کد خبر: 41967

در حال تکمیل ...

اخبار کوتاه و لحظه به لحظه از «کرونا»

سخنگوی وزارت بهداشت: مجموع مبتلایان به کرونا در کشور به ۲۲۵ هزار و ۲۰۵ نفر افزایش یافت. مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۶۷۰ نفر رسید. تا کنون ۱۸۶ هزار و ۱۸۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

به گزارش «فرهیختگان»، اخبار کوتاه و لحظه به لحظه از «کرونا» را در ادامه بخوانید:

 

سه شنبه 11 تیر  99

* هشدارهای یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران/ در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی تا آخرین نفر به کرونا مبتلا خواهیم شد.

 

دوشنبه 9 تیر  99

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۶۱ مورد بستری شدند و مجموع مبتلایان در کشور به ۲۲۵ هزار و ۲۰۵ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۲ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۶۷۰ نفر رسید. تا کنون ۱۸۶ هزار و ۱۸۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. استانهای خوزستان، کردستان، آذربایجان های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استانهای ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

* رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مشترک المنافع (CIS) در روسیه می‌گوید که گروههای تروریستی در حال انتشار عمدی ویروس کرونا در مکانهای عمومی، سازمانهای دولتی و مکان‌های دیگر هستند.

* جهانپور: ماسک بزنید و به دیگران هم توصیه کنید/ استفاده از ماسک روشی است که ۸۵ تا ۹۵ درصد در پیشگیری از کرونا موثر است.

* با اعلام دکتر امین نوروزی، معاون پزشکی باشگاه استقلال، جواب تست کرونا کلیه اعضای مجموعه تیم استقلال که روز شنبه این تست از آن‌ها گرفته شد، خوشبختانه منفی است.

*  فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۳۹ نفر با تشخیص کرونا در بخش‌های عادی بستری شدند. در طول سه هفته اخیر، بالاترین میزان بستری جدید در بخش‌های ویژه را شاهد بوده‌ایم.  ۴۷۰ نفر نیز در ۲۴ ساعت اخیر از بیمارستان‌های استان تهران ترخیص شده‌اند. برای اولین بار عدد بستری‌های جدید تهران از تعداد ترخیصی‌ها بیشتر بوده و پیشی گرفته است.۸.۶ درصد افرادی که در بخش‌های بهداشتی و درمانی به صورت سرپایی مراجعه کرده‌اند نیاز به بستری بیمارستانی داشته‌اند.

* وزیر بهداشت آمریکا:  زمان برای ایالات متحده در زمینه تحت کنترل درآوردن و غلبه بر بحران کرونا رو به پایان است. شرایط نسبت به دوماه پیش متفاوت است، شرایط خیلی متفاوتی است و خیلی خیلی جدی است. پنجره امید برای غلبه بر ویروس کرونا و انجام هرگونه اقدام لازم در حال بسته شدن است.

 

یکشنبه 8 تیر  99

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۰۶ مورد بستری شدند و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر رسید. تا کنون ۱۸۳ هزار و ۳۰۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. استانهای خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استانهای بوشهر، ایلام، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.

* روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا: از فردا افزایش اجاره بها در شهر تهران بیش از ۲۵ درصد، در کلانشهرها به جز تهران ۲۰ درصد و در سایر شهرها بیش از ۱۵ درصد ممنوع است.  این قراردادها تا ۳ ماه بعد از زمانی که وزارت بهداشت اوضاع کرونا  را عادی یا ضعیف اعلام کند اعتبار خواهد داشت. استفاده از ماسک از ۱۵  تیر در مکان های سرپوشیده و پر جمعیت اجباری می‌شود. طبق مصوبه ستاد، استان‌های دارای شهرهای با وضعیت قرمز، با پیشنهاد ستاد استانی به وزیر کشور و وزیر بهداشت و موافقت رئیس جمهوری، محدودیت‌های لازم به مدت یک هفته اعمال می‌شود و در صورت لزوم، تمدید می‌شود.

* شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد شمار سیاه‌پوستان و سرخ‌پوستان آمریکا که گرفتار ویروس کرونا شده‌اند پنج برابر بیش از سفیدپوستان این کشور است.

* شمار کرونایی‌ها در جهان از ۱۰ میلیون نفر گذشت.  همچنین تعداد قربانیان این بیماری در جهان به مرز ۵۰۰ هزار نفر رسید.

 

شنبه 7 تیر  99

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۴۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۳۹ مورد بستری شدند و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسید. تا کنون ۱۸۰ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. استانهای خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری بیماری کووید۱۹ را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند. استانهای آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

* حریرچی معاون کل وزارت بهداشت: هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می کند و هر ۳۳ ثانیه یک نفر در ایران به بیماری کووید۱۹ مبتلا می شود.

* ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت: هر یک فرد آلوده به کرونا چند نفر دیگر را آلوده می‌کند و شرکت در مراسم عروسی و عزا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. اگر یک فرد آلوده به ویروس کرونا فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکند، می‌تواند ۴۳۰ نفر را در یک ماه آلوده کند و اگر فرد آلوده به کرونا فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کند، این عدد به یک تا ۲ نفر کاهش پیدا می‌کند. مراسم عروس و عزا چالش جدی ما در مقابله با کروناست. از دادستان‌های استانی درخواست جدی داریم در بحث برگزاری تجمعات ورود کنند. در برخی استان‌ها که مراسم محلی دارند برخی عروسی‌ها و عزاداری‌ها برگزار می‌شود و ما موردی داریم که در یک استان ۱۲۰ نفر در یک مراسم عروسی به کرونا مبتلا شدند.

* مینو محرز، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی کرونا:مطالعه‌ای بر روی ۲ هزار بیمار بستری در بیمارستان امام خمینی(ره) و ۲۰ هزار بیمار سرپایی که مبتلا به ایدز بودند، انجام گرفته است که نشان می‌دهد هیچ یک از این افراد به کرونا مبتلا نشده‌اند.با وجود اینکه پرسنل بیمارستان و کلینیک واقع در بیمارستان امام خمینی(ره) به بیماری کرونا مبتلا شده اما گزارشی از ابتلای بیماران درگیر ایدز به  کرونا گزارش نشده است.

* آخرین آمار کرونا در جهان/ ابتلای بیش از ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به کرونا و تعداد قربانیان در مرز ۵۰۰ هزار نفر در جهان.

* سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین ارزیابی خود درباره واکسن کرونا اعلام کرد که واکسن شرکت «استرازینیکا» که در حال ساخت آن است، به احتمال زیاد پیشروترین و پیشرفته‌ترین واکسن در جهان خواهد بود.

 

جمعه 6 تیر  99

* هجوم شهروندان استرالیایی به سوپرمارکت‌ها برای خرید دستمال توالت/ تائید ابتلای ۳۰ مورد جدید به کرونا در روز گذشته (پنجشنبه) در ملبورن باعث هجوم شهروندان به سوپرمارکت ها برای خرید دستمال توالت شد.

* سازمان جهانی بهداشت گفته قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ نزدیک به دو میلیارد دوز واکسن برای درمان بیماری «کووید-۱۹» (کروناویروس ۲۰۱۹) را تحویل دهد.

* رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا گفت، آمارها نشان می‌دهد که تعداد واقعی مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور می‌تواند تا ۱۰ برابر رقم اعلام‌شده فعلی باشد.

* مدیر کل دفتر مدیریت مصرف آب کشور از افزایش ۴ درصدی مصرف آب در اردیبهشت امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

* نماینده وزیر بهداشت در امور اجرایی کرونا در خوزستان: از شنبه هفته آینده، اعلام آمار و تصمیم برای قرنطینه و موارد دیگر در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

* بومی سازی دستگاه ضد عفونی کننده پلاسما سرد/ با ساخت این دستگاه و استفاده از پلاسمای سرد در آن بدست نخبگان جوان ایرانی، دیگر نیازی به ماسک نیست.

* ۶ استان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

* تست کرونای رضا بهرام، خواننده موسیقی پاپ که از مدتی قبل در بستر بیماری شده بود، مثبت اعلام شد.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز، دو هزار و ۶۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران در کشور به ۲۱۷ هزار و ۷۲۴ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان  به ۱۰ هزار و ۲۳۹ نفر رسید. تا کنون ۱۷۷ هزار و ۸۵۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

* مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی مسافران اتوبوس‌های پایتخت در مقایسه با تابستان سال گذشته خبر داد.

* مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای: تسهیلات اعطایی به رانندگان آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا ۶ میلیون تومان با سود و بازپرداخت ۱۲ درصد اعلام شده است. اقساط این تسهیلات ۲۴ ماهه است، رانندگان برای بازپرداخت این تسهیلات ۴ ماه فرصت تنفس دارند. ۱۱۳ هزار و ۵۱ راننده در بخش حمل و نقل مسافری برای دریافت تسهیلات تاکنون ثبت نام کرده اند.

* فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران: پیش بینی می‌شود که ۱۴ تا ۲۰ درصد ساکنان شهر تهران تاکنون به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. بیشترین میزان ابتلا به کرونا در تهران مربوط به منطقه ۴ است‌. مناطق ۲ ، ۱۴ و ۵ تهران نیز در رده‌های دوم، سوم و چهارم قرار می‌گیرند. کمترین میزان ابتلا مربوط به مناطق ۲۱ و ۲۲ می‌باشد. در ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۵ بیماردر بخش‌های عادی و ۹۳ بیمار نیز در بخشهای ویژه بستری شدند که شاهد افزایش آماری بوده‌ایم.

* پیاده‌روی اربعین برگزار می‌شود؟/ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: شرایط ویروس کرونا اجازه نمی‌دهد از حالا درباره مراسم پیاده‌روی اربعین و حضور زائران ایرانی، نظر قطعی اعلام شود. تصمیم‌گیری نهایی درباره برگزاری مراسم اربعین و شرکت ایرانی‌ها در پیاده‌روی به نظر ستاد ملی کرونا، ستاد کشوری اربعین و دولت عراق مربوط است.

* وزارت بهداشت ازبکستان از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور به 7228 نفر خبر داد. بر اساس آمار ساعت 10 روز 26 ژوئن تعداد مبتلایان به کرونا در ازبکستان به 7228 نفر رسیده است.

* برآوردهای وبگاه آماری«ورلداُمتر» نشان می‌دهد طی بیست‌وچهار ساعت گذشته از تمام ایالت‌های آمریکا به صورت مجموع، ۴۰۱۸۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است.بر این اساس، طی یک روز گذشته نیز ۶۴۹ آمریکایی بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. بدین ترتیب، شمار کل مبتلایان به ویروس کووید۱۹ در آمریکا به ۲،۵۰۴،۵۸۸ نفر و تعداد قربانیان بر اثر این بیماری به ۱۲۶،۷۸۰ تن افزایش یافت.

* سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز: حدود ۱۰۰ کودک خوزستانی تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، یک نوزاد ۶ ماهه با سابقه‌ بیماری زمینه‌ای نیز پس از ابتلاء به ویروس‌ کووید۱۹ جان خود را از دست داد.

 

پنجشنبه 5 تیر  99

*  محسنی‌بندپی، استاندار تهران: با بازگشایی کامل تالارها برای برگزاری جشن عروسی به شدت مخالفیم. بازگشایی تالارها با ظرفیت ۵۰ درصد و بصورت ضربدری همراه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مانعی ندارد.

* با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا نمازجمعه این هفته، ششم تیرماه در تمام شهرستان‌های استان تهران به جز شهرری اقامه خواهد شد.

* رئیس جمهور در جلسه کمیسیون‌‌های تخصصی مقابله با کرونا: فرهنگ‌سازی برای زندگی در کنار مقابله با کرونا شرایط را بهبود بخشیده و شایسته قدردانی است.  جهان در حال ورود به مرحله دیگری از مقابله با ویروس کرونا است. الزام استفاده از ماسک در مرحله جدید مقابله با شیوع کرونا اقدامی ناگزیر است.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۵۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد . مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲۱۵ هزار و ۹۶ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۴ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۱۳۰ نفر رسید. تا کنون ۱۷۵ هزار و ۱۰۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. استانهای خوزستان، کردستان، هرمزگان، بوشهر و کرمانشاه بیشترین موارد بستری کشور را داشته اند. موارد بستری در استانهای تهران و فارس روند افزایشی داشته است.

* مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه: شبکه مترو تهران ظرفیت رسیدن سرفاصله‌های زمانی به دو دقیقه را هم دارد، اما برای انجام این کار باید تعداد قطارها افزایش یابد. رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان مترو تهران با ورود ۶۳۰ دستگاه واگن به درستی انجام خواهد شد.

*  وزیر بهداشت: در خوزستان با اپیدمی نسبتا سنگینی از کرونا روبرو هستیم و تنها راه نجات ما، همدلی، وفاق و هماهنگی است و باید دو کار مهم انجام دهیم. برآوردم آن است که پیک بیماری در این استان تا چند روز دیگر افت خواهد کرد.  نیازهای بیماران بستری در ICU بیمارستان‌های خوزستان را لحظه به لحظه رصد و پیگیری می‌کنم.

* تیم تحقیقاتی پاکستان شامل مقامات صنعت حمل و نقل هوایی به‌همراهی دولت فرانسه، پس از بررسی و تحلیل داده‌ها و فایل‌های صوتی اعلام کردند که سقوط هواپیمای این کشور در کراچی بر اثر خطای انسانی صورت گرفته است. به گفته مقامات هواپیمایی پاکستان، کادر پروازی به‌دلیل گفت‌وگو درباره ویروس کرونا، تمرکز خود را از دست داده و در هنگام سقوط کنترلی بر روی اخطارها و هشدارهای صادر شده درباره نزدیک شدن هواپیما به زمین نداشتند.

*  وزیر آموزش و پرورش: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانیم دانش‌آموزان را در هر کلاس تحت آموزش داشته باشیم. در مناطقی با تعداد بالای دانش آموزان  ناگزیر به تغییر برنامه‌ها هستیم. زمان آموزش را به دو بخش  سه روزه تقسیم می‌کنیم به این ترتیب که ۳ روز حضوری و  ۳ روز آموزش غیرحضوری باشد.  همچنین تعطیلی پنج‌شنبه مدارس را لغو کردیم تا ۶ روز آموزشی داشته باشیم. متناسب با وضعیت زرد، سفید و قرمز در استان‌های مختلف کشور عمل می‌کنیم.

* نتایج بررسی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در اثر شیوع کرونا فعالیت ۳۸ درصد کسب و کارها در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ بطور کامل متوقف شد و این بنگاهها هیچ فعالیتی نداشتند. البته این تعداد در اردیبهشت به ۲۱ درصد کاهش یافت. در اسفند و فروردین ماه فقط ۲۲ درصد کسب و کارها با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه دادند که این عدد در اردیبهشت ماه به ۳۴ درصد بهبود یافت.

* آخرین آمار کرونا در جهان/ شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گذشت.

چهارشنبه 4 تیر  99

* وزیر علوم با اشاره به برخی آگهی‌ها در فضای مجازی برای کمک آنلاین به دانشجویان در امتحانات همچون آگهی «همیار تقلب» یا «کمک به دانشجو» هشدار داد: افرادی که در فضای مجازی به عنوان همیار امتحان مجازی دانشجویان آگهی می‌دهند، به پلیس فتا معرفی و با آنها برخورد می‌شود.

* تاکنون تعداد مبتلایان بیماری کرونا در جهان به ۹ میلیون و ۴۳۵ هزار نفر رسید که از این تعداد ۴۸۱ هزار نفر جان خود را از دست دادند و تعداد ۵ میلیون ۹۷ هزار نفر بهبود یافته‌اند.

* فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در شهر تهران:  بر اساس این تحقیقات انجام شده اهالی منطقه چهار تهران بیشترین میزان ابتلا به کرونا را داشتند و منطقه ۲ و ۱۴ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اگر ما مناطق لواسانات و رودبار را در نظر نگیریم در بین مناطق شهری منطقه ۲۱ و ۲۲ به ترتیب کم ترین میزان ابتلا به کرونا در این مدت داشته‌‌اند و بر اساس مطالعات انجام یافته بالاترین میزان مرگ و میر در مناطق ۴ ، ۱۴ و ۲ است.

* دکتر نصراللهی، رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد تهران مرکزی: فضای مجازی در مقابله با مسئله کرونا به ما خیلی کمک کرد؛ در بحث فضای مجازی باید هوشمندانه عمل کنیم.

* فرمانده ستاد مبارزه با کرونای استان تهران: به کسانی که در اماکن عمومی ماسک نزنند و فاصله اجتماعی را رعایت نکنند، در مرحله اول تذکر و آموزش و در مراحل بعد برخورد باز دارنده قانونی صورت می‌گیرد.

*  نتیجه تست کرونای مهدی رسول پناه، سرپرست باشگاه پرسپولیس مثبت اعلام شد.

*  زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونای استان تهران: در شبانه روز گذشته ۳۷۸ بیمار جدید کووید۱۹ در بخش های ویژه و عمومی بیمارستان ها و مراکز درمانی تهران بستری و ۳۰۷ نفر هم در همین مدت ترخیص شدند.

* استاندار تهران: خط فقر در تهران ۴.۵ میلیون تومان است. محسنی بندپی: ما خط فقر ملی را نباید نگاه کنیم بلکه باید برش استانی آن را مد نظر قرار دهیم. به این ترتیب در تهران خط فقر ۴.۵ میلیون تومان خواهد بود و در این میان زنان سرپرست خانوار نیازمند توجه و کمک ویژه هستند.

* رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت: اگر تست کسی مثبت شده باشد تا ۶۰ روز بعد ممکن است تست او مثبت باشد. اگر فردی بعد از یک بار تست مثبت تست او منفی و بعد دوباره مثبت شود ممکن است در زمانی که منفی شده است، منفی کاذب بوده باشد چون تست کرونا در ۴۰ درصد موارد منفی کاذب دارد. بازگشایی ها در افزایش بیماری کرونا و انتقال کرونا تاثیر داشته است. می دانیم که حداقل تا یکسال با اپیدمی کرونا درگیر هستیم. در این وضعیت تا کی می توانستیم بازگشایی ها را به تعویق بیندازیم.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۴ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۴۰ مورد بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر رسید. تا کنون ۱۷۲ هزار و ۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۹۹۶ نفر رسید.در استان‌های خوزستان، کردستان، هرمزگان، بوشهر و بعضی از مناطق استانهای فارس، لرستان، کرمانشاه و گلستان کاهشی در میزان ابتلا و بستری بیماران کووید۱۹ نداشته ایم.

 

سه شنبه 3 تیر  99

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ٣ تیر ماه، دو هزار و ۴۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ٢٣۴ مورد بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ٢٠٩ هزار و ٩٧٠ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ١٢١ نفر از بیماران کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ٨۶٣ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ١۶٩ هزار و ١۶٠ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

* وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد در بیست‌وچهار ساعت گذشته ۳۲۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ولایات مختلف این کشور به ثبت رسیده است. به این ترتیب، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۲۹ هزار و ۴۸۱ نفر افزایش یافته است. کابل، هرات، بلخ، ننگرهار، قندهار و پکتیا بیشترین افراد مبتلا به کرونا را دارند.

*  مدیر روابط عمومی علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر براساس آمارها نتیجه ۴۰ درصد مراجعات به مراکز خدمات جامع سلامت مشهد بابت آزمایش کرونا مثبت است.

* طبق جدیدترین آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکینز»، در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ هزار و ۹۱۱ مورد جدید به مبتلایان به کروناویروس در ایالات متحده آمریکا افزوده شده است و آمار کلی این افراد در این کشور به دو میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۸۶ نفر رسیده است.این آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۴۲۴ نفر دیگر در ارتباط با «کووید-۱۹» در آمریکا جان خود را از دست داده‌اند تا شمار کلی قربانیان ویروس ناشناخته کرونا در این کشور به ۱۲۰ هزار و ۳۹۳ نفر برسد.

*  شهردار مسکو با اشاره به ادامه روند کاهش قابل توجه موارد ابتلا به ویروس کرونا و موارد مرگ ناشی از بیماری در این شهر، از آغاز مرحله دیگر رفع محدودیت‌ها در پایتخت خبر داد.

*  دولت انگلیس اعلام کرد که در مرحله بعدی کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، سینما‌ها، موزه‌ها و گالری‌های این کشور در تاریخ ۴ ژوئیه بازگشایی خواهند شد.

 

دوشنبه 2 تیر  99

* نتایج پژوهشی که در چین انجام شده نشان می‌دهد سطح پادتن موجود در بدن افرادی که به کرونا مبتلا شده و بهبود می‌یابند به سرعت کاهش پیدا می‌کند. نتایج این پژوهش به تردیدها درباره مدت زمان ایمنی یافتن در برابر این بیماری پس از ابتلا دامن می‌زند. محققان تأکید کرده‌اند یافته‌های آنها ضرورت ادامه سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را مورد تأکید قرار می‌دهد.

* وزارت حج عربستان اعلام کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، قصد دارد مراسم حج امسال را به صورت محدود برای عربستانی‌ها برگزار کند.

* «تدروس آدهانوم»، رئیس سازمان بهداشت جهانی، با هشدار دوباره نسبت به شیوع کرونا تاکید کرد که سیاسی کردن موضوع مقابله با شیوع کرونا باعث تشدید شرایط شده است.

* سناتور ایالت ورمونت آمریکا در پیامی در توئیتر با اشاره به بیکاری ۴۶ میلیون آمریکایی گفت که خانوارهای آمریکایی در دوران همه‌گیری کرونا ۶.۵ تریلیون دلار از ثروت خود را از دست داده‌اند.

* حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت: کاهش توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی در برخی از مناطق به ۷۰ درصد رسیده است! این رقم در تهران ۹ تا ۱۱ درصد است.

* رئیس‌کل بانک مرکزی: شوک بازار ارز به دلیل شرایط کرونا طبیعی و گذرا و موقتی است. از ما انتظار ارزپاشی نداشته باشید.

* تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به  ۹ میلیون و ۹۸ هزار و ۶۴۰ نفر رسید. از این تعداد ۴۷۱ هزار و ۵۱۷ نفر جان باخته و ۴ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۳۰۰ نفر بهبود پیدا کرده‌اند.

*  رئیس ستاد مدیریت کرونا در تهران: خطر کرونا در تهران کمتر نشده است؛ زمان مناسبی برای مراسم عزا و عروسی نیست.

* دکتر زالی: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش‌های ویژه بستری شدند.

* دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتلای ۱۰ هزار و ۱۹۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون در فارس خبر داد. این استان در وضعیت حاد به سر می‌برد و تعداد مبتلایان در مسیر افزایش است.

* با وجود اینکه در سه ماه اخیر در پی شیوع کرونا طلاق در سطح دنیا افزایش یافته اما میزان طلاق در خوزستان ۲۰ درصد کاهش یافته است.

* مدیر کل سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری بیماری «کووید ۱۹» در سطح جهان در حال گسترش است. می‌دانیم که همه‌گیری تنها یک بحران بهداشتی نیست. این یک بحران اقتصادی و اجتماعی و در برخی کشورها سیاسی است. تبعات آن تا دهه‌ها حس خواهد شد.

* با شیوع کرونا در کربلا و اجرای طرح منع رفت‌وآمد در این شهر، ورود به حرم سیدالشهدا (ع) و حضرت عباس (ع) از امروز تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

* فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران: بالاترین میزان شیوع ویروس کرونا مربوط به پرجمعیت ترین مناطق تهران است. مناطق ۴، ۱۴، ۲ و ۵ بالاترین آمار شیوع کرونا را به خود اختصاص داده است. شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در میزان شیوع کرونا در مناطق مختلف تاثیر گذار است. پیش بینی‌ها مبنی بر این اصل است که حدود ۲۰ درصد مردم تهران تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند و همچنان تعداد زیادی از مردم ایمنی لازم را برای مقابله با این ویروس کسب نکرده‌اند. شیب ملایم افزایشی مبتلایان به کرونا در تهران می‌تواند شرایط را بسیار شکننده کند.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۵۷۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۱۹ مورد بستری شدند و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲۰۷ هزار و ۵۲۵ نفر رسید.در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۹ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۷۴۲ نفر رسید. تا کنون ۱۶۶ هزار و ۴۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. استانهای خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه،و آذربایجان شرقی همانند روز گذشته در وضعیت قرمز و استانهای فارس و کرمان در آستانه وضعیت هشدار قرار دارند. در طول ۲۴ ساعت گذشته، در ۸ استان کشور، فاقد فوتی و در ۴ استان فقط یک مورد فوت ناشی از کووید۱۹ ثبت شده است.

