کد خبر: 42096

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛ دست باز وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون‌ها

انتصابات با رای به‌ خودی!

فدراسیون‌های پزشکی‌-‌ورزشی، ورزش همگانی، روستایی و ورزش بومی و محلی و همین‌طور ورزش زورخانه‌ای، چهار فدراسیونی هستند که برنامه‌ها و فعالیت‌های متفاوتی نسبت به فدراسیون‌های دیگر که ورزش قهرمانی انجام می‌دهند، دارند. از این بین سه فدراسیون مدت‌هاست با سرپرست اداره می‌شوند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، فدراسیون‌های پزشکی‌-‌ورزشی، ورزش همگانی، روستایی و ورزش بومی و محلی و همین‌طور ورزش زورخانه‌ای، چهار فدراسیونی هستند که برنامه‌ها و فعالیت‌های متفاوتی نسبت به فدراسیون‌های دیگر که ورزش قهرمانی انجام می‌دهند، دارند. از این بین سه فدراسیون مدت‌هاست با سرپرست اداره می‌شوند و هنوز برنامه وزارت ورزش برای انتخابات آنها مشخص نیست.

   3 فدراسیون در بلاتکلیفی برگزاری انتخابات

ثبت‌نام نامزدها برای ریاست فدراسیون ورزش همگانی اواخر مهرماه سال گذشته انجام شد، اما با این ‌وجود بعد از گذشت هشت ماه هنوز تاریخ برگزاری انتخابات از سوی وزارت ورزش اعلام نشده است. در این خصوص بارها نامزدهای مختلف به عدم‌برگزاری انتخابات و شائبه مهندسی، نامه‌هایی را به وزیر ورزش نوشته‌اند، اما بازهم موضع وزارت فقط سکوت بود.

در آخرین نامه، نامزدهای انتخاباتی درخصوص نوشتن یک آیین‌نامه داخلی اعتراض خود را مطرح کردند مبنی‌بر اینکه به‌دلیل عدم‌تصویب اساسنامه فدراسیون‌ها از سوی شورای نگهبان، تغییر اعضای مجمع قانونی نیست.

فدراسیون‌های روستایی و همین‌طور پزشکی-‌ورزشی نیز مدت‌هاست با سرپرست اداره می‌شوند و همچنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

   رفت‌ و برگشت بدون نتیجه اساسنامه فدراسیون‌ها

پیش از این شایعاتی درباره انتخاب روسای این فدراسیون‌ها از سوی وزارت ورزش شنیده می‌شد، اما مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که این فدراسیون‌ها هم انتخابات خواهند داشت اما تغییراتی در اعضای مجمع آنها به‌وجود خواهد آمد.

وزارت ورزش و جوانان در مدت چند سال اخیر اساسنامه جدیدی را نوشت که این اساسنامه در هیات‌دولت به‌تصویب رسید و به شورای‌نگهبان رفت. با وجود رفت و برگشت‌های متعددی که اساسنامه به این شورا داشت، هنوز هیچ پاسخی برای تصویب اساسنامه اعلام نشده است.

   علی‌نژاد: در فدراسیون‌های غیر ورزش قهرمانی انتصابات نداریم

معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش پیش از این گفته بود براساس تصمیم اتخاذ شده ترکیب مجمع این فدراسیون‌ها با دیگر فدراسیون‌ها که جنبه قهرمانی دارند، متفاوت بوده و براساس ماهیت آنها خواهد بود.  مهدی علی‌نژاد با تاکید بر انتخابی بودن ریاست چهار فدراسیون، اظهار داشت: «من پیش از این گفته بودم مجامع این فدراسیون‌ها انتصابی نیست و انتخابی است. دلیل اینکه ثبت‌نام فدراسیون پزشکی-ورزشی انجام نشده یا انتخابات همگانی صورت نگرفته، به این خاطر است که اساسنامه متفاوتی خواهند داشت چراکه مجامع این فدراسیون‌ها فرق می‌کند.»

با وجود این صحبت‌هایی که از سوی معاون وزیر نقل شده، دستورالعمل جدید وزارت ورزش حکایت از تغییر در اعضای مجمع دارد که برخی از آنها با نظر معاون همگانی انتخاب می‌شوند، این در‌حالی است که اساسنامه جدید در شورای نگهبان تصویب نشده است، از طرفی هرگونه تغییرات باید در مجامع عمومی فدراسیون‌ها مورد تایید قرار گیرد، بنابراین انتخابات باید با اساسنامه فعلی برگزار شود.»

  وزیر دست به ‌کار شد

وزیر ورزش و جوانان هم با توجه به عدم‌پاسخگویی شورای نگهبان درباره اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی تصمیم به نامه‌نگاری با دولت گرفت. وی در تاریخ 31 اردیبهشت‌ماه با ارسال نامه‌ای به سیمایی ‌صراف، دبیر هیات‌دولت درخواست کرد اقدامات لازم نسبت به ابلاغ سایر مفاد مرتبط با فدراسیون‌های ورزشی که به تصویب هیات‌دولت رسیده، صورت گیرد. متن نامه وزیر ورزش به‌شرح زیر است:

جناب آقای سیمایی صراف
سلام علیکم؛

با عنایت به گذشت بیش از 7 ماه از تصویب اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی در هیات محترم وزیران و طولانی شدن روند تایید و ابلاغ اساسنامه از سوی شورای نگهبان، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به ابلاغ سایر مفاد مرتبط با فدراسیون‌های ورزشی که در هیات محترم وزیران به تصویب رسیده به این وزارت اقدامات لازم را مبذول فرمایید.

   دخالت مستقیم آقای معاون

نگاهی کوتاه به دستورالعمل جدید وزارت ورزش برای انتخابات فدراسیون همگانی نشان می‌دهد که چقدر دست معاون همگانی برای معرفی اعضا باز است که دقیقا همین موضوع باز هم شائبه مهندسی را بیشتر می‌کند.

به‌نظر می‌رسد حضور مدیران کل توسعه ورزش همگانی، امور بانوان، امور مشترک فدراسیون‌ها، انتخاب مربیان و مدیران باشگاه‌ها توسط معاون همگانی موافق با وزارت ورزش عدالت در انتخابات را زیر سوال برده است.

نکته دیگر اینکه آیا برگزاری انتخابات با این شیوه که اساسنامه تصویب شده هم ندارد، قانونی است؟

باید دید وزارت ورزش به انتقادات مطرح‌شده چه پاسخی می‌دهد.

 * نویسنده: بهاره محمدی، روزنامه‌نگار

مرتبط ها