کد خبر: 42388

شاگردان کلوپ از فرم درخشان دور شده‌اند

افول قرمزها پس از وقفه سه‌ماهه

نگاهی به عملکرد لیورپول در مصاف با اورتون این واقعیت را نمایان می‌کند که آنها هنوز به فرم مطلوب خود نرسیده‌اند و پس از سه ماه تعطیلی، از آمادگی لازم دور هستند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نخستین هفته برگزاری رقابت‌های لیگ برتر انگلیس پس از تعطیلی حدودا سه‌ماهه به‌دلیل کرونا با اتفاقات جالبی همراه بود. اشتباهات عجیب داوری، نزدیک‌تر شدن لیورپول به قهرمانی و همچنین نمایش فاجعه‌بار داوید لوئیز در دیدار آرسنال برابر منچسترسیتی از مهم‌ترین اتفاقات دیدارهای انجام‌شده بود. لیورپولی‌ها در دربی مرسی‌ساید به اعتراف سرمربی‌شان خوش‌شانس بودند که با امتیاز زمین اورتون را ترک کردند و گامی کوچک به‌سوی قطعی کردن قهرمانی خود برداشتند.

    انتظار از وینگر ژاپنی

یورگن کلوپ حالا تنها به کسب 4 امتیاز از 8 دیدار باقی‌مانده نیاز دارد تا نخستین قهرمانی قرمزها در لیگ پس از 30 سال را قطعی کند. اتفاقی که به نظر می‌رسد خیلی‌زود رخ دهد و آنها در ادامه فصل تمرکز خود را روی لیگ قهرمانان اروپا خواهند گذاشت. این دیدار با ثبت 5.5 میلیون بیننده تلویزیونی در انگلیس، عنوان پربیننده‌ترین دیدار تاریخ لیگ برتر را به دست آورد. رکورد قبلی در این زمینه متعلق به دربی منچستر بین یونایتد و سیتی در فصل 12-2011 بود که 4.3 میلیون نفر این مسابقه را از طریق تلویزیون تماشا کرده بودند. با توجه به عدم‌حضور هواداران در ورزشگاه و همچنین پخش بازی‌ها در برخی شبکه‌های تلویزیونی به‌صورت رایگان، ثبت چنین رکوردی دور از ذهن نبود.

اورتون یکشنبه‌شب با هدایت کارلو آنچلوتی به‌خوبی توانست تاکتیک‌های تیم همشهری را خنثی کند و عملکرد خوبی در این دیدار داشت. لیورپول نیز با توجه به مصدومیت جزئی محمد صلاح، در این دیدار از تاکومی مینامینو به‌عنوان جانشین وینگر مصری خود استفاده کرد. این بازیکن ژاپنی که در ژانویه از سالزبورگ به جمع آنفیلدی‌ها اضافه شد، در این بازی نشان داد که هنوز برای بازی در لیگ جزیره آمادگی لازم را ندارد. البته او در پست تخصصی‌اش به‌عنوان مهاجم کارایی بهتری دارد، اما کلوپ ترجیح داد به‌جای دیووک اوریگی و الکس‌اوکسلید چمبرلین از مینامینو استفاده کند.

جیمی کاراگر، مدافع سابق لیورپول معتقد است لیورپول در نقل‌وانتقالات تابستانی باید به فکر تقویت مثلث هجومی خود باشد و در غیاب صلاح، مانه یا فرمینو تیم با مشکل روبه‌رو می‌شود. او در این‌باره می‌گوید: «سه بازیکن هجومی تیم یکی از بهترین مثلث‌های تهاجمی در سطح اروپا هستند و هر تیمی آرزوی داشتن آنها را دارد، اما وقتی یکی از آنها غایب است، مشکل اصلی نمایان می‌شود و تیم به دردسر می‌افتد. در دیدار برابر منچستریونایتد در لیگ این فصل نیز مشابه این اتفاق رخ داد و در غیاب محمد صلاح کمبودها احساس شد. به همین دلیل به نظر من باید تیم در این ناحیه تقویت شود و نفرات جدیدی به خدمت گرفته شوند.»

دیووک اوریگی فصل پیش در لیگ قهرمانان یکی از تعویض‌های طلایی کلوپ بود، اما کاراگر معتقد است نمی‌تواند در حد یک ستاره بزرگ ظاهر شود: «اوریگی به‌دلیل گل‌های مهمی که زده، یکی از بازیکنان محبوب در باشگاه است، اما به نظرم نیاز به بازیکنان بهتری در این پست داریم. مینامینو هم در این مدتی که در آنفیلد حضور داشته، نتوانسته نظر مثبت مرا جلب کند. اگر یکی از سه بازیکن تهاجمی تیم مصدوم یا محروم شود، قطعا تیم کلوپ به دردسر می‌افتد.»