* سازمان جهانی بهداشت بالاترین رقم افزایش روزانه شمار مبتلایان به کروناویروس را گزارش کرد. بنابر اعلام این سازمان در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۸۳ هزار مورد ابتلای جدید در سراسر جهان به ثبت رسید. برزیل با ۵۴ هزار و ۷۷۱ مورد جدید، بیشترین تعداد مبتلای جدید در شبانه‌روز گذشته را ثبت کرد که بعد از آن آمریکا با ۳۶ هزار و ۶۱۷ مورد و هند با بیش از ۱۵ هزار و ۴۰۰ مورد ابتلای روزانه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.در مجموع، سازمان جهانی بهداشت با احتساب ۱۸۳ هزار و ۲۰ مورد جدید ابتلا، شمار کلی مبتلایان را از آغاز همه‌گیری ۸ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۸ نفر اعلام کرد. آمار قربانیان این ویروس هم بنابر آمار این سازمان با احتساب ۴ هزار و ۷۴۳ مورد فوتی جدید، به ۴۶۱ هزار و ۷۱۵ نفر در سطح جهان رسید. بیش از دو سوم فوتی‌های جدید متعلق به کشورهای آمریکایی بوده است.

* محققان استرالیایی دریافته‌اند، یک داروی ضد ویروسی جدید در مسدود کردن کووید 19 مؤثر است.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تعداد بیماران مبتلا و بستری در استان سیر صعودی دارد و به سمت قله پیش می‌رود که این شرایط وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد.

* وزارت بهداشت قزاقستان اعلام کرد تعداد افراد مبتلا به کرونا در این کشور افزایش یافته است.  در شبانه روز اخیر در قزاقستان هزار و 471 مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شد که از این میان 964 تن ناقلان بدون علائم هستند. آمار رسمی افراد مبتلا به کرونا 17732 نفر و با در نظر گرفتن آنان 27541 نفر را تشکیل می‌دهد

* برخلاف برخی از اخبار منتشر شده، مهدی رسول‌پناه مبتلا به کووید 19 نشده و امروز هم با حضور در ساختمان باشگاه پرسپولیس پیگیر امور مربوط به باشگاه پرسپولیس شد.

* جانشین قرارگاه دانشگاهی مقابله با کرونای آذربایجان‌غربی گفت: طی 24 ساعت گذشته تعداد 706 نفر در مراکز درمانی آذربایجان‌غربی بستری شدند که تعداد 222 نفر مبتلا بیماری کرونا و تعداد 484 نفر مشکوک به کرونا هستند.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: ۶۲ نفر از کادر درمان البرز به کرونا مبتلا شدند که اینها به اجبار از دور خدمت خارج شده و این امر موجب کمبود نیروی متخصص در کادر درمان خواهد شد.

* مرحله پلی‌آف لیگ بسکتبال NBA مرداد ماه به صورت متمرکز در شهر اورلاندو برگزار می‌شود و 22 تیم حاضر در این رقابت‌ها به مصاف هم می‌روند تا در نهایت قهرمان این فصل مشخص شود. در این بین بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در فلوریدا که اورلاندو جزئی از آن است باعث شده تا مسئولان NBA یک مقدار نگران وضعیت باشند. فلوریدا روز شنبه 4049 مورد جدید مبتلا به کرونا را ثبت کرد.

* فرماندار اسلام‌آباد غرب گفت: هم‌اکنون 42 بیمار کرونایی در بیمارستان این شهرستان بستری هستند در واقع بخشی که برای ایزوله بیماران کرونایی پیش‌بینی شده بود، پر شده است.

* با توجه به مثبت شدن تست کرونای گریگور دمیتروف، فینال مرحله دوم تنیس تور آدریا لغو شد.

* معاون درمان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با بیان اینکه ضرباهنگ ابتلا به بیماری کرونا در روزهای اخیر تندتر شده است گفت: رفتار ویروس کووید ۱۹ رشد تهاجمی داشته است.

* وزارت بهداشت و حفاظت اجتماعی تاجیکستان تعداد افراد مبتلا به کرونا از 30 آوریل تا 21 ژوئن سال جاری را اعلام کرد.بر اساس داده‌های موجود، در روزهای 20 و 21 ژوئن در تاجیکستان 58 مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شده است. به این ترتیب، شمار کلی مبتلایان به کرونا در سراسر تاجیکستان به 5457 نفر رسید.

*  سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج: شواهد اولیه حاکی از آن است که در یکی از شهرستاهای کوچک استان کهگیلویه و بویر احمد، ۲۲ نفر به دنبال شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری گرفتار کرونا شده‌اند.

* وزارت دفاع روسیه با رضایت بخش خواندن وضعیت جسمانی نخستین گروه داوطلبانی که واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، اعلام کرد که این واکسن در پاییز به تولید انبوه می‌رسد. رییس مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی ملی روسیه می‌گوید بیش از چهار هزار نمونه پلاسمای خون در همین رابطه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان از بستری 11 بیمار حاد تنفسی و فوت دو نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان شهید بهشتی کاشان خبر داد.

* رئیس مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پایان کرونا در ایران و جهان بستگی به فعالیت ویروس و تغییرات آن دارد.

* گریگور دمیتروف  تنیسور شماره 19 جهان با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت: من می‌خواستم به دوستان و هواداران بگویم تست کرونای من مثبت شده است.

* معاون آموزشی وزارت علوم: دانشجویان جدید الورود از اول آبان ماه در دانشگاه ها پذیرش می شوند. آغاز ترم جدید دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور، برای دانشجویان ورودی قدیم است. طبق برنامه ریزی سازمان سنجش آموزش کشور دانشجویان جدید الورود حدود ۲۰ مهرماه معرفی می‌شوند.

 

یکشنبه اول تیرماه  99

 

* رئیس سازمان حج و زیارت: هنوز پاسخ قاطعی درباره وضعیت حج امسال نداریم/ رشیدیان: هنوز جواب قاطعی درباره وضعیت حج تمتع برای مردم نداریم، چرا که عربستان پاسخی در این زمینه نداده است. در صورتی که عربستان تا اواسط ذی‌القعده درباره وضعیت حج تمتع اطلاعیه‌ای صادر نکند، عملا حج تمتع امسال لغو می‌شود.

*  «کیانوش جهانپور» رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت: بیش از ۱.۷ میلیارد نفر در معرض بیماری شدید کرونا هستند.

* تعداد ۳۰ هزار ابتلای جدید در آمریکا ثبت شد که بالاترین رقم از اول ماه می بدین سو است.

* فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران: با توجه به تدابیر اتخاذ شده از سوی استاندار تهران بالاترین تمهیدات برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است اما باید هنوز موارد بهداشتی و پروتکل‌ها رعایت شوند. همزمان با اجرای طرح فاصله گذاری میزان رعایت فاصله گذاری ۶۲ درصد بود که بعد از دو هفته این عدد به ۲۸ درصد رسیده است و در آخرین نظرسنجی که انجام شده است به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده، در برخی مناطق نیز این رقم به ۹ درصد رسیده که این موضوع ما را در آینده با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد.

* بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی کووید ۱۹ هیچکدام از  اعضای تیم پیکان به این ویروس مبتلا نشده اند.

* طبق برنامه اعلام شده اعضای تیم پرسپولیس فردا برای دومین بار تست کرونا را انجام خواهند داد تا با خیالی راحت ادامه بازی‌های لیگ برتر را انجام دهند.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت مبتلایان به کووید۱۹ در قم گفت: حال 35نفر از بیماران بستری به دلیل بیماری کرونا در قم وخیم است.

* طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰ مورد جدید مبتلا به کووید۱۹ در استان اردبیل بستری شده و در این مدت مورد فوتی ناشی از این ویروس وجود نداشته است.

* با اعلام میرحسینی مدیر تیم فوتبال ساحلی گلساپوش یزد، جواب تست PCR همه بازیکنان، کادر فنی و عوامل اجرایی این باشگاه منفی اعلام شد.

* مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت : خسارت کرونا به صنعت گردشگری 30 هزار نفر را بیکار کرد.

* محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در حال حاضر با تشخیص ابتلا به بیماری کرونا در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. 

* محققان چینی اعلام کردند سه واکسن از پنج واکسن ویروس کرونا که در این کشور در دست تولید است، دو مرحله از سه مرحله آزمایش‌های بالینی را طی کرده و اکنون وارد مرحله نهایی شده است. روزنامه علم و فناوری این کشور روز شنبه گزارش داد که واکسن غیرفعال COVID-۱۹ که تحت نظر آکادمی علوم پزشکی چین در حال توسعه است، وارد مرحله آزمایش نهایی شده است.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۱ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۱۴ مورد بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۶۲۳ نفر رسید.  خوشبختانه تا کنون ۱۶۳ هزار و ۵۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. استانهای خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان افزایش ابتلای کودکان به کرونا در این استان خبر داد.

* دبیر اتاق اصناف ایران گفت: برای کاهش خسارت ناشی از کرونا به اصناف چند پیشنهاد به مقام عالی وزارت و رئیس اتاق اصناف ایران ارائه شده که امیدواریم مورد توجه واقع شود.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت:  ۲۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس در ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و در حال حاضر ۵۳۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

* محمدحسین فرحبخش، غلامرضا موسوی و حبیب اسماعیلی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران معتقدند بازگشایی سینماها از ابتدای تیرماه می‌تواند در افزایش روحیه مردم و تزریق شادی در جامعه مؤثر باشد، به شرطی که از طریق رسانه‌های عمومی اطلاع‌رسانی صحیح انجام گیرد.

* وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد در بیست‌وچهار ساعت گذشته ۴۰۹ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ولایات مختلف  این کشور به ثبت رسیده است. به این ترتیب، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۲۸ هزار و ۸۳۳ نفر افزایش یافت.در بیست‌وچهار ساعت گذشته، ۴۷۲ فرد مبتلا به کرونا بهبود یافته و شمار بهبودیافتگان به هشت‌هزار و ۷۶۴ نفر رسیده است. در بیست‌وچهار ساعت گذشته ۱۲ فرد مبتلا به کرونا فوت کرده‌اند. شمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز به ۵۸۱ نفر رسیده است.

* وزارت بهداشت ازبکستان از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور به 6216 نفر خبر داد.بر اساس آمار تعداد مبتلایان به کرونا در ازبکستان به 6216 نفر رسیده است. تا امروز در این کشور 4290 نفر از کرونا بهبود یافته 19 نفر نیز جان خود را از دست دادند.

* سایت «الکره العراقیه» خبر داد احمد راضی، مهاجم سابق تیم ملی فوتبال این کشور بعد از یک هفته مبارزه با بیماری کرونا در نهایت دارفانی را وداع گرفت. هفته گذشته هم علی هادی دیگر پیشکسوت فوتبال عراق نیز به دلیل ویروس کرونا جان خود را از دست داده بود. این دومین قربانی کرونا از اهالی فوتبال عراق به شمار می آید.

* گروهی از دانشمندان کشور نیجریه اخیرا از کشف واکسنی که از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ پیشگیری می‌کند، خبر داده‌اند.

* ، تعداد کل مبتلایان تایید شده به کروناویروس در جهان به عدد ۸ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۴۲ نفر رسید. در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۶ هزار و ۲۷۱ نفر بر اثر ابتلا به «کووید-۱۹» در سراسر جهان جان باختند تا تعداد کل قربانیان این ویروس به ۴۵۶ هزار و ۹۷۳ نفر برسد. حدود نیمی از مبتلاها و قربانیان—۴ میلیون و ۱۶۰ هزار مبتلا و ۲۱۵ هزار و ۹۰۳ قربانی—به کشورهای آمریکایی تعلق دارند.ایالات متحده در آمریکای شمالی همچنان، هم به لحاظ تعداد ابتلا و هم تلفات این بیماری در جایگاه نخست جهان قرار دارد.

