کد خبر: 42599

اندر حکایات هیات‌رئیسه فدراسیون و برخوردهای گزینشی

بهاروند چگونه همزمان سرپرست فدراسیون و رئیس سازمان لیگ شد؟

کسی به یک نکته مهم تاکنون توجه نکرده است؛ حیدر بهاروند طبق قانون نمی‌توانسته همزمان سرپرست فدراسیون و رئیس سازمان لیگ باشد!

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در هیاهوی مربوط به جدال غیرمستقیم و بعضا مستقیم تاج و کفاشیان برای قدرت‌نمایی در فدراسیون فوتبال حیدر بهاروند هم برای ماندن در قدرت تلاش می‌کند، با این حال کسی به یک نکته مهم تاکنون توجه نکرده است؛ او طبق قانون نمی‌توانسته همزمان سرپرست فدراسیون و رئیس سازمان لیگ باشد! یکی از کارشناسان یادداشتی در این خصوص در اختیار «فرهیختگان» قرارداده که در ادامه می‌خوانید.

اخیرا و در راستای ابلاغ قانونی موسوم به قانون «ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» که به‌ویژه در فوتبال با حواشی بسیاری همراه بوده است، یکی از نمایندگان محترم مجلس که گویا بسیار پرتلاش در این زمینه جهت اجرای صحیح این قانون در فدراسیون فوتبال البته به‌صورت گزینشی بوده‌اند، سعی کردند با دستاویز قرار دادن این قانون، تلاش وافری در راستای جلوگیری از حضور قانونی نایب‌رئیس اول در فدراسیون کند. لیکن ایشان خیلی به این نکته اشاره نکردند که اگر این قانون شامل حال نایب‌رئیس اول فدراسیون باشد (که شغل محسوب نمی‌شود)، باید درخصوص تعداد دیگری از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیز، قانون مذکور اجرا شود. اما نکته اصلی ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود بلکه عدم توجه ایشان به یک قانون دیگری است که مقدم بر این قانون از نظر زمانی است لذا توجه ایشان را به موجودیت این قانون جلب می‌کنیم تا شاید اهرمی در دست ایشان جهت پاکسازی بهتر فدراسیون توسط وی باشد.

 قانون اول- ابلاغ، شهریور 1397، قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان

ماده‌واحده- از تاریخ ابلاغ این قانون، به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 و کلیه دستگاه‌هایی که به‌نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع است.

ماده5) قانون مدیریت خدمات کشوری- ابلاغ مهرماه 1386

دستگاه اجرایی: کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، «موسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی»، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، دستگاه اجرایی نامیده می‌شوند... .

 قانون دوم- ابلاغ دی‌ماه 1373، قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل

‌ماده‌واحده- با توجه به اصل 141 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر شخص می‌تواند تنها یک شغل دولتی را عهده‌دار شود.

تبصره 4- تصدی هر نوع شغل دولتی دیگر در موسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت و یا «موسسات عمومی» است و نمایندگی ‌مجلس شورای اسلامی، وکالت دادگستری، مشاوره حقوقی و ریاست و مدیریت عامل یا عضویت در هیات مدیره انواع شرکت‌های خصوصی جز ‌شرکت‌های تعاونی ادارات و موسسات برای کارکنان دولت ممنوع است.

آنچه از ظواهر امر درخصوص فدراسیون فوتبال و مدیریت آن پیداست، شخصی (حیدر بهاروند) به‌عنوان نایب‌رئیس دوم، پس از استعفای ریاست فدراسیون، به‌عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال معرفی و جایگزین می‌شود (توجه به ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری) و در عین حال با حفظ سمت قبلی خویش به‌عنوان رئیس سازمان لیگ فوتبال فدراسیون فوتبال، (از سازمان‌های تابعه فدراسیون) بر کرسی سرپرستی فدراسیون می‌نشیند. (توجه به تبصره (4) ماده‌واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل)

لذا سوال از نماینده محترم مجلس این است که با توجه به ماده‌واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل دولتی، مصوب دی‌ماه 1373، چگونه امکان دارد که یک فرد در عین حال که سرپرست فدراسیون فوتبال هست، ریاست سازمان لیگ آن را نیز عهده دار باشد و این تعارض آشکار، چگونه است که توسط ایشان و دیگر مجریان قانون مورد توجه قرار نگرفته و به آن ورود نکرده‌اند؟

 نکته‌ای دیگر

با توجه به قوانین کار به‌ویژه مواد 2 و 3 و 7 آن و مواد 6 و 7 شرایط عمومی پیمان و با توجه به ماهیت سازمان لیگ فوتبال ایران، که به‌عنوان پیمانکار فدراسیون فوتبال تعریف می‌شود و با توجه به اصل تعارض منافع، آیا می‌توان متصور شد که رئیس فدراسیون (کارفرما) و رئیس سازمان لیگ (پیمانکار) یکی باشد؟

و درنهایت از ایشان و کلیه عزیزانی که داعیه اجرای قانون را داشته و پیگیری‌هایشان نیز بحق بوده و در راستای ایفای حقوق ملت است، درخواست می‌شود در این خصوص نیز بررسی‌های لازم و ضروری را داشته و درصورت صحت موضوع برخورد قانونی لازم را انجام دهند.

مرتبط ها