل تعطیلی طولانی‌مدت تمرینات و بازی‌ها باشد و هم می‌تواند به‌دلیل عدم‌حضور تماشاگران در ورزشگاه باشد که به معنای واقعی برای فوتبال یک امر لازم هستند. اما با تمام بدی‌ها و خوبی‌هایی که کیفیت فوتبال دارد، لیگ برتر کشورمان هم با برگزاری یک بازی معوقه استارت خورد و در ادامه هفته بیست‌ودوم رقابت‌ها در شهرهای مختلف برگزار شد تا بار دیگر تب فوتبالی در بین هواداران تیم‌های مختلف بالا بگیرد و 8 هفته باقی‌مانده با شور و هیجان بیشتری بین تیم‌های بالا‌نشین و قعرنشین دنبال شود. درخصوص هفته بیست‌ودوم لیگ برتر پای صحبت‌های کارشناس باسواد فوتبال کشور نشستیم تا از یک منظر دیگر رقابت‌های لیگ برتر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با جلال چراغپور را در ادامه می‌خوانید.

بالاخره رقابت‌های لیگ برتر هم آغاز و هفته بیست‌ودوم هم به‌طور کامل برگزار شد. اولین هفته پساکرونایی فوتبال را چطور دیدید؟

من دور اول بازی‌ها را به‌صورت دقیق نگاه نکردم و منتظر هستم که بازی‌ها یک چرخ 2 هفته‌ای بخورد و سپس درمورد تیم‌ها و عملکردشان صحبت کنم. این وقفه 2 هفته‌ای هم به این دلیل است که چشم ما خطا نکند، ما بعد از 100 روز ندیدن فوتبال نمی‌توانیم ارزشیابی دقیقی از تیم‌ها داشته باشیم و تنظیمات چشم ما به‌هم خورده است. وقتی بازی‌ها برگزار می‌شد چشم ما به سرعت بازی‌ها، شکل بازی، نحوه برخوردها، آمادگی جسمانی و... عادت داشت اما این تعطیلی طولانی باعث شد که عادت‌های چشمی ما از بین برود. البته من در فوتبال اروپا متوجه کند‌تر شدن بازی‌ها و همچنین برخوردهای شدید که با آسیب‌های جدی همراه می‌شد، شده بودم اما برای آنالیز بازی‌های داخلی باید 2 هفته صبر کنیم و تا آن زمان هم فوتبال است و هم کرونا و چیز زیادی را از دست نداده‌ایم.

پس بهتر است راجع به چند تیم که شرایط خاص‌تری نسبت به سایرین دارند و ممکن است در این 2 هفته تغییرات مهمی را تجربه کنند حرف بزنیم. مثل استقلال مجیدی که هیچ شباهتی به تیم استرا ندارد.

من در مصاحبه قبل با شما توصیه کرده بودم که مجیدی دست به چیزی در استقلال نزند تا این تیم با همان دست فرمان استراماچونی پیش برود، اما سرمربی آبی‌ها در جدال آخر برابر سایپا چاره‌ای نداشت جز اینکه به ترکیبش دست بزند. او شیخ دیاباته را در اختیار نداشت و استقلال بدون این بازیکن انگار 50 درصد خود را از دست داده است. دیاباته واقعا 50 درصد قدرت گلزنی استقلال است که وقتی با قائدی جمع می‌شود به موفقیت 85 درصدی می‌رسد و وقتی شما در یک بازی 50 درصد موتور گلزنی تیمت را به همراه نداشته باشی مشخص است که کار سختی در پیش خواهی داشت.

البته شیخ دیاباته یک نفر از تیم است و استقلالی‌ها بازیکنان زیادی را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارند.

طبیعی است که وقتی تایمینگ‌های بدنی به‌هم می‌ریزد آسیب‌دیدگی‌ها هم زیاد شود. شما وقتی مدتی فوتبال بازی می‌کنی بدن شما بادی پوزیشن می‌کند و مقابل عمل‌ها، عکس‌العمل‌های فوری نشان می‌دهد و این باعث می‌شود که شما بتوانی ذهن نفر مقابل را بخوانی و در مقابل عمل خطرناک بازیکن مقابل عکس‌العمل نشان بدهی و مانع از مصدومیت شوی اما وقتی مدتی از فوتبال دور می‌شوی این بادی پوزیشن حفظ نمی‌شود و منجر به مصدومیت‌های ناگهانی و عجیب و غریب می‌شود.