* وزیر بهداشت با بیان اینکه ۱۲.۶ درصد افرادی که به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند گفت: در بین افراد زیر ۵۰ سال عمده‌ترین علت مرگ کرونا چاقی بود.

* شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» در گزارشی ضمن انتقاد از ماسک نزدن حاضران در تجمع انتخاباتی دونالد ترامپ در «تالسا»، از ابتلای 6 نفر از اعضای کارزار او به ویروس کرونا خبر داد.

* رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کرونا ویروس تبدیل به بیماری مزمن شده و در طول تابستان با ما همراه خواهد برد و ما باید رفتاری مسؤولانه برای محدود کردن بیماری کرونا ویروس داشته باشیم.

 

شنبه 31 خرداد  99

* دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور و حذف تعطیلی پنج شنبه‌ها، گفت: باید از فرصت آموزش حضوری دانش‌آموزان نهایت استفاده را ببریم.

* استاندار تهران گفت: به عنوان مسئول ستاد مقابله با کرونا استان تهران مخالف بازگشایی تالارها برای مراسم عروسی و ... هستیم.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۳۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۹۵ مورد بستری شدند و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲۰۲ هزار و ۵۸۴ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۵۰۷ نفر رسید. تا کنون ۱۶۱ هزار و ۳۸۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. استانهای خوزستان، خراسان رضوی، کرمانشاه، آذربایجان های شرقی و غربی، گلستان و کردستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

* رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: در دو مکان شرایطمان مناسب بوده، خانه‌های سالمندان و زندان‌ها. فعالیت دانشگاه‌ها طبق ۲ اصل کلاس خلوت و خوابگاه خلوت از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود. آموزش دانشگاه‌ها باید توام با آموزش مجازی و حقیقی باشد.دانشجوها باید بتوانند در دانشگاه‌های موطن خودشان ترم را بگذرانند. آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور است.تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نیز برای مدارس حذف می‌شود.

* رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: هیچ سازمان و ارگانی در ایران و جهان هنوز نمی تواند پایان کرونا را پیش بینی کند. رفتار ویروس کرونا در حال تغییر  است. ویروس کرونا خود به خود از بین نمی رود. ما باید خودمان را برای مقابله بلندمدت با این ویروس آماده کنیم. همه فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و ... با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آزاد است. فعالیت آری اما تجمع و اجتماع در جایی که ضرورت ندارد نه! مردم بدانند درگیری ما با این ویروس کوتاه مدت نیست.ماسک ارزان باید در اختیار مردم قرار گیرد.

* رئیس سازمان جهانی بهداشت:جهان وارد مرحله جدید و خطرناکی از بحران کرونا شد. بسیاری از مردم از ماندن در خانه خسته شده‌‌اند و حکومت‌ها خواهان بازگشایی جامعه و اقتصاد هستند. ویروس به انتشار سریع خود ادامه می‌دهد و کماکان مرگبار است و بسیاری از مردم در معرض ابتلا به آن قرار دارند. اقدامات پیشگیرانه کماکان برای مقابله با بحران کرونا ضروری هستند و اقداماتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها باید ادامه یابد. تنها در روز پنج شنبه ۱۵۰ هزار ابتلای جدیدثبت شده که بالاترین مقدار ابتلای روزانه از زمان آغاز بحران کروناست.

* شبکه سی ان ان گزارش داد که فرمانده ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» به دلیل آنچه مدیریت ضعیف در برابر شیوع ویروس کرونا خوانده شده، مقصر شناخته شده، از پست خود اخراج و تنزل درجه نیز داده خواهد شد.

 

جمعه 30 خرداد  99

* سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: تجمع افراد کنار یکدیگر ریسک انتقال بیماری را قطعا افزایش می‌دهد، تصمیم بر این است که فعلا مسابقات باهمین دستورالعمل‌ها برگزار شود تا بیماری کرونا از بین برود.

* تاکنون تعداد مبتلایان بیماری کرونا در جهان به ۸ میلیون و ۶۸۵ هزار نفر رسید که از این تعداد ۴۵۹ هزار نفر جان خود را از دست دادند و تعداد ۴ میلیون ۵۷۶ هزار نفر بهبود یافته‌اند.

* بیش از پانصد سرباز رژیم صهیونیستی برای مقابله با شیوع کرونا به قرنطینه شدند. درسه منطقه در جنوب رژیم صهیونیستی قرنطینه اعمال شده و محدودیت های تازه ای هم در بخش‌هایی از تل آویو به اجرا گذاشته شده است.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر حدود ۱۱۰ نفر بستری مشکوک به کرونا در قم بوده که حال ۴۰ نفر آنها وخیم است.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در 24 ساعت اخیر 10 نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا در این استان جان خود را از دست دادند که بیشترین تعداد آن در بندرعباس بود.

* سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: شش بیمارستان اهواز درگیر درمان کرونا هستند که نیازمند توجه جدی هستند چرا که ایجاد هرگونه نقصی در سیستم برق یا اکسیژن این بیمارستان‌ها فاجعه بار خواهد بود.

* با اعلام باشگاه صنعت نفت آبادان؛ در چهارمین تست کرونای طلایی پوشان آبادان یک بازیکن و یک نفر از کادر تدارکات این تیم به کرونا مبتلا شدند.

* رعایت نکردن حداقل های بهداشتی مقابله با کرونا، روند صعودی ابتلا به کرونا را در مشهد سرعت بخشیده و سبب اعلام وضعیت قرمز شده است.

* مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ظرفیت انجام تست مولکولی کووید ۱۹ به بیش از۶۰۰ تست در روز رسیده است.

* سعید خال مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س): اگر شهروندان تهرانی نکات بهداشتی و توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی نگیرند، تهران به روزهای سخت و غیر قابل تصور گذشته بحران کرونا باز می‌گردد.

* وزارت کار آمریکا اعلام کرد درخواست های اولیه برای مزایای بیکاری در هفته منتهی به ۱۳ ژوئن به ۱.۵۰۸ میلیون رسیده است.

* سخنگوی وزارت بهداشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۱۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد. به این ترتیب جمع کل مبتلایان به 200 هزار و 262 نفر رسید و این در حالی است که 159 هزار و 192 نفر از این افراد تا امروز بهبود یافته اند. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۹۸۶ فرد مبتلا به کرونا بستری شدند. متاسفانه با فوت ۱۲۰ نفر بر اثر کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان به ۹۳۹۲ نفر افزایش یافت. ۲۸۳۳ نفر از مبتلایان به کرونا در وضع شدید بیماری تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

* محمد حیدری فرماندار ویژه خرمشهر:موضوع تدفین بیماران کرونایی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سپردن این امر به خانواده متوفیان در شهرستان خرمشهر مورد بررسی و با خاطیان برخورد می‌شود.

* نقش ارزنده مقام معظم رهبری در مقابله با کرونا/ وزیر بهداشت:  مقام معظم رهبری در ابعاد مختلف کرونا، نقش ارزنده و بی بدیلی داشتند. ایشان از جنبه‌‌های مختلف ما را کمک کردند، یکی از این کمک‌‌ها، اعتقاد شخصی‌‌شان به رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت است. یکی از زیباترین فرمایشات ایشان همین است که فرمودند، اگر می‌‌خواهیم برای آینده نظام سلامت سرمایه گذاری کنیم، باید زیرساخت‌‌های شبکه را توسعه دهیم.

* معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به اینکه آمار بیماری کرونا ویروس در استان البرز رو به افزایش است و سیر صعودی گرفته، گفت: وارد پیک دوم بیماری کرونا در استان البرز شده‌ایم و نیازمند برنامه ریزی جدی و دقیق برای اطلاع رسانی هستیم.

* رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: احتمالا تا ١۵ روز آینده روند افزایش آمار روزانه بیماران کرونا مثبت استان همچنان ادامه خواهد داشت و روزانه بین ٢٠٠ تا ٣٠٠ نفر مبتلای جدید خواهیم داشت.

* تقلب رساندن به دانشجویان در امتحانات مجازی همزمان با همه‌گیری کرونا، کاسبی جدیدی است که رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا در مورد آن هشدار و در عین حال از برخورد با متخلفان خبر داده است.

* رئیس جمهور چین برای مقابله جهانی با کرونا پس از احتمال شیوع مجدد کرونا/ شی جین پینگ: برای مقابله شدن با بیماری همه گیر جهانی، همه منابع باید دست به کار شوند و با همکاری جهانی ،حفظ جان ‌و سلامتی مردم در اولویت قرار گیرد.

* سخنگوی شورای سلامت کیش از بازگشت برخی از محدودیت‌های کرونایی به این جزیره خبرداد. برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، مجامع و گردهمایی‌ها به علت شرایط ویژه منطقه تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

* مساجد مکه مکرمه که از سه ماه پیش در پی شیوع ویروس کرونا بسته شده بود، از یکشنبه آینده به روی نمازگزاران باز می شود./ایرنا

* سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان: احتمال بازگشت محدودیت ها و ممنوعیت ها در این استان وجود دارد و منتظر نظر کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی و مصوبات ستاد ملی کرونا تا هفته آینده هستیم. مردم تنها در صورت ضرورت از خانه خارج شوند، در مراسم عروسی و ترحیم شرکت نکنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و به توصیه‌های بهداشتی توجه ویژه داشته باشند./ایرنا

* مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، ضمن اعلام این که در ۲۴ ساعت گذشته ۸ نفر از مبتلایان به کرونا در استان جان باخته‌اند، گفت که شمار جانباختگان به ۱۵۵ نفر رسیده است. جوانترین جان باخته کودک ۱۰ ساله و پیرترین آن‌ها ۸۳ ساله بوده است./میزان

* شرکت فورد بدون شک یکی از بزرگترین خودروسازان در ایالات متحده آمریکا به شمار می رود و سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است، به تازگی اعلام کرده که خیلی عظیمی از کارکنان و پرسنل آن این اختیار را خواهند داشت تا پایان سال جاری میلادی تحت تاثیر شروع گسترده و پاندمی ویروس کرونا در محل کار حضور نیافته و به دورکاری خود ادامه دهند.

* برآوردهای وبگاه آماری «وُرلداُمتر» نشان می‌دهد شمار کل مبتلایان به ویروس کووید۱۹ در آمریکا به ۲،۲۶۳،۶۵۱ نفر و تعداد قربانیان آن نیز به ۱۲۰،۶۸۸ تن افزایش یافته است.

*  دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: احتمال دارد پیش از پایان سال جاری، یک یا دو واکسن کرونا با نتیجه موفق کشف شود.

* طی ۳ ماه گذشته و همزمان با شیوع ویروس کرونا در آمریکا، بیش از ۴۵ میلیون نفر در این کشور شغل خود را از دست داده و برای دریافت مزایای بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند.

* آخرین آمار کرونا در جهان/ شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گذشت.همچنین تعداد قربانیان این بیماری در جهان تا کنون بیش از ۴۵۰ هزار نفر بوده است.

 

پنجشنبه 29 خرداد  99

* مردانی، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا: یکی از مشکلات بیماران مبتلا به کرونا مسائل گوارشی است. ۳۰ درصد از بیماران،  گرفتار مشکلات دستگاه گوارشی مانند اسهال ، تهوع، استفراغ ، بی اشتهایی و درد شکم می شوند که در فصل تابستان بیشتر از سایر فصل ها است. در فصل تابستان به دلیل افزایش تحرک کودکان و نوجوانان احتمال انتقال کرونا از افراد آلوده به کودکان به دلیل تردد زیاد افزایش پیدا می کند. اسهال و استفراغ همراه با تب، بدن درد و گاهی سرفه و در برخی مواقع اسهال، استفراغ و درد شکم به صورت طولانی مدت ممکن است از نشانه های بیماری کرونا باشد.

* دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس: قطعاً روسیه و دیگر کشورها و عاملان غیردولتی نظاره‌گر چالش‌هایی هستند که کووید۱۹ ایجاد کرده است و در تلاشند از آن بهره‌برداری کنند. می‌دانیم روسیه، چین و ایران در ارائه اطلاعات گمراه‌کننده و تبلیغات مشارکت دارند.

