کد خبر: 41895

«فرهیختگان» گزارش می دهد

جزئیات فصل نقل و انتقالات دانشجویان دانشگاه آزاد

همچنین واحدهای دانشگاه آزاد باید تا نیمه تیرماه به‌منظور اعمال ظرفیت پیـشـنـهــادی ورود و خـروج، در رشـتـه‌مـحـل های دانشگاهی، با مراجعه به سامانه مدیریت نقل‌وانتقال دانشجویی، نسبت به اعمال ظرفیت پیشنهادی ورود و خروج در هر رشته اقدام کنند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دستورالعمل روند اجرایی نقل‌وانتقال دانشجویی نیمسال نخست سال تحصیلی آینده دوشنبه توسط ابراهیم کلانتری، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به روسای استان‌ها، واحدها و مراکز آموزشی و معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی سما ابلاغ شد تا تکلیف دانشجویان علاقه‌مند و پیگیر تغییر محل تحصیل روشن شود، موضوعی که پیدایش کرونا و از آن مهم‌تر، بقای احتمالی آن تا فصل سرما دغدغه‌های گوناگونی برای دانشجویان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است.

اگر شما هم به تغییر محل تحصیلی و نزدیکی هرچه بیشتر به محل سکونت فکر کرده‌اید، حتما این گزارش کوتاه را بخوانید.

برای درخواست انتقال چه باید کرد؟

ثبت درخواست دانشجویان تنها از طریق سامانه منــادا بـه آدرس www.monada.iau.ir انجــام می‌شود، یعنی برای ثبت و پیگیری موضوع انتقال فقط کافی است به این سامانه مراجعه کنید و روند انجام امور در سامانه منادا به‌نحوی طراحی شده که نیازی به تردد دانشجو بین واحدهای دانشگاهی مبدا و مقصد جهت انجام درخواست خود نباشد.

واحدهای دانشگاهی هم موظف شده‌اند به شیوه‌های مقتضی ازجمله اعلام در سامانه آموزشی، نصب اطلاعیه در تابلوی اعلانات و... درخصوص تاریخ میهمانی و انتقال به دانشجویان اطلاع‌رسانی کنند. همچنین واحدهای دانشگاه آزاد باید تا نیمه تیرماه به‌منظور اعمال ظرفیت پیـشـنـهــادی ورود و خـروج، در رشـتـه‌مـحـل‌های دانشگاهی، با مراجعه به سامانه مدیریت نقل‌وانتقال دانشجویی، نسبت به اعمال ظرفیت پیشنهادی ورود و خروج در هر رشته اقدام کنند. محدودیت تعداد دانشجویان ورودی و خروجی در هر واحد دانشگاهی براساس ظرفیت‌‌های اعلامی واحد دانشگاهی درنظر گرفته می‌شود.

درخواست انتقال را تا چه زمانی ثبت کنیم؟

براساس دستورالعمل ثبت درخواست دانشجویان متقاضی میهمانی یا انتقال از تاریخ 99.3.25 لغایت 99.4.31 از طریق سامانه منادا انجام می‌‌شود.

قبل از ثبت درخواست باید کاری انجام داد؟

مهم‌ترین کار قبل از ثبت درخواست، اطلاع کامل از مفاد شیوه‌نامه نقل‌وانتقالات دانشجویی است که در سامانه منادا هم وجود دارد.

دقت داشته باشید که تغییر نوع درخواست در زمان مقرر ثبت‌نام نقل‌وانتقالات دانشجویی در سامانه منادا، حداکثر تا 24 ساعت پس از ثبت درخواست، بدون پرداخت هزینه بررسی مدارک امکان‌پذیر خواهد بود و پس از آن با پرداخت هزینه بررسی مدارک امکان ثبت مجدد درخواست وجود نخواهد داشت.