    از دست دادن ورنر

نگاهی به عملکرد لیورپول در مصاف با اورتون این واقعیت را نمایان می‌کند که آنها هنوز به فرم مطلوب خود نرسیده‌اند و پس از سه ماه تعطیلی، از آمادگی لازم دور هستند. شاید یکی از مشکلات تیم این باشد که بازیکنان قهرمانی خود را قطعی می‌دانند و همین موضوع اگر با درایت کلوپ رفع نشود، می‌تواند در چند هفته پیش‌رو دردسرساز باشد. او خوش‌شانس بوده که تا پیش از تعویق مسابقات، فصلی فوق‌العاده را سپری کرده و فاصله امتیازی زیادی را با رقبا ایجاد کرده است.

شاگردان او در نخستین دیدار خود پس از تعطیلات نتوانستند فوتبال تهاجمی و پرفشاری را که در اکثر دیدارهای این فصل به نمایش گذاشتند، ارائه کنند و البته با توجه به این وقفه طولانی، طبیعی است که تیم هنوز نتوانسته به اوج برگردد. با این حال دیدار چهارشنبه‌شب برابر کریستال‌پالاس نشان خواهد داد که آیا این افت موقتی است یا خیر. او برابر اورتون علاوه‌بر صلاح، اندی رابرتسون، مدافع چپ اصلی تیمش را نیز در اختیار نداشت و با بازگشت این دو می‌تواند امیدوار باشد روند صددرصد برد برابر پالاس در آنفیلد را ادامه دهد.

کلوپ در هفته‌های اخیر تلاش کرد یک ستاره آلمانی را به خط حمله تیمش اضافه کند اما تیمو ورنر، ستاره لایپزیگ تصمیم گرفت به‌جای این تیم راهی چلسی شود و به این ترتیب این مربی آلمانی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایش را از دست داد. البته با حضور ورنر، احتمالا فرمینو باید نیمکت‌نشین می‌شد و چنین شرایطی حاشیه‌های جدیدی در تیم ایجاد می‌کرد. از سوی دیگر، بحران مالی باشگاه‌ها به‌دلیل ویروس کرونا باعث شده اکثر آنها با احتیاط بیشتری به‌دنبال خریدهای جدید باشند و احتمالا قیمت نسبتا بالای ورنر یکی از اصلی‌ترین دلایل انصراف لیورپول از خرید او بوده است.

جان بارنز، اسطوره باشگاه درباره این اتفاق می‌گوید: «هماهنگی در تیم بخش مهمی از فوتبال است. یک بازیکن بزرگ انتظار دارد هر هفته در ترکیب تیمش قرار بگیرد و مسلما اگر این روند با وقفه مواجه شود، در بازی او تاثیرگذار خواهد بود. نمی‌دانم به ورنر این تضمین داده شده که در چلسی یک بازیکن فیکس و اصلی خواهد بود یا نه و شاید این ضمانت یکی از دلایل اصلی عدم‌‌حضور او در لیورپول بوده است. البته با توجه به شناختی که از یورگن کلوپ دارم، می‌دانم که دوست ندارد تیمی پرستاره داشته باشد. اینکه یک مربی بتواند همه بازیکنانش را راضی نگه دارد، یک مساله مهم است.»

کلوپ نیز به‌خوبی می‌داند که تیمش در فصل بعد کار سختی برای تکرار روند فعلی خواهد داشت و قطعا رقبای آنها با تقویت خود و شناخت بیشتری که نسبت به تیمش به دست آورده‌اند، اجازه نخواهند داد او و تیمش دوباره چنین فاصله زیادی در صدر جدول ایجاد کنند. او پس از مصاف با اورتون گفت: «در این بازی خوش‌شانس بودیم. آنها به‌خصوص در اواخر بازی در فاز دفاعی نمایش خوبی داشتند و به‌خوبی راه‌های نفوذ ما را بسته بودند. ما هم از فرصت‌هایی که به دست آوردیم، استفاده لازم را نبردیم تا درنهایت بازی بدون گل تمام شود. به نظر برای بازی نخست بعد از تعطیلات بد نبودیم، اما باید برابر کریستال‌پالاس بهتر از این باشیم. دیدار آنها برابر بونموث را دیدم و می‌دانم که بسیار آماده هستند و کار آسانی در مصاف چهارشنبه‌شب نخواهیم داشت. این بازی باعث شد جوئل ماتیپ و جیمز میلنر را به‌دلیل مصدومیت از دست بدهیم و احتمالا برای بازی بعدی باید به‌دنبال جانشینانی مناسب برای این دو نفر باشیم.»

 * نویسنده :  سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار

مرتبط ها