* رئیس‌جمهور در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا: همه باید بدانند چه شهرهایی از کشور را با چه وضعیتی منطقه قرمز قلمداد می‌کنیم و در این مناطق چه محدودیت‌هایی در چه بازه زمانی و وسعت جغرافیایی اجرا خواهد شد. باید محدودیت‌ها به صورت نقطه‌ای و نه یکپارچه در استان اجرا شود و در عین حال این محدودیت‌ها صرفا باید با هماهنگی ومجوزکمیته‌های تخصصی درمانی و اجتماعی - امنیتی و درمرکز اجرا شود. از برگزاری تجمع‌ها که از مهم‌ترین عوامل شیوع این بیماری ناشناخته است، ممانعت شود.

* وزیر آموزش و پرورش: وزارت ارتباطات متعهد است تا ابتدای شهریورماه تمامی مدارس کشور را به شبکه اینترنت متصل کند. آموزش و پرورش برای آن دسته از خانواده‌هایی که به سیستم تبلت جهت حضور در شبکه آموزشی شاد دسترسی ندارند با بخش صنعت وارد گفت‌وگو شده و به‌زودی خبرهای خوبی در این حوزه منتشر خواهد شد.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۵۹۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که ۹۳۰ مورد بستری شدند و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۹۷ هزار و ۶۴۷ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۲۷۲ نفر رسید. تا کنون ۱۵۶ هزار و ۹۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. استانهای بوشهر، خوزستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: در روستای گروک شهرستان سیریک به‌علت برگزاری مراسم عروسی ۵۷نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. در بخش جغین شهرستان رودان هم حضور یک فرد مبتلا در یک جمع تاکنون موجب ابتلای ۲۵ نفر شده است.

*  زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران: سردرد شدید یکی از علائم کروناست.

* معاون کل وزیر بهداشت: پیش‌بینی می‌شود کشور تا یک سال آینده درگیر کرونا باشد و مرگ و میرهای ناشی از آن همچنان ادامه داشته باشد. مسافرت به مناطق ییلاقی و گردشگری باعث می‌شود تا ویروس از شهرها به روستای خوش آب و هوای مقصد گردشگری منتقل شود. تا زمانی که واکسن موثری پیدا نشود و بعد از آن هم تا زمان توزیع مناسب واکسن و تاثیر آن در دراز مدت، تنها راه مقابله پیشگیری از بیماری با رعایت فاصله‌گذاری و رعایت بهداشت فردی است. در مواردی که میزان عفونت در برخی شهرها افزایش پیدا کند، مجبور به قرنطینه و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه خواهیم شد. ۱۰ استان کشور با وضعیت صعودی مواجه هستند و همین استان‌ها در دوره اسفند و فروردین مشکل چندانی نداشت و چرخش ویروس در آنها قابل توجه نبود.

* روحانی: امروز محدودیت‌های شدید اسفند و فروردین مد نظر نیست اما مردم باید اصول بهداشتی را رعایت کنند.

 

* رئیس سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه گفت: با توجه به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا همه پزشکان موظف هستند از پذیرش بیماران و همراهان آن ها بدون میسک و دستکش در مطب خودداری کنند.

* سرویس مطبوعاتی دستگاه ریاست جمهوری قزاقستان از ابتلای تخستین رئیس جمهور این کشور به کرونا خبر داد.

* بیش از ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در جهان به کرونا مبتلا شدند.

* رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران: وضعیت کشور در برابر شیوع کرونا  به ویژه در صورت عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی شکننده است . با توجه به شرایط موجود به مردم توصیه می‌شود فاصله‌گذاری اجتماعی را حداقل تا پایان سال به طور کامل رعایت کنند.

* طی مراسمی با حضور جمعی از مسوولان از کیت تشخیص همزمان ویروس کروناجدید، آنفولانزای تیپ A و آنفلوآنزای تیپ B در اراک رونمایی شد.

* وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد در یک شبانه‌روز گذشته ۴۲ بیمار کووید-۱۹ در این کشور جان باخته‌اند که بیشترین رقم مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا از زمان شیوع آن تاکنون است.طبق اعلام این وزارت، ۱۹ نفر در هرات، ۱۷ نفر در کابل، سه نفر در فاریاب، دو نفر در سمنگان و یک نفر دیگر در بلخ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان باخته‌اند. به این ترتیب، شمار قربانیان ویروس کرونا در افغانستان به ۵۴۶ تن افزایش یافته است.

* معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی از بازگشت برخی محدودیت‌ها به دلیل افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در استان خبر داد.

* وزارت بهداشت ازبکستان از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور به 5697 نفر خبر داد.بر اساس آمار تعداد مبتلایان به کرونا در ازبکستان به 5697 نفر رسیده است. بر اساس این گزارش، تا امروز در این کشور 4131 نفر از کرونا بهبود یافتند و 19 نفر نیز جان خود را از دست دادند.

* شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان هرمزگان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، نماز جمعه این هفته در استان هرمزگان اقامه نمی‌شود.

* معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به شیوع بالای بیماری‌های حاد تنفسی ناشی از کرونا در چند استان کشور، گفت: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ناقلین بدون علامت، نقش زیادی در گسترش این ویروس دارد و یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری استفاده از وسایل حفاظت فردی همچون ماسک است.

 

 

چهارشنبه 28 خرداد  99

* گروه انونیم سیتوآیان در توبیتر،  تصاویری از هجوم ساکنان پکن به بیمارستان‌ها برای تست کرونا منتشر کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که چین از ابتلای ۱۰۰ مورد جدید ابتلا به کرونا خبر داد. این صحنه ها یادآور اوضاع شهر ووهان در اوایل همه‌گیری است.

* وزارت بهداشت انگلیس: با جان باختن ۱۸۴ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار قربانیان همه گیری ویروس کرونا بر اساس امار دولتی هم به ۴۲ هزار و ۱۵۳ نفر رسید.

* معاون وزیر آموزش و پرورش: به خانواده‌ها اطمینان می دهیم سال تحصیلی در موعد مقرر آغاز شود. هنوز مشخص نیست شروع سال تحصیلی از شهریور یا مهرماه باشد.

* بنابر اعلام اتحادیه فوتبال اروپا، مسابقات یورو ۲۰۲۰ که به دلیل شیوع ویروس کرونا یکسال به‌تعویق افتاد، از روز ۲۲ خرداد ماه سال آینده آغاز می‌شود. دیدار افتتاحیه بین ایتالیا و ترکیه در ورزشگاه «المپیکو» شهر رم و بازی فینال در ورزشگاه «ویمبلی» شهر لندن انجام می‌شود.

* مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه گفت نشانه‌های امیدواری در مبارزه با ویروس کرونا ظاهر شده است. تدروس آدهانوم علی‌رغم این تأکید کرد کشورها باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش شیوع این ویروس را ادامه دهند.

* دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: براساس تحقیقات محققان ایرانی در ۲۷ اسفند ماه ۹۸ در بیمارستان بقیه الله نشان داده شد که ترکیب سه داروی پردنیزولون، ناپروکسن و آزیترومایسین باعث بهبودی سریع التهاب ریه در بیماران کرونایی می‌شود.

* رئیس جمهور در پاسخ به گزارش وزیر بهداشت تاکید کرد که به فوریت با همکاری سایر کمیته‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا از جمله کمیته امنیتی – اجتماعی، برنامه‌هایی برای کنترل این بیماری در در استان‌های قرمز از جمله کرمانشاه، خوزستان، کردستان و بوشهر آماده شود تا چنانچه نیاز به ایجاد محدودیت‌ها و وضع برنامه‌هایی برای کنترل این بیماری در استان‌های قرمز ضروری است، در جلسه روز شنبه ستاد بررسی و تصویب شود.

* معاون وزیر بهداشت: در برخی از مراحل بیماری کرونا، از کورتن استفاده کرده که دگزامتازون هم یکی از انواع کورتن‌هاست، اما این به آن معنا نیست که بیماران کرونایی خودسرانه آن را مصرف کنند./تسنیم

* «حریرچی» معاون وزارت بهداشت: دلیل اصلی شیوع کرونا در کردستان و خصوصا سنندج برگزاری مراسم ترحیم و عروسی و حضور افراد در تجمع‌ها است. به ما خبر دادند که در سنندج مردم مراسم عروسی را در کارواش برگزار می‌کنند که چنین موضوعی شاید برای اولین بار است که در تاریخ بشریت اتفاق می‌افتد.

* ناصر بندر اولین وزیر عراقی است که از زمان شیوع کرونا در عراق به این بیماری مبتلا شده است. تاکنون دو نماینده پارلمان به نامهای وحده الجمیلی و محاسن دلی وابسته به ائتلاف القوی  العراقیه به کرونا مبتلا شده‌اند.

*  آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان/ تاکنون تعداد مبتلایان بیماری کرونا در جهان به ۸ میلیون و ۲۹۹ هزار نفر رسید که از این تعداد ۴۴۶ هزار نفر جان خود را از دست دادند و تعداد ۴ میلیون ۳۴۷ هزار نفر بهبود یافته‌اند.

* وزیر آموزش و پرورش: با توجه به اینکه شرایط برای برگزاری کلاس‌های درس در سال تحصیلی جدید قابل پیش‌بینی نیست، ما آمادگی ارائه آموزش در هر وضعیت را داریم.

* سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که قصد دارد به منظور انعکاس نتایج یک کارآزمایی بالینی که نشان داد یک داروی استروئیدی ارزان قیمت معمولی می‌تواند به نجات جان بیماران وخیم کرونایی کمک کند، دستورالعمل‌های خود را برای درمان مبتلایان حاد این بیماری تغییر دهد.

* موج دوم شیوع کرونا در چین که این‌ بار پایتخت این کشور را هدف قرار داده است، موجب لغو بیش از هزار پرواز داخلی و خارجی در فرودگاه‌های پکن شد.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۰۷۱ مورد بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۹۵ هزار و ۵۱ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۱۸۵ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۱۵۴ هزار و ۸۱۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.استانهای خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کرمانشاه، هرمزگان و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

* حریرچی: فقط در یک مراسم عروسی ۱۲۰ نفر از هم‌وطنان به کرونا مبتلا شدند/ برگزاری تجمعات و جشن‌ها از علت‌های اصلی افزایش مبتلایان به کرونا در استان‌های وضع قرمز است.

* وزیر بازرگانی استرالیا اعلام کرد تا پایان سال جاری میلادی مرزهایش را به روی گردشگران بین المللی باز نمی‌کند.

* نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: با توجه به گسترش بیماری ناشی از ویروس کرونا در کشورهای مختلف و افزایش روزافزون بیماران آن در دنیا و نیز عربستان، مسئولان این کشور در صورت شرایط موجود نمی‌توانند حج ۹۹ را برگزار کنند.

* معاون کل وزیر بهداشت: با توجه به عدم فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی، شاهد افزایش قابل توجه بروز کرونا در سنندج بودیم.

* رییس پایش سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی: طبق پیش بینی ما کرونا باعث کاهش فرزندآوری شده و تولد‌ها از یک میلیون و ۱۹۶ هزار نفر در سال گذشته، امسال به حدود یک میلیون می‌رسد! در واقع نرخ رشد جمعیتی از یک درصد به حدود ۰.۷ درصد می‌رسد.

* رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ: تاکنون در روند جمع‌آوری مجدد معتادان متجاهر بیش از چهار هزار نفر از این افراد جمع‌آوری شده‌اند و تست کرونای ۳۸ نفر از آنها مثبت بوده که اقدامات درمانی برای آنها در حال انجام است. در تهران حدود ۳۰۰ نفر ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر زن مهیا شده و به این ترتیب روند جمع‌آوری معتادان متجاهر زن نیز شروع می‌شود.

