کد خبر: 42559

اهمیت امنیت غذایی و مساله پژوهش - بخش دوم

کشاورزی و دانشگا‌ه‌های دنیا؛ فصل برداشت

به گفته یکی از استادان دانشگاه کالیفرنیا، به‌طور تقریبی، حدود 40 درصد از مشاغل این دهه به‌نوعی از کشاورزی نشأت می‌گیرند و حتی انتظار می‌رود در دهه آینده و تا سال 2030 هم این روند رو به رشد ادامه داشته باشد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، کشاورزی در بسیاری از کشورهای جهان مانند آمریکا، استرالیا، آفریقا و... حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و علاوه‌بر اینکه می‌تواند در افزایش درآمد کشورها موثر باشد، نقش مهمی هم در بهبود وضعیت اشتغال در گروه‌های مختلف سنی به‌ویژه جوانان دارد. صنعت کشاورزی از دیرباز جایگاه خاصی در دنیا داشته و بسیاری از مشاغل پایه در حوزه کشاورزی و دامپروری بوده‌اند، اما با گذر زمان و شکل‌گیری مشاغل و حوزه‌های دیگر، شغل‌های مختلفی ظهور کرده‌اند. موادغذایی از ملزومات زندگی بشر به‌شمار می‌رود، اما سهم افراد شاغل در حوزه‌های تولید موادغذایی با گذر زمان کمتر شده است. درست است که در سال‌های اخیر و به‌لطف ظهور فناوری‌های نوین در عرصه‌های مختلف، توجه بشر به‌سمت فناوری‌های روز دنیا جلب شده، اما هنوز هم در برخی کشورها کشاورزی و درآمد حاصل از آن جایگاه خاصی دارد و رونق آن به تقویت بخش کسب‌وکار و اشتغال کمک می‌کند. آموزش‌عالی نقش مهمی در تامین شغل برای جوانان و ایجاد فرصت‌هایی برای تجارت خرد در کشورهایی چون آفریقا دارد. یافته‌ها در سال‌های قبل نشان می‌داد که بخش کشاورزی تا سال 2020 قادر است حدود هشت میلیون شغل ثابت ایجاد کند و اگر شتاب در رشد بخش کشاورزی همچنان ادامه داشته باشد، این تعداد شغل به‌زودی به 14 میلیون هم می‌رسد.

به گزارش resourcewatch، طبق آمار ارائه‌شده از سوی بانک جهانی در سال 2019 درمورد میزان اشتغال در کشاورزی، در سطح جهان حدود یک میلیارد نفر در بخش کشاورزی کار می‌کنند که این تعداد در سال 2018 حدود 28 درصد از جمعیت افراد شاغل در این حوزه را نشان می‌دهد. در مقایسه با اشتغال 44 درصدی افراد در حوزه کشاورزی در سال 1991، این تعداد کاهش چشمگیری نشان می‌دهد. اما به‌طورکلی، میزان اشتغال افراد در بخش کشاورزی در کشورهای فقیر و ثروتمند متفاوت است؛ به‌عنوان مثال، در جمهوری کنگو 69 درصد افراد شاغل در حوزه کشاورزی مشغول فعالیتند که این آمار در آمریکا تنها یک درصد شاغلان را دربرمی‌گیرد. تحلیلگران بر این باورند که بخش کشاورزی در منطقه‌ای مانند آفریقا که با زندگی مردم گره خورده، می‌تواند تاثیر بسزایی روی توسعه طرح‌ها و نیز تامین آینده جوانان داشته باشد. به گفته یکی از استادان دانشگاه کالیفرنیا، به‌طور تقریبی، حدود 40 درصد از مشاغل این دهه به‌نوعی از کشاورزی نشأت می‌گیرند و حتی انتظار می‌رود در دهه آینده و تا سال 2030 هم این روند رو به رشد ادامه داشته باشد. او میزان رشد فعلی حوزه کشاورزی را فرصتی برای آینده بشر می‌داند.

