کد خبر: 42099

کنعانی‌زادگان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

آمار کرونا در فوتبال کم شده چون بازیکنان جای سفر به تمرین می‌روند!

پوکر قهرمانی در پوست و گوشت و استخوان پرسپولیس است/ تبریزی‌ها هم مجبورند تمرین و بازی کنند

شما در این سه هفته بعد از شروع تمرینات می‌بینید و می‌شنوید که تعداد افراد کرونایی در فوتبال کمتر‌وکمتر می‌شود و این یعنی شروع تمرینات نه‌تنها برای سلامتی فوتبالیست‌ها مضر نبوده، بلکه باعث شده که آنها از خطرات این ویروس دور باشند و با مسافرت نرفتن و رعایت موارد بهداشتی به سلامت خود و خانواده‌هایشان کمک کنند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، رفته‌رفته بار دیگر تب فوتبال در سرتاسر دنیا بالا می‌گیرد و آغاز لیگ‌های آلمان، اسپانیا و به‌زودی انگلیس باعث شده تا بار دیگر فوتبال‌دوستان که تعداد آنها کم هم نیست سوژه‌های مناسبی برای بحث کردن داشته باشند. طرفداران فوتبال داخلی و هواداران تیم‌های لیگ برتری هم در داخل کشور این روزها برای آغاز مجدد رقابت‌های فوتبالی لحظه‌شماری می‌کنند و قطعا با شروع مجدد این رقابت‌ها حساسیت‌ها برای تعیین صدرنشین و نمایندگان آسیایی کشورمان و همچنین تیم‌های سقوط‌کننده به دسته اول به اوج خودش می‌رسد. هرچند در این بین عدم‌حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها تا حدودی از جذابیت‌های رقابت‌ها خواهد کاست، اما در مجموع برگزاری مسابقات نوید خوبی برای افرادی است که عاشقانه فوتبال را دنبال می‌کنند. با نزدیک شدن به زمان شروع رقابت‌های لیگ برتر فرصتی دست داد تا با مدافع ملی‌پوش سرخ‌ها تماس گرفته و دقایقی با او همکلام باشیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمدحسین کنعانی‌زادگان را در ادامه می‌خوانید.

قبل از هرچیز از دوران پساقرنطینه بگو و اینکه از زمان شروع تمرینات تا به این لحظه چقدر توانسته‌ای خودت را به شرایط ایده‌آل نزدیک کنی؟

واقعا باید اشاره کنم که دوران قرنطینه یکی از سخت‌ترین روزهایی بود که در دوران بازی‌ام در فوتبال سپری کرده‌ام. درست است که تمرینات انفرادی‌ام را خیلی سفت و سخت انجام می‌دادم اما شرایط تمرینات گروهی بسیار متفاوت‌تر از تمرینی است که به صورت فردی انجام می‌شود، چراکه در تمرینات تیمی مربی بالای سرمان حضور دارد و متوجه می‌شود که در چه سطحی از آمادگی قرار داریم و از نظر جسمانی و بدنسازی روی بازیکنان کار می‌شود. اما خدا را شکر می‌کنم که این روزهای سخت هم گذشت و حالا کنار تیم تمرین می‌کنم. خدا را شکر خودم هم در شرایط خوبی هستم و در این حدودا سه هفته توانسته‌ام از لحاظ فردی در شرایط آرمانی قرار بگیرم.

چیزی که در پرسپولیس جلب توجه می‌کرد آمادگی بالای بازیکنان در زمان شروع تمرینات بود که حتی باعث شد کادرفنی تیم‌تان شگفت‌زده شود.

اول از همه اینکه اینجا پرسپولیس است و همه بازیکنانی که عضو این تیم می‌شوند باید کاملا حرفه‌ای باشند. ضمن اینکه هر تیمی که 40 میلیون هوادار دارد و همه از آن انتظار قهرمانی دارند، بازیکنانش باید همیشه برای نبرد آماده باشند و ما هم نشان دادیم که می‌دانیم در چه تیمی حضور داریم و بازیکنان‌مان در این مدت قرنطینه دنبال خوردن و خوابیدن نبودند. خود من روزی حداقل دو ساعت تمرین می‌کردم و در تست آمادگی جسمانی این موضوع مشهود بود. این کار بازیکنان ما قابل ستایش است.