* سرپرست پروژه پلاسما درمانی کرونا در ایران: مطالعه پلاسما درمانی بر روی بیماران مبتلا به کووید۱۹ در ایران پایان یافته و نتایج آن به کمیته علمی کووید۱۹ ارائه شده و بر اساس دو مطالعه، پلاسما در بیماران بد حال و شدید بی عارضه بود و پلاسما درمانی در این بیماران هر چه زودتر آغاز شده بود نتایج بهتری به همراه داشت./ایسنا

* رئیسی معاون وزیر بهداشت: بیماری ناشی از ویروس کرونا، نه درمان مشخص و نه واکسن دارد و در نتیجه راهی به جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک نیست.اگر این رعایت‌ها انجام نشود، افراد زیادی بیمار شده و بیمارستان‌ها پر از بیمار می‌شود. این موضوع در جهان هم تجربه شده است. در حال حاضر از عادی سازی شرایط بیشتر از ویروس کرونا می‌ترسیم. این عادی سازی کرونا است که مشکل ایجاد می‌کند و افراد در جمع‌ها حاضر می‌شوند یا مجالس عروسی برگزار می‌کنند.اصلا علاقه‌ای به تعطیلی یا بازگشت محدودیت نداریم، اما اگر شیوع بیماری افزایش پیدا کند، مجبور به این کار هستیم.

* شهربانو امانی: کرونا سبب شده است که شهرداری تهران در ۲ ماه نخست سال ۹۹ هیچ درآمدی از محل طرح ترافیک کسب نکند. حمل و نقل عمومی در رتبه اول عامل انتقال ویروس کرونا است و ۲۶ درصد مبتلایان در حمل و نقل عمومی بیمار شده‌اند.

* طبق آمار دانشگاه «جانز هاپکینز» در ۲۴ ساعت گذشته ۸۴۰ نفر دیگر در آمریکا بر اثر کرونا قربانی شدند تا مجموع این آمار به ۱۱۶ هزار و ۹۶۲ نفر برسد.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان: با اعلام وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی گلستان را بار دیگر در وضعیت قرمز شیوع این بیماری قرار داد./ایرنا

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام: وضعیت مبتلایان به کرونا ویروس در استان حاد و ضرورت دارد اعمال محدودیت‌ها به اجرا در آید.

 

سه شنبه 27 خرداد  99

*  با اعلام دکتر عباس‌زاده پزشک تیم فوتبال ماشین سازی، پس از انجام مرحله سوم آزمایش PCR از اعضای تیم که صبح امروز صورت گرفت، آزمایش ۲ تن از اعضای تیم مثبت اعلام شد.

* ‏معاون استاندار بوشهر:  در یک هفته گذشته تعداد مبتلایان کرونا به اندازه ۴ ماه افزایش پیدا کرده است.  در هفته جاری روزانه چند صد بیمار کرونایی در سراسر استان شناسایی شده. عدم اعلام آمار مبتلایان به کرونا باعث عادی‌سازی مردم در مقابله با این ویروس می‌شود.

* رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی: دنیای پس از کرونا، دنیایی کاملاً متفاوت است و اگر فکر کنیم که در کوتاه‌مدت می‌توانیم به شرایط پیش از کرونا بازگردیم اشتباه است. ایده‌های مراکز دانش‌بنیان در شرایط سخت تحریم ها و کرونا، ایران را به صادرکننده قدرتمند برخی محصولات جدید تبدیل کرد. نرخ تورم از اواسط سال ۹۸ کاهش یافت و نرخ رشد، مثبت شد.

* بالاترین میزان سن مبتلایان به ویروس کرونا بین ۵۰ تا ۵۹ سال بوده است. شایع‌ترین بیماری زمینه‌ای در بین جان باختگان کرونا بیماری فشار خون و دیابت بوده است. آمار فوتی ها در تهران در طول هشت روز گذشته تغییر محسوسی نداشته است. آمار بیماران بستری شده تهران امروز ۲۵۴ نفر بوده.

* آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به هشت میلیون نفر رسیده است و از این تعداد بیش از 439 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس در ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شدند.

* با شناسایی 793 مورد جدید ابتلا به کرونا در افغانستان طی 24 ساعت گذشته، شمار بیماران کووید 19 در این کشور به 26 هزار و 310 نفر افزایش یافت.

* استاندار هرمزگان گفت: تمامی بازارها، پاساژها، مراکز خرید و اصناف غیرضروری در سراسر هرمزگان در روزهای ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ خرداد به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا در استان تعطیل خواهند بود.

* سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان اصفهان نسبت به اوایل اپیدمی کرونا در کشور بسیار، بسیار بد شده است.

* بنابر گزارش وزارت بهداشت قزاقستان، شمار کلی افراد مبتلا به ویروس کرونا در سراسر این کشور،  با توجه به 383 مورد جدید ابتلا به کرونا در شبانه روز اخیر و  بدون در نظر گرفتن ناقلان بدون علائم، به 15 هزار و 192 نفر رسیده است.طی این مدت در قزاقستان همچنین 600 مورد «ناقلان بدون علائم» شناسایی و به این ترتیب، شمار کلی آنها به 5 هزار 492 نفر رسید.شمار کلی افراد مبتلا به ویروس همه گیر کرونا در سراسر قزاقستان با توجه به ناقلان بدون علائم به 20 هزار و 684 نفر رسید.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر ۱۱۰ نفر بیمار مشکوک به کرونا در قم بستری بوده که حال ۳۵ نفر آنها وخیم است.

* بر اساس داده‌های موجود وزارت بهداشت و حفاظت اجتماعی تاجیکستان، در شبانه روز اخیر در این کشور 62 مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شده است.به این ترتیب، تعداد کلی افراد مبتلا به ویروس کرونا در سراسر تاجیکستان به 5097 نفر رسید.

* فدراسیون والیبال در نامه‌ای به هیات‌های استانی، از لغو مسابقات قهرمانی کشور سالنی و ساحلی تا اطلاع ثانوی خبر داد.

* رویترز با مشاهده آمارهای مختلف از منابع رسمی به این جمع بندی رسیده است که تعدد کل تلفات ویروس کرونا در انگلیس به بیش از 53077 نفر رسیده است. بر اساس این گزارش، انگلیس همچنان یکی از آسیب پذیرترین کشورهای جهان در برابر بحران شیوع ویروس کرونا به شمار می رود.

* روابط عمومی برج میلاد از بازگشایی مجدد این مجموعه پس از ۴ ماه تعطیلی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، از روز یکشنبه اول تیر ماه خبر داد.

* فرماندار خرم‌آباد با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی در خرم‌آباد گفت: فعالیت کلیه اماکن پذیرایی، تالارها جهت برگزاری مراسمات عروسی و سفرخانه های سنتی ممنوع است.

*رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اعلام وضعیت قرمز کرونا در کرمانشاه گفت: به دلیل حجم بالای نمونه‌های گرفته شده در روزهای چهارشنبه و جمعه نمونه‌گیری انجام نمی‌شود.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۵۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۳۹ مورد بستری شدند و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۹۲ هزار و ۴۳۹ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۵ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۶۵ نفر رسید. تا کنون ۱۵۲ هزار و ۶۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.استانهای خوزستان، آذربایجان های شرقی و غربی، خراسان رضوی، لرستان، کرمانشاه، گلستان، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

* شورای سیاستگذاری ائمه جمعه: در جمعه گذشته در ٥٨٧ منطقه سفید و زرد کشور نماز جمعه برگزار شد. در هفنه ٢٠٠ منطقه زرد، به دلیل مهیا نشدن شرایط اجرای مقررات مربوط به مقابله با شیوع کرونا از برگزاری نماز جمعه خودداری شد. نمازجمعه تهران از ٦ تیرماه و همزمان با برگزاری نماز جمعه در شهرهای زرد اقامه خواهد شد. اقامه نماز جمعه در ١٠٦ نقطه قرمز، همچنان مقدور نیست.

* حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت: مهم‌ترین ابزاری که می‌توانیم با آن از انتقال بیماری جلوگیری کنیم، ماسک است. فاصله گذاری دو متری در مترو، اتوبوس، مغازه‌ها و... محقق نمی‌شود. ما هنوز در موج اول کرونا هستیم. فاصله گذاری اجتماعی در تهران به ۹ درصد رسیده است و این موضوع اصلا خوب نیست. ممکن است برگشت به عقب و فاصله گذاری مجدد اجتماعی داشته باشیم. هیچ استانی نداریم که نگرانی برای روند بیماری در آن نداشته باشیم. تنها شهر سبز کشور ابوموسی است.

* یک دانشمند چینی به تازگی اعلام کرده است نوع جدیدی از ویروس کرونا در  این کشور شیوع پیدا کرده است. آزمایش‌های صورت گرفته در چین نیز این نظر را تایید می‌کنند.

* معاون وزیر بهداشت: اپیدمی کرونا رو به افزایش است و درخواست وزارت بهداشت این است که محدودیت‌ها و سختگیری‌های اجتماعی برای رعایت اصول بهداشتی به صورت هوشمند برگردد. علت افزایش تعداد مبتلایان کرونا، بخشی به علت افزایش تست و بخشی نیز به علت کاهش محدودیت هاست. نگرانی برای این است که متاسفانه وضعیت اپیدمی این بیماری برای مردم عادی شده است و بخش زیادی از مردم اصول بهداشت فردی و اجتماعی و فاصله گذاری را را رعایت نمی کنند.

 

دوشنبه 26خرداد  99

* «تام رایس» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کارولینای جنوبی اعلام کرد که آزمایش کرونا برای او و خانواده‌اش هفته گذشته مثبت بوده است.

* سازمان جهانی بهداشت از بازگشت کرونا به پایتخت چین و ابتلای بیش از۱۰۰ مورد جدید به این ویروس در این شهر خبر داد. در طول چند روز گذشته ۲۱ محله در پکن قرنطینه شده اند.

*  ۴۴۱ فوتبالیست از سراسر جهان تقاضای دریافت کمک نقدی از صندوق ویژه‌ای که بابت کمک به این دسته از بازیکنان پس از شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است،کردند.  ۸۹ درصد درخواست‌های ارسال شده از سوی بازیکنان باشگاه‌های اروپا بودند.

* وزارت بهداشت سعودی امروز دوشنبه در اطلاعیه‌ای از ثبت 4507 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور طی بیست و چهار ساعت گذشته خبر داد. تاکنون 132 هزار و 48 نفر در عربستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که 1101 نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که ۸۴۲ مورد بستری شدند و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۸۹ هزار و ۸۷۶ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۳ بیمار کووید۱۹ +جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۹۵۰ نفر رسید. تا کنون ۱۵۰ هزار و ۵۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.استانهای خوزستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند. موارد بستری در استانهای تهران، خراسان رضوی و بوشهر در حال افزایش است.

* جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور: شرایط کشور از نظر معیشت، بودجه دولت و شرایط ارزی بسیار بحرانی است. کرونا غیر از سلامت مردم که مسئله اصلی کشور است، تبعات سیاسی اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت.

* سخنگی دولت: کرونا کماکان مهمترین مسأله دولت است. مبارزه ضد کرونایی دولت و نظام سلامت وارد مرحله جدیدی می شود. ما به دوران پس از کرونا نرسیدیم، آثار و تبعات کرونا از ماه های قبل شروع شده و دوران پسا کرونا به معنای اتمام آن نیست. قرار شد ماسک ارزان در اختیار مردم قرار گیرد.تعطیلات عید فطر الان دارد آثارش را می گذارد. ما از ۲ هزار تست روزانه به ۲۶ هزار تست روز رسیدیم. در برخی از اماکن متبرکه پروتکلها رعایت شده و متاسفانه در برخی رعایت نشده است. در وسائل نقلیه عمومی (مترو و تاکسی) دستورالعمل های بهداشتی به‌ خوبی صورت نمی گیرد.در برخی از استان هایی که پیش از این در پیک نبودند هم اکنون شاهد پیک  هستیم.

* شمار مبتلایان به کرونا در جهان از مرز ۸ میلیون نفر گذشت.

* شهردار شهر سن‌آنتونیو آمریکا: ویروس کرونا به خوبی آشکار کرد که اقتصاد ما یک «سراب» بوده است!