   جایگاه و نقش سیستم آموزش عالی

بسیاری از کارشناسان حوزه کشاورزی همواره بر اهمیت نقش موسسه‌های آموزش عالی در کاهش فقر به‌ویژه در مناطق روستایی با تغییر در نیاز بازار تاکید دارند. آنها معتقدند که آینده بخش کشاورزی رابطه تنگاتنگی با علم، فناوری و آموزش دارد و در غیر این صورت نمی‌توان به رشد آن امیدوار بود. رشد در این حوزه در گرو موسسات آموزشی است، بنابراین دانشگاه‌ها در آموزش و آماده کردن نسل آینده در دوره‌های کارشناسی و بالاتر و حتی تحصیلات تکمیلی نقش موثری دارند. علاوه‌بر این، دانشگاه‌ها حتی در تحقیقات حوزه کشاورزی بسیار کارآمدند و با تقویت مقوله فناوری، ارائه روش‌های کشت‌وکار بهتر و موثرتر، راه‌های تجزیه خاک و درک و کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوایی می‌توانند به رشد این بخش در کشورها کمک کنند. این مساله از آنجا حائز اهمیت است که بخش کشاورزی باید از طریق اقتصاد جهانی دانش‌بنیان توسعه یابد تا همگام با فناوری‌های روز دنیا پیش رود و نیاز جوامع را برآورده کند. معمولا محققان و کارشناسان، دانشگاه‌ها در آفریقا و دیگر کشورهای دنیا را به این متهم می‌کنند که نتوانسته‌اند به نیازهای درحال تغییر بازار به‌واسطه مهارت‌هایی که دارند، پاسخ دهند. با وجود این، بسیاری از دانشگاه‌ها فعالیت‌های خود را در این راستا آغاز کرده‌اند تا با خلق فناوری‌های جدید که وارد عرصه تجاری‌سازی شده‌اند، رشد صنعتی را در حوزه کشاورزی رقم بزنند. این اقدامات مستلزم سرمایه‌گذاری‌های بیشتری است تا جوانان در زمینه‌های فنی و آموزش علمی کسب تجربه کنند و از طریق آن شرایط شغلی خوبی برای خود فراهم آورند.

   اهمیت علم کشاورزی

زندگی حدود 60 تا 70 درصد مردم آفریقا با کشاورزی عجین است و بسیاری از آنها در مناطق روستایی ساکنند. درواقع، ارتباط میان آموزش عالی و توسعه روستاها به یکی از سیاست‌های مورد توجه دولت‌ها تبدیل شده است. مساله‌ای که بیشتر کشورهای دنیا امروزه به‌دنبال آن هستند، پیشرفت علم در راستای بهبود وضعیت کشاورزی در دنیاست و تلاش می‌کنند از فناوری‌های مختلف برای پیشبرد این هدف استفاده کنند. به‌عنوان مثال، هوشمند شدن بسیاری از تجهیزات کشاورزی و آبیاری، فناوری‌هایی هستند که تا حد زیادی توانسته‌اند بار سنگینی را از دوش کشاورزان بردارند و به تسهیل امر کشاورزی و تقویت تولیدات هم کمک کنند. اصلاح این اقدامات و نقش سازنده ایجاد شغل و امنیت غذایی همه مواردی هستند که نیاز به وجود دانشگاه‌های کشاورزی را نشان می‌دهند. این مراکز آموزشی باید برنامه‌های درسی را به‌گونه‌ای هماهنگ کنند که با طرح موضوع‌های جدید، نیاز کشاورزی روز دنیا را برآورده کنند. یکی از محققان دانشگاه میشیگان استیت آمریکا بر این باور است که نسل امروز درصورتی‌که استراتژی‌ها و راه‌حل‌های عملیاتی را درپیش گیرد، قادر خواهد بود به عدم امنیت غذایی و کمبود مواد غذایی در دنیا خاتمه دهد و این کار کشاورزی پایدار را تقویت می‌کند.

   بودجه 10 میلیون دلاری در کشاورزی پایدار

رسیدن به کشاورزی پایدار با توجه به نقش فناوری در کشاورزی مدرن، کمی پرهزینه و نیازمند حمایت دولت‌‌ها و دانشگاه‌هاست. کالیفرنیا به‌عنوان یکی از دانشگاه‌‌های فعال در حوزه کشاورزی به‌تازگی 10 میلیون دلار گرنت برای فعالیت روی فناوری هوش مصنوعی دریافت کرده است که از این طریق ثبات زیست‌محیطی و اقتصادی ‌بخش کشاورزی را در غرب آمریکا افزایش دهد. گرنت سیستم‌‌های کشاورزی پایدار، یکی از خدماتی است که موسسه ملی غذا و کشاورزی آمریکا یا NIFA سالیانه به دانشگاه‌‌ها اعطا می‌کند تا به‌واسطه آن، آینده کشاورزی آمریکا درراستای مسائل زیست‌محیطی، اقتصادی و تولید پایدار موادغذایی به‌لحاظ اجتماعی شکل گیرد. این پروژه روی حوضه رودخانه کلرادو و مناطق رودخانه سالیناس متمرکز می‌شود که بیش از 500 هزار نفر در آن مشغول فعالیت خواهند شد و سالیانه درآمد حدود 12 میلیارد دلاری را به‌دنبال خواهد داشت. به‌رغم بهره‌وری بالای این پروژه، این منطقه طی 20 سال گذشته خشکسالی‌‌های عظیم و درازمدتی را پشت‏سر گذاشته و به‌شدت مورد هجوم علف‌‌های هرز و انواع عوامل بیماری‌زا و حشرات بوده که با افزایش تغییرات آب‌وهوایی تشدید می‌شود. علاوه‌بر منابع ناکافی آب، خاک و فرسایش آب ناشی از نمک و موادشیمیایی اضافی جزء تهدید‌ها در عرصه کشاورزی به شمار می‌رود. در این پروژه، راهکار‌هایی برای حل این مشکلات با استفاده از ابزار‌های جدید فناورانه ارائه می‌شود که طرح گسترش مشارکتی بین چند ایالت آمریکاست و در ادامه، آموزش مدیران کشاورزی آینده را هم به‌دنبال دارد.