یعنی این ارتباطی به بدنسازی غیر اصولی تیم‌ها ندارد؟ چراکه برخی تیم‌ها مثل استقلال مورد انتقاد کارشناسان هستند که نحوه بدنسازی‌شان حرفه‌ای و مناسب زمان فعلی نیست.

تمام این اتفاقات نمی‌تواند مربوط به بدنسازی باشد هرچند من اطلاعاتی از تیم‌ها دارم که فشار غیراصولی و تمرینات سنگین باعث شده که بازیکنان این تیم‌ها اورلود کنند و این اتفاق باعث می‌شود که در روزهای آتی این تیم‌ها از هم گسسته شود. دلیل این اتفاق هم این است که از زمان اعلام برنامه بازی‌ها تا شروع رقابت‌ها 17، 18 روز زمان وجود داشت و برخی تیم‌ها فشار مضاعف آوردند که آمادگی‌شان از سقف مجاز خارج شود تا بتوانند در اولین هفته از بازی‌ها به‌واسطه همین اورلود به تیم حریف فشار مضاعف وارد کنند و نتیجه بگیرند اما این مساله در ادامه باعث می‌شود که الکترون‌های حیاتی بدن تخلیه شود و بدن بازیکن دچار ضعف، خواب آلودگی و بی‌اشتهایی شود. حتما در گذشته شنیده بودید که بعد از یک دوره بدنسازی می‌گویند بدن‌ها خودش را رها نکرده است، این اتفاق دلیل اصلی‌اش همین اورلود است که در لیگ فعلی یقه چند تیم را گرفته و 2 هفته زمان می‌برد تا آنها به فرم عادی برگردند و سطح آمادگی‌شان به سقف مجاز برسد.

با این حساب اتفاقات فعلی به نفع تیم‌هایی شد که آماده‌تر هستند مثل پرسپولیس و سپاهان. چراکه می‌توانند امتیازات چندهفته اول شروع لیگ را جمع کنند.

بله، خب الان 8 هفته باقی مانده است. 2 هفته دیگر زمان می‌برد تا تیم‌هایی که اشتباه کرده‌اند به شرایط عادی برگردند و بعد از آن هم 2 هفته باید به ترمیم نقاط ضعف بپردازند و عملا فرصتی برای جبران باقی نمی‌ماند. شما در ادامه می‌بینید که تیم‌های بازنده هفته اول که اکثر اورلود کرده بودند در هفته دوم هم بازی را واگذار می‌کنند. این اتفاقات به صورت شانسی به نفع پرسپولیس و سپاهان آماده قلعه‌نویی شد. در پرسپولیس، یحیی این فرصت را داشت تا با دوری از کوران مسابقات یک سانتر فوروارد باکلاس را به ترکیب تیمش اضافه کند. مهدی عبدی در بازی برابر پیکان اقدام به دریافت و حرکت در یک لحظه داشت که در اصل شگرد سوارز است. شک نکنید که او به تیم ملی هم می‌رسد و این را کلاس و نوع بازی‌اش ثابت می‌کند. این بازیکن یک سر و گردن از طارمی هم بالاتر است و می‌تواند بعد از علی دایی، پرسپولیس را در تیم ملی صاحب یک سانتر فوروارد کند.

البته مصدومیت امیری هم خیلی کمک کرد تا این بازیکن دیده شود.

بله، البته من فکر می‌کنم بازیکنانی مثل امیری کند شده‌اند و بازیکنی که کند می‌شود نشانه‌ای است برای اینکه قرار است مصدوم شود. یعنی بازیکن اول کند می‌شود و سپس مصدومیت یقه‌اش را می‌گیرد. این کندی هم ارتباط مستقیم به زندگی خصوصی افراد دارد. وقتی که مشکلات در زندگی فردی آدم‌ها زیاد می‌شود هورمون‌های سرعت‌دهنده در بدن کاسته می‌شود و بازیکن را به‌سمت مصدومیت پیش می‌برد. شما درخصوص مصدومیت تبریزی، انصاری و... هم دقت کنید متوجه این کندی می‌شوید.

 * نویسنده :  آرش محمدی،  روزنامه‌نگار

مرتبط ها