* علوی، سرپرست مرکز بهداشت خوزستان: ۱۱ هزار نمونه آزمایش کرونا از ۲۹ هزار نمونه‌ای که طی هفته‌های اخیر از مراجعه کنندگان در اهواز گرفته شد، به طرز عجیبی مفقود شده است. تنها نمونه‌گیری به عهده مراکز بهداشت است و پس از آن نمونه‌ها به آزمایشگاه‌ها منتقل می‌شوند. آزمایشگاه در اختیار ما نبوده و تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی و یک واحد جدا می‌باشد.اگر نتوانیم جواب مردم را بدهیم. شرمنده آن‌ها می‌شویم چون ما نمونه‌ها را گرفتیم.

* طبق جدیدترین آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکینز»، در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا به ۱۱۵ هزار و ۷۳۲ نفر رسید. این آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که در شبانه روز گذشته، مجموع قربانیان ویروس «کووید-۱۹» در ایالات متحده آمریکا به دو میلیون و ۹۴ هزار و ۵۸ نفر رسید.

 

یکشنبه 25 خرداد  99

* جدیدترین آمارها حاکی از افزایش ۴۴ مورد فوتی و ۳۳۸ مورد قطعی ابتلاء به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در ایتالیا است. شمار کل جان‌باختگان کرونا در ایتالیا از زمان شروع اپیدمی در ۲۱ فوریه تاکنون به ۳۴ هزار و ۳۴۵ تن رسیده است.

* دانشگاه علوم پزشکی جهرم (فارس): رفت وآمد به استان هرمزگان در کنار بی‌تفاوتی برخی از مردم به رعایت اصول پیشگیری، ۲ عاملی است که این روزها این شهرستان را با خطر قرمزشدن وضعیت مواجه کرده است./ایرنا

* شیوع ویروس کرونا در عربستان همچنان با سرعت فراوانی در حال گسترش است به طوری که طی ۲۴ ساعت اخیر بیش از ۴ هزار مورد دیگر ابتلا ثبت شده است. آمار کل مبتلایان تا امروز یکشنبه در عربستان به ۱۲۷ هزار و ۵۴۱ نفر رسید. آمار جان باختگان به ۹۷۲ نفر رسیده است.

* تاکنون تعداد مبتلایان بیماری کرونا در جهان به ۷ میلیون و ۹۱۵ هزار نفر رسید که از این تعداد ۴۳۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند و تعداد ۴ میلیون ۶۷ هزار نفر بهبود یافته‌اند.

* «ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت: در حال حاضر استان‌های کردستان، خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و بوشهر جزو مناطق قرمز هستند. تغییر رفتار مردم، برگزاری جشن‌ها و تجمعات باعث افزایش ابتلا به ویروس کرونا در برخی از استان‌ها شده است.

* استاندار لرستان: وضعیت گسترش بیماری کرونا در استان به مرحله هشدار رسیده و کمیته نظارت بر رعایت پروتکل‌های #بهداشتی باید در شهرستان‌ها تشکیل شود.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۴۷۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که ۸۶۴ مورد بستری شدند و مجموع به این بیماری در کشور به ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۸۳۷ نفر رسید. تا کنون ۱۴۸ هزار و ۶۷۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. استانهای آذربایجان غربی، هرمزگان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

* مسعود مردانی متخصص عفونی و عضو کمیته کشوری مقابله با بیماری کرونا: با توجه به اینکه محدودیت‌ها برداشته شده امکان آلودگی جوانان و کودکان به بیماری کرونا به دلیل حضور در اماکن عمومی بیشتر شده است.  به طور کلی با افزایش آمار مبتلا به کرونا در کودکان شاهد فوت برخی از آنها بر اثر کرونا بوده‌ایم

* زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران: میان فاصله‌گذاری اجتماعی و زنجیره انتقال و ابتلا به ویروس کرونا رابطه‌ای تنگاتنگ وجود دارد که عدم توجه به نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند سبب نگرانی شود. در روز ۱۹ اسفند سال گذشته بیشترین مراجعه به مراکز درمانی در تهران صورت گرفت و بیشترین موارد بستری ناشی از کرونا در تاریخ ۲۲ اسفندماه اتفاق افتاد. در فروردین‌ماه مردم تا ۷۸ درصد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کردند. در حالی که این عدد در اردیبهشت به ۲۳ درصد و اکنون در خرداد به ۱۸ درصد رسیده است. در استان تهران رعایت نکات فاصله‌گذاری اجتماعی در فروردین ۶۲ درصد بوده که طی روزهای اخیر به ۱۱ درصد رسیده است.

* ماسک ژله‌ای پلیمری با قابلیت تعویض فیلتر در دانشگاه آزاد اسلامی کرج با همکاری مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته و شرکت دانش بنیان سازه کامپوزیت کاوه ساخته شد.

* آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ۲۴ گروه برای ساخت واکسن کرونا در ایران فعالیت می‌کنند، گفت: یک خانواده ایرانی از آمریکا به ایران آمدند و دارند در این زمینه فعالیت می کنند.

*  آمار مبتلایان کووید۱۹ کادر درمان نشان می‌دهد تهران با حدود۶۰٪ رتبه‌اول با ۷۵۰ نفر،گیلان، ۷٪ با ۹۱ نفر،مازندران ۵٪ با ۶۱ نفر و استان‌های چهارمحال‌بختیاری، کهکلویه‌و‌بویراحمد، سیستان‌و بلوچستان و کردستان هم با فقط یک ابتلاء کمترین آسیب را داشته‌اند. ( البته تا ۲۰خرداد۹۹)/ منبع: توییت مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی

* برآوردهای وبگاه آماری «وُرلداُمتر» نشان می‌دهد شمار کل مبتلایان به ویروس کووید۱۹ در آمریکا به ۲،۱۴۲،۲۲۴ نفر و تعداد قربانیان آن نیز به ۱۱۷،۵۲۷ تن رسیده است.

* سه نفر از اعضای تیم امنیتی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل که ماموریت آن‌ها محفاظت از محل اقامت وی بود، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. دفتر نخست وزیری رژیم اسرائیل مدعی شده که این سه تن  در محوطه بیرونی محل اقامت نتانیاهو بوده و هیچ تماسی با او نداشتند.

 

شنبه 24 خرداد  99

* ابتلا و فوت ناشی از کرونا در مردان بیشتر از زنان است.مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت: تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده و این افراد نیازمند مراقبت و توجه بیشتری هستند. مهمترین عواملی که در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید ۱۹ در مردان نقش داشته شامل دلایل بیولوژیکی مانند دلایل ژنتیکی، هورمونی و آنزیم‌ها، دلایل مربوط به پروفایل اجتماعی و مسئولیت شغلی و اقتصادی مردان که سبب مواجهه بیشتر آنان با عوامل خطر می‌شود.

* مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان: در روزهایی که اروپا چند بیمار را با یک دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) متصل می کرد؛ ۴۵ روزه ۱۲۰۰ دستگاه تولید کردیم.

* آژانس ایمنی حمل و نقل هوایی اتحادیه اروپا فهرستی از فرودگاههای جهان را منتشر کرده است که اقدامات لازم برای کاهش شیوع ویروس کرونا از جمله ضد عفونی کردن هواپیماها را انجام داده‌اند. در فهرست بخش غرب‌آسیا و آسیا طبق نظر آژانس ایمنی حمل و نقل هوایی اتحادیه اروپا کلیه فرودگاه‌های افغانستان، ایران، پاکستان، کویت، ترکیه و قطر در برابر ویروس کرونا ایمن هستند.

* آمار بالای قربانیان کرونا در برزیل مسئولان را ناچار کرده برای باز کردن فضا به منظور خاکسپاری اجساد به نبش قبر روی بیاورند.

* آمار جدید بیماران مبتلا به کرونا نشانه شکننده بودن وضعیت این بیماری در تهران است. زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونای تهران: در ۲۴ ساعت گذشته در بخش های عادی ۱۹۸ بیمار و در بخش های ویژه ۵۳ نفر مبتلا به کووید ۱۹ بستری شده‌اند.

* مقامات چین به طور رسمی اعلام کردند که پس از کشف سه مورد جدید ویروس کرونا در پایتخت، سینماها در پکن باید فعلا تعطیل بمانند./تسنیم

* استاندار تهران: هیچ مجوزی برای بازگشایی تالارهای پذیرایی صادر نشده و فعالیت آن ها  تخلف محسوب می‌شود.

* وزارت بهداشت عربستان: طی  ۲۴ ساعت گذشته ۳ هزار و ۳۶۶ نفر دیگر به کرونا مبتلا شده اند که با احتساب موارد جدید، شمار مبتلایان به کرونا در عربستان به ۱۲۳ هزار و ۳۰۸ نفر رسید که در این میان ریاض  ۱۰۸۹، جده ۵۲۷، مکه ۳۱۰ و دمام ۲۲۷ مورد جدید ابتلا به کرونا داشته‌اند.

* در سناریوی خوش‌بینانه، امسال تعداد مردم در فقر شدید به ۶۷۹ میلیون نفر و در سناریوی بدبینانه به ۷۱۹ میلیون نفر خواهد رسید، در حالی که پیش از بحران کووید-۱۹ پیش‌بینی می‌شد که در سال ۲۰۲۰، تعداد فقیران جهان به ۵۹۵ میلیون نفر کاهش یابد.

*  تایید ۶ مورد ابتلای جدید به کرونا در پکن/ هر ۶ مورد کرونایی نزدیک بازار گوشت و حیوانات زنده گزارش شده و اینک تحت قرنطینه قرار گرفته است.

* مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی: قرار است سینماها از اول تیرماه با ۵۰ درصد ظرفیت و براساس ضوابطی که ستاد ملی کرونا تایید کرده بازگشایی شوند. فاصله سانس‌ها بیشتر شده تا ضد عفونی کردن سالن‌ها درست انجام شود و همه با خیال راحت به سینماها بیایند. از اول تیرماه ۷ فیلم اکران می‌شود. ۵ فیلم که از اسفند اکرانشان متوقف شد و فقط ۲ فیلم جدید روی پرده خواهد رفت که به زودی نامشان اعلام خواهد شد.

* ساحل شهر ریودوژانیرو در برزیل به دنبال حفر نمادین یکصد قبر به محل تنش بین هواداران دولت برزیل و منتقدان عملکرد دولت این کشور در قبال شیوع کرونا تبدیل شد.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۴۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۱۴ مورد بستری شدند و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۸۴ هزار و ۹۵۵ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۷۳۰ نفر رسید. تا کنون ۱۴۶ هزار و ۷۴۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. تا کنون یک میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۰۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. استانهای هرمزگان، خوزستان، خراسان رضوی و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

* وزارت بهداشت ازبکستان از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور به 4901 نفر خبر داد.بر اساس آمار امروز تعداد مبتلایان به کرونا در ازبکستان به 4901 نفر رسیده است. تاکنون در این کشور 3758 نفر از کرونا بهبود یافتند و 19 نفر نیز جان خود را از دست دادند.

* جهان‌پور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت: اگر فردی قبلا دچار سرماخوردگی با بتا کروناویروس شده باشد، سلول‌های T حافظه ایجاد شده در بدن یا مانع از ابتلا به کووید۱۹ شده یا فرد با علائم خفیف روبه‌رو می‌شود.

* رئیس صندوق بین المللی پول اعلام کرد که دولت‌های جهان برای پاسخ به بحران کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن ۱۰ تریلیون دلار هزینه کرده‌اند اما تلاش‌های بیشتری نیاز است.

* محسنی بندپی، استاندار تهران: امروز در رعایت پروتکل‌های فاصله گذاری‌های اجتماعی پایین‌ترین استان هستیم که باید در این حوزه دقت بیشتری اعمال کنیم. تمدید مرخصی زندانیان به جلسه ۳۱ خرداد ماه موکول شد. روند بیماری در استان تهران کمی افزایش یافته اما در حوزه مرگ و میر همانند گذشته آمارها پایین آمده است. در حال حاضر در شرق استان وضعیت خوبی داریم اما در شهرستان‌های غرب استان نیازمند توجه بیشتر در فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم.استان تهران تاکنون وضعیت بحرانی نداشته است.

* زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران: تعداد بیماران جدید که در بخش‌های عادی بستری شدند ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۶ نفر و تعداد بیماران بستری در بخش ویژه نیز ۷۰ نفر بوده است که در مقایسه با ۲۴ ساعت قبلی تفاوت جدی نداشته‌ایم. پنج درصد بستری شدند که تا پیش از این این رقم ۳.۵ درصد بوده که جای تامل دارد. عمده نگرانی‌ها برای تقلیل فاصله گذاری اجتماعی طی یک ماه گذشته در تهران است. در حال حاضر تخت‌های بیمارستانی در سطح استان تهران وضعیت خوبی دارند.

* رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: میزان رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری در  جامعه  در اردیبهشت ۸۰ درصد بوده و امروز به ۲۰ درصد رسیده که نگران کننده است. نه به واکسن رسیده‌ایم، نه دارو پیش رویمان هست و نه به ایمنی جمعی رسیده‌ایم، نگرانی ما همچنان وجود دارد. دلیل پیک‌ها در استانها این هست که رفت آمد‌ها و مسافرت‌ها در دوران تعطیل افزایش پیدا کرد. نمایشگاه های تخصصی برای بازگشایی مجاز هستند اما به شرطی که تنها افراد خاص دعوت شوند. تالارهای پذیرایی در مناطق سفید با ۵٠ درصد  ظرفیت بازگشایی می شوند. بعضی از کسب و کارها بیمه نبودند و امروز مشمول کمک در شرایط کرونایی شدند تا دچار مشکل نشوند. قهوه‌خانه‌ها هم با حفظ پروتکل‌های مربوطه بازگشایی می‌شود.

جمعه 23 خرداد  99

* دیلی‌میل:‌ براساس مطالعات صورت گرفته توسط محققان آلمانی، استفاده از ماسک در فروشگاه‌ها و وسایل نقلیه عمومی میران ابتلا به کروناویروس را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

*  وزیر فرهنگ از بازگشایی فعالیت‌های هنری از فردا تا اول تیر ماه خبر داد.

* عربستان برگزاری مراسم حج را لغو می کند/ فاینانشیال تایمز: عربستان سعودی در نظر دارد برای نخستین بار، برگزاری مراسم حج را به علت شیوع کرونا و رسیدن تعداد مبتلایان در این کشو به بیش از ۱۰۰ هزار نفر مراسم حج را لغو کند. یک مقام ارشد وزارت حج و عمره عربستان سعودی گفت تصمیم رسمی در این زمینه ظرف یک هفته  آینده اتخاذ خواهد شد.

* پس از ۵۵ روز متوالی که هیچ موردی از ابتلا به کرونا در شهر پکن پایتخت چین گزارش نشده بود کمیسیون بهداشت محلی روز جمعه از ابتلای چند شهروند به کرونا خبر داد. آنطور که تلویزیون مرکزی چین اعلام کرد تعداد مبتلایان به ۳ نفر رسیده است که یک نفر آنها دیروز و دو نفر دیگر روز جمعه شناسایی شده اند.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان: به جز شهرستان‌های کیار، بروجن، لردگان و خانمیرزا، بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار دارند و مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند. بنا بر جدیدترین تحلیل‌های دانشگاه، شهرستان‌های کوهرنگ و فارسان در خصوص تعداد بیماران بستری در وضعیت قرمز قرار دارند و دیگر شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز از نظر افزایش تعداد بیماران سرپایی در چنین وضعیتی قرار گرفته‌اند.

*  سخنگوی وزارت بهداشت: موارد بستری بیماران کرونایی در خوزستان کاهش یافته است

* طبق گزارش جدید یوان‌یو-وایدر که بخشی از دانشگاه سازمان ملل متحد است، فقر مطلق جهانی به علت تاثیرات اقتصادی منفی ناشی از پاندمی کرونا افزایش خواهد یافت. این پاندمی ۳۹۵ میلیون نفر دیگر را به زیر خط فقر مطلق خواهد فرستاد و به این ترتیب تعداد افرادی که مجبورند با کمتر از ۱.۹۰ دلار در روز زندگی خود را بگذرانند، در سراسر جهان به بیش از ۱ میلیارد نفر خواهد رسید.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۳ خرداد ۱۳۹۹، دو هزار و ۳۶۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۷ مورد بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۸۲ هزار و ۵۴۵ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۶۵۹ نفر رسید. تا کنون ۱۴۴ هزار و ۶۴۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۲۷۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

*  فدراسیون جهانی فوتبال در قوانین نقل و انتقالات تابستانی 2020 به دلیل شرایط بوجود آمده به خاطر شیوع ویروس کرونا استثناهایی گذاشت. قرار شد طبق اعلام فیفا زمان نقل و انتقالات بعد از پایان مسابقات لیگ های داخلی 2019-2020 کشورها باشد. همیشه زمان نقل و انتقالات با اتمام فصل برای مدت 4 هفته مشخص بود اما با این حکم فیفا هر فدراسیونی بعد از اتمام لیگ داخلی اش زمان نقل و انتقالات را آغاز می کند یعنی زمان نقل و انتقالات در کشور متغیر است.

* رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت: مطابق دو مدل ریاضی جامع جدید، استفاده معمول از ‌ماسک در حداقل نیمی از جامعه، شاخص بازتولید ‌کرونا  را زیر ۱.۰ نگه می‌دارد. اگر ضریب بازتولید زیر ۱.۰ باشد،  شیوع ‌Covid_۱۹ بر اساس تئوری می‌تواند کُند شود و حتی در نهایت از بین می‌رود.

* انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران با اشاره به بازگشایی مهدکودک‌ها از فردا و امکان دورکاری مادران شاغل گفت: با توجه به کمرنگ شدن ملاحظات بهداشتی تالارهای پذیرایی استان تهران همچنان بسته می‌مانند.

* برآوردهای وبگاه آماری «وُرلداُمتر» نشان می‌دهد شمار کل مبتلایان به ویروس کووید۱۹ در آمریکا به ۲،۰۸۹،۷۰۱ نفر و تعداد قربانیان آن نیز به ۱۱۶،۰۳۴ تن افزایش یافت.

* آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در اسپانیا به کمترین میزان در ۳ ماه گذشته رسیده است. در هفته گذشته در اسپانیا که یکی از کانون های اصلی درگیری با کرونا در اروپاست، آمار تعداد فوتی ها به ۳۲ نفر کاهش یافته است.

* رییس مجتمع آموزش، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس گفت: متأسفانه آمار افزایشی بیماران بستری کرونا در استان باعث بحران شدیدی شده است؛ به طوری که مجبور شده‌ایم بخش دیالیز قدیم بیمارستان شهید محمدی را نیز به بخش مراقبت‌های ویژه ICU تبدیل کنیم.

* وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که در بیست‌وچهار ساعت گذشته ۶۵۶ مورد مثبت ویروس کرونا در ولایات مختلف این کشور به ثبت رسیده است.به ثبت این ارقام جدید، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۲۳ هزار و ۵۴۶ نفر افزایش یافته است. کابل، هرات، بلخ، ننگرهار، قندهار و پکتیا بیشترین آمار افراد مبتلا به کرونا را دارند.

* اعضای تیم فوتبال سایپا بر اساس پروتکل اعلامی وزارت بهداشت، سومین تست کرونا را انجام دادند.

 

پنجشنبه 22 خرداد  99

* با اعلام پزشک تیم فوتبال سپاهان اصفهان، تست کرونای «امید نورافکن» و «محسن الغسانی» ۲ بازیکن این تیم که مبتلا به کرونا بودند، منفی اعلام شد و هر ۲ بازیکن می‌توانند در تمرینات این تیم شرکت کنند.

* تعداد مبتلایان به کرونا از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عبور کرد. نزدیک به ۴۲۰ هزار مبتلا جان خود را از دست دادند و بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کرونایی بهبود یافتند.

* زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونای استان تهران: در شبانه روز گذشته ۲۶۰ بیمار جدید کرونا در بخش های ویژه و عمومی بیمارستان ها و مراکز درمانی تهران بستری و ۲۵۶ نفر هم در همین مدت ترخیص شدند. همچنین در این مدت ۲۴ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند.

* رئیس جمهور در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا: برنامه ریزی برای مرحله سازگاری با کرونا ضرورت دارد. مرحله سوم مدیریت مقابله با بیماری کووید ۱۹، سازگاری با کرونا با رعایت کامل دستورالعمل ها است. تولید و توزیع ماسک به عنوان وسیله لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری به مرحله نسبتا مطلوبی رسیده و باید وزارت صمت تولید ماسک ارزان را در دستور کار فوری قرار دهد. دولت و مسوولان تلاش می کنند با سیاست‌ها و برنامه‌های مدون کشور را وارد مرحله مقابله با عوارض اقتصادی کرونا کنند.

* حجت الاسلام سیاح، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران: نماز جمعه ۲۳ خرداد ماه فقط در ۵ شهر ورامین، پردیس، قرچک، پیشوا و جواد آباد در استان تهران اقامه می‌شود.

* نشست تخصصی به‌منظور بررسی نقش داروی رسیژن ( داروی ام‌اس) در کاهش مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری با حضور دکتر ولایتی، دکتر زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران و جمعی از پزشکان و متخصصان این مرکز برگزار شد.

* نتایج یک بررسی جدید حاکی از آن است، در صورتی که فرد خیلی زود برای تشخیص ابتلا به ویروس کرونا آزمایش شود، امکان یک اشتباه در هر ۵ تست وجود دارد.

* سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۲۲۳۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۸ مورد بستری شدند و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۸۰ هزار و ۱۵۶ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۵۸۴ نفر رسید. تا کنون ۱۴۲ هزار و ۶۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۲۷۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۲۰۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. استانهای خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه، کردستان و کرمان در وضعیت هشدار یا قرمز قرار دارند.

* طبق آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکینز» با ابتلای ۱۴ هزار و ۷۹۴ مورد جدید به کروناویروس در ظرف ۲۴ ساعت گذشته، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا به دو میلیون ۴۶۴ نفر رسید.این آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۹۳۵ نفر دیگر بر اثر ابتلا به «کووید-۱۹» در ایالات متحده آمریکا جان خود را از دست دادند تا مجموع قربانیان این ویروس در این کشور به ۱۱۲ هزار و ۹۲۴ نفر برسد.

* به گفته معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ۲۷ اردیبهشت ماه میزان رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران ۵۶ درصد بود و تا ۱۵ خرداد ماه این میزان به 10.54 درصد کاهش یافته‌است.

* رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی گفت: تعداد افراد مبتلا به کرونا در آذربایجان‌غربی به 7 هزار و 963 نفر افزایش پیدا کرد که از این تعداد 4 هزار و 634 نفر بهبود یافته‌اند.

* «آشیش جها» رئیس انیستیتو بهداشت جهانی هاروارد روز گذشته (چهارشنبه) در گفت‌وگو با شبکه «سی ان ان» تصریح کرد که تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا ظرف سه ماه آینده و تا ماه سپتامبر (اواسط شهریور و اوایل مهرماه) احتمالاً به ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

* وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد ۷۴۸ مورد جدید ابتلا به کرونا طی یک شبانه‌روز گذشته در این کشور شناسایی و ثبت شده است. مقامات بهداشتی افغانستان امروز پنج‌شنبه ۲۱ خرداد از جان باختن ۲۱ بیمار کووید ۱۹ و بهبودی ۳۱۳ بیمار طی 24 ساعت گذشته خبر دادند.

* رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل در نامه به کشورهای عضو اعلام کرد، به علت همه‌گیری ویروس کرونا هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به صورت مجازی برگزار می‌شود.

* وزارت بهداشت قزاقستان اعلام کرد که تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور افزایش یافته است.بر اساس این گزارش، در شبانه روز اخیر در این کشور 245 مورد جدید ابتلا به ویروس همه گیر کرونا ثبت شده است.به این ترتیب، شمار کلی افراد مبتلا به کرونا در سراسر قزاقستان تا شب گذشته به 13 هزار و 319 نفر رسید.

* رئیس سازمان جهانی بهداشت با تصحیح بیانیه قبلی مبنی بر ناقل نبودن افراد بدون علامت به کرونا گفت: برای تعیین میزان انتقال ویروس کرونا از افراد بدون علامت نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

 

اخبار روزهای گذشته کرونا در ایران و جهان  را از اینجا بخوانید.

مرتبط ها