یکی از چالش‌‌های مهم این پروژه آموزش استفاده از الگوریتم‌‌های هوش مصنوعی به‌منظور سنتز مقادیر بالایی از داده‌‌های منابع است. این راهکار‌ها شامل ابداع مدل‌‌های آماری و جبری جدید است که الگو‌های تکراری و کلی را میان انواع مختلف داده‌‌ها پیدا می‌کنند. تلاش محققان باعث کارآمدتر شدن مدیریت زمینه‌ای، کاهش هزینه‌‌های رشد و قابل دسترس‌تر کردن موادغذایی می‌شود. تجربه‌‌هایی که به‌واسطه این پروژه به دست می‌آید، قابلیت پیشرفت در زمینه فناوری‌‌های مرکزی هوش مصنوعی را در داده‌‌های بزرگ فراهم می‌کند که از آنها می‌توان در ابعاد زندگی واقعی استفاده کرد. نکته اصلی در پیشرفت کشاورزی، تولید آن برای نسل‌‌های آینده، پرورش‌دهندگان، مدیران و دانشمندان است. طبق آمار ارائه‌شده، متوسط سن کشاورزان کالیفرنیایی در سال 2002، حدود 56.8 سال بوده که در سال 2012، این سن به 1/60 سال رسیده است. این آمار و ارقام حکایت از آن دارد که جوانان کمتری به اشتغال در حوزه کشاورزی تمایل نشان می‌دهند و این می‌تواند زنگ خطری باشد برای از بین رفتن این صنعت در سال‌‌های آینده، بنابراین نیاز امروز جهان، بازیابی این ‌بخش و ایجاد انگیزه بیشتر برای جوانان برای انتخاب شغل در کشاورزی است تا از این طریق، فرصت انتخاب شغل بهتری داشته باشند.

بودجه‌‌هایی که در قالب گرنت به دانشگاه کالیفرنیا تعلق گرفته، طرح کشاورزی دیجیتال را برقرار می‌کند که با وجود اینکه این پروژه بیش از پنج سال به طول می‌انجامد، در آن بیش از 50 دانشجو مشارکت خواهند داشت. دانشجویان داده‌ها، محیط‌زیست یا علوم کشاورزی همگی در این پروژه حضور دارند. کارورزی این دانشجویان با توجه به همکاری با شریکان تجاری نیز از ویژگی‌‌ها و امتیاز‌های این طرح محسوب می‌شود. این طرح در زمان حضور دانشجویان در کنفرانس‌‌های آکادمیک و حرفه‌ای، نه‌تنها آموزشی حرفه‌ای و فشرده برای دانشجویان به شمار می‌رود، توجه آنها را به چالش‌‌های بزرگی جلب می‌کند که سیستم موادغذایی آمریکا با آن روبه‌رو است. دانشکده علوم کشاورزی و طبیعی دانشگاه کالیفرنیا سابقه طولانی در موفقیت در زمینه مدیریت تحقیقات مقطع کارشناسی و برنامه‌‌های مربیگری دارد. کمک‌هزینه کشاورزی دیجیتال در سیستم تحقیقات مهندسی و علمی دانشگاه کالیفرنیا، نوعی برنامه کمکی است که راهکار بلندمدتی را برای موفقیت در مقطع کارشناسی، آماده‌سازی برای مراحل فارغ‌التحصیلی و مشاغل فعال در ‌بخش کشاورزی ارائه می‌دهد. محققان این دانشگاه پیش‌بینی کرده‌اند که این پروژه از سپتامبر سال جاری آغاز خواهد شد. آنها همچنین براین باورند که این پروژه نه‌تنها برای کالیفرنیا بلکه برای تمام ایالت‌‌های آمریکا مثمرثمر است، چراکه تمام نقاط این کشور به‏ویژه در ناحیه جنوب‏غربی با چالش آب و دیگر مشکلات زیست‌محیطی روبه‌رو هستند. آنها امیدوارند به لطف این پروژه تغییراتی را در سیستم کشاورزی منطقه ایجاد‌کنند که هم تحول عظیمی به وجود آورد و هم انگیزه لازم را در دانشجویان ایجاد کند تا در زمینه تحقیقات کار‌های عظیمی انجام دهند.