به جزئیات شیوه هم دقت ویژه داشته باشید. مثلا اگر به‌تازگی ازدواج کرده‌اید و دنبال مهاجرت به شهر محل سکونت همسرتان هستید، درنظر داشته باشید که درخواست انتقال یا میهمانی دانشجویان براساس شیوه‌نامه ضوابط انتقال یا میهمانی براساس ازدواج به شهر محل سکونت همسر، صرفا پس از بررسی و احراز صحت مدارک محل سکونت ازجمله گواهی اشتغال به‌کار همسر، سند منزل یا اجاره‌‌نامه معتبر همسر قابل بررسی و اقدام است.

تکلیف انتقال‌مان تا کی مشخص می‌شود؟

واحدهای دانشگاهی مبدا و مقصد موظفند به‌منظور تسریع در تعیین‌تکلیف درخواست‌های دانشجویان متقاضی میهمانی و انتقال، روند اجرایی پاسخگویی را پس از دریافت درخواست دانشجو از طریق سامانه منادا، حداکثر ظرف مدت 72 ساعت انجام دهند.

مسئولیت احراز شرایط عمومی شیوه‌‌نامه، بررسی مسائل آموزشی، منع ادامه تحصیل و مدارک تاییدشده در سامانه برعهده مرجع تاییدکننده است، لذا قبل از تایید هر مرحله از روند رسیدگی به درخواست، سوابق آموزشی و مدارک مربوطه به دقت بررسی شود.

ماجرای میهمانی خاص کرونا دانشگاه آزاد چیست؟

هرچند با توجه به ضرورت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا درخواست میهمانی دانشجویانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، در کمیسیون پزشکی استان به‌صورت ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرد اما دانشگاه آزاد با توجه به شرایط خاص پیش‌آمده در کشور به‌واسطه شیوع بیماری کرونا و به‌منظور رضایت‌خاطر دانشجویان و ایجاد آرامش و رفع دغدغه‌های خانواده‌ها و جلوگیری از ترددهای بی‌مورد و خطرات ناشی از آن و همچنین پیشگیری از سرایت ویروس کرونا، تسهیلاتی برای میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 درنظر گرفته است. براساس دستورالعمل ابلاغی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد دانشجویان واجدشرایط این دانشگاه می‌توانند از یک نیمسال میهمانی دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی به شهر محل سکونت خود استفاده کنند.

برای استفاده از میهمانی کرونایی چه شرایط و مدارکی لازم است؟

پنج شرط کلی برای استفاده از میهمانی ترم نخست سال تحصیلی آینده لازم است؛ اول دارا بودن شرایط عمومی مندرج در شیوه‌نامه نقل‌وانتقال دانشجویی، دوم دایر بودن رشته/گرایش دانشجو در واحد دانشگاهی مقصد، سوم تایید عدم‌مغایرت محل سکونت با واحد مقصد انتخابی دانشجو و چهارم موافقت واحد دانشگاهی مبدا و پنجم موافقت مقصد. همچنین مدارک و مستندات لازم برای ثبت میهمانی، مدارک محل سکونت اعم از سند منزل یا اجاره‌نامه معتبر و تصویر تمامی صفحات شناسنامه دانشجو الزامی است.

این شرایط برای همه دانشجویان دانشگاه آزاد درنظر گرفته شده است؟

پاسخ موردنظر شما مثبت است و میهمانی دانشجویان دوره‌های دکتری تخصصی و خودگردان به سایر واحدهای دانشگاهی نیز امکان‌‌پذیر است. واحدهای دانشگاهی مبدا و مقصد موظفند براساس مدارک بارگذاری‌شده در سامانه درخواست دانشجو را بررسی و درصورت احراز صحت مدارک (تطابق مدارک محل سکونت با واحد مقصد انتخابی دانشجو) در اسرع‌وقت نسبت به اعلام نظر و تکمیل فرآیند درخواست دانشجو در سامانه منادا اقدام کنند.

واحدهای دانشگاهی مقصد موظفند حداکثر ظرف یک ماه پس از ثبت‌نام، نسبت به واریز شهریه ثابت و هزینه جبرانی اخذشده از دانشجویان میهمان به حساب واحد دانشگاهی مبدا اقدام کنند.

مرتبط ها