کد خبر: 42258

نادری، نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

برخی مدارس غیردولتی در جایگاه بنگاه اقتصادی نرخ شهریه را تعیین می‌کنند

نادری گفت: بسیاری از این غیرانتفاعی‌ها و مدارسی که پولی اداره می‌شوند، بنگاه‌های اقتصادی هستند. این افزایش‌های شهریه در همان راستای بنگاه اقتصادی است. باید قبل از هرچیزی به‌عنوان بنگاه اقتصادی به اینها نگاه کرد. اساسا این را با نگاه نولیبرال باید دید.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نامزد ریاست کمیسیون آموزش در ارتباط با اجرای مدیریت تعارض منافع در آموزش‌و‌پرورش به «فرهیختگان» گفت: «حدود یک‌ماه قبل یعنی قبل از اینکه مجلس شروع به‌کار کند جلسه‌ای را خدمت آقای وزیر آموزش‌وپرورش بودیم و در آنجا مطرح کردند کسانی که در سطوح مختلف آموزش‌و‌پرورش پست بالاخص پست‌های کلان دارند باید از داشتن مدارس غیرانتفاعی و هرگونه سودجویی‌های اینچنینی برحذر داشته شوند تا به‌صورت سیستماتیک جلوی این قصه گرفته شود. دربرنامه‌ام برای کمیسیون هم اعلام کردم که سریع‌تر بخشنامه تعارض‌منافع را اعلام کنید و محکم روی این بایستید. شاید از یک‌ماه قبل، قبل از گزارش مجلس مطرح کردم و این یکی از دغدغه‌های جدی من بوده و هست در برنامه‌ام برای کمیسیون هم بحث تعارض منافع در وزارت آموزش‌وپرورش به‌طور ویژه و هم در وزارتخانه‌های دیگر و سایر دستگاه‌ها که در بحث آموزش و تحقیقات ورود دارند این را نوشتم و گنجاندم.

نام مناطق و مدیرانی را که همزمان مدرسه غیرانتفاعی هم دارند، می‌دانم؛ اگر آموزش‌وپرورش جدی ورود نکند مجلس از توان خود استفاده خواهد کرد

معتقد هستم نظارت جدی لازم است و باید مدیریت و جمع شود. با وجود این اینکه آقای وزیر مساله مدیریت تعارض منافع را اعلام کردند حمایت می‌کنیم و امیدواریم ایشان محکم روی این امر بایستند و ما هم ایشان را دراین امر حمایت خواهیم کرد، چون دغدغه جدی ما هم هست. البته نظارت هم خواهیم کرد. طبق آمار و اطلاعاتی که بنده دارم برخی مدیران آموزش و پرورش تهران و جاهای دیگر مدارس غیرانتفاعی دارند و مشمول این سودها هستند و همین الان نام مناطق را می‌دانم و گزارش‌های مردمی از کل کشور بالاخص تهران به ما می‌رسد که نماینده تهران به‌طور ویژه هستیم. این رصد را داریم و منتظریم آقای وزیر وعده خود را عملیاتی کند و در این راه کمک می‌کنیم و نظارت نیز خواهیم داشت. اگر این کار صورت نگیرد، ورود نظارتی و جدی طبق قانون و وظیفه‌ای که داریم انجام می‌دهیم.»

برخی مدارس غیردولتی در جایگاه بنگاه اقتصادی نرخ شهریه را تعیین می‌کنند

همان‌طور که بالاتر گفتیم، براساس اعلام صورت‌گرفته از سوی وزارت آموزش و پرورش شهریه مدارس غیردولتی تا حدود 30 درصد برای سال تحصیلی پیش‌رو افزایش پیدا خواهد کرد. این مساله آن هم در شرایط خاصی که کشور در آن قرار دارد و وضعیت نامطلوب اقتصادی و معیشتی خیلی منطقی به‌نظر نمی‌رسد، خصوصا اینکه درصد کمی از مخاطبان این مدارس خانواده‌های خیلی ثروتمندی هستند و اکثر مخاطبان از طبقه متوسط جامعه هستند که از سر جبر ناشی از کاهش تعداد و کیفیت مدارس دولتی به سمت این مدارس و استفاده از آنها می‌روند. اینکه مجلس برای این اتفاق چه اقدامی خواهد کرد، سوال دیگری بود که نادری در پاسخ به آن گفت: «شهریه بحث مهمی است و مغفول مانده و نظارت بر آن نشده است. همان‌طور که می‌دانید بحثی که وجود دارد این است که رقمی اعلام می‌شود ولی به این رقم پایبندی نمی‌شود و عملا خیلی بیشتر از مبلغی که گفته می‌شود توسط مدارس غیردولتی دریافت می‌شود، بحث کف‌وسقفی که اعلام شده با همین شرایطی که وجود دارد با افزایش 30درصدی خیلی زیاد است. وضع معیشت مردم خراب است و بحث کرونا و بحث‌های دیگری وجود دارد. به‌طور کلی این افزایش توجیهی ندارد ضمن اینکه بسیاری از این غیرانتفاعی‌ها و مدارسی که پولی اداره می‌شوند، بنگاه‌های اقتصادی هستند. این افزایش‌ها در همان راستای بنگاه اقتصادی است. باید قبل از هرچیزی به‌عنوان بنگاه اقتصادی به اینها نگاه کرد. اساسا این را با نگاه نولیبرال باید دید. منطق آن نولیبرال و سودجویی است. از حوزه آموزش و درمان و هر حوزه‌ای نگاه کنید، فقط دنبال کسب سود است. این منطق اینجا و در مدرسه غیرانتفاعی هم صدق می‌کند. منطق نولیبرال است و امر آموزش و تربیت برای اینها مهم نیست و باید سود حداکثری و اصطلاحا ایجاد ارزش‌افزوده مالی داشته باشند که خب این امری مذموم است. برهمین‌اساس ما معتقدیم شهریه مدارس غیردولتی نباید با این مشخصات و به این میزان اعلام می‌شد که متاسفانه اعلام شد و ان‌شاءالله اگر کمیسیون آموزش و تحقیقات شکل و مجلس قوام خود را بگیرد حتما ورود نظارتی قانونی خواهیم کرد و به این مساله رسیدگی خواهد شد.»

مرتبط ها