   راهکار استرالیا برای جذب دانشجوی بیشتر

بنیاد ملی کشاورزان استرالیا به‌تازگی اعلام کرده که خواستار دو برابر شدن تعداد فارغ‌التحصیلان کشاورزی در دهه آینده است. از آنجایی که تعداد دانشجویان در کشورهای مختلف ازجمله استرالیا که صنعت کشاورزی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است، هر روز کمتر می‌شود، این بنیاد به دنبال آن است تا با اجرای راهکارهایی، شمار دانشجویان این رشته را افزایش دهد تا در آینده، کشور بتواند از قابلیت، توانمندی و مهارت فارغ‌التحصیلان این رشته در پیشبرد و توسعه صنعت کشاورزی کشور استفاده کند. کارشناسان اعلام کرده‌اند که فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی در آینده با کمک به این صنعت می‌توانند تا سال 2030 درآمد حدود 100 میلیارد دلاری را برای استرالیا به همراه داشته باشند. دولت فدرال این کشور در راستای ایجاد ‌انگیزه برای حضور دانشجویان بیشتر در رشته کشاورزی راهکار خوبی را در پیش گرفته است به‌طوری که به‌تازگی اعلام کرده است دانشجویان رشته کشاورزی در سال آینده می‌توانند 62 درصد کمتر شهریه بپردازند. این حرکت مثبت، به‌نوعی ارزشمند بودن بخش کشاورزی را هم برجسته‌تر می‌کند. بنیاد ملی کشاورزان تصویر بسیار روشن و قدرتمندی برای آینده کشاورزی در استرالیا ترسیم کرده و از حالا تلاش می‌کند تا این هدف را محقق کند.  به گزارش abc، بسیاری از محققان در سال‌های اخیر نسبت به کاهش دوره‌های کشاورزی در دانشگاه‌های استرالیا ابراز نگرانی کرده‌اند که امیدوارند با طرح کاهش شهریه و هزینه دوره برای دانشجویان این رشته کارآمد، رونق بار دیگر به این حوزه برگردد و دانشجویان بیشتری‌ انگیزه ورود به این رشته دانشگاهی را پیدا کنند. کارشناسان معتقدند رونق این بخش و تغییر ایجاد‌شده، با اجرای شیوه‌های ترمیمی و نیز توسعه فناوری، نقش موثری در تامین نیاز شغلی جامعه خواهد داشت. با افزایش حضور فناوری‌های نوین در صنعت کشاورزی، فرصت برای شکل‌گیری مشاغل جدید در آینده‌ای نزدیک وجود دارد. هدف این است که بتوانند تا سال 2030 تعداد فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی را در استرالیا تا دوبرابر افزایش دهند.

   افزایش تقاضا را مدنظر داریم

مدیر پروژه‌های استراتژیک دانشگاه کراس جنوبی در استرالیا معتقد است که کاهش شهریه دوره‌های دانشجویان کشاورزی یکی از بهترین سیاست‌های تصمیم‌گیرانه‌ای بوده که تاکنون در این کشور اعمال شده و دولت درنهایت نقش خود را در توسعه صنعت کشاورزی اجرا کرد. همه این اقدامات باید در راستای تجهیز دانشجویان به راهکارهای احیاگرانه این صنعت در معرض خطر صورت گیرد تا هم محیط‌زیست از آن سود برده و هم صنعت موادغذایی برای استفاده بشر رونق یابد. دانشگاه کراس جنوبی یکی از پیشگامان اجرای این طرح به‌منظور کمک به اشتغال آینده و تامین نیازهای صنعت کشاورزی است و در سال جاری رشته کشاورزی احیاکننده را هم در دانشگاه راه‌اندازی کرد تا دانشجویان با تحصیل در آن بتوانند به احیای این صنعت کمک کنند. در سال جاری بیش از 100 دانشجو وارد این رشته شدند و جای امیدواری است که سال آینده شاهد حضور تعداد بیشتر دانشجو در این رشته باشیم.  درحالی‌که هزینه تحصیل در رشته‌های مرتبط با کشاورزی در سال تحصیلی آینده تا حدود نصف کاهش می‌یابد، هزینه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی دوبرابر بیشتر خواهد شد. کارشناسان استرالیایی معتقدند این افزایش یا کاهش در هزینه‌های تحصیلی نباید آرزوهای شغلی دانشجویان را تغییر دهد و تنها راهکاری برای جذب دانشجویان به رشته‌های اساسی و موردنیاز کشور است. درواقع برای کسانی که برای آموزش ارزش قائلند، این کاهش یا افزایش نباید آنها را عقب نگه دارد و مانع از تحصیل آنها شود بلکه باید با همان برنامه قبلی به حرکت خود ادامه دهند و پیش روند.

 *  مترجم:  ندا اظهری

خبر مرتبط:

 

مرتبط ها