اما ظاهرا ‌انگیزه‌های بالا باعث شده که پرسپولیسی‌ها دست از تلاش برندارند؟

دقیقا همین‌طور است و همه عوامل پرسپولیس از کادر مدیریت تا بازیکنان کسب چهارمین قهرمانی پیاپی را با پوست و گوشت و استخوان خود باور کرده‌ایم و تا زمانی که به این مهم نرسیم و جام را تقدیم هواداران‌مان نکنیم دست از تلاش برنخواهیم داشت. ما هرچه‌قدر هم از این جام‌ها بیاوریم باز هم مدیون هواداران هستیم چراکه اگر آنها نبودند پرسپولیسی وجود نداشت و به همین جهت همه ما در تیم سخت تلاش می‌کنیم تا کوچک‌ترین کار ممکن را که همان کسب جام قهرمانی است برایشان انجام دهیم. من بارها این موضوع را گفته‌ام و حتی در برنامه زنده به آن اشاره کرده‌ام که به‌عنوان یکی از کوچک‌ترین نفرات حاضر در مجموعه پرسپولیس افتخار می‌کنم پیراهن سرخ که این همه هوادار عاشق دارد را بر تن می‌کنم.

قهرمانی را در مشت خودتان می‌بینید؟

اصلا این‌طور نیست. اتفاقا همه ما می‌دانیم که کار بسیار سختی برای رسیدن به قهرمانی داریم و تمام بچه‌ها با علم به این موضوع تلاش خود را دوچندان کرده‌اند تا بازی‌های باقی‌مانده را با قدرت ادامه بدهیم و این ماموریت ناتمام را به سرانجام برسانیم.

یکی از مواردی که شاید این روزها از لحاظ روحی و روانی روی بازیکنان تاثیر بگذارد مصدومیت‌های شدیدی است که گریبان بازیکنان را می‌گیرد. در تیم شما محمد انصاری رباط پاره کرد و آذری هم در استقلال دچار این مصدومیت شد. این اتفاقات تو را نترسانده است؟

خب مطمئنا این موارد روی بازیکنان فوتبالی تاثیر می‌گذارد. ما دو ماه از تمرینات دور بوده‌ایم و حالا این ترس وجود دارد که مبادا با فشار بیشتر دچار آسیب‌دیدگی شویم. باید این را هم بگویم که ما بازی‌های فشرده‌ای را پیش رو داریم و تقریبا هر چهار روز یک‌بار باید به میدان برویم. ضمن اینکه جام حذفی و بازی‌های آسیایی را هم در پیش داریم و از طرف دیگر بازیکنان ملی‌پوش هم اردوهای تیم‌ملی را پیش رو دارند و تمام اینها درصد مصدومیت‌ها را بالا می‌برد. اما در کل امیدوارم این اتفاق برای هیچ فوتبالیستی رخ ندهد و این را هم بگویم که همه ما در مجموعه پرسپولیس پشت محمد انصاری ایستاده‌ایم و ان‌شاءالله با تمدید قراردادش او بار دیگر پرقدرت‌تر از قبل به میادین باز می‌گردد.

به‌نظر می‌آید مخالفان شروع لیگ این روزها به حداقل رسیده و این باور در بین فوتبالی‌ها شکل‌گرفته که لیگ برتر به هر ترتیبی ادامه پیدا می‌کند.

از اول باید همه تیم‌ها همین رویکرد را می‌داشتند. شما ببینید لیگ فرانسه را تعطیل و پاری‌سن‌ژرمن را قهرمان اعلام کردند اما حالا همان‌ها و حتی اعضای تیم قهرمان از این کاری که کردند پشیمان هستند و در اظهارات‌شان می‌گویند ‌ای کاش عجله نمی‌کردیم و لیگ را ادامه می‌دادیم. همه داریم می‌بینیم که بازی‌ها در اسپانیا و آلمان آغاز شده و هیچ مشکلی هم برای کسی ایجاد نکرده است.

البته در بین تیم‌ها هنوز تراکتور و ماشین‌سازی که مالک مشترک دارند بر مواضع خود برای تحریم لیگ پافشاری می‌کنند.

اول از همه اسم تیم ماشین‌سازی را آوردید و جا دارد من درگذشت آقای رضا امن‌زاده، ماساژور این تیم را به خانواده ایشان تسلیت بگویم. واقعا درگذشت این فرد زحمتکش باعث ناراحتی‌ام شد و امیدوارم خداوند به بازماندگان ایشان صبر بدهد. درخصوص این دو تیم باید بگویم که من اصلا نمی‌دانم این تیم‌ها تمرین می‌کنند یا نه ولی این تصمیمی است که مسئولان گرفته‌اند و خودتان هم گفتید که تقریبا همه تیم‌ها این تصمیم را پذیرفته‌اند و من فکر می‌کنم این تیم‌ها هم مجبور می‌شوند که تمرینات خود را شروع کنند و ان‌شاءالله خیلی زود با این تصمیم کنار می‌آیند.

البته تعداد بالای بازیکنان کرونایی در روز‌های ابتدایی شروع تمرینات وحشتناک بود.

خب این نفرات در فوتبال کرونا نگرفته بودند که بخواهیم همه کاسه و کوزه‌ها را بر سر فوتبال بشکنیم. ضمن اینکه شما در این سه هفته بعد از شروع تمرینات می‌بینید و می‌شنوید که تعداد افراد کرونایی در فوتبال کمتر‌وکمتر می‌شود و این یعنی شروع تمرینات نه‌تنها برای سلامتی فوتبالیست‌ها مضر نبوده، بلکه باعث شده که آنها از خطرات این ویروس دور باشند و با مسافرت نرفتن و رعایت موارد بهداشتی به سلامت خود و خانواده‌هایشان کمک کنند. ضمن اینکه شروع بازی‌ها برای سلامت جامعه هم مفید‌تر است و باعث می‌شود عده زیادی چند ساعت را مقابل تلویزیون بنشینند و در مکان‌های عمومی تجمع نکنند.

حالا فکر می‌کنی پرسپولیس آماده حضور در اولین بازی‌اش در فوتبال شده است؟

شاید ما در یکی دو بازی اول مثل دوران اوج خود در لیگ نباشیم اما مطمئنا باز هم خیلی حرف‌ها برای گفتن داریم. بازیکنان پرسپولیس مدت زیادی است که در کنار هم حضور دارند و خیلی زود می‌توانند مجددا با هم هماهنگ شوند. البته هنوز حدود دو هفته تا شروع تمرینات باقی‌مانده و قطعا با بازی‌های تدارکاتی پیش رو و تمرینات منسجم در بالاترین سطح از آمادگی پا به رقابت‌ها می‌گذاریم.

به‌عنوان آخرین سوال؛ هنوز هم تیم شما با فقر گلزنی مواجه است. چون در 2 بازی تدارکاتی تنها توانسته‌اید یک گل به ثمر برسانید. این مشکل در ادامه به شما لطمه نمی‌زند؟

من با این نظر موافق نیستم و باورم این نیست که ما ضعف گلزنی داریم. اگر شما بازی‌های تدارکاتی را ملاک قرار داده‌اید باید بدانید که ما بعد از دو ماه دورهم جمع شدیم و مطمئنا زمان می‌برد تا همدیگر را پیدا کنیم و هنوز به آن سطح از آمادگی که مدنظر کادرفنی است، نرسیده‌ایم. تصور من بر این است که ضعفی در گلزنی نداریم و مهاجمان ما بهترین‌های ایران هستند!

 *  نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها